[Home][Mapa][Univerzita][Vrcholy][Protomy][Cesty][Oldskauti][Hledání][Kontakty-Odkazy]


2007 Leden - 55. CESTA K VRCHOLU

Přečti si Lednovou listárnu

Text k vytištění (.pdf 109 kB)

Přehled:

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0701–1–D–(2, 4)

TVŮJ INFORMAČNÍ SYSTÉM

 

100 S

V0701–2–D–(4)

SOUVENIR

 

10+ ? S

V0701–3–D–(2, 4)

RODINNÉ  MUZEUM

 

S

V0701–4–D–(1)

SKAUTSKÝ  BIATLON

 

50 S

V0701–5–J–(1,2,3,4)

EX80:9. PŘIPRAVEN NA COKOLIV

 

400 S

V0701–6-J–(2)

EX80:10. INFORMATIKA

 

400 S

Zadání úkolů

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0701–1–D–(2, 4)

 TVŮJ INFORMAČNÍ SYSTÉM

 

100S

 

 

 

 

Žijeme ve společnosti, které se také někdy říká „informační“. Kdo se vyzná v informacích, v informačních systémech,  informačních technologiích, umí s nimi pracovat a informace rychle vyhledávat je člověk všeobecně vyhledávaný, který nemá problémy s nezaměstnaností.

A jak jsi na tom ty? V každé spořádané domácnosti má všechno své pevné místo, což umožňuje, že všichni v rodině všechno rychle najdou. Nalézt vidličky a nože to je poměrně jednoduchý úkol, ale jakpak dopadneš při hledání velice potřebné adresy kterou jsi si určitě zapsal, ale kde ona teď proboha je? Nebo pěkná myšlenka, text, fotografie. To mám určitě někde v počítači, ale proboha kde? A tak stresující hledání nás rozčiluje, zdržuje a vyvádí z rovnováhy A protože příval informací se stále zvyšuje, stále častěji stojíme před takovými otázkami jako: kam to mám dát, kam to patří, do kterého „šuflátka“ ?.

Množství informací v současném světě je z  pohledu jednotlivce nekonečné a informačním systémem, realizovaným stabilními šuflátky v regálech nebo v počítači nezvládnutelné.

Náš informační systém musíme tedy nějak omezit a vymezit. Ale jak? No přece podle našich zájmů, talentů a předpokladů, podle našeho usilování, prostě podle naší individuality.

Ona šuflátka to ovšem nejsou jen regálky v knihovně, krabice s fotkami, diáky, šanony, sešity, deníky, gramofonové desky, pásky, cédéčka, DVD, ale dnes již, jak bylo zmíněno, i „šuflátka“ v počítači kde máme obrázky, hry, texty, citáty, zápisy, poštu, hudbu, fotografie vlastní nebo odněkud ztažené, video, firemní katalogy, adresy, doklady ………………..

U zrodu tvého informačního systému (IS) musí tedy stát tvoje vize jeho budoucího fungování.

Problém je ovšem v tom, že tvoje představa dnešní nemusí vyhovovat tvým potřebám budoucím.Takže se tak trochu musíš stát prognostikem své budoucnosti s tím rizikem, že všechno bude nakonec jinak a ty budeš muset  svůj informačním systém „překopat“.Obranou proti tomu je dostatečně pružná nebo obecnější architektura systému.Když už mluvím o architektuře musím zmínit, že existuje paralela mezi zařizováním bytu a tvorbou informačního systému. Při zařizování bytu si můžeš pozvat architekta, kterému detailně vylíčíš, co všechno by v něm mělo být, jak by měl fungovat a úplně stejně  můžeš vylíčít svoje informační potřeby nějakému počítačovému odborníkovi, který ti architekturu tvého infosystému navrhne. Ale samozřejmě se o to můžeš pokusit sám.

Informace v digitální podobě zabírají díky obrovským paměťovým kapacitám nosičů řádově menší prostor, než jak je tomu v případě nosičů klasických: papíru, knih, gramofonových desek, páskových pamětí, fotek atd. Nezanedbatelným nebezpečím je ovšem ztráta digitalizovaných dat, z různých důvodů, což  vyžaduje tato data čas od času, zálohovat.

Tvůj IS ovšem bude samozřejmě založen na různých typech nosičů, při čemž důležitá bude jeho permanentní aktualizace , která bude spočívat nejen v doplňování informací nových, ale také ve vyřazování informací již nepotřebných. a to jak v klasické, tak i digitální formě.Také se ukazuje výhodným, maximálně využívat služeb knihoven, které eliminují nákupy knih, které se pak mohou soustředit pouze na knihy opravdu trvale potřebné nebo literárně pro nás vysoce hodnotné.Fantastickou studnici poznání, včetně informací zcela aktuálních pak poskytuje internet, který žádné místo a žádné regály nezabírá..

Osobní informační systém je natolik specifický, že si jej musí vytvořit každý sám a já ti tady mohu  pouze pro inspiraci  předvést příklad možného základního členění informací, které může být uplatněno jak v tvém  počítači, tak v tvé  knihovně, šanonech nebo skutečných šuplatech a které je nutno do větší  hloubky členit podle konkrétních potřeb:

  1. VZDĚLÁVÁNÍ ( škola, kurzy, plánování, bibliografie mých zájmů, odkazy na internet, adresář, tipy knih k přečtení……..)
  2. RODINA(  bydlení, domácnost, vaření, recepty, doklady, finance, rodokmen, ………)
  3. ŽIVOTOSPRÁVA ( stravování, pohyb, sporty, zdraví…….)
  4. SKAUTING ( členění viz Protomy, plánování expedic)
  5. KOMUNIKACE ( pošta odeslaná a  přijatá podle roků, adresáře, telefony, e-maily,webové stránky………….)
  6. TEXTY ( Výtahy z knih, citáty, moudra,dovednosti, návody )
  7. PROJEKTY ( nápady, náměty, konkrétní projekty, plánování……….)
  8. AUDIO, FOTO, VIDEO ( gramofonové desky, pásky, cédéčka, DVD,  audionahrávky, hudba, fotografie vlastní, ztažené ,videosekvence vlastní, koupené, ztažené,
  9. ZÁJMY (  zahrada, chata, chalupa,psaní a publikování……………..)
  10. POVINNOSTI ( povolání, termíny, plánování ………)

Tvůj úkol:

  1. pokud je nemáš, splň úkoly a získáš jako prémii navíc  20 S
  1. navrhni základní členění tvého informačního systému: získáš 20 S   
  2. zrealizuj architekturu  navrženého informačního systému v podobě klasické(uspořádání knihovny, skříní, šanony atd.) (30 S) a digitální ( zrealizuj počítačový návrh informační  architektury ve svém nebo rodinném počítači) (30 S).

PAMATUJ:

V počítačovém a internetovém světě je dnes k dispozici nesmírné množství informací v podobě textů, obrazů, fotografií, příběhů, her, cestovních informací, filmů, reklam, sexu, ale i zločinných návodů a perverzit ………, že bys mohl celý život od rána do večera prosedět u počítače a stejně bys všechno neprohlédl a všechny hry si nezahrál. Stal by se tak z tebe asi zvláštní tvor, pasivní pozorovatel světa s postupně degenerujícími tělesnými funkcemi, určitě obézní, který by se bál vyjít do reálného světa, ve kterém by ses totiž neuměl vůbec pohybovat a tudíž by ses ho asi bál. Tvůj život by ovládaly cizí scénáře, cizí způsoby myšlení, cizí vůle.

Počítačové a digitální technologie se mohou však pro tebe stát vynikajícími pomocníky a ty jejich pánem v aktivním životě, kde o něco půjde, který budeš prožívat podle vlastního a nikoliv cizího scénáře a který ti právě proto  poskytne radost a štěstí V tvém aktivním životě by měla hrát významnou roli příroda a pobyt v ní jako nejlepší obrana proti náročné a proto stresující  civilizaci.

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0701–2–D–(4)

 SOUVENIR

 

10+ ?S

 

 

 

 

Jde o francouzské slovo a znamená vzpomínku nebo památku. V materiální podobě může takovou vzpomínkou být kousek kamene z vrcholu , uhlík z táboráku, vylisovaná horská květinka, ampulka s pískem z pláže, zkamenělé dřevo, od bobra ohlodaný kmínek, nalezený kus rybářské sítě, ale i koupený pohled, nějaká  milá drobnůstka nebo něco typického pro danou zemi ,např.figurka ošklivého trpaslíka Trolla z Norska.

Osud suvenýrů bývá různý: většinou se povalují v různých šuplících a skříních a postupně se z nich stávají „krámy“, kterým pak chybí už jediný krok k likvidaci.

Při určité koncepci  a organizaci však suvenýry mohou představovat docela zajímavou sbírku vzpomínek, která může mít i důstojné místo v rodinném muzeu (viz dále) Tou koncepcí může být např. to,

  • že  jako suvenýry vozíme domů drobné věci ( viz skladovací prostory) ,
  • že  nepřeháníme jejich množství,(viz skladovací prostory)
  • že  volíme spíše kvalitu než kvantitu
  • že  lze volit i  suvenýry i v digitální podobě, tudíž nenáročné na prostor
  • že každý suvenýr se stane exponátem celkové sbírky a jako takový má svoji popisku  ve které je uvedeno datum získání  a jakou vzpomínku vlastně představuje. Popiska může být součástí exponátu, nebo to může být číslo, případně.rodné číslo (rok/měsíc/den) , podle kterého komentář nalezneme v přiloženém seznamu. 

Tvůj úkol:

  1. po dohodě s rodiči najdi  doma místo pro sbírku suvenýrů                      10 S
  2. opatři své dosavadní suvenýry popiskami za každý suvenýr máš               1 S
  3. po dohodě s rodiči, opatři popiskami i suvenýry rodinné                            2 S

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0701–3–D–(2, 4)

 RODINNÉ  MUZEUM

 

S

 

 

 

 

Nenapadlo tě při návštěvě různých zámků a prohlížení jeho sbírek, shromážděných jednotlivými šlechtickými rody, založit vlastní rodinné muzeum? Trochu absurdní myšlénka do panelákového bytu, že? Nicméně myslím, že většina spořádaných rodin uchovává různým způsobem určité památky na své předchůdce, jako vzácné relikvie.

Stoupající životní úroveň s sebou přináší stoupající hmotnou kulturu, ale současně i konsumní přístup k věcem, čímž jejichž hodnota klesá. A vzniká otázka: co jsou krámy a co věci, které si zaslouží uchovat? Kam je v tom případě dávat? Jak to dělá příroda?

Organismy, které nepřežily, zmizely z povrchu zemského a o jejich existenci se dozvídáme, ze zkamenělin a z tzv.fosilií, které nacházíme v různých vrstvách zemského povrchu a které tedy představujímuseální sbírky, které  nám zanechala příroda. Podobně jako v přírodě mizí i v lidské kultuře věci, které se přežily,které se přestaly používat, ze kterých se  postupně stávají „krámy“ a ze kterých sběratelé amatérští i profesionální vytvářejí sbírky starožitností které zaplňují muzea.

A tak na různých místech: na půdě v kufru, ve starých skříních po babičce a jinde nacházíme zajímavé věci, o kterých už ani nevíme k čemu sloužily, staré fotky, písemné dokumenty, parte atd. a ze kterých na nás dýchá tajemná minulost. Pro někoho jsou to krámy, pro někoho věci naopak strašně zajímavé a cenné.

Pakliže patříš k druhému typu můžeš se stát zakladatelem rodinného muzea, případně v muzeální praxi rodiny pokračovat a staneš se určitě její historickou postavou.

Součástí rodinného muzea se tedy mohou stát soubory rodinných listin, fotografií, suvenýrů z cest, technických památek, nábytku, ale i textilií (lidové kroje, starodávného oblečení), řemeslných nástrojů apod. Hlavní problém spočívá  ovšem ve skladovacím prostoru. A v tomto ohledu přicházejí na pomoc digitální technologie, které umožňují díky obrovským paměťovým možnostem ukládat informace v malém prostoru. Staré listiny, obrazový materiál a fotografie lze v digitální podobě uložit po naskenování, trojrozměrné objekty pak ukládat ve fotografické podobě. A tak naše museum se může v kompletní podobě postupně objevit na DVD i s hlasovým komentářem a spolu s vybranými, zvláště cennými originály, umístěnými na parádním místě vytvořit „paměť rodiny x.“, kterou lze samozřejmě permanentně doplňovat již s ohledem na možnosti nových technologií a která bude nesmírně zajímavá pro všechna budoucí pokolení a které  v této tradici budou nejspíše pokračovat.

Tvůj úkol:

  1. rozhodnutí pracovat dlouhodobě na rodinném muzeu                        20 S
  2. začít vytvářet muzeální soubory vlastní a po dohodě s rodiči i rodinné (Za každý soubor ve věcné i digitální podobě ti náleží 10 S:
  • fotografické (album, fotoknížka, diapositivy),
  • textové  (knížky,deníky)
  • sbírkové (filatelie apod.),
  • rodinné archiválie (rodné listy, parte, vysvědčení, svatební oznámení apod.)
  • doklady hmotné kultury: sbírka fotoaparátů, starých kuchyňských předmětů a nádobí, kancelářských potřeb apod. (kulturálie)
  • přírodní  sbírky ve věcné i digitální podobě: květiny, nerosty,  (naturálie),
  • doklady informační: texty, hudba, foto, audio, video (informálie)
  1. Založit rodinné muzeum na DVD (obsahuje alespoň 3 soubory)      50 S

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0701–4–D–(1)

 SKAUTSKÝ  BIATLON

 

50S

 

 

 

 

Biatlon má počátky ve vojenských cvičeních v 18.století v Norsku, kde se také v r. 1912 konaly první závody. Součástí tohoto sportu je běh na lyžích a střelba z malorážní pušky. Mistrovství světa se poprvé konalo v roce 1958 (1984 pro ženy) a na OH se biatlon poprvé objevil v r.1960 (1992 pro ženy).

Závodník běží na lyžích s malorážkou zavěšenou na zádech. Na trati jsou umístěné terče a závodník střílí 5 ran na 50 m . Za každý nezasáhnutý terč musí oběhnout trestné kolečko 150 m. Vítězí závodník s nejlepším časem. Muži závodí na 10 a 20 km a ve štafetě 4x 7,5 km , ženy 7,5 a 15 km a ve štafetě 3x 7,5 km.

Pro naše účely upravíme biatlon tak, že:  

  1. místo malorážkou se budeme do terče trefovat sněhovými koulemi
  2. závod se poběží na 1 , 2 a 5 km
  3. pro hodnocení se použije korekce pro eliminaci handicapu věku a pohlaví, která umožní závodit bez ohledu na věk a pohlaví ( viz Protom č.97.)

Rozpracované podrobnosti jsou v Protomu č. 98 Skautský biatlon

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0701–5–J–(1,2,3,4)

 EX80/9 PŘIPRAVEN NA COKOLIV

 

400S

 

 

 

 

Na expedici, ale i v životě se můžeš octnout v situacích, na jejichž řešení bude třeba záviset tvůj životní úspěch, tvé zdraví nebo dokonce život. Pak bude záviset všechno na tvých schopnostech inteligenci, potenciálu. Jedna z definic inteligence zní, že je to schopnost orientace v nové situaci na základě rozpoznání podstatných vztahů a má souvislost s genetickou výbavou. Z toho by vyplývalo, že inteligence nemá přímou souvislost se zkušeností a vzděláním, ale naproti tomu existují studie ukazující, že vzrůst inteligence je v přímém vztahu k rozsahu vzdělání. Lidský potenciál představuje způsobilost k výkonu a může být duševní, umělecký vědecký sportovní, literární, technický… Takže tvoje inteligence i osobní potenciál  souvisí s tvým osobním informačním polem, ve které máš zděděné geny, ale ke kterým permanentně přidáváš nové informace ve formě všech možných prožitků, školního vzdělání, kurzů a přednášek, informací z knih, televize novin a časopisů, rozhovorů, vlastního pozorování atd.

A tohle všechno bude hrát roli, v momentě kdy se octneš v situaci, která tě nějakým způsobem ohrožuje ať v přírodě či v civilizaci.

A právě v tomto okamžiku musíš zmobilizovat všechno co v sobě máš, včetně obrovské vůle k přežití, aby ses z takové situace dostal.

Udělej si v tomto úkolu bilanci své připravenosti, charakterizované 20 různými hledisky a zjisti co jsi již absolvoval a máš již tak říkajíc „ pod kůží“, a co by bylo dobré si ještě splnit jako přípravu na EX 80. Maximální zisk v každém „sektoru“ je 20 S. Při plnění úkolů se tak získávají jak  svemy vypsané u jednotlivých úkolů tak i bonusové svemy v rámce EX 80, které ovšem platí pouze v  roce 2007 a 2008:v rámci EX80

  1. tábory: (spočítej svoje tábory, za každý tábor je prémie 5 S,  max. zisk je 20 S)
  2. výpravy :(letní, zimní, za každou výpravu je prémie 2 S,  max. 20 S)
  3. vzdělání : (zkoušky: přijímačka na střední školu (2 S), na vysokou školu (2 S), maturita (2S), každý rok: učňáku,(2), střední školy(2), vysoké školy (2), max.zisk: 20 S.)
  4. jazyky : (konverzace nouzová ( 5 S, ) solidní (10 S) , certifikovaná znalost jazyka – zkouška  (20 S),zisk platí  i pro více jazyků, max. prémie 20 S)
  5. kurzy: (za každý kurz  skautský, sportovní, zájmový je prémie 5 S,  max. 20 S)
  6. četba: (za každé 2 přečtené knížky máš 1S, za každou naučnou knížku (nikoliv školní učebnici) knížku je 1 S. Max.zisk: 20 S
  7. osmitisícovky: (za každých 1000  S  máš prémii  2 S,  max 20 S)
  8. cizí země : (za každou navštívenou zemi ( nikoliv průjezd) máš prémii 5 S, max. 20 S)
  9. sporty :
    skautský atletický pětiboj(V0502 – 2),
    sjezdové lyžování (V0312-4),
    běžky (V0412-5),
    zimní fyzička(V0301-5),
    vis (V0510-6),
    vytrvalostní běh (V0305-5),
    trefa (V0209-6),
    síla (V0203-2),
    oštěp (0209-4),
    (Za každý zvládnutý sport nebo absolvování uvedeného úkolu máš
      prémii 4 S, max.20 S.)
  10. KPZ, IPZ, BPZ , VÝZBROJ (základní výzbroj:batoh,spacák,karimatka, ešus) : za  každou soupravu je prémie 5 S ,max. 20 S
  11. kilometráž: (pěšky: 100 km  5 S, na běžkách 50 km – 5 S, na lodi 20 km – 5 S, na kole  200 km – 5 S)
  12. vaření:
    zpracování masa (V0405-2),
    mouky (V0403 – 3),
    pečení ( V0202 – 2),
    instantní vaření (V0504 – 3),
    expediční vaření (V0201-3), (V0112 –3),
    za každý úkol je prémie 4 S, max 20 S.)
  13. strádání:
    hlad (V0112-4),
    hlemýžď (V0303– 4),
    expediční strava (V0112–3),
    příroda živitelka (V0305 – 4)
    za každý úkol prémie 5 S, ,max 20 S
  14. informatika: ( za každou jmenovanou  dovednost při práci s počítačem důležitou pro expedici je 5 S: 1. psaní na počítači,2. mailování, 3. hledání info na internetu, 4. ukládání digitálních fotografií do počítače , max. 20 S.
  15. převýšení:  za  každých 100m převýšení, dosaženého pěšky, na lyžích nebo na kole je prémie 1 S max zisk:.20 S.)
  16. odolnost:
    cesta k pólu,( V0212 – 6),
    mrazivá noc (V0201- 02),
    zimní táboření( (V0312 – 3),
    napříč Grónskem (V0401 – 2),
    zimní výstup (V0601- 3),
    vodomil (V0206-8),
    pochodová výdrž (V0404 –3),
    bivak (V0206 – 18),
     
    za každý úkol je prémie 5 S, max. 20 S
  17. přežití:
    kvíz (V0406 – 2),
    jde o život (V0402 – 3),
    záchrana (V0205 – 5),
    záchranářský balíček (V0212 – 1),
    zdravotnická praxe (V0212 – 3),
    znalosti pro kritickou situaci (V0212 – 4),
    odhad času (V0405 – 1),
    Robinzon –singl trénink (V0406 – 3),
    3 denní Robinzon duo trénink (V0406 – 4),
    3 denní Robinzon –naostro (V0406 – 5),
    za každý úkol je prémie 5 S max. 20 S)
  18. myšlení:
    systémové myšlení (V0604–2),
    kritická cesta (V0506–1),
    swot
    analýza (V0512 –2),
    táborová služba (V0306 – 4),
    time manager (V0301-3)
    autotesting (V0401-6),
    brainstorming
     (V0205-2),
    efektivní učení (V0404-6),
    myšlenková mapa (V0505-5).
    Za splněný
     úkol  jsou 4 S,          max. 20 S
  19. vůle:
    tahoun (V0601 – 1),
    vůle (V0206 – 20),
    vedení (V0312 –6),
    vedoucí služby (V0206 – 6),
    dokončování (V0409 – 6),
    pochodová výdrž
     (V0404 –3),
    trénink (V0204 –1),
    za každý úkol je prémie 5 S, maximálně 20 S
  20. kutil:
    osadník-realizace( V0610-1),
    výroba výstroje (V0111- 4),
    lukostřelba
    (V0406 – 6),
    hábit (V0502–1),
    rukodělný výrobek (V0206-11),

    Oštěp (V0209-4),
    samorost (V0403–5),
    řezbářství a totem (V0506 – 4),
    Za každý úkol je 5 S, max. 20 S.
  1.  
Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0701–6-J–(2)

 EX80/10          INFORMATIKA

 

400S 

 

 

 

 

Pro přípravu i realizaci expedice  jsou v dnešní době velice důležité a potřebné počítačové dovednosti. Na tyto dovednosti byl již vypsán úkol Počítačové dovednosti (V0611- 1), jsou také součástí úkolu Buď připraven na cokoliv ( V0701-5) a nyní je tu samostatný úkol EX80. Jde tedy v podstatě o velký bonus k předchozím úkolům, který může významně vylepšit  tvou celkovou bilanci výškových metrů. Specifikou tohoto úkolu bude využití počítačových dovedností konkrétně v Expedici 80:

  1. v souvislosti s EX80  napsat alespoň 2 stránky textu          80  S
  2. prokázat znalost tabulkového procesoru na tabulkách svých výškových metrů  80 S
  3. poslat a přijmout alespoň 5 mailů ( ve styku s webmasterem, Kybem nebo některým z účastníků výstupů )     80 S
  4. nalézt alespoň 5 užitečných informací pro EX 80 na internetu     80 S
  5. nahrát do počítače alespoň 10 fotografií z digitálního aparátu      80 S

 

55.Lednová listárna 2007

Na přelomu roku bývá zvykem bilancovat minulost. Z našich seznamů a záznamů jsem 7.1.2007 vytáhl dosud nikde nepublikované informace o tom, kolik nejlepší vrcholezci a vrcholezkyně(jak by se vám líbil tento název pro lezce na symbolických vrcholech ?), tedy členové Klubu 8000, vystoupali celkem symbolických výškových metrů a jak naše stoupání k vrcholu vypadá z pohledu jednotlivých obcí.

Při tom nám nejde o nějaké  závody, protože řada vrcholníčků a vrcholniček (další možnost), už se nezúčastňuje, dostali se třeba do jiných, nových životních situací a třeba už ani tyto stránky nesledují. Nicméně jsme řekli ( protože Cesta k vrcholu je určena pro všechny generace), že každý, kdo se zaregistroval se může „do hor“ vrátit a začít lezt bez ohledu na vzniklou pauzu a třeba už jako starší i systémem Peak of my Memory Možnosti návratu už několik vrcholníků a vrcholnic (další možnost) využilo a my pevně věříme, že nejsou poslední a že přivítáme další  a oceníme jejich návrat.

A nyní k datům:

1.      Sumární počty dosažených symbolických výškovým metrů  členy Klubu 8000 :

1

Myška / Krupka

57 888  S

2

Kytička / Ostrava

50 334  S

3

Bára / Opava

43 267  S

4

Amazonka / Šenov

25 063 S

5

Kotě /Šenov

23 028  S

6

Kulda / Ústí n.Orlicí

19 902  S

7

Šnek / Krupka

19 548  S

8

Lachta / Kozlovice

18 495  S

9

Anež / Poděbrady

14 378  S

10

Kulihrášek / Šenov

12 234  S

11

Pumpa / Neratovice

10 603  S

12

Zdenča / Jilemnice

8 905  S

13

Myška /Šenov

8 849  S

14

Kometa / Opava

8 848  S

15

Čoudilka / Opava

8 848  S

16

Bárt / Pardubice

8 848  S

17

Katka / Žamberk

8 841  S

18

Endy / Havl.Brod

8 611  S

2. Sumární počty dosažených osmitisícovek, svemů a počtu vrcholezců podle obcí

 

1.obec

2. počet osmitisícovek

3. počet dosažených svemů

4. počet registrovaných

Krupka

8

87 018

6

Šenov

6

71 804

6

Opava

5

64 822

12

Ostrava

6

51 474

5

Pardubice

1

46 117

12

Jilemnice

1

29 094

30

Poděbrady

1

20 796

2

Ústí n.Orlicí

2

19 902

3

Kozlovice

2

18 495

1

Frýdek - Místek

0

14 025

5

Neratovice

1

10 603

2

Doubravník

0

9 427

7

Žamberk

1

9 075

3

Plzeň

0

8 801

8

Havl.Brod

1

8 611

2

Benešov

0

7 629

1

Písek

0

7 382

1

Brno

0

3 251

1

Kroměříž

0

2 682

1

Polička

0

1 412

7

Praha

0

0

3

Liberec

0

0

2

Klatovy

0

0

1

Dobruška

0

0

1

Lipová

0

0

1

Trutnov

0

0

1

Č.Třebová

0

0

1

Tovačov

0

0

1

Samozřejmě když máme tato čísla, tak snadno zjistíme jaké  jsme vlastně všichni dohromady

překonali  symbolické převýšení. To činí 465 547  svemů. Je to  dost nebo málo. To posuďte sami.

 Z těchto tabulek ovšem není vidět, že těch, kteří se registrovali, ale vůbec nezačali  je 41. Je mi záhadou proč se přihlašovali a vůbec to nezkusili, ale jak jsme uvedli nahoře, mají dveře „do hor“ stále otevřené.

(Jak jste si mohli všimnout, použil jsem v textu pro lezce několika nových názvů. Líbí se, nebo máte něco lepšího? Zareagujte na webu.)

EXPEDICE 80

Zatím se nám pod jednotlivými vrcholy objevily přihlášky pouze od: Žížaly, Myšky, Kytičky,  Anež a Tadeáše, ale věříme že se přihlásí i další ( Kulda, Endy a spol ?). Na tomto místě bych znovu zopakoval, že expedice se mohou zúčastnit a to včetně přípravy i ti kteří nejsou registrování na Cestě, např. členové oddílu, družiny nebo rodina.Takže jeden vrcholezec se tak  může stát iniciátorem , projektantem i  vedoucím expedice, jejíž členové nestoupají k symbolickým vrcholům, ale zrealizují expediční projekt  společně .

Kytička přišla s bezvadným nápadem na  tvorbu knížek do EDICE 80.  Jarek prezentaci nápadu umístil do sekce Expedičních inspirací, takže i ti, kteří návrh nedostali mailem přímo od Kytičky si jej mohou na webu prohlédnout. Zatím se ozývají jen  pochvalné ohlasy, takže věříme, že EDICE 80 bude zastoupena ne jednou, ale celou řadou knížek. Já sám se těším na tvorbu knížky z naší  třígenerační expedice, kterou naše rodina chystá  v rámci rodinného skautingu a o které něco napíši později do Expedičních inspirací. Co se týká formátu knížky ztotožňuji se s Kytičkou v doporučení  knižního formátu A5.Co se týká expediční dokumentace jako celku chystám do Expedičních inspirací souhrnný text. Pište na toto téma své názory do interaktivní návštěvní knihy Expedice 80. Přivítáme také každou zprávu o přípravách, třeba jen počátečních, vašeho expedičního projektu..Pište o všech pochybách , problémech i objevech.Všechny takové zprávy jsou vysoce motivační pro druhé a my musíme expediční přípravy  rozpohybovat, vzájemně si radit, upozorňovat na  informace, kontakty , adresy. Nemylte se , že je dost času – ten utíká jak splašený kůň.

Zahájil jsem publikování expedičních inspirací výpravou do Krkonoš, která může využívat našich skautských kontaktů na Slanečka – Radka Drahného, který je  mluvčím NP Krkonoše, nebo Lubana z Jilemnice a podle mého názoru jsou tu  parádní možnosti poznání Krkonoš.

Při úvahách o Expedici 80 dochází u mě postupně ke tříbení  názoru na různé formy těchto

expedic v tom smyslu , že to nemusí být jenom puťák, ale že expedice může mít základnu na stabilním místě, odkud se vyráží za expedičními cíli nebo kde se provádí výzkum na př  expedičního táboření, metod přežití, nebo  pozorování a fotografování flory a fauny atd.Pro takovou expedici mohou mít pochopení rodiče, kteří  mají strach aby se jejich, třeba ještě mladým  potomkům něco na cestě nestalo.Tato základna totiž může být klidně na pozemku chaty nebo chalupy.Že to nebude žádné dobrodružství? To záleží jen a jen na vás a na vaší fantazii, na cílech a úkolech, které si v expedici vytýčíte. Základním smyslem EX80 totiž je, připravit a realizovat  si ji sami, ve vlastní režii. Pokusím se všechny tyto možnosti nastínit v Expediční inspiraci. Jako společný prvek všech expedičních projektů  zůstává fyzička, prezentovaná požadavkem

  • ve dvou dnech (nemusí být za sebou) absolvovat celkové převýšení 1000 m
  • nebo pěší překonání vzdálenosti 50 km
  • nebo ( a to je novinka) překonat vzdálenost 100 km  na kole.

Tyto výkony lze kombinovat např.ve dvou dnech  ujít 25 km při převýšení 500 m. Vyšší výkony jsou samozřejmě zohledňovány ziskem dalších svemů. Pro úplnost: na zimní expedici požadavek na fyzičku zní: ve dvou dnech obdobně překonat na běžkách (sněžnicích, pěšky) vzdálenost 50 km nebo převýšení 1000 m nebo jejich kombinaci.

 

Na závěr upozornění: barevné tabulky pro Duhový život jsou součástí našeho pF2007 na titulní webové stránce a lze si je pro vlastní potřebu stáhnout         

                                                                                                                               Kyb


Copyright(c) Skautská univerzita Pardubice 2001- J.Klaban. Aktualizováno: