[Home][Mapa][Univerzita][Vrcholy][Protomy][Cesty][Oldskauti][Hledani][Kontakty-Odkazy]


2002 Březen - 7. CESTA K VRCHOLU

Přečti si motivační text - BUĎ PŘIPRAVEN

Text k vytištění (.pdf 84kB)

Přehled:

aktivita

S

MZ:S

V0203-1-J-(2)  HON NA INFORMACE:

 

94S

  kvíz (54 otázek)

 

54S

  rychlost hledání: do 48 hod prémie

 

+ 40S

  rychlost hledání: do týdne prémie

 

+ 20S

V0203-2-D-(1) SÍLA (pro horolezce životně důležitá).

 

300S+

  1) každý shyb:

3S

?

  za každých 15 sec výdrže 

1S

 

  2) výdrž v kliku na zemi 

 

?

  3) výdrž v závěsu na hrazdě (větvi)

 

?

  4) udrženi se na holém kmeni (průměr 30 cm)

 

?

  5) v předpažení obouruč udržet 2 kg (PET lahev) 

 

?

  6) udržet papír v sevřeném kolíčku na prádlo 

 

?

V0203-3-J-(2) TVŮJ VRCHOL A POČÍTAČ

 

155S

  1) na počítači vytvoř tabulky:
Přehled dosažených svemů
Atletické výkony
Vystoupané schody
Převýšení
Všestrannost: svemy podle kódů
Kilometry pěšky
Kilometry na kole
Kilometry na lodi
Všestrannost: svemy podle kódů

á 15S

135S

  POZOR!!! STEJNÉ TABULKY RUČNĚ

á 5S

45S

  2) naskenování hory a zakreslení trasy k vrcholu 

 

25S

  3) program automatického posunu obrázku lezce po trase na základě zadaných tabulkových S

 

40S

V0203-4-D-(3) KAMARÁDSTVÍ:

 

60S +?

  1) máš dobrého, spolehlivého kamaráda 

30S

 

  2) máš kontakt se zahraničním kamarádem

30S

 

  3) každá přečtená knížka o přátelství, premie:

á 5S

?

V0203-5-D-(4)  PIRÁTOVY ÚKOLY:

 

40S +?

  1) graficky zpracovaná 1 stránka do ExpeDu o výpravě,
zajímavém zážitku z tábora a pod.

 

 

  zhodnocení podle obsahu 

20S

 

  zhodnocení podle formy 

20S

 

V0203-6-D-(2, 4) SETKÁVÁNÍ S UMĚNÍM:

 

?

  výstava obrazů, plastik, fotografií, grafiky, museum, zámek

á 10S

 

Zadání úkolů

aktivita

S

MZ:S

V0203-1-J-(2)  HON NA INFORMACE:

 

94S

  kvíz (54 otázek)

 

54S

  rychlost hledání: do 48 hod prémie

 

+ 40S

  rychlost hledání: do týdne prémie

 

+ 20S

Skaut = zvěd....avý člověk. Za knihovní legitimaci a pravidelnou návštěvu knihovny máš 10S. Představ si, že jako kriminalista musíš všemi možnými prostředky co nejrychleji získat dále očíslované informace (správné odpovědi, budou podle pořadí otázek uvedeny v příštím čísle). V pořadí od nejnižší piš u každé 8 tisícovky:

  1. název,
  2. výšku,
  3. rok prvního výstupu (14x 3 = 42S)

atd.

  1. jméno osmitisícovky, která si vyžádala při jediné expedici nejvíce obětí,
  2. kolik?,
  3. v kterém roce,
  4. a kdo "vraždil"?.
  5. Kdo tuto horu poprvé a sám slezl,
  6. Čechoslováci ji poprvé slezli kdy?
  7. jméno tragické čs. expedice na jejiž počest se běhá Jizerská padesátka,
  8. jméno a
  9. výška hory, na které došlo k tragedii,
  10. v roce?
  11. kdo "vraždil"?¨
  12. počet čs.obětí?

Premie za rychlost vyhledávání: úplné informace

  • do 48hod: 40S,
  • do týdne: 20S od startu, který si sám určíš.
  • Každá správná odpověď = 1S, max.zisk celkem: 94S. Hledání popiš do ExpeDu.

" Pro zdolání všech 14 osmitisícovek jsem potřeboval 30 výprav. Osmnáctkrát jsem stanul na vrcholu, dvanáctkrát jsem neuspěl. A jestliže jsem nakonec dosáhl cíle, tak jedině proto, že jsem to nevzdal." R.Messner

Nejdříve nalezni všechny informace samostatně. Teprve pak se pro kontrolu a ohodnocení podívej na správné odpovědi sem

V0203-2-D-(1) SÍLA (pro horolezce životně důležitá).

 

300S+

  1) každý shyb:

3S

?

  za každých 15 sec výdrže 

1S

 

  2) výdrž v kliku na zemi 

 

?

  3) výdrž v závěsu na hrazdě (větvi)

 

?

  4) udrženi se na holém kmeni (průměr 30 cm)

 

?

  5) v předpažení obouruč udržet 2 kg (PET lahev) 

 

?

  6) udržet papír v sevřeném kolíčku na prádlo 

 

?

  (Při opakovaném cvičení se získávají svemy pouze za zlepšení, ale počítá se v rámci treningové motivace dvojnásobek)
  1. Za každý shyb (vytažení se ze závěsu tak, aby brada se dostala nad hrazdu nebo větev) máš 3S.
    V dalších úkolech za každých 15 sec výdrže máš 1S:
  2. V výdrž na zemi v kliku ( s pokrčenými pažemi)
  3. Výdrž v závěsu na vodorovné větvi, nebo hrazdě,
  4. Udržení se na holém kmeni stromu, cca 30 cm v průměru bez dotyku se zemí,
  5. Udržet v předpažení obouruč 2 kg (plnou Pet láhev v tašce)
  6. Palcem a ukazovákem sevřít list papíru v kolíčku na prádlo s pérem - do vypadnutí papíru. Čas si měř počítáním. Při opakovaném cvičení svemy počítej pouze za zlepšení
V0203-3-J-(2) TVŮJ VRCHOL A POČÍTAČ

 

155S

  1) na počítači vytvoř tabulky:
Přehled dosažených svemů
Atletické výkony
Vystoupané schody
Převýšení
Všestrannost: svemy podle kódů
Kilometry pěšky
Kilometry na kole
Kilometry na lodi
Všestrannost: svemy podle kódů

á 15S

135S

  POZOR!!! STEJNÉ TABULKY RUČNĚ

á 5S

45S

  2) naskenování hory a zakreslení trasy k vrcholu 

 

25S

  3) program automatického posunu obrázku lezce po trase na základě zadaných tabulkových S

 

40S

  1. NA POČÍTAČI sestav tabulky, doplň do nich dosavadní výsledky a vytiskni je na formát A4 do expedičního deníku:
    PŘEHLED DOSAŽENÝCH SVEMŮ, ATLETIKA, NACHOZENÉ KILOMETRY (rychlost do 4 km/h:1S nad 4 km/h: 2S, nad 6 km/h: 3S, 8 km/h: 4S.) PŘEVÝŠENÍ, SCHODY, VŠESTRANNOST (rovnoměrnost dosažených S podle kódů 1, 2, 3, 4). Za každou tabulku máš 15S.
  2. PRO POČÍTAČOVÉ FANDY: naskenuj svoji horu a počítačově na ni zakresli trasu k vrcholu s vyznačenými tábory (viz úkol:V 0109-1-J-(4)). Připiš si 25S.
  3. PRO EXPERTY: vytvoř program, který umožní automatické posouvání lezce na vyznačené trase v obraze tvé hory na základě tabulkových svemů. Připiš si dalších 40S a napiš nám, jak se ti to podařilo. Věnuj tabulkám pozornost, protože jestliže se jednou ti, kteří dosáhnou vrcholu setkají, budou jejich legitimací právě tyto tabulky (pro toho kdo nemá možnost počítačového zpracování, platí samozřejmě tabulky psané ručně).
V0203-4-D-(3) KAMARÁDSTVÍ:

 

60S +?

  1) máš dobrého, spolehlivého kamaráda 

30S

 

  2) máš kontakt se zahraničním kamarádem

30S

 

  3) každá přečtená knížka o přátelství, premie:

á 5S

?

Máš-li skutečného kamaráda, máš 30S.
Za kontakt s kamarádem v zahraničí rovněž 30S.
Za každou přečtenou knížku o přátelství (na př.foglarovku) máš premii: 5S.
Ale pamatuj, že skutečné přátelství nelze žádnými svemy vyjádřit.

V0203-5-D-(4)  PIRÁTOVY ÚKOLY:

 

40S +?

  zhodnocení grafické stránky do ExpeDu podle obsahu 

20S

 

  zhodnocení grafické stránky do ExpeDu podle formy 

20S

 

Přečti si o cestě bratra Piráta ke grafice a o jeho zkušenostech.
Každý zápis do deníku, kroniky nebo na nástěnku nemusí obsahovat jenom text. Výrazné písmo, rámeček, jednoduchá kresba (karikatura, obdoba obrázků E.T.Setona, koláž atd), ale také jakákoliv věc (jízdenka, peříčko, pamětní kartička list stromu, fotografie atd.), která se vztahuje k popisované události dokáže oživit vzhled. Velice důležité je rozvržení jednotlivých částí - úprava, která se odborně nazývá grafický design (čti dyzajn).

Grafická úprava není u všech tiskovin stejná, ale řídí se určitými zásadami. Například vždy několik ročníků určitého časopisu má nějaké jednotící prvky - záhlaví rubrik, rámování obrázků, typ písma barevnost apod.

Vyber si z několika časopisů zajímavé stránky s textem, fotografiemi nebo obrázky. Pokus se určit, jaká grafická pravidla v nich platí. Můžeš se některými inspirovat a volně je použít v deníku, kronice...

  1. Vytvoř co nejlépe graficky zpracovanou stránku expedičního deníku (písmo, gramatika, kresba, fotografie, rozvržení) o výpravě, zajímavém dnu, nebo zážitku z tábora. Kriticky ohodnoť svou práci z hlediska formy ( max.20S) a obsahu (max.20S).
V0203-6-D-(2, 4) SETKÁVÁNÍ S UMĚNÍM:

 

?

  výstava obrazů, plastik, fotografií, grafiky, museum, zámek

á 10S

 

Za každou návštěvu výstavy uměleckých děl - obrazů, fotografií, grafiky, plastik, musea, zámku apod. máš 10S.

 

BUĎ PŘIPRAVEN
Víš, že pro život musí každá tvoje buňka vědět co má dělat?.
Má na to dokonce "příručku", která se vyvíjela miliony let a jmenuje se GENOM. Podobně i lidé a národy mají "příručky" ve svých, také dlouho se vyvíjejících kulturách. V obou případech jde o obrovské množství informací, z nichž některé se stanou stavebními kameny tvého života.
Zkus porovnat složitost dnešního člověka proti bakterii, která stála u kolébky života. Podobně složitá, ale i náročná je naše civilisace, kde se však nedostává moudrosti: to jsou nejen znalosti, ale i schopnost dodržovat řád a morální pravidla (na př.skautský zákon), protože jedině to umožňuje soužití a tím i fungování civilisace. Jako některé buňky nekontrolovaným množením porušují řád a způsobují rakovinu, tak i v lidské společnosti podvody, krádeže, nebo války jsou porušením řádu. Takže co od tebe vlastně ten složitý svět očekává? Že se budeš snažit žít moudře! Ke zvládnutí jakéhokoliv úkolu či situace musíš mít ale také motivaci tedy nadšení pro cíl. Motivace rozděluje úspěšné od neúspěšných a to nejen ve sportu. A teď si představ, že tvůj život závisí na moudrosti buněk, které
a) vědí co mají dělat,
b) dělají to a spolehlivě makají,
c) dodržují řád,
d) mají i motivaci: tvoje přežití. Není to inspirace?
Moudrost ti nezaručí jen škola, musíš zvládnout i další věci: výdrž fysickou i psychickou při stoupajících nárocích, získat zkušenosti s kamarádstvím, s pomocí druhým, sebeřízením, svými emocemi, vnímáním krásy a pestrosti přírody, ale i lidských výtvorů, zkušenosti s tvorbou, komunikací, prací s informacemi a mnoho dalších.
HLEDÁNÍ INFORMACÍ
je moderní disciplína, kde na rozdíl od sportů trenuješ svůj mozek. Potřebuje nápady, přehled, systém a strategii a trochu připomíná práci kriminalistů. Bude rozhodovat o kvalitě tvé expedice, cestě k vrcholu, a také života. Zdrojů je kvantum: RODIČE, KAMARÁDI, UČITELÉ, MEDIA, VÝSTAVY, VELETRHY. Udělej si přehled co všechno můžeš nalézt doma: ve své i rodinné knihovně. Všechno ostatní musíš hledat v KNIHOVNÁCH: školní, oddílové, veřejné. Tam máš k disposici radu knihovníka, katalog, encyklopedie, časopisy, počítač, internet, kopírku. Regionální CENTRA MLÁDEŽE (ICM) mají pro tebe nabídku škol, výdělku, různých slev, aktivit a sportů, cestování. INTERNET (doma, ve škole a na různých místech za poplatek) je mocný zdroj zejména aktuálních informací. Trenuj rychlé hledání ve Žlutých stránkách, slovnících, encyklopediích. Do svého SZ si dělej adresář přátel, e-mailů, internetových i jiných zdrojů informací.
PŘÁTELSTVÍ
Před více jak 500 miliony lety jednobuněční vynalezli spolupráci, což vedlo k nebývalému rozvoji stále složitějších druhů. Spojování, umožňující specialisaci, představuje úsporu energie, která je základem života. Proto láska, přátelství a mír jsou energeticky výhodné a život podporují, zatím co nepřátelství, nenávist a války jsou energeticky náročné a život likvidují. Přátelství a láska je ale i zdrojem štěstí, je tedy velice důležité, umět přátelství navazovat a udržovat.