[Home][Univerzita][Vrcholy][Protomy][Cesty][Oldskauti][Kontakty-Odkazy]



2005 Červen - 40. CESTA K VRCHOLU

Přečti si červnovou listárnu

Text k vytištění (.pdf 72kB)

Přehled:

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0506-1-J-(D)

KRITICKÁ CESTA

 

80

V0506-2-J-(2,3,4)

TÁBOROVÝ RESTAURANT

 

S

V0506-3-D-(2,3,4)

SAUNA

 

50 S

V0506-4-D-(2,4)

ŘEZBÁŘSTVÍ A TOTEM

 

? S

V0506-5-D-(1,3)

NOHEJBAL

 

100S

V0506-6-J-(2,4)

PRÁZDNINOVÁ KNÍŽKA

 

? S

  Zadání úkolů

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0506-1-J-(D)

KRITICKÁ CESTA

 

80?

 

 

 

 

Kritická cesta je metoda jak racionalizovat a zajistit splnění relativně složitého úkolu. Zásady aplikované pro  start raketoplánu jsou v podstatě podobné jako zajištění bezchybného fungování tábora, táborové služby nebo expedice.

Metoda kritické cesty je součástí tzv. systémového myšlení, při kterém  nejprve vytvoříme  představu konečného cíle z níž  odvodíme co, jak a kdy  musíme  všechno udělat, aby  cíl byl splněn.Metodu kritické cesty si nejlépe přiblížíme  na táborové službě. V jejím případě  je cílem bezchybný  chod tábora  např.:

1) dodržování všech časů daných táborovým řádem

2) zajištění ostrahy tábora ve dne i v noci

3) zajištění pořádku v táboře

4) zajištění hygieny v táboře

5) uvaření, příprava jídel podle jídelníčku a výdej ve stanovených časech

6) aktuální úkoly zadané službě vedením tábora

7) zajištění topiva pro vaření

8) nákup a dovoz potravin, zajišťování pitné vody, celodenní dostatek čaje

Vedoucí služby – rádce družiny se stává v podstatě manažerem (získává tím velice cenný tréning pro život), který musí svou družinu a její práci zorganizovat tak, aby  bylo zajištěno co nejlepší fungování tábora. Východiskem jeho řídící práce je seznam všech činností a úkolů, které ten den jeho družina musí zajistit. Pak následuje sestavení časové posloupnosti jednotlivých činností zajišťující, že potřebná služba  bude dodána v potřebném – stanoveném čase. A jak říkají manažeři v automobilkách: „just in time„ ( „právě včas„) což je termín  pro přesné dodávání součástek  z jejich výroby  přímo na montážní linku automobilky. Jestli někoho pohoršuje zavádění manažerských metod na skautský tábor, tak uvedu, že metodu „just in time“ vynalezla dávno před lidmi  příroda, když každá buňka  živého organismu přesně ví, kdy co má  udělat, aby  systém  jehož je součástí, fungoval  což je třeba případ buněk v našem těle.

Dodávku služby v požadovaném čase je ovšem třeba pečlivě promyslet, protože  plnění různých služeb je různě časově a pracovně náročné.: např. namazání chlebů při snídani je podstatně  rychlejší, než uvaření kotle čaje, které předpokládá zatopení pod kotlem a uvedení vody do varu a tedy nejspíš někoho, kdo vstane a zatopí dřív, než přijde někdo, kdo namaže chleby. Tohle všechno musí vedoucí služby vědět, právě tak, jako znát, kdy se musí začít vařit polévka, brambory nebo maso, aby se mohl  oběd  začít vydávat ve 12.00  Když to neví, protože tuhle funkci třeba dělá poprvé, tak jediné řešení je, všechno dělat s dostatečnou časovou reservou, aby vydávání bylo „ just in time“. Časová rezerva při vaření je vždycky dobrá, protože na táboře rychlost vaření není konstantní, jako doma v kuchyni na elektrickém sporáku, ale  závisí na správném topení které souvisí s  dostatkem naštípaného dřeva, což nemusí být vždycky, třeba s nováčky, splněno.

Hledání časů, kdy je nutno začít s tím, či oním, abych splnil požadavek „just in time“ je právě  hledání oné  kritické cesty. Takže  jestliže vedoucí služby je „na úrovni“ tak ví, kdy se musí začít vařit čaj, kdy se musí nejpozději začít mazat chleby, kdy připravovat svačinu, kdy začít vařit polévku, maso, kdy a kdo udělá pořádek v táboře, v jídelně, kdo a kdy začne vařit  teplou vodu na nádobí,  kdy a kdo doplní desinfekci na latrině, kdo bude mít denní ostrahu tábora, jak rozvrhnout noční hlídky, aby se všichni spravedlivě vystřídali v nepopulárních nočních hodinách atd., atd. Těch úkolů, které má vedoucí služby je tolik, že už nemůže  mít žádný další konkrétní úkol (situace, kdy vedoucí služby maká až se z něj kouří a družina „blbne“ prozrazuje neschopného „manažera“),  protože  řízení družiny tak, aby každý přesně věděl co má dělat a dělal to, požadavek  myslet dopředu, reagovat na neočekávané situace  a  správně  a spravedlivě rozdělovat práci, ale také se starat o dobrou náladu party , která zajišťuje že úkoly služby se plní hravě a s radostí, jsou úkoly, které jej plně zaměstnají Perfektní “zmáknutí“ funkce vedoucího služby na skautském táboře  je současně i perfektní přípravou do reálného světa i vlastního života, protože zásady jsou v obou případech stejné. A každý skaut by měl být šťasten, že dostal příležitost si to na sobě odzkoušet.

Až se dostaneš do role vedoucího služby na táboře  aplikuj metodu kritické cesty při její organizaci i v jejím průběhu a můžeš si připsat 80S. Můžeš tento úkol spojit s úkolem V0306 – 4 a zjistit jak se aplikace  metody kritické cesty podepsala na výsledku táborového desetiboje . 

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0506-2-J-(2,3,4)

TÁBOROVÝ RESTAURANT

 

S

 

 

 

 

Onehdy jsem se v kvalitním restaurantu setkal s číšníkem, z něhož se vyklubal bývalý člen našeho oddílu, který s nadšením zavzpomínal na společné prožité tábory. Teprve doma mě napadlo: což  takhle zorganizovat na táboře mezi družinami soutěž s příchutí recese, ve které by  každá družina v rámci své služby ( 1x za tábor) otevřela v táborové jídelně vlastní restaurant , kde místo vydávání stravy do ešusu, by zbytek tábora obsloužila, jako ve skutečné restauraci. Že by zkušenosti,které  se mohou v životě hodit?

Nabízí se spousta možností a nápadů, které by mohly služby v kuchyni jakož i celý táborový život  oživit nejen recesí a humorem: recesní název restaurantu, reklamy, menu, názvy jídel, servírování na víčku od ešusu, nebo koupených  papírových táccích s plastovými příbory, výzdoba jídelny: kytky, svíčky  a prostírání na stole, nápoje podávané v kelímcích od jogurtu,  jediné jídlo a množství jeho speciálních názvů,( každý si objednal něco jiného, ale všichni dostávají totéž, aniž by okem mrkli), studené předkrmy,různě nazvané dezerty (puding), speciality šéfa kuchyně, jednohubky, moučníky, ovocné poháry(nasbírané borůvky, maliny), způsoby  placení, oblečení  a mluva obsluhujícího personálu atd. Může z toho všeho  být fantastická show k popukání.

Akce by mohla mít charakter málo strukturované hry, kde tvým úkolem by byla iniciace takového podniku (50 S) a vyhodnocení by spočívalo v počtu realizovaných nápadů kolektivem družiny, kde za každý nápad vzniklý kolektivně by si každý člen připsal 2 S.

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0506-3-D-(2,3,4)

SAUNA

 

50 S

 

 

 

 

V táborovém inspiromatu v roce  2002 jsme již o sauně psali – přečti si o ní příslušnou pasáž  jako inspiraci. Tvým úkolem je iniciace této stavby buď jako stavby celého oddílu nebo jako stavby  tvé  družiny. Podaří-li se ti  iniciace, která vyvolá  následnou realizaci, můžeš si připsat 50 S

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0506-4-D-(2,4)

ŘEZBÁŘSTVÍ A TOTEM

 

? S

 

 

 

 

Dřevo je nádherný materiál, který člověka provází od počátku jeho existence.

Po modelování z hlíny a malbách na stěnách jeskyň je vyřezávání do dřeva snad třetím nejstarším uměním primitivního člověka  Dřevo má nekonečnou tvářnost. mnohostrannou krásu a jeho teplé barevné tóny nemají obdoby.Žilkování a barva jsou  důležité pro vybírání dřeva .Ze dřev listnatých stromů se nejlépe hodí lípa, olše, ořech, hruška, horský javor,zimostráz, dub, palisandr mahagon, gabon, jilm, méně třešeň  z jehličnatých je to modřín a borovice, z cizích platan a teak. Pro nenáročné skautské  rukodělky např.reliefní plastiky se velmi dobře   hodí i měkká borovicová kůra.

Nejednodušším vstupem do světa řezbařiny  na táboře jsou výrobky právě z borovicové kůry,  osobní nebo skautský totém a v pokročilé fázi pak figurální plastiky. V knihovně, nebo na trhu nalezneš příručky, které  ti tento obor přiblíží. Řezbářství je  také součástí odborky: Práce ze dřeva ( další svemy)

Hodnocení:  

  1. trojrozměrný objekt , maska, relief, vyřezaný z borovicové kůry: 20 S 
  2. 1 symbol ( indiánský, skautský , civilní) vyřezaný ve dřevě na osobním  totémku: 20 S
  3. 1 symbol vytesaný do kmene s použitím dlát: 40 S (totem vlastní, družinový, oddílový)
  4. dřevěná lžíce  nebo dřevěný šperk: 30 S
  5. trojrozměrný figurální  objekt, hlavička loutky, soška: 80 S.

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0506-5-D-(1,3)

NOHEJBAL

 

100S

 

 

 

 

Trojčlenná  nebo  dvoučlenná družstva  ale i jednotlivci se snaží dostat míč přes síť  do soupeřova pole dovoleným způsobem bez použití paží tak, aby ho soupeř nebyl schopen vrátit.

První české formy nohejbalu se datují do roku 1922. Mezinárodní federace IFTA vznikla v roce 1987.

Nohejbal může být na skautském táboře  velice zajímavým , v podstatě nenáročným sportem, využívajícím současně volejbalového hřiště a nabízející uspořádání nohejbalového  turnaje jednotlivců ( upravená velikost hřiště), dvojic, trojic, družin (střídání hráčů a  koučování).

Tvůj úkol:

  1. prostuduj  Protom č.62 – Nohejbal, který obsahuje pravidla a definuje potřeby
  2. opatři nebo zařiď opatření všech potřeb pro uspořádání  zápasu nebo turnaje
  3. zorganizuj hru, řiď její průběh při současné osobní účasti ve hře
  4. způsob hodnocení v %´úspěšnosti je uveden v Protomu č.62, kde 1% Ú = 1S a kde tudíž maximální zisk je 100 S

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0506-6-J-(2,4)

PRÁZDNINOVÁ KNÍŽKA

 

? S

 

 

 

 

Je určen pro vlčata a světlušky a je zjednodušenou verzí  Díla v Projektu Príma Prázdnin.

  1. Připrav si rozpůlením kreslících čtvrtek (A4) alespoň 20 papírů velikostí A5 a orámuj je (1 cm od okraje)
  2. Na takto připoravené papíry maluj vždy jen po jedné straně v průběhu prázdnin obrázky toho, co jsi  prožil na skautském táboře, na dovolené s rodiči, při pobytu u babičky, na  rodinných výletech, prázdninové zážitky s kamarády. Malovat můžeš vším co  máš k disposici: tužky, pastelky, propisky, černé linery, vodovky, tempery. Různorodost použitých technik bude velmi zajímavá.Na každý obrázek dole napiš,o co jde.
  3. Knížku uděláš tak, že v papírnictví zakoupíš průhledné obaly A5, po stranách s děrováním, určené do pérových desek. Do nich dáš z každé strany jeden svůj obrázek a tenkým provázkem ve hřbetu obaly s obrázky  sešiješ.
  4. Takto můžete vytvořit společně i táborovou knížku, kterou lze nakopírovat pro každého. Podívej se jak knížky vypadají a doplň podle nich další stránky. Za každou stránku knížky ( včetně desek, přebalu, titulního listu, předmluvy, obsahu atd.) máš  5 S. Máš-li zájem o soutěž, pošli knížku do 30.listopadu 2005 do redakce (vrátíme, pokud ji , třeba zkopírovanou nevěnuješ pro propagaci skautingu.) Z obrázků vlastních nebo všech oddílových můžeš udělat i zajímavou výstavu  třeba  pro rodiče tak, že obrázky vyjmeš z průhledných obalů a pověsíš je pomocí kolíčků jako prádlo, na šňůru. Výstavu můžeš ( můžete) nazvat třeba „ Moje prázdniny  2005“ nebo nějak jinak: originálněji Za instalaci výstavy si započítej 20 S.

 

 

Z červnové listárny časopisu SKAUT - JUNÁK
L0506 - ČERVNOVÁ  LISTÁRNA  40  

 

Copyright(c) 2002-2005 J.Klaban. Aktualizováno: