[Home][Mapa][Univerzita][Vrcholy][Protomy][Cesty][Oldskauti][Hledani][Kontakty-Odkazy]


2005 Prosinec - 44. CESTA K VRCHOLU

Přečti si Prosincovou listárnu

Text k vytištění (.pdf 98 kB)

Přehled:

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V i VV0512-1-J-(2)

BYSTROUŠ(KA)

 

100 S

V0512-2-D-(2, 4)

SWOT ANALÝZA (pro pokročilé)

 

40S
/měsíc

V0512-3-J-(2, 4)

MEDITACE O BUDOUCNOSTI (pro pokročilé)

 

40+?S

V0512-4-D-(1,3)

SPORTOVNÍ INICIÁTOR

 

? S

V0512-5-J-(2, 4)

MATURITA A PŘIJÍMAČKY (SŠ, VŠ)

 

?S

V0512-6-D-(2, 3, 4)

REJSTŘÍKY

 

? S

 Zadání úkolů

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V i VV0512-1-J-(2)

BYSTROUŠ(KA)

 

100 S

 

 

 

 

Ve všech  věkových generacích  se vyskytují lidé bystří, šikovní, aktivní, kteří se živě zajímají o vše kolem sebe a naproti  tomu  lidé, kteří jsou jejich pravým opakem. Takovým aktivním vlčatům a  světluškám je určen i náš kvíz, jehož plnění lze rozdělit na části, které lze provádět postupně, což mohou zorganizovat vedoucí smeček a rojů  nebo naopak zorganizovat  „Vědomostní olympiádu“ jako soutěž jednotlivců, nebo šestek. Tento kvíz naleznete v Protomu č.87. Vlčata získávají za každé procento úspěšnosti 1 S, ale skauti, RS nebo OS, pokud si to chtějí zkusit, tak  zisk mají pouze  pětinový tj. za  10% úspěšnosti 2 S.

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0512-2-D-(2, 4)

SWOT ANALÝZA (pro pokročilé)

 

40S
/měsíc

 

 

 

 

SWOT  je zkratka parametrů analýzy, která je jednou ze základních metod při volbě, rozhodování a plánování jak jednotlivce, tak podniku nebo organizace.
Jde o to uvědomit si naše:

Strengths
– silné stránky, na čem lze stavět, pro co máme předpoklady, (talent, zájem, finance, příležitosti apod.)

Weaknesses
-
  slabé stránky, které mohou náš záměr nebo plán oslabit

Opportunities
-
  možnosti a příležitosti, které nabízí okolí 

Threats
-
  hrozby a ohrožení, které mohou naše plány zkřížit 

Až budeš uvažovat o sobě, o družině, oddílu, o jakékoliv akci, o výpravě, expedici, o podniku, udělej si SWOT analýzu. Za každou takovou analýzu si započítej  20 S s tím, že takových analýz můžeš udělat kolik chceš, ale do Cesty si započítej max. dvě za měsíc.

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0512-3-J-(2, 4)

MEDITACE O BUDOUCNOSTI (pro pokročilé)

 

40+?S

 

 

 

 

Je dobré umět se zastavit v běhu života, který jak se mi zdá je stále rychlejší, a v klidu, nikým nerušen zapřemýšlet  o světě a o sobě v něm. Někde jsem přečetl, že Budoucnost jako předmět by se měla učit na školách. Je evidentní, že je vždy výhodné  mít alespoň v obrysech představu o tom, co budoucnost může přinést nebo jaké varianty přicházejí v úvahu, abych snížil  na minimum omyl nebo překvapení ve svém současném i budoucím rozhodování.

Vždyť si jenom představ, že by ses třeba před padesáti léty rozhodl, že budeš vytahovat a stahovat závory na železničním přejezdu a že k tomu dostaneš baráček u závor a nemusíš se tím pádem starat o bydlení, dostaneš naturální uhlí a permanentku na železnici. Ale  na železnici  přišla  automatizace a v tom okamžiku se z tebe stává zbytečný člověk. Podobně se ti něco podobného může přihodit i dnes. Takže musíš začít přemýšlet. O tom jak bude svět v blízké budoucnosti vypadat si můžeš přečíst v několika textech, které jsme pro tebe ve formě stručných výtahů připravili ve složce Hledání. Za prostudování  textu  Tofflerovi: Nová civilizace. Třetí vlna a její důsledky, získáš 10 S, za text Bauman: Individualizovaná společnost máš rovněž 10 S a konečně za text  Hawkena a Lovinsových: Přírodní kapitalizmus získáš  vzhledem k rozsahu 20 S. Samozřejmě můžeš vyhledat řadu futurologických knížek dalších, za jejichž prostudování máš standardní zisk 20 S/ 100 str. Jako přípravu pro vlastní meditaci doporučuji vrátit se k Protomu č.40: Šok z budoucnosti. a č. 39  Stress. Tím získáš dostatečné podklady  pro představu kam svět spěje, jaké hrozby a současně i příležitosti lze očekávat. Zjistíš, že na to všechno existují názory pesimistické i optimistické. Je pouze na tobě jak o všem budeš přemýšlet, na základě čeho se budeš rozhodovat.

Já ti tady sdělím také svůj názor, kterým se můžeš, ale také nemusíš řídit.

Základní  zkušenost zní, že svět se stává stále složitějším a pro přežití jedince náročnější, a to ve všech oblastech. Na rozdíl od minulosti lze očekávat, že každý ve svém životě projde proti minulosti nesrovnatelně více životními změnami v životním stylu, v zaměstnání, v trávení volného času, v kontaktech s lidmi, v komunikaci atd. Vzniká tak velký tlak na adaptaci každého člověka na změnu, na což řada lidí není vůbec připravena. Podle mého názoru v této situaci dobře dělaný skauting svou všestrannou výchovou je schopen lidi na takovou zátěž připravovat. Skauting to je přece: komunikace v družině v oddílu, schopnost vytvářet a udržovat přátelství, mravní základy, příprava a projekty akcí, samostatnost na výpravách a na táboře, týmová práce v družině, všestranné  sportování, rozvoj odborností pomocí odborek, rukodělné a výtvarné činnosti. Zdá se tedy, že všestrannost spíše než výhradní a hluboká specializace je cestou do nastupující civilizace, což potvrzuje i zkušenost přírody, že mnohostranné nevyhraněné druhy  mají větší naději na přežití, než druhy specializované, náročné na kvalitu prostředí (např. vrcholoví sportovci, kteří potřebují pro zvyšování svého výkonu celé realizační týmy. To  potvrdil na základně na ostrově Nelson v Antarktidě i polárník Pavlíček při porovnávání jejich adaptace v náročném prostředí s „ příroďáky“)

Všestrannost dále podporuje systémové myšlení, které je základem vznikající civilizace, založené na řešení  všech problémů z mnoha úhlů pohledu (příklad auta: prvnímu Fordovi šlo jen o to, aby auto jelo, nám dnes jde o: cenu, vzhled, úložný prostor, spotřebu benzínu, bezpečnost, prostor cestovní i skladovací, servis, náhradní díly, řízení počítačem, navigaci pomocí GPS, automatické vedení dopravně nejvhodnější trasou, o snížení znečisťování ovzduší, možnost ekologické likvidace  a nakonec třeba  až o snížení celkové  automobility v důsledků neustálého snižování rychlosti v dopravních zácpách a  jejím nahrazením úplně jiným způsobem dopravy).

Protože budoucí civilizace vyžaduje permanentní sebevzdělávání , je daleko důležitější  naučit se učit, než pamatovat si informace, které stále rychleji zastarávají, ale které jsou dnes každému, kdo se k nim umí dostat, přístupné. Další důležitou vlastností je schopnost všechny získané schopnosti, dovednosti i znalosti umět použít v úplně nových, dosud nikde se neobjevivších situacích. Celá tato složitá civilizace může fungovat pouze na bázi nějakého řádu v jehož základech musí být nejen právo a advokáti, ale také určitý morální standard.

Z toho všeho vyplývá, že je nutné maximálně využít všech svých silných stránek:  talent, schopnosti, zájem, příležitosti,  pro jejich maximální rozvoj a vytvořit ze sebe v tom směru  osobnost, která může něco svému  okolí nabídnout včetně svého morálního profilu. Zdá se že, vedle toho je dále potřebné přijmout výzvu nastupující civilizace na  pokud možno maximální zvládnutí informačních technologií, komunikačních schopností včetně jazykových  a umění pohybovat se v cizím prostředí, včetně drsné přírody. Vůbec nezanedbatelnou součástí je  ale i zdraví, o které je stále více nutno pečovat. S tím souvisí způsob stravování, ale zejména  pohybové aktivity, které z pracovního procesu, v kontrastu s minulostí prakticky vymizely a které je třeba nahrazovat sportovní činností v mimopracovní době, která ovšem vyžaduje v řadě případů značné úsilí a vůle   pro vymanění se z pohodlí .
Uvedený způsob přemýšlení mě vede k psaní Cesty k vrcholu, která by měla
  být přípravou nejen do drsné přírody, ale také do drsné civilizace.

V případě, že uskutečníš  meditaci o budoucnosti, snaž se aby měla praktický výstup: rozhodnutí  nastoupit nějakou novou cestu,  něco změnit nebo vytýčit si nějaký postupný cíl.  

Za každý takový konkrétní závěr si připiš 10 S a to i v budoucnu  

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0512-4-D-(1,3)

SPORTOVNÍ INICIÁTOR

 

? S

 

 

 

 

Chodíš do nějakého sportovního kroužku nebo klubu? Pak jsi se zřejmě rozhodl pro pohyb a sportování, což ti chválím. Samozřejmě, že parádně se dá sportovat i ve skautském oddíle, ale….. tam již záleží na mnoha okolnostech, protože řada členů  přišla do oddílu za jinými věcmi než je sportování. Také záleží na vedoucím oddílu. Ale dnes už je zcela evidentní, že sportování, turistika, prostě pohyb je strašně důležitý pro zdraví. Ale  sedět v klubovně nebo u počítače je daleko pohodlnější. Najde se ve vaší rodině, v tvé družině, v tvém oddílu vůbec někdo kdo řekne: pojďme dnes na běžky, pojďte si ke škole zaházet na koš, pojďte si  zaplavat do bazénu, pojďte si zahrát volejbal, pojďte: zorganizujeme hokejový turnaj? Jsi schopen i sám sebe vyhecovat, abys šel sám si  zaběhat, zaházet na volný koš, vyrazit na běžkách sám do nejbližšího okolí když napadlo dost sněhu?

Nebo třeba marně čekáš až to někdo řekne? Chodit na pravidelné tréninky, kde trenér  vás všechny „vyhecuje“ je svým způsobem jednodušší než sám sebe přinutit k rozhodnutí  „jdu na to", protože v partě se sport dělá daleko snadněji než sólo. Ale i vrcholový sportovec je také najednou sám a musí v sobě vybudit obrovskou motivaci k dosažení cíle. Ale ono to všechno neplatí jen ve sportu, to platí úplně ve všem. Když vyhecuješ sám sebe a k tomu ještě partu a navíc opakovaně, tak jsi borec a to se musí ocenit. Za každý takový jednotlivý úspěch si započítej  za každou hodinu 5 S + samozřejmě hodnocení podle vypsaných dosavadních úkolů. Tak např.: vyhecuješ celou rodinu (družinu nebo dva kamarády), aby vyrazila na celé odpoledne (4 hod) na běžky. Příklad: rodina za ony 4 hodiny  uběhla na běžkách 16 km a ty získáváš  za vyhecování 4x 5 =20 S plus  16 x 2 S= 32 (2 S/ 1km na běžkách) tj.celkem: 52 S. Ale pozor: tu výpravu musíš opravdu iniciovat  ty !!!

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0512-5-J-(2, 4)

MATURITA A PŘIJÍMAČKY (SŠ, VŠ)

 

?S

 

 

 

 

Je prosinec a tak jestli vážně pomýšlíš na to dostat se na střední školu, udělat maturitu nebo dostat se na vysokou školu, tak nyní je ten správný čas v klidu se na to začít připravovat. Nejlepším způsobem, který  s úspěchem odzkoušel Tadeáš a Anežka dnes již pokročilí gymnazisté, je absolvovat řadu zkušebních testů, které jsou k dispozici v aktualizovaných příručkách, které lze zakoupit v prodejnách učebnic a kde si každý sám pomocí zadaných úkolů a správného řešení na konci každé příručky může bodově  vyhodnotit jak uspěl. A my za každý takto absolvovaný test nabízíme 10 S. Protože když začneš už nyní máš šanci jich udělat velké množství  a získat tak nejen svemy, ale především  znalosti a tím i potřebný klid a sebevědomí na zkoušku. Vedle testů v knižní podobě  je tu dnes i internet, na jehož stránkách lze nalézt spoustu informací o zkouškách, testech, výběru školy, výběru povolání

Takže nyní je vhodný čas zasurfovat i  na internetu  a nalézt spoustu zajímavých informací. Pro začátek nabízíme adresu : www.maturita.cz, nebo zadání „ přijímací zkoušky“ na vyhledávači Google , které tě spolehlivě zavedou do problematiky přijímacích zkoušek. Také připomeneme úkol V0502-5 – Povolání, kde jsou další adresy.

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0512-6-D-(2, 3, 4)

REJSTŘÍKY

 

? S

 

 

 

 

Vyznat se v tom množství  našich úkolů už asi není vůbec jednoduché. My k tomu máme k dispozici pouze abecední seznam úkolů, který však na rychlé vyhledávání nestačí. A tak přicházím s úkolem,  který by nám všem dost pomohl: připravit rejstříky pro rychlé vyhledávání. Tipy: rejstříky podle měsíců, podle čtvrtletí,  podle zaměření, podle kódů, činnosti v klubovně, doma, na výpravě, na táboře, vzdělání, sporty, kvízy, přežití, tvorba, rukodělky, meditace, cestování, projekty, manažerské techniky, expedice, vaření, příroda, informatika, studijní texty, soutěže a turnaje, úkoly pro světlušky a vlčata, vychytávky, zajímavé, ………………

Tyto rejstříky by měly mít  krátké, heslovité názvy, aby se daly pro účely vyhledávání řadit abecedně (při víceslovném heslu dát na první místo  důležitější slovo) a  měly  by mít následující  standardizovanou formu:

NÁZEV REJSTŘÍKU/ datum vzniku/ autor / E: mail

PROGRAM, ČIN   

ČÍSLO ÚKOLU    

SVEMY

 

 

 

Příklad:

MAPA/ 28.12.2005/ Kyb/ jiri.klaban@quick.cz

PROGRAM, ČIN   

ČÍSLO ÚKOLU    

SVEMY

mapové značky

V0209 – 2

1 S / značku

mapování

V0503 – 3

104 S

navigace

V0403 - 4

30 S /čtvrtletí

kartografická předpověď

V0209 – 3

5 S/ předpověď

prameny, potoky a říčky

V0304 – 1

5 S/ zakreslení

Kimovka na mapě

V0510 – 2

2 S / 10% Ú

Setonovka na mapě

V0510 – 3

2 S/ 10% Ú

Kartografická expedice I

V0510 – 4

2 S/  10% Ú

Kartografická expedice II

V0511 - 1

2 S/  korekci

Kartografická expedice III

V0511 - 2

50 S + 2 S/ info

Za každý rejstřík který si uděláš pro sebe máš 5 S, ale když jej pošleš na jiri.klaban@quick.cz bude postupně  pod tvým jménem publikován  a získáš  tak 10 S

                                                                                                                                      Kyb

 

 

L0512 -  44. Prosincová listárna

Tak už jsme se snad konečně z počítačových problémů vyhrabali. I když mě čeká přepisování asi 30 protomů, které jsem si sice vytiskl pro Skautex, ale nezálohoval v počítači a některé další věci. Trochu se změnily hlavičky domén na titulní webové stránce ve prospěch přehlednosti i rozšířených stránek.(Texty). Touto cestou s Jarkem také děkujeme za veškerá krásná přání a pF.

Postesknutí v minulé listárně na žádné zprávy z Cesty kolem světa mělo ohlas. Kytička se ozvala a poslala zprávu, že dosud nachodila pěšky 742 km a celkem urazila 1386 km. Její bratr Brbla ujel na kole již 1855 km, takže je nejblíže cíli první etapy což je 2000 km.  Takže my si musíme velice pospíšit s tou nášivkou.

Možná, že někdo (myslím Bára) mě již dříve poslal nějakou zprávu, ale to všechno „odešlo“ v rámci PC problémů, takže pokud si svoje kilometry sledujete, dejte vědět – dostanou chuť se na tuhle cestu vypravit i další a mohou to být klidně i vlčata nebo světlušky.

Kytička nás s Jarkem potěšila i dosažením své čtvrté osmitisícovky Lhotse a zejména svou zprávou z výstupu. Ta bude doufám včas vyvěšena a můžete si ji přečíst. Mně se na ní líbí to, že pro ni Lhotse bude ve vzpomínkách znamenat čtyři velké akce: tábor, Robinson naostro, studijní stáž v Rakousku a Skautex, na kterých získala přes pět a půl tisíce svemů. Tedy ne drobnosti, ale velké věci. Pro mě velkým překvapením bylo, že Robinson naostro se stal historicky první trofejí právě pro něžné pohlaví. Pánové, není to „rukavička“ pro nás? Něco jako když Zdenča vylezla K2 aby klukům dokázala, že je minimálně rovnocenný partner.

Takže vybrat si těžké úkoly to je ta správná cesta pro ty, kteří už nějakou tu tisícovku mají za sebou. A že to nemusí být zdržovačka třeba při studiu dokázala i Bára, protože studium je přece také a velice důležitá Cesta k vrcholu. V situaci, kdy je málo času, je třeba pro sebe nalézt racionální, časově nejméně náročný způsob zaznamenávání svemů. Pro vlčata a světlušky naopak platí naučit se zaznamenávat si i drobné úkoly.

Už jsme psali o Skautexu na DVD. Roby jej dokončil a já jsem si jej mohl konečně na svém počítači přehrát. Roby jej dodal i v graficky pěkně provedeném obalu a kdyby stoupal k vrcholu, tak by za něj určitě získal nejméně 2000 S. Celý program Skautexu na tomto DVD představuje hodinový program a pro jeho účastníky je to velice zajímavé pokoukání, které se Robymu opravdu povedlo. My se ještě pokusíme ve spolupráci s Kytičkou, která má ze Skautexu mraky fotek, tyto fotky na cédéčko dostat. Možná že i některé malůvky vlčat a světlušek a pak se musíme dohodnout na tom, kdo by o DVD Skautex 2005 měl zájem, jak a za kolik bychom to mezi zájemce distribuovali. Možná že by bylo možné udělat ještě zkrácenou, propagační verzi na CD.

Jistě jste si všimli, že na stránkách Skunipy jsou tři interaktivní plochy. Ta na titulní stránce je využívána pro volnou komunikaci mezi lezci, informační stránka o Skautexu nyní leží ladem a podobně je tomu se stránkou na kterou se lze dostat přes knihu návštěv. Dohodneme se proto takto:

  1. titulní strana bude využívána dosavadním způsobem
  2. stránku Skautexu budeme nyní využívat pro organizaci a realizaci DVD nebo CD Skautex 2005, pro návrhy, nebo zájemce
  3. obsah Knihy návštěv budeme věnovat problematice Cesty k vrcholu: dotazy a odpovědi na nejasnosti, které jsme doposud řešili mailováním, můžeme řešit takto veřejně, takže odpovědi (ale i otázky) budou zajímavé pro více lidí. Samozřejmě zde lze uplatnit i nové nápady a náměty.

V následující tabulce uvádíme možnosti zimních aktivit pro Cestu k vrcholu. Jsou již psány ve formě standardního rejstříku tak, jak se o nich píše v úkole V0512-6

ZIMNÍ  AKTIVITY/ 30.12.2005/ Kyb/ jiri.klaban@quick.cz

Aktivita

úkol

svemy

Cesta k pólu

V0212 – 6

265 + ?

Klondike

V0412 – 6

50

Mrazivá noc

V0201 – 2

20

Napříč Grónskem

V0401 – 2

?  S

Projekt jarních prázdnin

V0202 –  5

220  S

Sáňkařská výprava

V i VV0411 – 6

?

Sjezdové lyžování

V0312 – 4

100 S

Stopařská výprava

V i VV0411 – 5

100 S

Tepelná ochrana

V0312  - 2

450 S

Vánoční rukodělky a pečivo

V0311 -  4

100 S

Vánoční, novoroční a masopustní obyčeje

V0311 – 3

100 S

Výbava na běžky

V0412 -  4

100 S

Výprava na běžkách

V0412 – 5

168 S

Zimní fyzička

V0301 – 5

?

Zimní táboření

V0312 – 3

?

Sportovní iniciátor

V0512 – 4

5S /hod

Copyright(c) 2002-2005 J.Klaban. Aktualizováno: