[Home][Mapa][Univerzita][Vrcholy][Protomy][Cesty][Oldskauti][Hledani][Kontakty-Odkazy]


2002 Duben - 8. CESTA K VRCHOLU

Přečti si o KOUČOVÁNÍ

Text k vytištění (.pdf 78kB)

Přehled:

aktivita

S

MZ:S

V0204-1-D-(1,3) TRENINK:

 

?

  1) získání trenera (3)

40S

40S

  2) získání specialisty na odborku (3)

10S

10S

  3) treninková motivace:
při zlepšení výkonu se rozdíl svemů zdvojnásobuje (1)

2x více S

?

  vytvoření vlastního treninkového plánu(1)

20S

20S

  50 schodů se zátěží 4 kg nahoru

á 2S

?

  50 schodů se zátěží 4 kg dolů

á 1S

?

  50 schodů bez zátěže nahoru

á 1S

?

  50 schodů bez zátěže dolů

á 0,5S

?

V0204-2-J-(3,4) TÁBOROVÁ EXPEDICE

 

100S

  projekt (bez ohledu na realisaci)

70S

70S

  týmově zpracovaný projekt = premie

+30S

+30S

V0204-3-J-(2,4) TVORBA

 

400S

  1)zpracovat výtvarně: krajinu, portrét, detail, akci jako: malbu, fotografii a text a to max.2x ( tj.24 výtvorů)

á 5-10S

240S

  2)výstřižky jako vzory:
malba, fotografie, text pro krajinu, portrét, detail a akci

á 10S

120S

V0204-4-J-(2,4) POZOROVÁNÍ A DOKUMENTACE

 

240S

  1) zdokumentuj malbou, fotografií, textem do ExpeDu zajímavou stavbu

3x 20-40S

120S

  2) zdokumentuj malbou, fotografií, textem do ExpeDu přírodní objekt

3x 20-40S

120S

V0204-5-D-(3) HLÁŠENÍ REDAKCI

 

20S/měs

Zadání úkolů

aktivita

S

MZ:S

V0204-1-D-(1,3) TRENINK:

 

?

  1) získání trenera (3)

40S

40S

  2) získání specialisty na odborku (3)

10S

10S

  3) treninková motivace:
při zlepšení výkonu se rozdíl svemů zdvojnásobuje (1)

2x více S

?

  vytvoření vlastního treninkového plánu(1)

20S

20S

  50 schodů se zátěží 4 kg nahoru

á 2S

?

  50 schodů se zátěží 4 kg dolů

á 1S

?

  50 schodů bez zátěže nahoru

á 1S

?

  50 schodů bez zátěže dolů

á 0,5S

?

Za získání trenéra máš 40S, za asistenta- specialistu (např. učitele z hudebky, nebo tělocvikáře), který ti pomůže s odborkou, máš po domluvě 10S. Můžeš si kolem sebe vytvořit celý "realisační tým", který ti pomůže s výstupem. Super by ovšem bylo, kdyby trenér (ale i schopný rádce družiny) s celým realisačním týmem koučoval celou družinu ( motivace, potvrzování stupňů zdatnosti, odborek, rady v nejasnostech, treningy, pomoc při sebehodnocení atd.)
Začíná sezóna, ve které můžeš venku získávat spoustu svemů za fyzičku. Udělej si proto přehledný ceník v této oblasti (úkoly: V0109-2, V0109-3, V0110-3, V0111-1, V0112-2, V0201-5, V0203-2)

POZOR: NOVÉ PODMÍNKY pro schody (úkol: V0112-2):
50 schodů se zátěží nahoru: 2S, dolů: 1S,
50 schodů bez zátěže nahoru: 1S, dolů: 0,5S.

Treningová motivace:
za každé zlepšení výkonu v atletice (úkol V0109-2) se rozdíl svemů před a po zlepšení zdvojnásobuje.
Příklad:
děvče/60 m: starý výkon: 11,1 sec = 232S, nový: 10,9 sec = 255S. Rozdíl = 23S * 2 = 46S!

Udělej si vlastní treningový plán (alespoň 3x týdně, 30min): 20S.

V0204-2-J-(3,4) TÁBOROVÁ EXPEDICE

 

100S

  projekt (bez ohledu na realisaci)

70S

70S

  týmově zpracovaný projekt = premie

+30S

+30S

Představ si váš skautský tábor jako expedici, která má cíl, a ten musíš vymyslet. Inspiruj se literaturou, vymýšlej a zapisuj hry a činnosti, které by napodobovaly skutečnost. Navrhni projekt bez ohledu na realisaci. Možná však, že vedoucí tábora některé tvé prvky uplatní. Za tento těžký úkol, který považuj za dlouhodobý, máš max. 70S. Protože přátelská spolupráce šetří energii, iniciuj práci na projektu v týmu a získáš ty i kamarádi, pokud stoupají na vrchol premii 30 S. Celý projekt zapiš do ExpeDu - svého expedičního deníku.

V0204-3-J-(2,4)  TVORBA

 

400S

  1)zpracovat výtvarně: krajinu, portrét, detail, akci jako: malbu, fotografii a text a to max.2x ( tj.24 výtvorů)

á 5-10S

240S

  2)výstřižky jako vzory:
malba, fotografie, text pro krajinu, portrét, detail a akci

á 10S

120S

Jako člen Skautského čtenářského klubu si připiš 40S, protože četbou získáváš větší schopnost produkovat nápady. V životě se běžně potkáváš s následujícími 4 tvůrčími tematy:
a) krajinou b) portrétem, c) detailem, d) akcí.

  1. Zpracuj každé téma, podle svých možností jako fotku, malovaný obrázek a jako literární popis max. o 1-3 větách (krajiny třeba z výletu, portrétu třeba kamaráda, detailu např. klíčové dírky a akce třeba řezání dřeva). Ve fotografii, malbě i textu se snaž o nápaditost, vynalézavost a vtipnost. Můžeš neomezeně trénovat, ale pro naší Cestu si započítej max. 24 výtvorů ( 3 techniky x 4 temata x 2 nejlepší díla maximálně). Za kritické hodnocení každého výtvoru tebou nebo trenérem v rozsahu 5-10S, tak můžeš získat až 240S. (Pokud v rodině nemáte fotoaparát, zkus si jej vypůjčit, nebo s kamarádovým foťákem udělej na výpravě příslušné záběry a zaplať mu vyvolání svých obrázků).
  2. Jjako vzory si opatři o zmíněných 4 tématech výstřižky s fotografiemi, malbami nebo jako opsaný text. Za každou reprodukci máš 10S, celkem max.120S. Svoje vlastní dílka, získané reprodukce a opsané texty nalep do ExpeDu.
V0204-4-J-(2,4) POZOROVÁNÍ A DOKUMENTACE

 

240S

  1) zdokumentuj malbou, fotografií, textem do ExpeDu zajímavou stavbu

3x 20-40S

120S

  2) zdokumentuj malbou, fotografií, textem do ExpeDu přírodní objekt

3x 20-40S

120S

Jako člen expedice budeš v expedičním prostoru dokumentovat svoje pozorování přírody, architektury, lidí apod.

  1. Na výpravě, ve vlastní obci, nebo jejím okolí detailně a zajímavě zdokumentuj nějakou stavbu (kostel, pomník, starou chalupu, náhrobek na hřbitově apod.)
  2. V přírodě udělej totéž se: stromem, rostlinou, živočichem, tůňkou, plodem, mraveništěm, stopami po zvěři, s objektem pozorovaným lupou, mikroskopem atd.

    Svá pozorování zdokumentuj do ExpeDu
    • nakresleným obrázkem (20-40S),
    • fotografií (20-40S),
    • textem (20-40S).
      Spodní mez 20 S je za snahu a v rozmezí 20 - 40S kriticky hodnotíš kvalitu ty, nebo trenér.
V0204-5-D-(3) HLÁŠENÍ REDAKCI

 

20S/měs

Šifra: počet S, jméno, přezdívka, stáří, obec. Za hlášení svých výkonů si připiš 20S za měsíc


KOUČOVÁNÍ
Také tě zaujala nedávno proběhlá zimní olympiáda? Symbolická "osmitisícovka" se u každého trochu lišila, ale všechny spojovalo: "Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se!" A to je i naše heslo.

Viděli jsme, že s každým závodníkem sdílel boj i trenér, či dokonce celý "realisační tým". Asi každý, kdo stoupá k vrcholu, by si zasloužil také svého kouče, který by s ním sdílel výstup. Viděli jsme, že trenérem byl často otec, matka, bratr, dokonce i dědeček, olympijský vítěz Jiří Raška. Udělejme tedy pokus: zkus sehnat za trenéra někoho z rodiny své, či skautské: otce, matku, dědu, staršího sourozence, oddílového vůdce, rádce, rovera, či některého oldskauta. Myslíš, že by neměli radost, z dosažení tvého vrcholu?

ZPRÁVA O EXPEDICI
Účinný způsob myšlení, kterému se odborně říká "systémové", vychází z představy splněného cíle. Naše expedice musí dosáhnout námi vysněných cílů. Z vysněných cílů lze teprve odvodit, co je nutno dělat, kolik peněz našetřit, co se naučit, zařídit. Tedy nikoliv přístup: jedeme na expedici a ono už to nějak dopadne.
Pečlivá a promyšlená příprava snižuje míru rizika ve všedním životě stejně, jako v drsné přírodě.

"Vrhneme-li se do něčeho bezhlavě, můžeme to díky náhodě zdolat, ale vítězství je jako výhra v loterii."
Jaroslav Pavlíček
(Autor knihy Člověk v drsné přírodě,který přešel pěšky Grónsko a prosdadil českou vědeckou základnu v Antarktidě)

Každá solidní expedice, výzkumný, umělecký, nebo literární projekt počitá s tím, že získané výsledky, zkušenosti, výtvarná díla, nebo vědecké objevy, budou sděleny: např. formou publikace, přednášky, diashow, nebo výstavy. A teď si představ, jak by ta zpráva měla vypadat, aby byla zajímavá. Podkladem pro vyprávění, nebo knihu musí být kompletní deník. Aby se to dalo číst, nebo poslouchat, musí to být zajímavě sepsáno a bez koktání řečeno.Nejlépe vnímáme obrazy potřebujeme tedy fotografie, nebo video. Ale ty, aby zaujaly musí být kvalitní, záběrově rozmanité a nápaditě sestříhané: krajina, portrét, zajímavé okamžiky a akce, reportážní fotografie.... To všechno je třeba se včas naučit, na expedici je již pozdě. Na to, aby tvé vyprávění o cizí zemi bylo zajímavé, si musíš umět opatřit dostatek informací, hodně toho přečíst a hodně toho znát ze zeměpisu, historie, umění a přírody, znát jazyk a být bystrým pozorovatelem. Případně jako 6.oddíl v Norsku lze rozdělit členy expedice na skupiny podle zájmů, např. na novináře, přírodovědce, historiky a fotografy.

"Je dobré vědět něco o mravech rozličných národů, abychom zdravě posuzovali své a abychom se nedomnívali, že všechno co je proti našim zvykům je směšné a nerozumné, což činí obyčejně ti, kteří nic neviděli." René Descartes