[2006/2007_Úkoly][2005/2006_Úkoly][2004/2005 Úkoly][2003/2004 Úkoly][2002/2003 Úkoly][2001/2002 Úkoly][Úkoly-abecedně]
2006 Leden - 45. CESTA K VRCHOLU |
|
Přehled:
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
V i VV0601-1-D-(1,2,3,4) |
TAHOUN |
|
? S |
V0601-2-D-(2, 3, 4) |
INTERNETOVÉ INFORMACE |
|
1S/adresu |
V i VV0601-3-D-(1, 4) |
ZIMNÍ VÝSTUP |
|
?S |
V i VV0601-4-D-(1,2,3,4) |
ZIMNÍ OLYMPIÁDA |
|
? S |
V i VV0601-5-D-(1,2,3,4) |
HALOVÉ MISTROVSTVÍ |
|
?S |
Vi VV0601-6-D-(3, 4) |
VÝROBA MEDAILÍ |
|
2 S/medaili |
Zadání úkolů
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
V i VV0601-1-D-(1,2,3,4) |
TAHOUN |
|
? S |
|
|
| |
Již Foglar věděl, že sebelepší program nestačí, když v oddíle chybí lidé, kteří ho vezmou za svůj, jsou nabiti energií, kterou strhávají ostatní. Z nich vyrůstají výborní rádcové, posléze vůdcové nebo odcházejí z oddílu, aby i jinde dokázali za sebou táhnout lidi. Jsou to, jak říká Foglar, takové lokomotivy, které jsou schopny rozpohybovat pasivní členy - vagónky, kteří by se sami nedokázali dostat do pohybu. Tahoun , jak se ukazuje, musí být silná osobnost, která má dostatečné sebevědomí a přesvědčení, že to co dělá má smysl. Také to většinou není člověk, který neustále očekává nějakou pochvalu, nějakou medaili, protože jeho těší především vědomí, že to co vymyslí je schopen také zrealizovat. Jen on totiž přesně ví, co taková realizace obnáší a toto vědomí má pro něj takovou hodnotu, že vnější ocenění ho sice potěší, ale není na něm závislý. Protože člověk je tvor společenský a cítí se v lidském společenství dobře, lidé, kteří dokáží takové společenství vytvářet jsou vnímáni positivně. Avšak postupující individualizace společnosti založená na neskutečném množství možností ve všech směrech, vytváří stav, kdy není jednoduché vytvářet společenství které má společné zájmy, společné cíle, ale také společný čas. Přes to skautské společenství založené na přátelství má hodnotu, kterou nemůže poskytnout žádný komerční způsob trávení volného času. Na tahouna jsou v této stále složitější civilizaci kladeny značně vysoké nároky znalostní, na schopnosti organizovat si svůj čas, na schopnosti komunikační, řídící, režisérské, moderátorské, kreativní , ale také inspirační a psychologické. Tyto vlastnosti, kladoucí i značné nároky na psychiku, jsou současně i klíčovými vlastnostmi pro jakékoliv podnikání i v ostatním světě a mohou tudíž představovat vynikající přípravu do tohoto světa. Klesající počet členů nejen ve skautingu, způsobovaný společenskou individualizací může podle mého názoru , vést paradoxně i ke zkvalitnění výchovy, když vůdcovské schopnosti tahouna budou doplněny i schopnostmi tvořivého koučování, které zohledňuje osobnostní předpoklady každého člena. Při koučování může být menší počet účastníků dokonce výhodou, která tahounovi poskytne tak potřebnou zpětnou vazbu. – uspokojení z akce. Přestože uvedená „teorie tahouna“ se může zdát někomu náročná, je třeba vědět, že i vlče nebo světluška ve funkci šestníka může získávat již v útlém věku tyto velice cenné zkušenosti pro další život. Z uvedeného vyplývá, že tahoun je člověk velice důležitý, bohužel však také ,velice vzácný, jehož odolnost proti „vyhoření“ – ztrátě energie, podléhá mnoha okolnostem. Možná, že k jeho odolnosti může přispět vědomí, že i výchova jediného člověka má smysl, analogicky vědomí kouče, který vychoval jediného vynikajícího mistra nebo vědce, který vychoval svého znamenitého nástupce. BODOVÁNÍ: Přesto, co jsme řekli o odměně, zavádíme zpětnou vazbu pro tahouna ve formě výškových metrů, jako vnitřní posilu vědomí své užitečnosti. Základní zásady: 1) bodový zisk za jakoukoliv účast se zdvojnásobuje při
jejím řízení.Příklady: družinovka: 20 2) při
dlouhodobém vedení je za každý půlrok ( minimálně 6 akcí) prémie: 3) v dalších skautských funkcích se počítá zisk za
jednotlivé schůze jednotně: 4) Tahouna lze vyhodnotit i zpětně do minulosti – v případě nejistoty raději nepočítat |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V0601-2-D-(2, 3, 4) |
INTERNETOVÉ INFORMACE |
|
1S/adresu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Z internetu se postupně stává nevyčerpatelná studnice informací a což není zdaleka zanedbatelné: informací aktuálních. Vyznat se v něm a umět hledat rychle to co potřebuji, už dnes patří k velice i finančně ceněným schopnostem. Zatímco pro telefonní spojení máme Zlaté stránky, odkazy na stránky webové zatím podobný seznam nemají (pokud vím) a tak si myslím, že bychom mohli něco podobného v oblastech, které nás zajímají a spojují vytvořit. Začneme tedy shromažďovat odkazy na webové stránky spolu s heslovitou charakterizací jejich obsahu a kódováním, které zejména v budoucnu umožní rychlé vyhledávání. Za každý odkaz ve svém seznamu si bude moci každý lezec připsat 1 S . Až nashromáždí 100 odkazů může je poslat Kybovi, (jiri.klaban@quick.cz), který zařídí jejich uveřejnění na stránkách Skunipy. Za každý zveřejněný odkaz si bude moci připsat další 1 S. Pro kódování informací budeme používat desetibodového systému používaného u Protomů Příklad tabulky:
|
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
V i VV0601-3-D-(1, 4) |
ZIMNÍ VÝSTUP |
|
?S |
|
|
| |
Zimní výstupy k vrcholkům hor patří k velice obtížným a vysoce ceněným výstupům. V tomto směru je proslulá nejvyšší hora amerického kontinentu, ležící na Aljašce. Mount McKinley ,vysoká 6194 m, na které panují velice drsné klimatické podmínky: až – 50 °C a vysokohorské bouře, dosahující rychlosti až 220 km/hod. V „Informacích z pošty“ z června 2005 ( zdarma na poštách) se můžete dočíst jak takový výstup dnes vypadá a jak vrchol zdolal , jako první český pošťák, Jan Bartoš ze Žatce. Tvůj úkol: vystoupit pěšky nebo na lyžích v zimních měsících na vrchol, nebo dosáhnout určitého převýšení. Tvůj zisk bude činit dvojnásobek výstupu letního. Příklad : Výstup na lyžích z Říček (600 m) na Komáří vrch (991 m) představuje převýšení 391 m, což v prvním výškovém pásmu ( vrchol do 1000m - viz V0405- 4) odpovídá ve svemech 1/10 převýšení tj. 39 S při letním výstupu a tedy 78 S při výstupu zimním. |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
V i VV0601-4-D-(1,2,3,4) |
ZIMNÍ OLYMPIÁDA |
|
? S |
|
|
| |
Letošní Zimní Olympiáda v Turíně v Itálii může představovat vynikající motivaci pro uspořádání Zimní olympiády v oddíle nebo ještě lépe ve středisku, nebo na jarních prázdninách. Sledujte pozorně v televizi co všechno se na takové olympiádě děje a uspořádejte Zimní Olympiádu svoji. Ta se asi bude od té skutečné trochu lišit, protože bude závislá na vašem vybavení: sjezdové lyže, běžky, brusle, saně a na terénních možnostech: běžecké tratě, sjezdové tratě, sáňkařská dráha, ledová plocha pro rychlobruslení, hokej a krasobruslení. Protože tohle všechno nemusíte mít, můžete si vymyslet zimní disciplíny pro vaše podmínky. Navíc nemusí se všech disciplín zúčastnit všichni jako tomu je i na opravdové olympiádě. Při psaní tohoto úkolu mě napadlo, že by nebylo špatné vytvořit nějaký jednotný systém pro hodnocení všech sportovních disciplin, použitelný jak pro soutěžení, tak pro sebehodnocení, založený na porovnání s rekordmanem v dané disciplině. Přišel jsem na % úspěšnosti, známé již z Protomů: světový rekordman je 100 %ní, kolika % úspěšnosti dosáhnu svým výkonem já ? Jak známo sportovní výkony se hodnotí:
Zatímco pro %Ú pro výkony v bodě 1 a 2 platí jednoduchá přímá úměrnost, pro výkony založené na dosaženém čase (bod 1) tomu tak není( pomalejší borec by měl vyšší % Ú). Řešení spočívá v určení rychlosti při dané disciplíně , takže nejlepší má nejvyšší rychlost a tedy 100% Ú a u ostatních se jejich úspěšnost počítá úměrou jako v předchozím případě . Nejlépe ho osvětlí příklad s použitím internetových informací: v roce 2005 na Zlaté lyži v Novém městě na Moravě se ve sprintu žen na 1,2 km umístila na prvním místě Finka Manninen časem 2: 29,30 což = 149, 30 sec Její hodinovou rychlost vypočteme: ( 3600 sec =1 hod/ 149,30 sec ). 1,2 km = 28, 935km/hod. Poslední Italka Kelder měla čas: 2:33,64 =153,64 sec takže její hodinová rychlost činila: (3600/153,64 ). 1,2 = 28,117 km/hod V porovnání s Manninen bylo její %Ú = (28,117/28,935) . 100 = 97,17 %. Vysoké %Ú poslední - šestnácté závodnice, svědčí o velice vyrovnaném závodu, což samozřejmě nepřichází v úvahu u amatérských sportovců. V kolektivních sportech je %Ú odvozeno z poměru bodů, při čemž bodový zisk vítěze = 100%. Např.výsledek hokejového zápasu mužstev A: C = 5 : 3 znamená, že členové mužstva A získávají 100% Ú , zatímco členové mužstva C: 3/5. 100 = 60% Ú, při čemž v případě výsledku 5:0 by bylo jejich %Ú = 0. Podobně třísetové tenisové vítězství hráče A proti hráči B v poměru setů : 7: 5, 6: 2, 6: 4 znamená pro A 100% Ú, kdežto pro B: ( 5+2+4 / 7+6+6 ) . 100 = 57,9 %Ú A nyní pár tipů na disciplíny Vaší Zimní Olympiády:
Inspirace:
Poznámka: výbava pro zimní sporty je finančně náročná, proto výhodně lze kupovat starší výzbroj v bazarech Tvůj úkol:
|
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
V i VV0601-5-D-(1,2,3,4) |
HALOVÉ MISTROVSTVÍ |
|
?S |
|
|
| |
Pokuste se po dohodě se školníkem za nějakou protislužbu vypůjčit, nebo výhodně najmout tělocvičnu , sehnat podobně halu nebo fitcentrum na víkend nebo v několika termínech a uspořádejte halové mistrovství nejlépe pro celé středisko v různých sportech a disciplínách podle vašich možností. Pro hodnocení výkonů lze využít stejného principu jaký byl popsán u Zimní olympiády. Tipy na disciplíny:
Tvoje úkoly:
|
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
Vi VV0601-6-D-(3, 4) |
VÝROBA MEDAILÍ |
|
2 S/medaili |
|
|
| |
Zlaté, stříbrné a bronzové medaile patří ke každé olympiádě i mistrovství a neměly by chybět ani na olympiádě nebo mistrovství našem. Soupis všech disciplin, ve kterých se bude soutěžit nás přivede k potřebnému počtu sad medailí, které je třeba vyrobit. Nejjednodušším materiálem je papírový karton, ale může to být i dřevěná „placka“, medaile sádrová, nebo plastová .Upřímně řečeno není ani tak důležitý materiál jako ta barva. My jsme k barvení medailí používali akrylátovou barvu, do které se zamíchal zlatý, stříbrný nebo bronzový (měděný) pigment, koupený v drogerii. Vypravte se do drogerie, řekněte co chcete vyrobit a oni vám poradí. K medailím patří i stuha, kterou opatříte v galanterii. Na lícovou stranu vymyslete pro každou disciplínu logo, na zadní stranu jsme vždy psali dosažený výkon – medaile totiž patří k opatrovaným relikviím.Zisk svemů: za každou medaili jsou 2 S , což je při 10 disciplínách slušných 60 S. A té radosti při jejich udělování! Kyb |
Konečně došlo v lednových úkolech na ocenění těch, kteří dlouhodobě „ táhnou“ družinu oddíl, středisko nebo kteří fungují v dalších funkcích. Ti totiž obětují spoustu času na to, aby skautská organizace nějak fungovala a dělají tzv. nepopulární práci. Nevím jestli nejde o subjektivní dojem, ale zdá se mi, že ubývá lidí, kteří se chtějí angažovat. Ti jdou totiž přímo proti proudu, proti duchu doby, která na všech bilbordech hlásá:“ Nevaž se, odvaž se “, tedy v podstatě: starej se o sebe, užívej si, (samozřejmě našich dobře placených výrobků a služeb). Tatáž společnost se však děsí stoupající kriminality, drogovými závislostmi a sbírá peníze na injekční stříkačky, aby drogově závislí nedostali ještě AIDS. Co je lepší: požáru předcházet nebo se účastnit hašení ? Na to svou činností odpovídají „tahouni“, kterým málokdo poděkuje za to, že dělají. nanejvýš užitečnou humanistickou práci .Takže malé poděkování je ukryto v získaných výškových metrech. V dohledném budoucnu však musíme tímto způsobem ocenit i koučování tj. tvůrčí vedení malých kolektivů nebo dokonce jedinců, přesně tak, jak se to děje při trénování vrcholových sportovců. Že by to byla cesta ke zvýšené kvalitě skautování ? Právě vyšla knížka malá formátem, ale myslím že docela velká obsahem: Fleming, Taylor: Koučink , Portál, 129 Kč. Ale my už takové kouče máme: Kytičku z Ostravy, Myšku z Unčína a v Dobravníku se také cosi děje. Přečtěte si zprávu z výstupu na Makalu od Myšky/58, která v kapitolce nazvané Radost napsala: „Jedna velká radost mě čekala při cestě na tenhle vrchol – moje tři skautky Eli, Krtek, a Ruga , které se mi podařilo motivovat k tomu, aby vyrazily za mnou. Je to úžasný pocit nebýt v tom sama. Už jen to, že dvě z nich jeli na Skautex a líbilo se jim tam je pro mě něco nádherného. Aspoň vím, že nejsem jen já takový blázen……už pátý měsíc se drží zuby nehty. Kluci se nedokázali ani zakousnout“ Obdobné pocity zažívá i Kytička s expedicí Smilling a na zprávy z Doubravníka s napětím čekáme. Kytička nás velice mile překvapila zaslaným cédečkem, s téměř profesionálním obalem, které obsahuje zvukově i textově komentovanou hromadu velice živě udělaných fotek, fotky ze Skautexu a zcela originální, pro sebe udělaný kalendář s vybranými vlastními i cizími fotkami s citáty a myšlenkami, které ji nějakým způsobem oslovují. Prostě kalendář, který se nedá nikde koupit a který lze v našem úkolu zhodnotit na 100 %. Cédéčko je tedy důkazem, že i v maturitním ročníku se může něco takového udělat. Cédéčko Kytičky je tedy historicky prvním v naší Cestě k vrcholu. Ovšem Kytička jede na plný plyn, protože navíc ještě funguje ve dvou oddílech, koučuje expedici Smilling, takže ji musíme poradit, aby to nepřehnala, protože to odnáší spánek a zdraví je jen jedno. :-) Závěrem malá rekapitulace: tři nejúspěšnější na Cestě k vrcholu jsou děvčata: Bára/16 z Opavy , která má 5 uznaných a 6 vylezených (čekáme na zprávu) osmitisícovek, Myška/58 z Krupky má za sebou osmitisícovek 5 a konečně Kytička/ 82 z Ostravy, která má na svém kontě osmitisícovky 4.Všechna tři děvčata mohou na základě pravidel zařazovat již zčásti i úkoly, které si na sebe sama vymyslí. Je zřejmé, že v této situaci nelze emotivního vrcholového pocitu dosáhnout opakováním jednoduchých nenáročných úkolů, ale že se k němu lze dopracovat pouze získáním nových zkušeností, posunutím hranic svých možností, posílením své sebedůvěry, což jsou věci, které nelze nikde za sebevětší peníze koupit |
Copyright(c) Skautská univerzita Pardubice 2001- J.Klaban. Aktualizováno: