[2006/2007_Úkoly][2005/2006_Úkoly][2004/2005 Úkoly][2003/2004 Úkoly][2002/2003 Úkoly][2001/2002 Úkoly][Úkoly-abecedně]
2006 Červen - 50. CESTA K VRCHOLU |
|
Text k vytištění (.pdf 109 kB) |
Přehled:
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
PŘEKÁŽKOVÁ DRÁHA |
|
295 S |
ŽÁROVIŠTĚ (VETA) |
|
340 S |
HERBÁŘ A JEHO INSPIRACE
|
|
?S |
FOTO –VIDEO – KLIP (POHLEDNICE) |
|
320S |
PAVOUCI |
|
100S |
TEXTAŘ |
|
80S/ |
Zadání úkolů
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
PŘEKÁŽKOVÁ DRÁHA |
|
295 S | |
|
|
| |
Vytvořte na táboře překážkovou dráhu, která umožní pro celou dobu tábora každému individuelně trénovat, jejíž některé části bude možno využít třeba i při rozcvičce a která se může na konci tábora stát součástí táborové olympiády. Při její stavbě je třeba využít všech přirozených přírodních možností daného terénu v nejbližším okolí tábora a vlastní fantazie, na příklad: běh do kopce, přeskoky( přelézání padlých stromů), přeskoky potoka, přechod říčky po kamenech v řečišti, běh pozpátku, výstup do strmého svahu, slalom mezi stromy, přechod po kladině ( padlém stromu), podlezení padlého stromu, vylezení na strom a dotyk na značku, vyšplhat po laně do určité výšky, přechod lanové lávky, přeručkovat po laně (po kmenu), projít mezi velkými balvany,přelézaní ohradního plotu, prolézání mezi příčkami žebříku, vylézt po provazovém žebříku a následně se spustit na zem po laně, slaňování, překonání potoka zhoupnutím na uvázaném laně, překonání příkopu přeskokem nebo proběhnutím, skok do hloubky ( bezpečnost !), skok o tyči přes potok, skok přes kupku sena , přenést 10 plných 2 l PET lahví na určitou vzdálenost, přenést kládu (kmen stromu) na určitou vzdálenost, trefa šiškou , tenisákem, kamenem do stromu – hází se tak dlouho, až se trefí ( netrefení = narůst času) Při stavbě trati je třeba nejprve vybrat jednotlivé prvky překážkové trati při současném zhodnocení jejich bezpečnosti pro jednotlivé věkové kategorie a stanovit jejich návaznost. V průběhu tábora je třeba využívat překážkové trati především tréninkově a teprve později ji použít jako závodní dráhy s měřením času. Také lze celou překážkovou dráhu rozdělit na sekce, kterých lze pak využívat k jednotlivým závodům, nebo při zařazování do rozcvičky. Hodnocení:
50 S S = --------------------- .( (počet účastníků + 1) – dosažené pořadí) počet účastníků Příklad: počet účastníků = 20, dosažené pořadí : 4 místo, pak zisk S = 50/ 20 . (21 –4)= 2,5 . 17 = 42, 5 po zaokrouhlení= 43 S. Poslední, dvacátý účastník získává 2, 5 po zaokrouhlení = 3 S.. |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
ŽÁROVIŠTĚ (VETA) |
|
340 S | |
|
|
| |
Myslím si, že žároviště bylo spolu s ohněm nejstarší laboratoří pravěkého člověka, ve které dělal své první kuchyňské objevy s pečením, vařením, dušením, grilováním……… Když se nad tím zamyslím, přicházím k tomu, že žároviště je něco jako kuchyňský sporák:
Žároviště je však vzhledem ke spotřebě dřeva dost luxusní záležitost, takže v místech s nedostatkem dřeva asi nepřichází v úvahu. Optimální je spojit lesní brigádu na vypalování klestí s kuchtěním na žárovišti. Také situace, kdy táboříme v lokalitě, kde pan hajný má zájem na vypálení klestí v místním „pralese“ s množstvím popadaných souší, nebo vzniklým nějakou přírodní kalamitou, kde hrozí napadení lesa kůrovcem, přímo nahrává k experimentování se žárovištěm. Jak vytvořit žároviště? Samozřejmě v místě , které splňuje všechny parametry bezpečnosti, ale i zákonné normy. Samozřejmým předpokladem žároviště je tedy dostatek dřeva. Takže po vymezení bezpečného prostoru (obloženém kameny, v mělkém příkopu apod.), roztopíme oheň a do něho najednou přiložíme veškeré dřevo, které jsme pro žároviště určili. To má ten smysl, že dřevo musí najednou shořet a vytvořit najednou dostatek žhavých uhlíků, protože tady již nepřichází v úvahu nějaké další přikládání dřeva, nám pak již nejde o oheň, ale právě jen o žároviště. Co se týká použitého dřeva, není příliš vhodné drobné chrastí, které po shoření vytvoří popel a nikoliv žhavé uhlíky. Takže nejvhodnější jsou přiměřené kulány, s výhodou z tvrdého dřeva. Žároviště kolem sebe sálá vysokou teplotu a manipulace na něm vyžaduje opatrnost, nářadí umožňující „dálkovou“ manipulaci se surovinami na ohni: dlouhé pruty na vyhrabávání brambor z popele nebo alobalových balíčků, drátěné oko na hrnci umožňující jeho odstranění ze žároviště pomocí dlouhého klacku, rukavice či mokrý hadr a pod. Tato obsluha žároviště může být právě předmětem výzkumu expedičního táboření (VETA). Optimálně lze výzkum na kuchyňském využití žároviště provádět na táboře a jako základní literaturu pro tento výzkum doporučuji starší publikaci zakladatele skautských lesních škol F.A.Elstnera: Zálesácká kuchyně (vydalo Naše vojsko v roce 1970 v knižnici Azimut). Tvoje úkoly:
Za uplatnění a realizaci tohoto programového bodu na táboře si připiš 20 S |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
HERBÁŘ A JEHO INSPIRACE
|
|
?S | |
|
|
| |
Lachta/79 inspirována jarní, rozkvétající přírodou přišla s nápadem vytvořit úkol Herbář, do kterého by zájemce o kytičky, správně určené květiny sbíral, lisoval a ukládal. V řadě museí nebo zámků se lze s takovými herbáři i několik století starými, setkat a já se pamatuji, že jsme takový herbář dělali na objednávku jednoho pardubického botanika i na našem táboře ve Slovenském ráji v roce 1976. Od těch dob se toho však mnoho změnilo, takže když jsem si někdy v roce 1997 koupil Turistického průvodce přírodou s 587 perfektními barevnými fotografiemi, nejen kytiček a vnoučatům pak něco podobného později opatřil, ale v téměř dvojnásobném rozsahu , dospěl jsem k tomu, že herbář už není schopen poskytnout informaci srovnatelnou s možnostmi barevné fotografie. Navíc: chráněné rostliny by se vlastně v herbáři ani neměli objevit. Tyto limity herbáře obešel již dávno můj skautský přítel Jára, který začal květiny fotografovat na barevné diapositivy a jehož krásnou celoživotní sbírku mi odkázala po jeho smrti jeho manželka. Mezitím současně došlo k obrovskému technickému pokroku v oblasti digitální fotografie, která umožňuje pomocí cenově přijatelných fotoaparátů dělat pomocí zoomu jednoduše makrofotografie, které zpřístupňují zcela nové pohledy na detaily květin a přírody obecně a kdy nakonec cena digitálního “fotomateriálu“ se stala svým způsobem téměř zanedbatelnou. To vytváří fantastické předpoklady pro všechny „kytičkáře“ jako sběratele i jako fotografy při práci na svém FOTOHERBÁŘI. Podívej se na současné Televizní minuty z přírody, každý den před šestou hodinou večerní a zjistíš, že můžeš dnes vlastně dělat totéž. A protože příroda je nekonečná, nekonečné jsou i tvoje tvůrčí možnosti. Takže ty dnes nemusíš jedné květině věnovat pouhou jednu stránku herbáře, ale celou sekvenci barevných záběrů, popisujících spoustu dalších detailů. Tvůj zisk svemů:
A jistě mi dáte za pravdu, že Lachta si za tuhle inspiraci zaslouží 20 S. |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
FOTO –VIDEO – KLIP (POHLEDNICE) |
|
320S | |
|
|
| |
Co je to klip asi dnes ví každé malé dítě: většinou se tím myslí písnička doprovázená asociativními fotografiemi nebo videosekvencí, které dotvářejí náladu, kterou písnička navozuje, ale formu klipu může mít i reklama a celá řada dalších věcí. Dnes nastává situace, kdy velice rychle stoupá počet rodin, které vlastní počítač, digitální fotoaparát a/nebo videokameru. Tato zařízení se ale současně stávají běžnými a přístupnými i pro žáky a studenty celé řady škol, kde podporují moderní vyučovací metody. Paměťová media, na kterých lze uchovávat zvuk, text, fotografie i videosekvence v rozsahu celovečerního filmu: CD a DVD lze koupit dnes doslova za desetikorunu. To všechno vytváří možnosti amatérské tvorby takového klipu, jehož základní předností v řadě případů je sevřenost, hutná výpověď ale také krátký čas pro jeho prezentaci např v rozsahu 7 min. plus-mínus 3 min (4 – 10 min), který umožňuje vidět takových klipů v časové jednotce celou řadu. To umožňuje nejen fantastickou tvorbu, ale velice efektivní výměnu zkušeností, zážitků i umělecké ztvárnění individuálních pocitů. Někomu tohle může připadat jako hudba budoucnosti, ale opak je pravdou. Z našeho pohledu lze klip zpracovat za použití textů, fotografií, videosekvencí, mluveného slova, hudby do formy klipu informačního, poetického, hudebního, literárního, vlastivědného, poznávacího, instruktážního (např. žároviště), cestovatelského ……………. Podobně obsahem může být nekonečné množství témat z přírody, architektury, skautování, historie, z cizích zemí, literatury, hudby… Vytvoření klipu umožňuje seznámit, obecně libovolnou sešlost, pomocí prezentace na počítači nebo s použitím dataprojektoru s našimi aktivitami, zájmy, výsledky naší činnosti, s našimi zkušenostmi, s naší výpravou, táborem či expedicí apod. Projekce řady klipů díky jejich krátkosti umožňuje na shromáždění řady účastníků (např. Skautexu) velice účinnou výměnu zkušeností Takže tvůj zisk:
Pokus se o klip a vezmi jej s sebou na Skautex , kde jej bude možno prezentovat na Skaut-klip- festu. |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
PAVOUCI |
|
100S | |
|
|
| |
Tuto hru realizoval na našem roverském táboře v Novohradských horách v roce 1994 Netopýr, známý tehdy jako mistr republiky v lasování. Cílem této hry bylo během 2 hodin v kolektivu družiny utkat pomocí silných provazů či lan mezi vybranou skupinou nepříliš vzdálených stromů provazovou síť tak, aby unesla relativně těžký předmět – mouchu, která se chytila do pavoučí sítě. My jsme tehdy použili těžký kulán z velmi silného kmene. Tato "moucha" se přiváže k jednomu stromů pavoučí sítě, aby ji mohli pavouci – účastníci hry vytáhnout a umístit do vybudované sítě na důkaz, že je funkční. Hra je zahájena startem(čas: nula) a během jedné minuty se musí účastníci – pavouci zafixovat např. pomocí prusíků (specielní uzel) každý na svůj strom. Od této chvíle se již nesmí dotknout země a musí začít intensivně navazovat spojení, pomocí svých provazů a lan, se svými nejbližšími sousedy. Pro přecházení je třeba se jistit např. horními lany. Hra je velice zajímavá nejen pro aktéry, ale i pro diváky a taky se při ní dá spotřebovat hodně foto, video resp. digitálního materiálu a může to být současně parádní příležitost pro tvorbu výše zmíněného klipu. Při dostatečném množství provazového materiálu je možné uspořádat i napínovou mezidružinovou soutěž na čas a s fanděním. Zisk svemů: 1) za prosazení a realizaci hry na táboře máš 40 S 2) za účast na hře ve které byl splněn limit 2 hodin máš 60 S 3) za účast na hře ve které nebyl splněn limit 2 hod máš 20 S |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
TEXTAŘ |
|
80S/píseň | |
Máš básnické "střevo"? Zkusil jsi někdy napsat báseň? Umíš spoustu písniček a jejich textů?. Nenapadlo tě někdy napsat text písničky? Mám dlouholetého přítele, který má příznačnou přezdívku Frk a který po dlouhá léta, vždy, když někdo oslavoval nějaké své „kulatiny“ byl schopen během krátké chvilky napsat pro něho nějakou vtipnou gratulaci. A protože Frk je také výborný zpěvák, nebylo pro něj problémem napsat i text na známou melodii a takhle vzniklou píseň zazpívat. Kdysi před léty vznikla na odloučeném pracovišti, kde nás tehdy bylo tuším přes třicet, příhodná konstelace pro uspořádání jakéhosi předvánočního večera, pro který přítel Frk dokázal na každého z nás napsat na melodie známých písní – šlágrů, zcela originální texty, které za doprovodu výborného harmonikáře také všechny odezpíval. Tehdy jsme se všichni bavili jak v divadle Semafór. Nechceš zkusit takovouto uměleckou kariéru. Třeba ti otevře cestu ještě někam dál…… A tvoje svemy? Za každý text na známou melodii si připiš 30 S, za její realizaci před publikem dalších 20 S a když budeš mít „success“, neboli úspěch – to určitě poznáš, podle potlesku nebo i jinak , připočti si dalších 30 S. |
Než jsme se stačili rozkoukat, tak se na blízkém obzoru objevuje konec školního roku, začátek prázdnin, skautský tábor, dovolená s rodiči, dny absolutní volnosti, akce s kamarády, puťáky, expedice, zajímavé kurzy všeho druhu………….. Ale dříve než nám tohle všechno spadne do klína, jsou tu ještě poslední boje o známky ve škole, když ti starší mají maturitu a přijímačky většinou již za sebou. Také nás ještě čekají poslední přípravy na náš tábor. Dnešní svět neposkytuje dnešním oddílovým vůdcům, zvláště zaměstnaným, mnoho volného času a tak náročná příprava tábora, zahrnující dnes proti minulosti spoustu nových aspektů, se může pro ně stát doslova i stressovou záležitostí. Myslím, že v takové situaci tvoje pomocná ruka a tvoje nasazení může v přípravě tábora těm, na nichž to všechno spočívá, výrazně pomoci a to v neposlední řadě i psychicky. Často se stává, že všechny úkoly hospodářského rázu, zatlačí do pozadí přípravu programu, který se stane obětí improvizace, jejíž kvalita závisí na zkušenostech vedoucího. Zůstává faktem, že již sama existence a fungování tábora, založená na práci účastníků tábora představuje jednu z nejhodnotnějších částí skautské výchovy, nicméně faktem zůstává, že zajímavý program je to na co se nejvíce vzpomíná a zároveň i nejvíce těší. Proto vůdcovské týmy vymýšlejí dnes nové, neotřelé programy nebo celoroční etapové hry, jejichž vyvrcholení tradičně končí pokladem v závěru tábora. Nicméně i v takto připravených táborech se vyskytují okénka, která lze vyplnit něčím zajímavým, originálním. Cesta k vrcholu takové možnosti hledá a nabízí jejich realizaci, navíc ještě se ziskem svemů. Pomocníkem pro jejich výběr představuje abecední seznam úkolů na tomto webu, nebo rejstříky v minulých listárnách. V dnešní listárně upozorníme na některé úkoly, které by, podle mého názoru, „mohly zabrat“: Sporty:
Tvořivé: Na „palici“:
Recese:
Hry a soutěže:
Táboření:
Poslední předprázdninové informace o Skautexu 2006:
Krásný skautský tábor, krásné dva měsíce prázdnin a vše co k nim patří všem přeje Jarek s Kybem |
Copyright(c) Skautská univerzita Pardubice 2001- J.Klaban. Aktualizováno: