[Home][Univerzita][Vrcholy][Protomy][Cesty][Oldskauti][Kontakty-Odkazy]



2005 Únor - 36. CESTA K VRCHOLU

Přečti si únorovou listárnu

Text k vytištění  (.pdf 88kB)

Přehled:

 

Aktivita

S 

 Max.Zisk:S

V i VV0502-1-D-(4)

HÁBIT

 

140S

 

 Střih a sešití látky

25S

 

 

 Rukávy

25S

 

 

 Obarvení látky barvou Duha podle návodu

20S

 

 

 Opasek

10-20S

 

 

 Barevná výzdoba:

30S

 

 

 Něco navíc „zcela originálního“

0-20S

 

V i VV0502-2-D-(1)

SKAUTSKÝ ATLETICKÝ PĚTIBOJ

 

50 S

V i VV0502-3-D-(2)

PAMÁTNÝ STROM  A PAMĚTIHODNOST

 

? S

 

Za návštěvu každého památného stromu a pamětihodnosti

10S

 

V0502-4-J-(1)

KROKOMĚR

 

57 S

 

Zjistit délku kroku

2S

 

 

Korekce délky kroku

20S

 

 

Korekce s krokoměrem

10S

 

 

Průzkum trhu krokoměrů

5S

 

 

Opatření elektronického krokoměru

20S

 

V0502-5-J-(2,4)

POVOLÁNÍ

 

120S

 

Za všechny úkoly

20S

 

 

Za četbu knihy o výběru povolání

20S

 

 

Získání návrhu na povolání z internetu

50S

 

 

Návštěva centra pro mládež

30S

 

V0502-6-J-(2,3,4)

CHARTA ČESKÉHO SKAUTINGU (pro pokročilé)

 

50 S

 

Za každá 2% úspěšnosti v Protomu č.41

1S

 

 

 

 

Zadání úkolů

Aktivita

S 

 Max.Zisk:S

V i VV0502-1-D-(4)

HÁBIT

 

140S

 

 Střih a sešití látky

25S

 

 

 Rukávy

25S

 

 

 Obarvení látky barvou Duha podle návodu

20S

 

 

 Opasek

10-20S

 

 

 Barevná výzdoba:

30S

 

 

 Něco navíc „zcela originálního“

0-20S

 

Pravěký člověk  se musel umět obléknout sám, i když to zpočátku bylo jen do kůže. Postupně se vyvinul  jednoduchý „střih“, který se stal základem, od něhož se odvíjely  budoucí složitější  nebo i módní oděvy. Tento "hábit“  lze uplatnit na táboře při programech  a hrách v duchu pravěku, středověku, nebo s indiánskou tématikou. Úkol v nejjednodušší verzi zvládnou pod vedením  a za pomoci vedoucího  i vlčata a světlušky a jejich radost z hábitu bude určitě veliká.

Základem bude pruh látky ( např.: staré prostěradlo) o šíři ramen + 10 cm, délky 100 –160 cm podle výšky. Přehnutím na polovinu získáme přední a zadní díl budoucí „košile“. Uprostřed vystřihneme dostatečný otvor  pro hlavu a boky  sešijeme tak, aby nahoře zůstaly otvory pro ruce. Ti šikovní sešijí a přišijí  i rukávy.Tento hábit lze podle stylu vhodně obarvit  barvou Duha  na barvu jelení kůže, kožišiny apod., přepásat provazem, textilním nebo koženým opaskem se sponou z drátu. Nesmytelnou barvu připravíme smícháním ve vodě rozpustné temperové barvy  s vodou ředitelným bezbarvým nebo bílým akrylátem (Balakryl). Tímto způsobem lze košili vyzdobit originálními  barevnými indiánskými ornamenty,  středověkými rodovými znaky, simulovat zvířecí kůži atd.

Bodování: Střih a sešití látky: 25 S, rukávy: 25  S, obarvení látky barvou Duha podle návodu: 20 S, opasek 10 –20 S ( kožený opasek se sponou),. Barevná výzdoba: 30 S, něco navíc „zcela originálního“ : 0 –20 S.

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V i VV0502-2-D-(1)

SKAUTSKÝ ATLETICKÝ PĚTIBOJ

 

50 S

Pro skautský atletický pětiboj jsme volili takové discipliny, které vyžadují nejjednodušší nářadí, které si může každý snadno opatřit, a které se dají  snadno provozovat v přírodě. Pro běh kromě stopek nepotřebujeme vlastně nic , pro skok daleký  potřebujeme doskočiště s pískem, které je k disposici třeba na školním hřišti, nebo které musíme v přírodě nalézt resp. improvizovat.  3 tenisáky nám pro hod postačí a místo koule použijeme plnou 2l PET láhev.

Pro běhy potřebujeme stopky, které bývají součástí hodinek, mobilu nebo se dají levně koupit. Pro poslední tři disciplíny budeme potřebovat ještě pásmo. Plnou PET  láhev, se standardní vahou 2 kg, lze kdekoliv koupit a po jejím použití jako atletického nářadí, vypít a  na správném místě vyhodit. Naši  sportovní výbavu doplní papír, tužka a kalkulačka pro rychlé počítání svemů podle vzorečků. Další předností  pětiboje bude, že při věkové bonifikaci a rozlišení výkonnosti mužů a žen budou moci  mezi  sebou  soutěžit různě staří borci od 7 do 80 let a také  kluci s děvčaty. To má výhodu v tom, že na táboře mohou soutěžit všichni a v rodině si to může rozdat dědeček s vnoučaty.

Vzhledem k věkové bonifikaci jsme poněkud upravili vzorečky  pro výpočet svemů, takže přestává platit úkol V0109-2 a je nahrazen tímto V i VV0502 –2, který naznačuje, že se jej mohou zúčastnit i vlčata a světlušky. Součet, na věk korigovaných svemů pro všechny disciplíny dává hodnotu celkového výsledku pětiboje a  umožňuje vytvářet nejen osobní rekordy, ale  soutěžit na táboře, v rodině, ale i na dálku  a s kýmkoliv.

Uvedené disciplíny až na PET láhev asi není potřeba blíže komentovat. PET láhev se hází tak, že stojím na čáře (kterou nesmím přešlápnout) zády ke směru hodu. Uchopím láhev podélně do obou rukou a  mezi rozkročenýma nohama s ní komíhám tak, abych v  okamžiku úplné koncentrace na výkon ji s maximálním švihem a silou přehodil  přes hlavu co nejdál.

Vzorečky pro jednotlivé discipliny  pro muže a ženy jsou uvedeny dále.

60 m       muži                 S =  (14 – X(sec) ) . 86,2
60 m
       ženy                 S =  ( 15 –X(sec) ) .  80,6
500 m
     muži                 S =  ( 200 – X (sec) ) . 5,0
300 m
     ženy                 S =  ( 100 – X(sec) ) . 10,2
dálka
      muži                 S =  ( X cm  – 100) . 1,31
dálka
      ženy                  S =  ( X cm  -  90 ).  1.56
tenisák
    muži                 S = ( X m – 4) . 8,06
tenisák
    ženy                 S =  ( X m – 3). 12,11
PET
        muži                 S = ( X m – 2) . 27.80
PET
        ženy                  S  = ( X m – 1,5) . 37.03

Věková bonifikace je založena na korekci výkonu  při věku klesajícím pod 15 let a při věku stoupajícím nad 30 let podle tabulky uvedené dále. Představuje připočítání příslušného procenta z dosažených svemů:

                                                                  Věková bonifikace:

 Bonifikace v %               stáří klesající: rozpětí let           stáří stoupající: rozpětí let
       10                                            15 –14                                     30 – 40
       20                                           14 - 13                                      40 – 45
       30                                           13 – 12                                     45 – 50
       40                                           12 – 11                                     50 – 55
       50                                           11 – 10                                     55 -  60
       
60                                           10 -  9                                       60 – 65
       70                                             9 -  8                                      65 -  70
      
80                                             8 -  7                                      70 -  75

Příklad: 9 letá vnučka  skočila do dálky 205 cm a 75 letý dědeček zdolal stejnou vzdálenost.

Nekorigovaný, zaokrouhlený počet svemů pro dědečka činí 138 S, pro vnučku 179 S. Dědeček má na svůj věk korekci + 80% =  +110 S, vnučka : + 60% =  +108 S, takže  dědeček má celkem 248S a  vnučka 287S. Zvítězila tudíž vnučka. Můžeš si ale  spočítat, že kdyby dědeček soutěžil s  9 letým vnukem, vyhrál by to dědeček, což souvisí s tím, že atletické tabulky zohledňují u žen určitý fyzický handicap daný biologickými předpoklady.

Svoje výsledky můžeš poslat do 31. října 2005 na adresu jiri.klaban@quick.cz  nebo do redakce a my je zveřejníme ve Skautu Junáku. Zúčastnit se mohou i ti co nestoupají Cestu. Hlavním cílem této akce je  poskytnout informace, jak na tom kdo je v porovnání s ostatními, aby dostal chuť zabojovat sám se sebou a začal si vytvářet „osobáky“ – osobní rekordy v jednotlivých disciplínách i v celém pětiboji. Za slabší výkony není třeba se stydět, protože když zatrénuješ, budeš mít nárok na velké zlepšení a věř, že  to bude to, co tě nejvíc potěší.

Výsledky budou nesmírně zajímavé, protože jestli se zúčastní nějací oldskauti nebo vlčata a světlušky, tak se  dnes  vůbec  nedá  tušit, jak staří budou  borci s nejvyššími počty svemů a možná, že by se na to dala udělat sázková kancelář.

Hlášení je třeba zaslat v co nejúspornější podobě: 1. přezdívka, 2. jméno, 3. příjmení, 4.rok narození, 5. obec, 6. 60m (výkon/svemy), 7.  500 m (300m - děvčata)  (výkon/svemy), 8.dálka (výkon/svemy),  9. tenisák (výkon/svemy), 10. PET (výkon/svemy), 11.celkový součet svemů za pětiboj

Protože disciplíny skautského pětiboje jsou součástí naší Cesty  k vrcholu, zůstává v platnosti pravidlo, že při zlepšení se  od  zlepšeného výkonu, vyjádřeného ve svemech, odečte stejně vyjádřený výkon původní a získaný rozdíl se jako tréningová motivace vynásobí dvěma. Příklad můj starý výkon v dálce je 320 cm, nyní jsem skočil 335. Jsem muž a je  mně 14 let. Pak za první výkon mám 288 S, za druhý: 308 S. Rozdíl 20 S x 2 = 40 S. Získávám tudíž do Cesty 40 S.

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V i VV0502-3-D-(2)

PAMÁTNÝ STROM  A PAMĚTIHODNOST

 

? S

 

Za návštěvu každého památného stromu a pamětihodnosti

10S

 

Tento úkol nám poslala Myška /58 z Unčína . O památných stromech vyšla celá knížka, která mapuje jejich výskyt na celém území republiky.Osudy stromů mohou být velice zajímavé a trochu se v nich vyznat patří jistě i ke kulturnímu povědomí o své zemi. Pamětihodnost je široký pojem a v našem případě zahrnuje  pamětihodnosti jak kulturní, tak přírodní.  K těm prvním budou patřit velké historické pomníky, historické hřbitovy nebo  umělecky a historicky cenné architektury a  také technické památky. Také v přírodě je dnes evidována  vedle národních parků a Chráněných krajinných oblastí celá řada přírodních reservací, chráněných nalezišť, chráněných parků nebo zahrad, chráněných  ploch nebo přírodních výtvorů. Za návštěvu každé  takové pozoruhodnosti máš  standardních 10 S.

 

Aktivita

S 

 Max.Zisk:S

V0502-4-J-(1)

KROKOMĚR

 

57 S

 

Zjistit délku kroku

2S

 

 

Korekce délky kroku

20S

 

 

Korekce s krokoměrem

10S

 

 

Průzkum trhu krokoměrů

5S

 

 

Opatření elektronického krokoměru

20S

 

Každý krok představuje otřes, který se přenáší na kuličku, jejíž ťuknutí se počítá buď mechanicky nebo elektronicky. To je princip  krokoměru, který se dá „nakalibrovat“- nastavit  na délku našeho kroku a přístroj sám  pak vynásobením počtu našich kroků  jejich délkou analogově( mechanický krokoměr) nebo digitálně(elektronický krokoměr)  stanoví ušlou vzdálenost v kilometrech. Elektronické krokoměry jsou poněkud dražší než mechanické, ale jsou výhodnější, protože většinou mají  stopky a vypočítají nejen kilometry, ale i spotřebované  kalorie. Krokoměr může sloužit i jako přístroj do tvého domácího fit-centra (V0201 – 5): můžeš s ním běžet  na místě a krokoměr ti počítá kroky i metry a kilometry, které takto uběhneš a současně i změří čas. Takže si můžeš dělat “domácí - halové běžecké rekordy“.

Tvoje úkoly:

  1. zjisti délku svého kroku: opakovaně ujdi alespoň 10 kroků, změř  ušlou vzdálenost a jejím vydělením počtem kroků zjistíš délku jednoho kroku a získáš:  2 svemy
  2. V terénu pro který máš mapu s největším dosažitelným  měřítkem  (nejlépe 1  : 10 000  projdi  při současném počítání svých kroků definovanou vzdálenost ( na.př.od  jedné křižovatky cest k druhé) a zjisti jestli jsi krokováním určil stejnou vzdálenost jaká  ti vychází z mapy. Udělej to třikrát a zkoriguj tak délku svého  kroku. Získáš  20 S
  3. Vypůjči si od někoho krokoměr a proveď předchozí akci s krokoměrem. Získáš 10 S
  4. Udělej  cenový a funkční průzkum ( obchody, prospekty ) na krokoměrech, kriticky zvaž všechna pro a proti ( „nauč se synečku, hospodařit“) a máš 5 S.
  5. Pro svoji turistickou činnost získej z vlastních úspor nebo jako dárek pokud možno elektronický krokoměr: Získáš 20 S. Stejného zisku dosáhneš, když zařídíš, aby ve vašem oddíle byl  k dispozici elektronický  krokoměr.

 

Aktivita

S 

 Max.Zisk:S

V0502-5-J-(2,4)

POVOLÁNÍ

 

120S

 

Za všechny úkoly

20S

 

 

Za četbu kniihy o výběru povolání

20S

 

 

Získání návrhu na povolání z internetu

50S

 

 

Návštěva centra pro mládež

30S

 

Ještě tě dosud nenapadlo zajímat se čím se budeš, až dospěješ, vlastně živit? Starostliví rodiče to nějak zařídí? Tak pozor: abys nežil na podpoře nejprve rodičů a potom sociálního úřadu. Ale vybrat si dnes povolání, tak úplně jednoduché  zase není. Čím má kdo dříve jasno, tím je na tom lépe, i když zase pozdější rozhodování na základě zkušeností také nemusí být katastrofou. Podstatné je, aby se člověk „našel"- objevil své schopnosti,  které mu umožní, aby ho povolání, kterým se bude živit, těšilo. Protože pak bude  nejvíce výkonný, užitečný a tím i šťastný. Jen si představ, že si zvolíš povolání, které tě vyloženě nebaví, ba přímo štve. Každý den ráno jít, již dopředu otrávený, do práce  a jako na spásu se těšit na víkend,  kde se teprve budu realizovat  ( Pozor: třeba i se skauty !). To musí být hrozné, ne?

Tak jak na to? Tady máš soupis úkolů, které s tímto problémem tak trochu souvisí:

  • V0306-2 (Můj čas),
  • V0110-1( tvoje genetické  předpoklady),
  • V0111-2 ( soupis představ  o svých cílech),
  • V0301-2 ( prognostik),
  • V0402-2 ( klíčové kompetence)
  • V0302-2 ( kurz),
  • V0201-1 ( osobnostní rozvoj),
  • V0404-6 (efektivní učení).

Nejméně efektivní je metoda pokusu a omylu. Přesto, že se lidé  liší ve svých schopnostech, jsou dnes  kvalifikováni pro celou řadu povolání. Sledováním prognóz  budoucnosti můžeš objevit  také úplně nové příležitosti pro úplně nová povolání, jejichž realisace může být velkým dobrodružstvím s velkým podílem rizika, ale také  s možností velké výhry. Volba  povolání je obecně obdobím situací plných nejistoty, kdy se člověk pere se svými sny a plány a hledá  směr budoucího postupu. Velmi dobrá rada zní: Na své budoucí povolání se zeptejte  někoho, kdo se mu již léta věnuje, (což samozřejmě neplatí u těch úplně nových). Takovým mentorem - poradcem může být  kdokoliv: zedník, chirurg, prodavačka, programátor, který může navíc poskytnout i  vlastní zkušenost  o slepých uličkách při dosahování cíle.

Ovšem jednoduchý recept na úspěch neexistuje. V poslední době  množství titulů věnovaných této problematice  překonala kniha osmnáctiletého Američana Jasona Dorseyeho, která se  stala bestsellerem mezi americkými středo- a vysokoškoláky i  jejich učiteli. Podle Dorseyho jsou hnacím motorem k úspěchu tři skupiny vlivů: lidé, profesionalita a nadšení. Jeho rady zní: 

  1. najdi své vlastní palivo – ujasni si vlastní motivaci,
  2. poznej své možnosti a zdroje – vytvoř krátkodobé a dlouhodobé strategie,
  3. nauč se vydělávat, aby sis zasloužit  úctu a nesl riziko – rozvíjej individuální dovednosti,
  4. nauč se vést efektivní rozhovory – zvol si co nejvíce mentorů- poradců ,
  5. absolvuj krátkodobé praxe  v různých oblastech dnešního komplikovaného světa,
  6. nauč se prodávat sám sebe- uplatni osobní marketing.

Podle Jasona mohou mladí lidé v životě narazit , mohou se zhroutit jejich sny a plány, ale nikdy by se  neměli ve své touze  dosáhnout  svého vytouženého povolání, vzdát.

Tvoje úkoly:

  1. Absolvuj všechny nahoře zmíněné úkoly a vedle zisku svemů za ně, získáváš  v rámci tohoto úkolu navíc premii 20 S
  2. Zajdi do knihovny, nech si poradit a vypůjči si příslušnou literaturu např. Martin V. a spol.: “Poradce k volbě povolání“, nebo Mezera A.:“ Pro jaké povolání se hodím?“   Computer Press,Praha, 2002., a příslušný zdroj  prostuduj. Vedle standardního zisku za četbu knihy získáváš  premii 20 S
  3. Na internetu  pomocí vyhledávače Google zadej: „Volba povolání“ a získáš nabídku řady textů. Asi optimální je adresa  www.gwo.cz : Průvodce  světem povolání. Vynikající interaktivní program pro odvození optimálního návrhu  povolání a odpovídajícího studia na základě velkého množství tvých dotazníkových odpovědí zahrnuje i video a audioprezentace jednotlivých povolání, který vznikl v rámci evropského projektu Phare a Leonardo da Vinci. Projekt obsahuje  seznam všech středních a Vysokých škol v České republice. Jeho absolovování a získání návrhu ti poskytne 50S
  4. V řadě větších měst (Praha, České Budějovice, Teplice, Litoměřice, Česká Lípa, Liberec, Lomnice nad Popelkou, Mimoň, Ostrava, Krnov, Olomouc, Prostějov, Pardubice, Hradec Králové, Uherské Hradiště, Zlín, Brno, Pelhřimov, Příbram) jsou tzv. Informační centra pro mládež, která poskytují bezplatné informace o školách, slevové karty, informace o studijních pobytech, pracovních příležitostech atd. V Praze je toto centrum umístěno ve stejné budově jako Ústředí Junáka: Senovážné nám. 24 (T: 224 215 981). Návštěvou Centra a zjištěním  jeho využitelnosti pro své potřeby získáváš 30 S.

 

Aktivita

S 

 Max.Zisk:S

V0502-6-J-(2,3,4)

CHARTA ČESKÉHO SKAUTINGU (pro pokročilé)

 

50 S

 

Za každá 2% úspěšnosti v Protomu č.41

1S

 

11. Valný Sněm Junáka, konaný v únoru 2005 schválil Chartu českého Junáka, která obsahuje myšlenky vyjadřující směřování českého skautingu  v 21 století. Vrcholoví skauti, kteří  fair play stoupají  ke svým  vrcholům  a vlastně naplňují myšlenky Charty, by se tudíž měli s ní velice dobře seznámit. Najdi   Protom č.41 – Chartu českého skautingu a postupuj podle jeho pokynů. Za každé  2% úspěšnosti máš 1 S.

 

V0502 – 6 – D – (3,4)/ MZ: 100 S   ASIE ZEMĚPISNÁ

Jsi Čech , Evropan ale také dnes už i světoobčan. Dnes a denně se ze správ na tebe valí spousta informací z různých zemí z celého světa včetně pro nás vzdálené a možná i proto tajemné Asie. Odzkoušej si  s použitím Protomu č.38 Asie zeměpisná co o Asii víš. Myslím,

Že naše povědomí o zemích Asie je velice malé a proto kvíz ber spíše jako příležitost jak

zlepšit svoje znalosti o Asii, kam možná jednou vyrazíš na expedici, nebo v rámci svého povolání. Zisk svemů se bude rovnat dosaženým % úspěšnosti.  ¨

 

Z Únorové listárny časopisu SKAUT - JUNÁK
L0502 - ÚNOROVÁ  LISTÁRNA  36

Kolik by se ztratilo z úžasného bohatství
lidské zkušenosti,
nebýt překážek, které bylo třeba překonat.
Nádherná chvíle na vrcholu
by neznamenala ani z polovice
  tolik,
nebýt temných údolí, které bylo třeba překonat
                                                     Helen Kellerová        
To je citát, který si do záhlaví své zprávy z K2  dala Amazonka/43  který ji , jak píše, přirostl k srdci, tak,  že na něj nedá dopustit. Píše: „ dokáže mě povzbudit  ve chvílích, kdy se mi zdá, že už nemůžu, že už nemám čas , že už nic nezvládám a dodá mi sílu, abych šla dál“. K2 byla pro Amazonku cílem celých 8 měsíců a  dosažení jejího vrcholu porovnává s vydáním své druhé knížky. Její psaní vzhledem k „ povídkové formě“ bylo pro ni tentokrát obtížnější než loni a také problémy s jejím vytištěním byly složitější.Ale všechno se podařilo a Amazonka o tom píše: „ Byl to pro mě takový předvrchol K2 , podobný pocitu  zdolání velké překážky.Přála bych jej všem, kteří váhají jestli  knihu napsat nebo nenapsat. Nic se nevyrovná pocitu  když ji  máte vytištěnou, když ji vážete a nakonec  ji máte hotovou ve svých rukách. Je to něco co se  přihodí párkrát za život. A proč to neudělat dokud je relativně čas?“  K tomu dodávám jen tolik, že je to opravdu tak, zažil jsem to.
Bára/16 od února 2004 zdolala dvě osmitisícovky Gasherbrum I a II
  a z jejich zpráv o dosažení vrcholu nás zaujalo  vyprávění o tom  jak dělá s opavskými „horolezci“ výpravy zaměřené na co největší zisk svemů.  Tito „horolezci|“ jsou z různých družin, takže se tak často nevidí. Třetí výpravu absolvovala Bára  pouze s Katkou, ale píše, že si ji náramně užily. Putovaly podél potoka a pokřtily jeho vodopád i pramen. Navymýšlely si program, který jim za celý den dal každé 225 S.  Tento příběh dobře ilustruje  myšlenku o tom, že úkoly Cesty i Protomy by mohly sloužit k „ práci na sobě“ jak jednotlivci, tak dvojici, trojici, družině  i celému oddílu. Je jasné, že v partě je takový program vždycky zábavnější a veselejší, než při sólové akci. Ale co dělat, když žiješ  v obci kde žádný skautský oddíl neexistuje, nebo jsi v oddíle, nebo družině,která je právě v krizi  a nic v ní nefunguje ? Nebo máš kolem sebe kamarády, kteří si na Cestu netroufají, nebo jsou pohodlní ? Máš proto skauting „zabalit“? To je zdá se problém Kytičky z Ostravy, která se dlouho vzpamatovávala z rozpadu expedice, aby se nakonec rozhodla jít do toho sama, aby zjistila za co stojí. Kytička se prostě nesmířila se stavem kolem sebe a vykřesala v sobě jiskru nadšení a možná, že se k ní v budoucnu přidají další, protože ten kdo pro něco hoří, tak přitahuje lidi. A takový je smysl Cesty: nejde o pěstování individualismu a nějakého primadonství, ale o vytvoření příkladu, který strhne do aktivity ostatní..              

V tomto směru přejeme úspěch i  Myšce/58 z Unčína, které „lezení učarovalo“ a která by k této činnosti chtěla přemluvit někoho ze skautek nebo skautů.ze svého okolí.

Na webových stránkách Skunipy se objevila novinka: U obrazů jednotlivých osmitisícovek se objevily tabulky s těmi, kteří  už příslušný vrchol zdolali, datem dosažení vrcholu a dobou výstupu.Do budoucna plánujeme, že po kliknutí na jméno si bude moci každý přečíst zprávu z příslušného výstupu.Také chystáme novelizaci  stránek  CO A JAK a možnost stažení celé řady tabulek pro sledování různých věcí v souvislosti s Cestou.

V nedávné době jsme se stali svědky snad největší přírodní katastrofy  na Zemi  v oblasti Srí Lanky, Thajska a Indonesie, kde přišlo o život hodně přes sto tisíc lidí, mezi nimi mnoho zahraničních turistů, včetně Čechů. Ukazuje se, že i dnes se  člověk  může dostat do situace kdy jde o záchranu holého života a že ovládání disciplín s tím souvisejících  může  mít  pro  přežití člověka  i ve vyspělé civilizaci , ohrožované přírodními katastrofami, nebo terorismem , zásadní význam.. A to je důvod, proč tyto disciplíny jsou i  součástí Cesty.

Součástí prosincových vrcholů se  stal úkol HUMANITÁRNÍ POMOC  (V0412 – 2 – D – (4), který zobecňuje  lidské soucítění z měřítka národního( viz úkol POVODEŇ V0209-1) do měřítek  celosvětových, globálních.

Copyright(c) 2002-2005 J.Klaban. Aktualizováno: