[Home][Mapa][Univerzita][Vrcholy][Protomy][Cesty][Oldskauti][Hledani][Kontakty-Odkazy]


2006 Duben - 48. CESTA K VRCHOLU

Přečti si Dubnovou listárnu

Text k vytištění (.pdf 104 kB)

Přehled:

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V i VV0604-1-D (2,4)

POŘÁDEK

 

10S

V0604-2-D (2,4)

SYSTÉMOVÉ  MYŠLENÍ  (pro pokročilé)

 

S

V0604-3-D (2,3,4)

CVIČNÝ  PROJEKT (pro pokročilé)

 

5S

V0604-4-D (3,4)

VÝZKUM EXPEDIČNÍHO TÁBOŘENÍ  (VETA)

 

S

V i VV0604–5–D (2)

SETKÁNÍ  S PŘÍRODOU  
( iniciátor Kytička/82)

 

1+S

V i VV0604-6-D (1,2,3,4)

BĚŽECKÁ SETONOVKA

 

45S

 

 Zadání úkolů

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

Vi VV0604-1-D-(2,4)

POŘÁDEK

 

10S

 

 

 

 

Všiml jsi si, že o pořádku se vedou řeči dnes a denně? „Dej si do pořádku hračky, jseš hroznej nepořádník, neřku-li bordelář,………atd“ Také se mluví o  pořádku ve městě, v dopravě, o nepořádcích na radnici. Pořádek lze ale vyjádřit i jinými slovy třeba jako:"školní řád, volební řád, jízdní řád, dopravní systém,  bezpečnostní systém, výpočetní systém atd." To všechno jsou slova  označující nějaký uspořádaný stav, který má  oproti stavu neuspořádanému tu výhodu, že funguje  lépe, spolehlivěji, racionálněji rychleji. I vlče a světluška  snadno pochopí, že když bude mít ve svých věcech pořádek, tak najde to, co právě potřebuje, mnohem rychleji, než když má ve svých věcech, lidově řečeno, "čurbes"

Pořádek, řád ,systém  to však nejsou vynálezy člověka, ten je pouze odkoukal od přírody, kde fungují již od nepaměti. Všechny živé organismy (rostliny, zvířata, lidi) jsou totiž neobyčejně složité systémy, které fungují jenom díky tomu, že všechny jejich součásti jsou podřízeny nějakému pořádku -  řádu: každá buňka těchto složitých organizmů totiž zcela zodpovědně  dělá to co dělat  má, jinak by příslušný organizmus nemohl  existovat.

Ale nejen v živém světě. Uděláme si pokus, který nám ukáže že i ve světě neživém se příroda snaží udělat pořádek. Rozpusť v mělkém talíři nebo misce ve vodě obyčejnou kuchyňskou sůl tak, aby vznikl tzv. nasycený roztok, ve kterém se    další sůl nerozpouští. Ponech talíř s roztokem někde, kde nepřekáží, svému osudu. Za pár dní uvidíš, že vzniknou malé krystalky které se postupně mohou zvětšovat. Příroda udělala pořádek  a srovnala - uspořádala molekuly kamenné soli  NaCl do krystalu a to v kubické soustavě. Když se ti podaří vypěstovat pěkný krystal NaCl – kuchyňské soli, tak si jej schovej jako symbol pořádku a získáváš 10 S.

Když se trochu zamyslíš nad světem kolem sebe, tak velice rychle  zjistíš, že vlastně prakticky všechno je založeno na určitém pořádku:  stroje, domy, města, doprava ale i  informace a poznatky v jednotlivých vědách: ve fyzice, chemii, biologii……, způsob zpracování informací a dat v informačních technologiích za použití softwaru  atd. atd. Závěr z tohoto uvažování zní: všechno co nějak funguje nebo se organizuje za nějakým cílem, zachovává určitý pořádek. A čím je systém  složitější, tím je  udržování pořádku  důležitější, ale také energeticky náročnější a  celkově obtížnější.

Chceš také dobře fungovat? Začni se zajímat o pořádek na všech úrovních  Tak třeba:

pořádek v hračkách ,  školních věcech, ve svých sbírkách, v šatní skříni,  si mohou udělat už i vlčata a světlušky, ti starší si mohou pořádek udělat  v knihovně, v dokladech, fotkách nebo v  uspořádání dat v počítači. Také  si lépe zorganizovat den,  svůj vzdělávací systém, ale také  systém přípravy družinovek nebo oddílovek atd., atd.

Za každou pořádkovou akci ,která spotřebuje čas do jedné hodiny  máš 2 S a totéž za každou další hodinu. Takže pětihodinový pořádek v knihovně, na zahradě nebo na chalupě  je  za 10 S 

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0604-2-D-(2,4)

SYSTÉMOVÉ  MYŠLENÍ  (pro pokročilé)

 

S

 

 

 

 

Nejprve si musíme ujasnit co je to vlastně systém. Z předchozího úkolu vyplývá, že je to vlastně všechno co musí nějak fungovat např.: družinovka, výprava,  tábor, automobil, dům, doprava, škola, byt………. zkus si sám vymýšlet systémy. Je třeba systém: školní slohová kompozice nebo expedice?

Systémové myšlení je takové, které se zamýšlí nad optimálním (nejlepším možným) fungováním nebo organizací  zvoleného systému. Velice brzy při tom zjistíš, že aby něco  optimálně fungovalo, tak musí být splněna řada  podmínek, kterým budeme  říkat prvky systému  K tomu abys identifikoval (nalezl , určil) tyto prvky musíš mít zkušenosti, fantazii, ale možná i intuici. Takže  v první fázi je to asi brainstorming (viz  V0205 – 2 ), který ti pomůže určit prvky systému  Čím je systém složitější, tím více má prvků , jejichž všem souvislostem    ale nemusí rozumět jediný člověk a proto nastupuje brainstorming kolektivní  a týmová práce na optimalizaci  systému.

Na příkladu výroby a spotřeby materiálních statků si ukažme starý přístup lineární a)  a moderní systémový b): 

a)      vyrábět a prodávat čím dál více hmotných produktů bez ohledu na to co to způsobí:

se vzrůstem  odpadů, s  drancováním zásob surovin, se znečištěním  životního prostředí

b)     na základě vědomí, že regenerace přírody  na Zemi jako  systému   je omezená , postupně budovat systém tzv. udržitelného rozvoje, který přestane likvidovat přírodu. Toho lze dosahovat  uvědomováním všech lidí na Zemi o hrozícím nebezpečí,  současně s omezováním takové  spotřeby, která přírodu extrémně zatěžuje. Řešení je v ekologické dani,  která do ceny  výrobků  zahrne  i náklady na regeneraci přírody o čemž nebude jednoduché lidi přesvědčit.

Jsi součástí civilizace, kde o dalším pokroku bude rozhodovat systémové myšlení a to od malých věcí až po ty nejdůležitější, které se týkají přežití lidského rodu.

Tvým úkolem bude trénovat systémové myšlení na věcech, které jsou ti ve skautingu nejbližší jako je např. program družinovky, oddílovky, různých akcí, tábora, ( viz také  úkol Táborová služba V0306 – 4 )kde výsledky tohoto myšlení  můžeš hned prakticky využít a odzkoušet,  ale také cvičně  na jakýchkoliv  systémech jiných, které si sám libovolně  pro tréning vybereš. Tréning bude spočívat  v hledání co největšího počtu  prvků , které  hrají roli v optimalizaci vybraného systému        

Příklad: vyhledání prvků pro realizaci expedičního tábora:

1.počet účastníků, 2. místo, 3.vzdálenost, 4.způsob dopravy na tábořiště, 5. logistika (zásobování), 6.dostupnost pitné vody, 7. nejslabší článek z hlediska fyzičky, 8. finanční limit na jednotlivce, 9. spojení se světem, 10. podmínky dotací, vybavenost účastníků, 11. vybavenost oddílu, 12. stavební dřevo  na místě, 13. palivové dřevo na místě, 14. expediční cíle, 15. program tábora, 16.způsob vaření, 17. tábor jako základna 18 …pro turistiku, 19… vodácký výcvik, 20…. horolezení, 21. možnosti výdělku na místě (brigáda), 22……………….

Hodnocení: za každých 10 nalezených  prvků je 1 bod.  V našem příkladu to tedy byly 2 S.

Zdá se ti to málo? Alespoň tě to bude nutit  k systémové myšlení, které ti v životě moc pomůže.

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0604-3-D-(2, 3, 4)

CVIČNÝ  PROJEKT (pro pokročilé)

 

5S

 

 

 

 

Téma projektu se objevilo v úkolech již dvakrát:Projekt jarních prázdnin (V0202 – 5) a Projekt Prima Prázdnin (V0505 – 4).

Proč tedy ještě cvičný?  Protože si myslím, že výcvik v této oblasti je potřebný. Vždyť udělování grantů, nebo různých stipendií je založeno právě na schopnosti navrhnout a  napsat přesvědčivý projekt.. Cvičný projekt  je tedy myšlen jako tréning psaní projektu bez nároku na  jeho realizaci ,  který  umožňuje popustit uzdu vlastní, ničím neomezené  fantazie.

Bude zahrnovat : NÁPAD, NÁZEV  A DEFINICI  SYSTÉMU , PRVKY SYSTÉMU, JEJICH SOUVISLOSTI,   NÁVRH  REALIZACE , ve formě   heslovitých   odpovědí na otázky:

1.      CO, 2. KDO., 3. KDY, 4.KDE,  5.JAK

Za každou A4 stránku ( ExpeD)   cvičného projektu  máš  5 S.

Protože jsem tímto způsobem   sám vytvořil desítky cvičných projektů a rozšířil tak své informační pole,  získal jsem zkušenost, že řadu  v nich uložených nápadů jsem mohl později výhodně  využít v úplně jiných souvislostech.

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0604-4-D-(3, 4)

 VÝZKUM EXPEDIČNÍHO TÁBOŘENÍ  (VETA)

 

S

 

 

 

 

V sekci Hledání na tomto  webu  lze nalézt pod položkou Výzkum,  text, týkající se

výzkumu expedičního táboření. Také v únorovém a dubnovém (2006) čísle Roverského kmene, jsou texty, které se týkají  výzkumu expedičního táboření. Za přečtení každého textu máš 5 S ( celkem 15 S).  V uvedených textech je řada námětů pro výzkum, který můžeš provádět na výpravách, na táboře, ale i  sólově  na zahradě, chatě či chalupě.

Výsledky lze shrnout do Výzkumné zprávy, která může mít formu  textu  vytištěného na papíru, přílohy k mailu , ale i cédéčka , obsahujícího  texty, obrázky i fotografie a kterou lze  zaslat na : jiri.klaban@quick.cz . Za každý  originální nápad v teoretické rovině je 10  S ,

v rovině praktické – odzkoušené pak 20 S. Za nový výzkumný námět je 20 S.Každá zaslaná zpráva bude posouzena  v rozsahu  do 300 S, v případě CD  pak podle úkolu V0505 - 2

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V i VV0604–5–D–(2)

SETKÁNÍ  S PŘÍRODOU  
( iniciátor Kytička/82)

 

1+S

 

 

 

 

Kytičku napadlo při určování přírodnin podle atlásků ( V0206-17), započítat si ty přírodniny  (flora, fauna, neživá příroda,  hvězdná obloha),  se kterými jsem se ve volné přírodě “osobně potkal“ a které již bezpečně znám. Jistě nám dáš za pravdu , že potkat jelena ve volné přírodě je úplně něco jiného, než vidět jelena na obrázku. Za tím účelem  je třeba si vyhotovit tabulku: datum – druh přírodniny – úplný český název - místo, do které bys zapisoval ty přírodniny které bezpečně poznáš a  se kterými jsi se   ve volné  přírodě  střetl: dřeviny, květiny, houby, zelenina, ovoce, hmyz,  živočichové,  souhvězdí, horniny, minerály apod. Tedy nikoliv přírodniny,  rostliny nebo zvířata, která se naučíš z obrázkové literatury,  rostliny soustředěné v botanické zahradě či živočichy  v zoologické zahradě, v cirkusu nebo  v kotci u babičky. Takže  slona  si můžeš zapsat jen tehdy,  když ti přejde přes cestu nejspíše  někde v Africe. To výrazně zúží tvůj seznam. Přírodniny můžeš členit např. na květiny, dřeviny,  zeleninu, ovoce, hmyz, ptáky, ssavce, apod..Za každou přírodninu si můžeš připsat 1 S a když pořídíš  fotku, tak 5 S.

Také můžeš  do ExpeDu  napsat podrobnosti o svém setkání  a  pak platí, že za každou stránku A4  získáváš další 1S.  Je jasné, že tenhle seznam si mohou vést i vlčata a světlušky.

A také je jasné, že za řadu  let by mohla vzniknout velice zajímavá knížka třeba na téma „Moje setkávání s přírodou“.  Skaut, cestovatel a zoolog Východočeského muzea v Pardubicích  RnDr Vladimír Lemberk – Bylinkář, který  jezdí po celém světě a fotografuje  přírodu i lidi  by asi získal hodně svemů a hodně osmitisícovek a může pro tebe být velkou inspirací.. Vždyť  navštívil již 48 států a v cizině do dneška (duben  2006) strávil 4 roky a 9 měsíců. Podívej se rozhodně na jeho webové stránky: www.stopy.cz , které ti mohou ukázat jeho způsob evidence cest i  uspořádání  a využítí   cestopisných zážitků, fotografií a textů. Navíc ti nabízí  cestovatelské rady – jde přeci o skauta, který aktivně vedl oddíl.

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V i VV0604-6-D-(1, 2, 3, 4)

BĚŽECKÁ SETONOVKA

 

45S

Běžecká Setonovka v Protomu č. 90  simuluje situaci průzkumníka, který v nepřátelském území si musí zapamatovat co nejvíce zpravodajských  informací  a vrátit se s nimi zpět na vlastní území. Hru je možno provozovat ve dvou právě tak jako bojovku mezi dvěma oddíly.

Podmínky a bodování nalezneš  Protomu   č.90.

Za iniciaci nebo realizaci této hry máš 20 S + svemy  za  získané % úspěšnosti  ve hře ( až 25 S)

 

48.Dubnová listárna (L0604)

Nyní, když v časovém skluzu píši tuto listárnu,  jaro  je již v plném proudu  a příroda otvírá svou rozzářenou náruč pro výpravy a spoustu činností mimo klubovnu. Také se začíná nezadržitelně blížit tábor s očekáváním velkého dobrodružství, ale i  se všemi starostmi.

Věřím, že účastníci Cesty  nebudou v  přípravách tábora stát stranou  a možná jim  pomůže i náš dnešní přehled programů, použitelných na táboře.

Jarkovi se mezi tím  podařilo na webu udělat  dvě zásadní věci:

  1. nový  kompletní a současně komplexní seznam všech registrovaných účastníků, který poskytuje nyní  o všech registrovaných účastnících Cesty k vrcholu  kompletní informaci
  2. pod každou osmitisícovkou je interaktivní plocha pro posílání hlášení o stavu výstupu s možností uvést  doplňující informace či pocity.

To výrazně zpřehledňuje  stav na osmitisícovkách, při současné možnosti interaktivní  aktualizace  dosažených výšek v textové a číselné podobě přímo samými lezci, kterou následně  v určitých časových intervalech doplní aktualizace grafická, což  je způsob, který doufejme uspoří webmasterovi  čas. 

Při informaci o nových pravidlech a také o metodě Peak of my Mermory v minulé listárně jsem opomenul specifikovat, kde na webu  o tomto způsobu lezení nalézt příslušné informace: jsou  ve složce Oldskauti. Protože jsme změnili pravidla, umístíme tuto informaci v budoucnu příhodněji.

Do osmitísícovek typu Peak of my Memory se nám již registrovala Helča – ing.Helena Brožíková a zdá se, že tento typ lezení bude zajímavý i pro řadu dalších roverů a  starších  skautů , pro které, třeba na vysoké škole nebo v  zaměstnání,  je pravidelné vyplňování tabulek velkou časovou zátěží. Protože Cesta k vrcholu je určena pro všechny skautské generace,  je v dospělém věku vhodné zaměřit se  na velké  úkoly, které samozřejmě představují daleko větší přísun výškových metrů , takže tabulky jsou pak jednodušší.V mladším věku však podrobné vyplňování tabulek  představuje velkou školu sebekázně, kterou by měl každý projít.

Protože jsme si uvědomili, že pro získání pozitivního životního pocitu  je  nejdůležitější  dosáhnout vrcholu bez ohledu na čas, má každý registrovaný lezec  možnost  „vrátit se do hor“ kdykoliv později nebo stoupat volněji jak mu to život umožňuje.Také je možné  tabulky doplňovat v určitých intervalech na základě paměti nebo drobných poznámek a tím šetřit čas. Jestliže např. pravidelně každý den cvičím není třeba to každý den zapisovat do tabulky, ale mohu to udělat za celý měsíc najednou..A tak podobně i v jiných případech. Jako se „do hor“ vrátila po určité pauze Kulda, věříme že se vrátí i další, nebo začnou stoupat i ti, kteří se zatím jen registrovali, ale dosud žádný výškový metr  nenahlásili. Ty všechny je třeba v jejich úsilí podpořit a ne  jim dávat nějak najevo, že jsou slaboši, protože nikdo nevíme jaké mají podmínky, nebo co jim brání ve výstupu.

 Jak jsme již oznámili, bude se  Skautex  letos konat o víkendu 15-17. září 2006 a první dost hutná informace o něm  se již  objevila  na webu a bude také  publikována v  červnovém čísle Roverského  kmenu.

Tak jako vloni budeme podrobnosti  o Skautexu v průběhu času zpřesňovat.Základní změnou oproti loňsku bude táboření ve vlastních stanech a veletrh  zkušeností  z expedičního táboření, včetně  expedičních prezentací - Exprezů , přímo před vlastním stanem. Proto zabudujte  nebo navrhněte do programu svých letošních táborů výzkum jednotlivých aspektů expedičního táboření (viz úkol V0604- 4)  a přijeďte nám své výsledky ukázat.Vše se samozřejmě bude fotografovat a natáčet na video.Letošní bombou v oblasti dataprojekce bude, vedoucím expedice komentovaná projekce  DVD :“ Se skauty na kolech na Islandu“.Také táborový oheň s programovými příspěvky a hudebním doprovodem účastníků

je věc na kterou se lze velice těšit, ale   pracovat i na jeho přípravě.

Základním úspěchem každého projektu je, že je připraven včas. To platí i o skautském táboře  Možná, že si ani neuvědomuješ, že většina úkolů Cesty k vrcholu se může stát programem i na tvém táboře. Navíc: není nutné vymýšlet bodování, protože  už je vymyšleno.Tato standardizace  přináší s sebou možnost udělat některé soutěže na dálku: např. se spřáteleným oddílem  a  provést dohodnutou  soutěž pomocí mobilu.

Velkou a zcela novou možností je využití úkolu Rekordy (V0603- 3), který  představuje obrovský výběr disciplín ve kterých lze soutěžit se světovými nebo národními rekordmany s použitím  %úspěšnosti vzhledem k rekordu, což samozřejmě  umožňuje soutěžit i mezi sebou a s použitím věkové bonifikace  dělat   soutěže bez ohledu na věk a pohlaví. V následujícím  přehledu představíme možnosti  využití úkolů Cesty ( V), a Protomů (P číslo) v táborových programech:

TÁBOŘENÍ:

VÝPRAVY A EXPEDICE:

FYZIČKA A SPORTY:

TVORBA:

HRY A KVÍZY:

  • Setonovka (V0401-1),
  • Kimovka trochu jinak (V0306-6),
  • angličtina na táboře (V0206-12),
  • čeští panovníci (V0405–6),
  • jde o život (V0402-3),
  • přežití – kvíz (V0406–2),
  • angličtina (P20),
  • symbolika (P23),
  • kdo je kdo (P47),
  • kdo je kdo II (P48),
  • kdo je kdo III (P81),
  • počítačová angličtina (P51),
  • čeští spisovatelé (P57),
  • kimovka na mapě (V0510–2),
  • setonovka na mapě (V0510-3).
  • automobilový závod –desková hra do deště (P25, P61),
  • kimovka na mapě (P63),
  • archaická slova (P69),
  • orientace v síti (P71),
  • supermarketový  pamatovák (P72),
  • himalájský kvíz (V0510-1),
  • nepálština (P80),
  • společenský slovník (V0603-5),

Poznámka: na webu po ztrátě dat stále ještě chybějí některé Protomy. Doufám, že je  v brzku doplním                                                                            Kyb


Copyright(c) Skautská univerzita Pardubice 2001- J.Klaban. Aktualizováno: