[Home][Mapa][Univerzita][Vrcholy][Protomy][Cesty][Oldskauti][Hledání][Kontakty-Odkazy]


2007 Listopad - 63. CESTA K VRCHOLU

Přečti si Listopadovou listárnu

Text k vytištění (.pdf 109 kB)

Přehled:

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0711–1–D– (4)

KRIZE (pro pokročilé)

 

290 S 

V0711–2–D–(2,4)

MARKETING

 

340+?

V0711–3-D–(1,4)

PŘEŽITÍ V CHLADNÉM POČASÍ  (pokročilí)

 

+?

V0711–4–D–( 4)

SCENÁRISTA

 

?

V0711–5–J–(1,2,3,4)

SKAUTTREK

 

?S

V0711–6–D–(2)

MAPY NA INTERNETU 

 

130 S

  Zadání úkolů

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0711–1–D– (4)

KRIZE (pro pokročilé)

 

290 S 

 

 

 

 

Krize, krizový stav je poměrně často se vyskytující pojem i když v realitě se mu vyhýbáme jak to jen jde.Krize mohou být všeho druhu: od katastrof přírodních, po katastrofy hospodářské, od krizí osobních po krize podnikové, od krizí válečných až po krize zdravotní. Ovšem absolvovat vítězně krizi představuje vždycky neocenitelnou životní zkušenost a mně tak trochu, ve své,nikoliv tragické verzi připomíná očkování. Co to je vlastně očkování? To je v podstatě regulované zatížení organismu zeslabenými choroboplodnými mikroorganismy za účelem senzibilizace našeho imunitnímu systému pro případné napadení těmito mikroorganismy v budoucnu.

Lze se tedy „naočkovat“ proti budoucím krizím? Já myslím, že ano a to odzkoušením a absolvováním modelových situací. Takže tréninkem, který tady funguje stejně jako očkování.

Různých krizí je ovšem pravděpodobně více než infekčních chorob a tak nelze tady všechny  možné tréninky probírat. Nicméně asi lze demonstrovat příklady podle nichž  by si každý mohl „naordinovat“ svůj krizový trénink specifický, což by mohlo být docela zajímavé, dobrodružné a dokonce inspirující pro různé hry. To samozřejmě není vůbec nějaký nový objev: známé jsou přece herní simulace různých poranění a jejich ošetření atd.

Dnešní úkol nastartovala moje následující situace: manželka odjíždí do lázní a mě napadá, že zkusím po celou dobu její nepřítomnosti vyžit s potravinami které jsou doma, aniž bych po celou dobu něco nakupoval. Jako scénarista hry pro jednoho Robinzona bych si mohl ve své fantazii představit, že jsem se svou jachtou ztroskotal u naprosto neznámého ostrova někde v Tichomoří a jako na potvoru mě samozřejmě nefunguje ani vysílačka ani mobil a jsem tudíž odkázán, neznámo na jak dlouho, na potraviny, které jsou v jachtě.Není jich moc, protože k cíli jsem měl podle plánu dorazit do tří dnů. Takže nezbývá než nasadit režim „Ztroskotání“, znamenající maximálně úsporné stravování. Pryč s recepty na dobrůtky, které vyžadují  speciální ingredience, které nemám.Musím udělat inventuru co je k disposici a zavést úsporné stravování, protože vůbec nevím kdy mě kdo zachrání. Chleba prakticky dochází, naštěstí je tu mouka, která mi umožní chleba si dělat.Protože něčeho je málo, něco nemám vůbec  vypadá to na  nezvyklé stravovací kombinace na které nejsem zvyklý, nebo mě vůbec ale vůbec, nechutnají . Ale jako ztroskotanec nemám na výběr ….. Krize!!!

Jiný scénář: teroristi vyhodili do vzduchu současně tři elektrárny, plynovod a výrazně poškodili dálkové vedení vysokého napětí. Není elektrika ani plyn: co budeme dělat když nebudeme moci koukat na televizi, vařit na plynu nebo elektrice, jít do společnosti? Jsme schopni „ držet černou hodinku“ známou vminulosti a prostě si jen tak  povídat? Máme doma na elektrice a plynu nezávislý vařič? Máme čím svítit a jak dlouho? ……….  Krize  !!!

Študácká krize: nějak se to seběhlo, ale já mám na stravování do konce týdne jenom stovku. Uživím se ? Jak ? co mám koupit ? Zachrání to ovesné vločky, které já ovšem vůbec nesnáším? …Krize!!!    I když asi nikoliv životu nebezpečná, protože jeden ruský námořník vydržel na moři bez jídla tuším přes 40 dní.

Podobná krize mohla vzniknout i na expedici v zahraničí, když nebylo zbytí a my museli přespat v horách při sněhové vichřici v horské chatě, která z nás vyssála téměř poslední eura

Povodňová krize může vzniknout i na táboře: „leje, jsme v údolí s potokem kde voda začala stoupat a radio hlásí přívalové deště. Budeme tedy sledovat potok a případně vyhlásíme evakuaci. Co vzít a co nechat ve stanech  ? Máme to natrénováno?………….. Krize  !!!

Jsem přesvědčen, že takových krizových situací vymyslíš řadu. Zkus na ně bez přípravy reagovat čím náročnější, tím lepší– případná krize skutečná tě pak nepřekvapí, budeš na ní především psychicky připraven.

Za první den ve kterém budeš řešit kritický stav si připiš 20 S za každý následující, pakliže se rozhodneš pro dlouhodobější trénink vždy o 2 S více ale maximálně 10 dní ( to tě  už určitě někdo zachrání) Za 10 dní by tvůj zisk mohl činit až  290 S

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0711–2–D–(2,4)

MARKETING

 

340+?

 

 

 

 

Marketing je přece záležitost podniků, copak skauting je nějaký podnik? A co nabízí ?

Skauting vznikl na počátku minulého století, kdy se současně začala prudkým tempem rozvíjet i průmyslová výroba.Nových výrobků byl nedostatek a tak žádnou reklamu nepotřebovaly.Podobně tomu bylo ale i s volným časem dětí Jenomže vývoj výroby  šel rychle kupředu a převažující poptávka po zboží byla nahrazena po druhé světové válce převahou nabídky. Pánem se stal zákazník Úplně stejná situace však nastala i v oblasti volného času mládeže.Obrovské množství organizací nabízí celé dětské populaci svoje aktivity, takže superkonkurence panuje už nejen ve zboží, ale i v nabídkách trávení volného času. Proto se i nás týká marketing, jehož úkolem podle definice zWilkipedie je zabezpečit maximální ekonomický efekt tím, že systematicky vytváří poptávku po nabízeném produktu. Skauti mají velice kvalitní a v nastupující civilizaci velice ceněný produkt – totiž výcvik v tzv.“ klíčových kompetencích“

Ke klíčovým kompetencím znalostní civilizace patří: morální standard, schopnost využití vlastního potenciálu, odpovědnost, spolehlivost, samostatnost, výkonnost, permanentní vzdělávání, tvořivost, nápaditost, schopnost řešit problémy, komunikovat a spolupracovat i v cizích jazycích, tvořivě pracovat se znalostními a informačními technologiemi . To všechno je v možnostech skautské výchovy téměř od založení skautingu ale my tyto věci, tak zásadní pro budoucnost této civilizace prostě neumíme „prodávat“

Tento nedostatek nelze vsoučasném konkurenčním světě ignorovat, nechceme-li nadále sledovat trvalý pokles členské základny. To je jedna věc. Druhá je ta, že vědomosti o marketingu jsou, jak se ukazuje, zásadní pro celý život, protože ve všech oborech jde přece o uplatnění zboží, služeb, myšlenek a idejí, prostě veškeré práce. Godin ve své publikaci o marketingu říká:  „Marketing je věcí šíření myšlenek a šíření myšlenek je nejvýznamnějším  produktem naší civilizace.“ Napadá mě téměř hříšná myšlenka, že marketing v tomto pojetí by se mohl stát i součástí skautské výchovy.Takže do toho. Tvoje úkoly:

  1. pomocí internetu se něco dovědět o marketingu      10 S
  2. prostudovat v  sekci Texty výtah z knihy: Godin: „Všichni marketéři jsou lháři. Síla  vyprávění věrohodných příběhů v nevěrohodném světě“                             15 S
  3. V souvislosti s marketingem stoupá význam schopnosti tvořivého psaní a publikování informačních textů v tisku, časopisech, na internetu, ale i v rozhlase a televizi. Proto za každou publikaci ve skautském tisku si připiš  marketingovou prémii 5 S,v tisku veřejném pak 10  S, a to vedle  standardního hodnocení publikace.
  4. Za každou skautskou akci pořádanou pro děti a veřejnost máš 200 S – v případě více pořadatelů alikvotní podíl

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0711–3-D–(1,4)

PŘEŽITÍ V CHLADNÉM POČASÍ  (pokročilí)

 

+?

 

 

 

 

Opět přichází zimní období se zcela specifickými možnostmi a radovánkami. V listárně jsme prezentovali aktuální rejstřík možných aktivit k nimž jako k nejnáročnějším patří Zimní táboření nebo Napříč Gronskem. S těmito disciplínami souvisí  i náš dnešní úkol: „Přežití v chladném počasí“. Ale znalosti získané v tomto úkolu se mohou hodit i jindy. Vždyť i v Česku jsou známy případy umrznutí lyžařů, kteří nezvládli situaci přežití vchladném počasí. Připravili jsme pro tebe proto test základních znalostí pro uvedenou situaci, převzatých z manuálu pro americké vojáky a vybraných pro naše podmínky v Protomu č.107  a 108 : Přežití v chladném počasí. I a II.

Tvůj úkol:

  1. absolvovat test a zároveň učící text základních znalostí pro uvedenou situaci, v Protomu č.106 a 107 Přežití v chladném počasí.I a II. Vzhledem k závažnosti informací bude výsledkem testu , který je v druhém kroku zároveň textem  učebním, zisk za 100% úspěšnost -  100 S
  2. Praktický trénink stavby nouzového úkrytu pro přežití v chladném počasí v zasněžené krajině  – za každý typ si připočti 40 S
  3. V zasněžené krajině s alespoň 20 cm sněhovou pokrývkou rozdělej s pomocí KPZ přírodní oheň, rozehřej na něm led nebo sníh a uvař z něj čaj nebo polévku a získáš 60 S
  4. V případě, že nácvik alespoň dvou bodů zorganizuješ pro družinu nebo oddíl získáváš dalších 100 S

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0711–4–D–( 4)

SCENÁRISTA

 

?

 

 

 

 

Dobrý scénář je základem dobrého filmu,což samozřejmě vědí všichni režiséři. To co platí ve filmu ale platí i ve skautingu: ten kdo umí vymyslet etapovku nebo zarámovat třeba i banální hru do příběhu je vlastně scénarista, protože  pomocí vlastní fantazie vytvoří  drama na které se členové oddílu dokáží těšit půl roku dopředu.

Jak jste si jistě všimli úkoly Cesty k vrcholu postrádají takovéto zpracování do nějakého příběhu nebo situace – to by ty texty musely být minimálně dvojnásobné, nehledě na to, že já asi nejsem ten správný typ pro psaní příběhů. Tohle perfektně uměl Foglar, který se myslím stal zakladatelem etapových her, které jsou dnes tak populární a bez nichž si řada lidí nedovede skautský tábor ani představit.

Ale znám lidi , kteří umí vytvořit etapovku aniž by byli vedoucími oddílu. Kdysi jsem dostal mail, bohužel nevím od které to bylo sestřičky, která v něm psala jak využila  Protom č.27 Dobrý den 26x ,(dobrý den ve 26 řečech) k tomu, že si se světluškami udělali na schůzce skautské světové Jamboree. Nechceš něco takového také zkusit?

Tvůj úkol: použij kterýkoliv z úkolů Cesty nebo kteréhokoliv Protomu k vytvoření scénáře zdramatisovaného programu, který připravíš pro družinu nebo oddíl a získáš  20 S

Dalších 10 S získáš, když o tom napíšeš do našich webových  stránek : EX 80

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0711–5–J–(1,2,3,4)

SKAUTTREK

 

?S

 

 

 

 

Trek je anglický výraz pro cestování používaný v outdooru pro výpravu. Skauttrek je tedy skautská výprava - no a co, to přece známe už 100 let. Ne tak úplně. Při skauttreku jde totiž  o to,že někdo připraví nejen program pro tuto výpravu, ale také sebehodnocení  v jednotlivých programech této výpravy, takže nikdo nikoho neboduje, protože každý se boduje sám (hrajeme přece fair play ), ale vedoucí se může kdykoliv zeptat jak vypadá stav. Každý nahlédne do své legitimace a ohlásí, jak je na tom. Samozřejmě, že se k tomuto účelu přímo nabízí využití již hotových Protomů, případně úkolů z Cesty k vrcholu.Organizátor Skauttreku ( kterým nemusí být jen vedoucí oddílu, ale kdokoliv, kdo se na tento úkol cítí) může akci připravit tak, aby účastníci mohli dosáhnout co nejvyššího počtu svemů, pakliže lezou na nějakou tu osmitisícovku.

A teď pozor, je tu marketing: představ si, že takový Skauttrek uspořádáte pro veřejnost, specielně pro rodiny s dětmi a může to být pěšky nebo na kolách po cyklostezce a vy na té trase, kterou dopředu projdete budete organizovat různé činnosti podle nejvhodnějšího terénu.Ale můžete také program Skauttreku vytisknout a celý podnik uspořádat jako samoobsluhu Po cestě lze využít opuštěného hřiště, třeba i fotbalového, kde se dají kopat penalty, nebo někde před školou bude basketbalový koš pro uspořádání soutěže v hodu na koš, v lese nebo parku si zahrajete disc golf, uděláte soutěž v hodu házecím talířem na dálku, zahrajete petangue, šipky………… 

A všichni mohou soutěžit vzájemně bez ohledu na věk a pohlaví na základě handicapů, uvedených v Protomu č.97 Všichni proti všem. A bude spousta legrace, když osmiletý klučina v něčem porazí svého tatínka, což se třeba povede i mamince a vy budete všechno fotit, rodiče budou  filmovat a pak o tom všem napíšete do regionálních novin a pošlete do redakce i fotku  a v článku pozvete na příští Skauttrek. A rodiče najednou zjistí, že ti skauti dělají docela zajímavé věci : „co kdybychom dali Pepíčka ke skautům, co říkáš maminko“ …..

A těch svemů……..Za každý takto připravený Skauttrek pro družinu máš za každý jednotlivý program skauttreku  10 S , když jej připravíš sám a 5 S když zařídíš, že ho připraví někdo jiný. A když to bude pro veřejnost tak získáváš marketingové prémie

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0711–6–D–(2)

MAPY NA INTERNETU 

 

130 S

 

 

 

 

Mapy na internetu to je velká věc. Stačí na Google vyhledávači zadat klíčové slovo“ mapa“ a vyjede ti množství odkazů a aplikací. Pro jednoduchost si stačí zapamatovat dvě adresy: mapy.cz a Google earth. Můžete pak pomocí nich cestovat nejen po republice, ale díky Googlu po celém světě. Největší kouzlo ovšem spočívá nejen v těch mapách, ale současně i v leteckých fotosnímcích, adekvátních právě těm mapám. Takže vidíte krajinu očima kartografa a současně i pilota. Klidně se vám může stát, že na letecké mapě najednou objevíte váš tábor – prostě tam stál, když se fotilo.Pomocí určování zeměpisných souřadnic pak klidně můžete určit zeměpisnou polohu každého stanu.Letos jsem navštívil jeden pardubický dívčí tábor na Vysočině, kde jsem v životě nebyl, tak, že vedoucí mně zadala zeměpisné souřadnice tábora, já jsem si to místo na fotomapě prohlédl, vyrazil a tábor bez problému našel.Stejným postupem zjistíte pomocí poštovní adresy na fotomapě i polohu  adresáta.Také si můžete prohlednout trasu plánované výpravy nebo expedice. Na Googlu lze také na libovolných místech světa prohlížet tam nafotografované fotografie. Google ovšem přichází se stále novými zajímavými aplikacemi , takže pozor! Pozor!!! : aby se z toho prohlížení nestala závislost kvůli níž byste přestali normálně žít, chodit na výpravy a stýkat se s kamarády. Je dobře znát možnosti a používat je, jen když je výhodné jich využít.

Takže tvoje úkoly:

  1. získat schopnost nalézt libovolné místo na letecké fotomapě v Česku a ve světě  (10 S)
  2. určit na fotomapě zeměpisné souřadnice (10 S)
  3. nalézt podle poštovní adresy polohu adresáta na  fotomapě (10 S)
  4. poslat mailem v příloze výřez fotomapy s vyznačeným cílem a cestou kněmu (20 S)
  5. Vymyslet  v Česku trasu s 10 tebou vybranými místy a  prohlédnout si je v detailu na fotomapě (30 S) a třeba z pilnosti zjistit v kterém hotelu nebo na kterém tábořišti  nebo campu bys přespal
  6. Vymyslet si trasu cesty kolem světa s 10 místy a ty si v detailu prohlédnout na fotomapě. (50 S) ( z pilnosti: kolik by stálo přespání v hotelu)     Kyb

 

63. Listopadová listárna (L0711)

V příštím roce 2008 v září bude Skautská univerzita Pardubice slavit 10 výročí své existence.V roce 1998, jak úsměvně říkám: přesně 650 let po univerzitě Karlově vznikla i první skautská univerzita v Pardubicích.

Tenkrát šlo pouze o přednášky, Cesta k vrcholu jako univerzitní projekt vznikla až o tři roky později. První desetiletí univerzity dostane název Skunipa I. generace, po němž bude pokračovat Skunipa II. generace a to jak všichni věříme pod taktovkou kmene Pars a pardubického 12. skautského střediska Polaris. Převzetí webu Parsem se ukázalo v současnosti jako technicky problematické, proto jsem požádal Jarka jako dosavadního webmastera, zda by nemohl web obhospodařovat do června 2008, což přislíbil. Vzhledem k problémům s jeho časovým deficitem i mou, jak pozoruji, sníženou výkonností, se může stát, že pravidelné publikování nových úkolů bude zpožděno. Prosíme proto o toleranci. Protože bychom rádi do září 2008  shrnuli všechny dobré i špatné zkušenosti, vyzýváme všechny lezce bývalé, současné, ty kteří ještě lézt nezačali i ty kteří si jen tak čtou a sem tam něco použijí ve svých programech nebo ve svém životě , aby nám své zkušenosti positivní i negativní napsali buď na interaktivní stránku „Expedice 80“ veřejně, nebo soukromně na adresu jiri.klaban@quick.cz. Za každý názor budeme velice vděčni a určitě nám pomůže při zlepšování činnosti Skunipy v další etapě.

Přesto, že máme řadu kladných a povzbuzujících mailů, stále mám pocit, že něco děláme špatně, protože počet lidí, které naše Cesta k vrcholu oslovila a přesvědčila k práci na sobě je malý. Skautský marketing jakožto způsob získávání zájemců o skauting je obecně stále nedostatečný i když se zlepšuje a totéž platí i pro projekty Skunipy. Věřím, že jejím převzetím

Kmenem Pars, tedy mladou generací, se zejména tato oblast  činnosti výrazně zlepší.

V příští listárně se budeme zabývat projektem “ 7 summits“., určeným pro rovery, ale ještě spíše pro skauty dospělé. Tak se totiž v horolezeckém světě nazývá alternativa ke 14 osmitisícovkám: výstupy na nejvyšší hory všech 7 kontinentů. My ji, opět v symbolické podobě, využijeme při dosahování mistrovství v 7 parametrech všestrannosti – univerzality:

  1. ve fyzické a psychické zdatnosti,
  2. v připravenosti pro existenci v přírodě
  3. v připravenosti pro existenci v civilizaci,
  4. v kompetenci v oblasti lidských vztahů,
  5. v kompetenci v řídících činnostech,
  6. v kreativitě,která zanechá odkaz,
  7. ve schopnosti vnímat svět ve filosofické rovině.

I v tomto projektu půjde o sebereflexi, tedy o sebehodnocení: kde jer každý sám sobě soudcem

V návaznosti na všechny univerzitní projekty, týkající se všestrannosti, rodí se představa Univerzála, jako člověku všestranného v protikladu k člověku úzce specialisovanému nejen ve sportu, ale vlastně ve všech oborech To asi není zase až tak obrovský objev, protože

skauting právě o všestrannost vždycky usiloval a Svojsíkův závod měl tuto všestrannost vždycky představovat. Současná doba je však charakterisována obrovským počtem a obrovskou frekvencí změn, která podstatně zvyšuje nároky na každého jedince.Vznikají nejen nové možnosti, ale i nová nebezpečí, takže skautské heslo „“Buď připraven“ bych pro tuto dobu zpřesnil :“Na všechno v přírodě i civilizaci buď připraven“.

Plnění takto formulovaného hesla vytváří základnu pro výchovný systém, který zahrnuje potřebu „kompetencí“ pro spousty nových situací. Je zřejmé, že z hlediska profesního je samozřejmě třeba počítat se specializací, bez níž člověk dneška nemá šanci. Takže v oblasti  profesní, která zahrnuje i školní vzdělání je specializace nutná, v oblasti volného času se pak všestrannost jeví jako perfektní hobby, které se kdykoliv může stát součástí profese nebo přímo profesí ( počítačová povolání, podnikání v oblasti volného času, sport, hudba atd.) Je evidentní, že člověk „univerzální“ je pro přežití v jakékoliv situaci lépe vybaven než člověk úzce specialisovaný, což potvrzuje i evoluce přírody, kde organismy specialisované na určité prostředí nebo potravu nejsou schopny se na změnu adaptovat a nepřežijí, nebo polárník Pavlíček, když konstatuje, že v drsných podmínkách Antarktidy lépe přežívají „příroďáci“ než špičkoví sportovci, zvyklí na realizační týmy,doktory, vybranou stravu apod.

Protože vstupujeme pomalu ale jistě do zimního období, chtěl bych  upozornit na programy a úkoly, které jsou pro toto období určeny.Uvádím proto aktualizovaný rejstřík předvánočních, vánočních a zimních aktivit, který ovšem nezahrnuje činnosti prováděné v klubovně, nebo úkoly dlouhodobé, nezávislé na ročním období.

 K 15.11.2007 aktualizované předvánoční, vánoční a zimní aktivity

       Aktivita                                    odkaz                              svemy

Cesta k pólu                                  V0212 – 6                        265 + ?

Klondike                                        V0412 - 6                                50

Mrazivá noc                                   V0201 – 2                               20

Napříč Grónskem                           V0401 – 2                            220

Sáňkařská výprava                         V0411 – 6                                  ?

Sjezdové lyžování                          V0312 – 4                             100

Stopařská výprava                          V0411 – 6                             100

Tepelná ochrana                             V0312 -  2                             450

Vánoční rukodělky a pečivo           V0311 – 4                             100

Vánoční, novoroční a masopustní

obyčeje                                           V0311 – 3                              100

Výbava na běžky                            V0412 – 4                              100

Výprava na běžkách                       V0412 – 5                              168

Zimní fyzička                                 V0301 – 5                                   ?

Sportovní iniciátor                          V0512 – 4                        5S/ hod

Zimní výstup                                   V0601 – 3                                    ?

Zimní olympiáda                             V0601 – 3                                    ?

Halové mistrovství                          V0601 – 5                                   ?

Výroba medailí                                V0601 – 6                  2S / medaili

Bazén                                               V0602 – 1                                    ?

Létající talíř                                      V0612 – 3                               100

Frisbee                                              V0612 – 4                            100

Skautský biathlon                             V0701 – 4                              50

Přehled sportů                                   V0704 – 4                              80                                                 

Disc golf                                            V0706 – 4                            250

Přesun vlastními silami                     V0706 – 1                                      ?

Přežití v chladném počasí                 V0711 – 4                                     ?

Skauttrek                                            V0711 – 3                                    ?

Kopaná malá, sálová                          V0710 – 5                                    ?

PF                                                       V0511 – 6                                  80

A na závěr pár zajímavých odpovědí několika osobností na otázku MuDr. Igora Bukovského, autora velice zajímavé knížky o zdravém životním stylu: „Návod na přežití pro muže“, (která je však podle MuDr.Kateřiny Cajthamlové, známé z televize, stejně tak zajímavá i pro ženy)

Kdy je muž úspěšný ?:

  • Když se mu daří v práci, která ho baví        Zdeněk Svěrák, herec a scénarista
  • Když to všechno přežije                               Marek Eben, herec a moderátor
  • Když se mu daří překonat lenost a uvěřit vlastním schopnostem

                                                                            Milan Markovič, herec a scénarista

  • Když si může dovolit pít dobrá vína a spát minimálně sedm hodin

                                                                            Michal Viewegh, spisovatel

  • Když svou loďku řídí sám. A nezáleží až tak moc na tom, jestli to je singl kanoe, dvacetimetrová jachta, nebo půlkilometrový tanker.

                                                                            Janek Ledecký, zpěvák  a skladatel

  • Úspěch je i to, když překoná nějakou svou špatnou vlastnost nebo slabost

                                                                             Roman Šeberle ,desetibojař

  • Když usíná spokojený a probouzí se nedočkavý

                                                                                   Igor Bukovský,lékař

Kyb


Copyright(c) Skautská univerzita Pardubice 2001- J.Klaban. Aktualizováno: