[Home][Univerzita][Vrcholy][Protomy][Cesty][Oldskauti][Kontakty-Odkazy] 2004 Listopad - 33. CESTA K VRCHOLU |
|
Text k vytištění(.pdf 98kB) |
Přehled:
RČ | Aktivita |
S |
MZ:S |
V i VV0411-1-D-(2,4) |
CIZÍ ZEMĚ |
|
?S |
tranzit – průjezd: |
10 S/ den |
| |
s cestovní kanceláří |
20 S/ den |
| |
s rodinou, se sborem, s týmem |
30 S/ den |
| |
jazykový kurz, au –pair, brigáda, zájezd se skauty (výměna, jamboree, moot): |
40 S/ den |
| |
realizace vlastního projektu: |
60 S/ den |
| |
V0411-2-J-(4) |
SVÁTEČNÍ MEDITACE |
|
50 S |
|
max 50S |
| |
V i VV0411-3-D-(4) |
RUKODĚLKY |
|
? S |
Za hodinu práce na výrobku |
3S |
| |
V i VV0411-4-D-(3,4) |
TAJNÝ DOBRÝ ČIN |
|
100S |
V i VV0411-5-J-(1,3) |
STOPAŘSKÁ VÝPRAVA |
|
38+?S |
1 stopa |
5S |
| |
Cesta po stopě |
5S |
| |
1 zakreslená stopa |
5S |
| |
Dešifrování děje podle stop 10% |
3S |
| |
Uvařit eintopfí |
10S |
| |
Uvařit čaj ze sněhu |
5S |
| |
Otestovat vlastní oblečení |
5S |
| |
V i VV0411-6-J-(1,3) |
SÁŇKAŘSKÁ VÝPRAVA |
|
105S |
své sáňky, nebo „pekáč“ |
5S |
| |
nalézt vhodné místo pro základnu |
10S |
| |
trať pro sáňkařské závody |
5S |
| |
vítěz v každém závodě |
5S |
| |
stavba iglú |
10S |
| |
stavba sněhuláka |
5S |
| |
nejvyšší sněhová věž |
5S |
| |
záhrab |
10S |
| |
ohřát jídlo v alobalu |
5S |
| |
uvařit ve skořápce vejce na tvrdo |
5S |
| |
uvařit v ešusu čaj |
5S |
|
Zadání úkolů
RČ | Aktivita |
S |
MZ:S |
Vi VV0411-1-D-(2,4) |
CIZÍ ZEMĚ |
|
?S |
tranzit – průjezd: |
10S/den |
| |
Tak jako jsme naše symbolické výstupy k vrcholům osmitisícovek v úkolu V0404 - 4 doplnili skutečnými výstupy ve velehorách, stejně tak učiníme se skutečným cestováním do cizích zemí. Tím se totiž rozšiřují naše obzory a naše informační pole (viz říjnové číslo SJ 2001), jehož obsah nakonec rozhoduje o našem rozhodování životě a v extrému i při přežití. Možná někoho zarazí, že tento úkol je určen i pro světlušky a vlčata. Ale vždyť do zahraničí dnes jezdí se svými rodiči i batolata, tak proč by si vlčata a světlušky nemohli zřídit svoji tabulku navštívených cizích zemí? Naše tabulka bude mít následující kolonky: datum – stát – typ pobytu – počet dní – získané S Svemy podle typu pobytu: A) tranzit – průjezd: 10 S/ den Do tabulky lze zahrnout všechny dosavadní cesty Nemyslíš, že bude zajímavé, až budeš starší, podívat se do tabulek a zjistit, kde jsi všude byl a jak dlouho jsi pobyl v cizině? |
RČ | Aktivita |
S |
MZ:S |
V0411-2-J-(4) |
SVÁTEČNÍ MEDITACE |
|
50 S |
|
max 50S |
| |
Přiblížil se konec roku a s ním vánoční svátky, které se svojí atmosférou, spojenou s narozením Ježíše Krista, plnou tajemných legend, pověstí, pranostik a zvyků zcela vymykají běžným dnům. Pro řadu citlivých lidí to není jen vánoční honička za dárky a pečením cukroví, ale v adventním čase nebo při psaní vánočních pozdravů také příležitost k zamyšlení se nad tím, jak žijí naší blízcí i vzdálení příbuzní , naší přátelé i lidé zcela neznámí. A při tom všem i k zamyšlení nad sebou samým. Žiji dobře a správně ? Dělám svým rodičům více radosti než starostí ? Jsem vstřícný ke svým kamarádům, ale i všem potřebným ? Dělám pro to všechno co mohu, nebo mám ještě „rezervy“ ? Najdi si v těchto svátečních dnech končícího roku čas, vhodné místo, vhodnou atmosféru doma, v přírodě a zapřemýšlej o sobě. A jestli takové zamyšlení má k něčemu být užitečné vezmi papír a tužku – pomohou ti lépe utřídit myšlenky. Možná ti trochu pomohou i úkoly:“ Můj čas“(V0306 – 2), „Efektivní učení“ (V0404 – 6), „Prognostik“ ( V0301 –2) a řada dalších. Třeba podpoříš svou vůli a rozhodnutí začít dělat věci do kterých se ti nechce, ale o kterých ty sám nejlíp víš, že by byly potřebné. Využij „systémového myšlení“ pomocí něhož odvodíš z vytýčeného cíle zpětně co musíš postupně všechno udělat abys onoho cíle dosáhl. A to je v podstatě „myšlení strategické“ kterého používají nejen vojáci, ale také všechny významné podniky i jednotlivci, kteří chtějí uspět a nemohou tudíž nic ponechat náhodě. Přeji ti, abys ze sebe vydoloval mnoho užitečných myšlenek, rozhodnutí a mobilizace vůle, které ti určitě pomohou v životě, ale i ve výstupu na tvé osmitisícovce a v tom případě si připiš podle toho jak se ti to podařilo až maximálně 50 S. |
RČ | Aktivita |
S |
MZ:S |
V i VV0411-3-D-(4) |
RUKODĚLKY |
|
? S |
Za hodinu práce na výrobku |
3S |
| |
Představují ve skautingu velkou škálu zajímavých
činností řemeslného až uměleckého
charakteru. Samozřejmě, že vyžadují šikovnost, zkušenosti i znalosti. Ćím více toho člověk umí a ví,
tím je zajímavější pro své okolí a samozřejmě i pro jakoukoliv expedici.
V kritických okamžicích je na tom člověk
všestranný vždycky lépe než úzký specialista, protože si umí na základě široké
základny zkušeností vždycky nějak poradit.
Heslo Buď připraven platí i v této oblasti. Pro inspiraci uvedu příklady některých materiálů, ze kterých můžeš takové rukodělky tvořit a ty jistě přijdeš i na další: Dřevo: řezbářství dřevoryt, mozaika, vypalování,
samorosty, totemy oddílové, družinové i
osobní, hračky, nábytek, táborové stavby ,
sedačky, vázané stavby, zvykoslovné předměty Modelářství je široký obor, který pracuje s celou paletou materiálů: dřevo, papír, kov, umělé hmoty atd. A jak budeme naše výrobky hodnotit? Jednoduše: za každou hodinu práce na výrobku získáváš 3 S. Podmínkou ale je, že hodnocení podléhají pouze prvovýrobky, nikoliv výrobky rutinně a seriově vyráběné. Tedy zisk je za zvládnutí „technologie“ a nikoliv za rutinní výrobu. |
RČ | Aktivita |
S |
MZ:S |
V i VV0411-4-D-(3,4) |
TAJNÝ DOBRÝ ČIN |
|
100S |
Dnes a denně jsme svědky toho, že neznámí vandalové něco poničili v našem domě, neznámí sprejeři pomalovali svými výtvory historickou památku , autoři počítačových virů., jinak asi velice chytří se snaží co nejvíce nabourat systémy na kterých stojí naše civilizace.Ti všichni jsou skryti v anonymitě a asi jim dělá ohromnou radost rozčílení normálních lidí. Jde o typ lidí kteří jsou třeba chytří, ale v neprospěch lidské společnosti a které bych nazval „homo sapiens vandalis“. Napadlo mě celou věc obrátit a udělat tajný dobrý skutek, který by všechny naopak potěšil a pomáhal tak vytvořit v lidech víru, že „ dobrý člověk ještě žije“. Jednou v mrazivé zimě někdo v našem paneláku rozbil sklo ve vchodových dveřích. Rázem v celém přízemí výrazně klesla teplota. Měl jsem doma vhodný sololit, který jsem po úpravě vsadil jako provizorium do dveří. Nikdo mě při té práci neviděl a já nikde nevykřikoval, že jsem to udělal já. Asi třetí den jsem vyslechl rozhovor staré paní bydlící v prvním patře, která vykládala o tom ,jak jí v počátku díky rozbitým dveřím úplně prochladl od podlahy byt a že ten sololit ji moc pomohl. Měl jsem z toho tenkrát velice dobrý pocit.Jindy jsme zažili na táboře, že družina mající za úkol vykopat jámu pro latrinu se s tímto úkolem potýkala tak, že hrozilo zamoření celého okolí. Ale stal se zázrak: neznámí permoníci napsali na adresu oné družiny, že už se na to nemohli dívat a oni , „takhle malinkatí „ , jámu vykopali sami. Myslím že do dneška se nezjistilo, kdo to udělal, ale družina utrpěla ostudu a tábor získal pocit, že „dobrý člověk ještě žije“. Přispěj také svým tajným činem k pocitu, že „dobrý člověk ještě žije“ a podle rozsahu svého tajného dobrého skutku si připočítej svemy v rozsahu 20 –100 S.V případě kolektivního dobrého tajného činu si připiš adekvátní podíl. |
RČ | Aktivita |
S |
MZ:S |
V i VV0411-5-J-(1,3) |
STOPAŘSKÁ VÝPRAVA |
|
38+?S |
1 stopa |
5S |
| |
Cesta po stopě |
5S |
| |
1 zakreslená stopa |
5S |
| |
Dešifrování děje podle stop 10% |
3S |
| |
Uvařit eintopfí |
10S |
| |
Uvařit čaj ze sněhu |
5S |
| |
Otestovat vlastní oblečení |
5S |
| |
Napadl čerstvý sníh a najednou se celý kraj úplně změnil: všude je uklizeno a čisto, najednou jako kouzelným proutkem se pole, louky, pastviny změnily na bílé pláně sahající až na obzor jako někde v Grónsku nebo v Antarktidě. A to je ideální situace vyrazit s družinou, oddílem na celodenní dobrodružnou výzkumnou výpravu, která zjistí na základě stop, která zvířata se ve zvolené krajině vyskytují. Pro tento záměr není nutná vysoká vrstva sněhu – stačí i 5 cm.V každém případě nechť počet účastníků výpravy z bezpečnostních důvodů jsou nejméně tři. Za cíl výpravy vyberte zajímavou přírodu v okolí bydliště nebo přírodu snadno dosažitelnou veřejnými dopravními prostředky. Možná, že ve městě stačí dojet na konečnou autobusu a tam, kde se stýká město s volnou krajinou se vydat panenskými sněhovými pláněmi vstříc dobrodružstvím. Už dopředu si udělej seznam všeho co na tuhle výpravu budeš potřebovat. Pro vlčata a světlušky určí úkoly a hodnocení jejich vedoucí. Protože půjdeš pěšky poneseš všechno v batohu. Co tam bude? Stopařská příručka, skautský zápisník , psací potřeby, KPZ se záchranářským balíčkem, nůž, lžíce, ešus, metr, píšťalka, mapa, (busola).lihový nebo plynový vařič. Náhradní ponožky a rukavice. Jídlo: 2x připravená svačina ( namazané chleby), gulášová nebo jiná hutná instantní polévku + něco, co z ní udělá sytý „eintopf“, ( viz V0201-3 ), chleba k polévce, čaj ( s výhodou instantní), cukr, oplatky, pomeranč, jablko. V rámci zimního oblečení doporučuji: pořádné impregnované boty, návleky jako ochranu proti promočení ponožek, pletenou čepici přes uši, teplé rukavice, šálu a v rámci výzkumu můžeš odzkoušet tzv. funkční prádlo (např. Moira) např. triko, které odvádí pot z těla do svrchních částí oblečení. Je sice dražší než bavlněné, ale funguje – budeš v suchu. Úkolem této výzkumné výpravy je:
|
RČ | Aktivita |
S |
MZ:S |
V i VV0411-6-J-(1,3) |
SÁŇKAŘSKÁ VÝPRAVA |
|
105S |
své sáňky, nebo „pekáč“ |
5S |
| |
nalézt vhodné místo pro základnu |
10S |
| |
trať pro sáňkařské závody |
5S |
| |
vítěz v každém závodě |
5S |
| |
stavba iglú |
10S |
| |
stavba sněhuláka |
5S |
| |
nejvyšší sněhová věž |
5S |
| |
záhrab |
10S |
| |
ohřát jídlo v alobalu |
5S |
| |
uvařit ve skořápce vejce na tvrdo |
5S |
| |
uvařit v ešusu čaj |
5S |
| |
Tato výprava vyžaduje již vysokou vrstvu sněhu, umožňující nejen sáňkování, ale i různé stavby ze sněhu. Výzbroj jako v případě Stopařské výpravy + stopky, lopatku pro sněhové stavby a alespoň dvoje náhradní rukavice pro případ jejich promočení. Jídlo: jako u stopařské výpravy, ale:místo instantní polévky: doma připravené jídlo v alobalu pro ohřátí na žárovišti venku. a jedno syrové vejce. Vařič nebrat nebo jen jako pojistku. Úkoly pro tuto výpravu závisí na počtu účastníků: čím větší počet, tím více aktivit lze provádět a tím více svemů lze získat. Nejmenší počet účastníků z hlediska bezpečnosti jsou tři. Úkoly a hodnocení pro vlčata a světlušky určí jejich vedoucí. Možnosti zisku svemů na sáňkařské výpravě ( proveď výběr, protože pravděpodobně se nedá všechno co je dále uvedeno, na jednodenní výpravě stihnout):
Před odchodem žároviště zaházet sněhem a zahladit všechny stopy po ohništi. Poznámka: vzhledem k množství úkolů, které za tři roky postupně vznikly, je velice pravděpodobné, že hodnocení úkolů se může někde překrývat. Proto zavádíme pravidlo, že pro své hodnocení budeš volit vždy takové, které je pro tebe výhodnější. Zisk svemů na obou výpravách představují vlastně prémie k základnímu zisku za výpravu, nachozené km, nebo převýšení. Samozřejmě je také možné koncipovat výpravu tak, aby poskytla co nejvyšší zisk svemů (km, převýšení, vrcholy nad 500 m atd.) a motivovala tak k co nejširší účasti. |
Z Listopadové
listárny
časopisu SKAUT - JUNÁK Úvodem se omlouváme, že jsme na naši stránku pustili tiskařského šotka, který způsobil zmatek tím, že v minulém čísle z říjnové listárny udělal listárnu zářijovou. CESTA KOLEM SVĚTA Aby bylo v této věci úplně jasno: dosavadní počítání kilometrů, včetně rychlosti pohybu při chůzi nebo na kole, zůstává beze změny v platnosti. Dosažené kilometry v Cestě kolem světa se budou hodnotit pouze jednorázově jako cílová prémie. První započítávání svemů za kilometry do výstupu na tvé osmitisícovce nastane. Až se v tvé tabulce objeví 2000 km jako součet všech různým způsobem dosažených km. V podstatě jde o velice náročný úkol na psychiku s cílem vydržet, a to zřejmě pěknou řádku let. Ale znám borce, kteří dojíždějí do školy vzdálené 20 km denně na bicyklu, pro které oněch 2000 km může být porce na pouhé tři měsíce. Ač se to na první pohled nezdá, mohou tento úkol začít plnit i vlčata, přičemž jej třeba dokončí jako oldskauti. Cestu kolem světa jsme odhadli ( možná dobře, možná špatně) jako ekvivalentní 7 osmitisícovkám. Má být nejmenší počitatelná vzdálenost 1 km? Někdo má vzdálenost do školy 700 m a může jít pěšky nebo jet autobusem. Z hlediska fyzičky a tím i zdraví je lepší, aby chodil pěšky. Proto považuji účelné, aby si tuto vzdálenost mohl rovněž započítat, a to tak, že nachozené kilometry spočte 1x měsíčně tak, že vynásobí denní „štreku“ počtem školních dnů. V našem případě 2 x 700 m x 20 školních dnů = 28 km. Takže tento výklad považuj za „novelizaci“ (úpravu) pravidla z minulé listárny. Naši
Cestu kolem světa lze považovat za: O cestování do cizích krajů: Ve stáří bude člověk litovat, že jako mladý neviděl svět. W. Shakespeare Smyslem cestování je regulovat představu realitou. S. Johnson Je dobré vědět něco o mravech rozličných národů, abychom zdravě posuzovali své a abychom se nedomnívali, že všechno je proti naším zvykům směšné a nerozumné, což činí obvykle ti co nic neviděli. René Descartes Člověk musí hodně procestovat, aby poznal všechnu tu krásu, kterou může mít doma. Kdo nezná svou otčinu, nemá měřítka pro cizí země. J. W. GoetheVyprázdníš si pořádně kapsu, poznáš však svět. německé příslovíV minulosti patřilo k dobrým zvykům, že řemeslníci chodili „na zkušenou“ do sousedních zemí a v pohádkách hloupý Honza dostával od maminky ranec buchet, aby vyrazil do světa a něco tam poznal nebo si přivedl princeznu. Dnes, kdy svět začíná být jedinou vesnicí, je to dvojnásob důležité, protože v rámci svého budoucího povolání se klidně dostaneš do styku nejen s cizími lidmi, ale i s cizími zeměmi. Výbornou pomoc v tomto ohledu může poskytnout mezinárodní skauting, který ti umožní cestovat a stýkat se se skauty z celého světa. Jen toho využít. |