[Home][Univerzita][Vrcholy][Protomy][Cesty][Oldskauti][Kontakty-Odkazy]



2004 Listopad  - 33. CESTA K VRCHOLU

Přečti si listopadovou listárnu

Text k vytištění(.pdf 98kB)

Přehled:

Aktivita

S 

 MZ:S

V i VV0411-1-D-(2,4)

CIZÍ ZEMĚ

 

?S

 

tranzit – průjezd:

10 S/ den

 

 

s cestovní kanceláří

20 S/ den

 

 

s rodinou, se sborem,  s týmem

30 S/ den

 

 

jazykový kurz, au –pair, brigáda, zájezd se skauty (výměna, jamboree, moot):

40 S/ den

 

 

realizace vlastního projektu:

60 S/ den

 

V0411-2-J-(4)

SVÁTEČNÍ MEDITACE

 

50 S

 

 

 max 50S

 

V i VV0411-3-D-(4)

RUKODĚLKY

 

? S

 

Za hodinu práce na výrobku

3S

 

V i VV0411-4-D-(3,4)

TAJNÝ DOBRÝ ČIN

 

100S

V i VV0411-5-J-(1,3)

STOPAŘSKÁ VÝPRAVA

 

38+?S

 

1 stopa

5S

 

 

Cesta po stopě

5S

 

 

1 zakreslená stopa

5S

 

 

Dešifrování děje podle stop 10%

3S

 

 

Uvařit eintopfí

10S

 

 

Uvařit čaj ze sněhu

5S

 

 

Otestovat vlastní oblečení

5S

 

V i VV0411-6-J-(1,3)

SÁŇKAŘSKÁ VÝPRAVA

 

105S

 

své sáňky, nebo „pekáč“ 

5S

 

 

nalézt vhodné místo pro základnu

10S

 

 

trať pro sáňkařské závody

5S

 

 

vítěz v každém závodě

5S

 

 

stavba iglú

10S

 

 

stavba  sněhuláka

5S

 

 

nejvyšší sněhová věž

5S

 

 

záhrab

10S

 

 

ohřát  jídlo  v alobalu

5S

 

 

uvařit ve skořápce vejce na tvrdo

5S

 

 

uvařit v ešusu čaj

5S

 

Zadání úkolů

Aktivita

S 

 MZ:S

Vi VV0411-1-D-(2,4)

CIZÍ ZEMĚ

 

?S

 

tranzit – průjezd:
s cestovní kanceláří
jazykový kurz, au –pair, brigáda, zájezd se skauty (výměna, jamboree, moot):
realizace vlastního projektu:

10S/den
20 S/ den

40 S/ den
60 S/den
 

 

Tak jako jsme naše symbolické výstupy k vrcholům osmitisícovek v úkolu V0404 - 4 doplnili skutečnými výstupy  ve velehorách,  stejně tak učiníme se skutečným cestováním do cizích zemí. Tím se totiž rozšiřují naše obzory a naše informační pole (viz říjnové číslo SJ 2001), jehož obsah nakonec rozhoduje o našem  rozhodování životě a v extrému i při přežití. Možná někoho zarazí, že tento úkol je určen i pro světlušky a vlčata. Ale vždyť do zahraničí dnes jezdí se svými rodiči i batolata, tak proč by si vlčata a světlušky nemohli zřídit svoji tabulku navštívených cizích zemí?

Naše tabulka  bude mít následující kolonky: datum – stát – typ pobytu – počet dní – získané S

Svemy podle typu pobytu:

A) tranzit – průjezd: 10 S/ den
B) s cestovní kanceláří 20 S/ den
C) jazykový kurz, au –pair, brigáda, zájezd se skauty (výměna, jamboree, moot): 40 S/ den
D) realizace vlastního projektu: 60 S/den

Do tabulky lze zahrnout všechny dosavadní cesty

Nemyslíš, že bude zajímavé, až budeš starší, podívat se do tabulek a zjistit, kde jsi všude byl  a jak dlouho jsi pobyl v cizině?

 

Aktivita

S 

 MZ:S

V0411-2-J-(4)

SVÁTEČNÍ MEDITACE

 

50 S

 

 

 max 50S

 

Přiblížil se konec roku  a s ním vánoční svátky, které se svojí atmosférou, spojenou s narozením Ježíše Krista, plnou tajemných legend, pověstí, pranostik a zvyků   zcela vymykají běžným dnům. Pro řadu citlivých lidí to není jen vánoční honička za dárky a   pečením cukroví, ale  v adventním čase nebo  při psaní vánočních pozdravů  také příležitost  k zamyšlení se nad tím, jak žijí naší blízcí i vzdálení příbuzní , naší přátelé i lidé zcela neznámí. A při tom všem i k zamyšlení nad sebou samým. Žiji dobře a správně ? Dělám svým rodičům více radosti než starostí ? Jsem vstřícný ke svým kamarádům, ale i všem potřebným ? Dělám pro to všechno co mohu, nebo mám ještě „rezervy“ ?

Najdi si v těchto svátečních dnech končícího roku čas,  vhodné místo, vhodnou atmosféru doma, v přírodě a zapřemýšlej o sobě. A jestli takové zamyšlení má k něčemu být užitečné vezmi  papír a tužku –  pomohou  ti lépe utřídit myšlenky. Možná ti trochu pomohou i úkoly:“ Můj čas“(V0306 – 2), „Efektivní učení“ (V0404 – 6),  „Prognostik“   ( V0301 –2) a řada dalších.  Třeba podpoříš svou vůli a rozhodnutí začít dělat věci do kterých se ti nechce, ale o kterých ty sám nejlíp víš, že by byly potřebné. Využij  „systémového myšlení“ pomocí něhož odvodíš  z vytýčeného cíle zpětně co musíš  postupně všechno udělat abys onoho cíle dosáhl. A to je v podstatě „myšlení strategické“ kterého používají nejen vojáci, ale také všechny významné podniky i jednotlivci, kteří chtějí  uspět  a nemohou tudíž nic ponechat náhodě.   

Přeji ti, abys  ze sebe vydoloval mnoho užitečných myšlenek,  rozhodnutí  a mobilizace vůle, které ti určitě pomohou v životě, ale  i ve výstupu  na tvé osmitisícovce a  v tom případě si připiš podle toho jak se ti to podařilo až  maximálně   50 S.

 

Aktivita

S 

 MZ:S

V i VV0411-3-D-(4)

RUKODĚLKY

 

? S

 

Za hodinu práce na výrobku

3S

 

Představují  ve skautingu velkou škálu zajímavých činností  řemeslného až uměleckého charakteru. Samozřejmě, že vyžadují šikovnost, zkušenosti  i znalosti. Ćím více toho člověk umí a ví, tím je zajímavější pro své okolí a samozřejmě i pro jakoukoliv expedici. V kritických okamžicích je na tom  člověk všestranný vždycky lépe než úzký specialista, protože si umí na základě široké základny zkušeností vždycky nějak poradit.  Heslo Buď připraven platí i v této oblasti.
A tak by bylo jistě správné zhodnotit tyto schopnosti i při tvém výstupu. Je tisíce možností na čem lze
  trénovat  šikovnost, jejíž výsledek potěší nejen tebe, ale třeba i ty, které svým výrobkem obdaruješ.

Pro inspiraci  uvedu   příklady některých materiálů, ze kterých můžeš takové rukodělky tvořit a ty jistě přijdeš i na další:

Dřevo: řezbářství dřevoryt, mozaika, vypalování, samorosty, totemy  oddílové, družinové i osobní, hračky, nábytek, táborové stavby ,  sedačky, vázané stavby, zvykoslovné předměty
Hlína:  keramika užitková i umělecká, pece na pečení, vypalování,
Kámen: malování kamenů, mozaika,  šperky, trojrozměrné výtvory
Kov: tvarování drátu, plechu, cizelování umělecké zámečnictví, kovářství, rytí, leptání, šperky
Vlákna: nitě, vlna, bavlna, provazy, tkaní, pletení, paličkování, vyšívání, batikování, niťák, drhání
Přírodniny: různé plody, šišky, rákos, sláma, kůra stromů, květiny(aranžování sušených, ikebana), proutky ( košíkářství, pomlázky), kraslice, zvykoslovné předměty
Papír: trojrozměrné modely, skládanky, origamy, koláže, hračky, draci, paspartování
Textil: šití obrovské palety užitečných výrobků denní potřeby, oblečení
Kůže : užitečné výrobky jako různá pouzdra , pochvy, toulce, zdobení tepáním, kožené šperky, oděvy
Sádra : trojrozměrné výrobky,  reliéfy, odlitky stop,
Pórobeton:   reliéfy,  troj rozměrné výtvory, „sochání“

Modelářství je široký obor, který pracuje s celou paletou materiálů: dřevo, papír, kov, umělé hmoty atd. 

A jak budeme naše výrobky hodnotit? Jednoduše: za každou hodinu práce na výrobku získáváš 3 S. Podmínkou ale je, že hodnocení podléhají pouze  prvovýrobky, nikoliv výrobky rutinně a seriově vyráběné. Tedy zisk je  za zvládnutí „technologie“ a nikoliv za rutinní výrobu.

 

Aktivita

S 

 MZ:S

V i VV0411-4-D-(3,4)

TAJNÝ DOBRÝ ČIN

 

100S

Dnes a denně jsme svědky toho, že neznámí vandalové něco poničili v našem domě, neznámí sprejeři pomalovali svými výtvory historickou památku , autoři  počítačových virů., jinak asi velice chytří se snaží co nejvíce nabourat systémy na kterých stojí naše civilizace.Ti všichni jsou skryti v anonymitě a asi jim dělá ohromnou radost rozčílení normálních lidí. Jde o typ lidí kteří jsou třeba chytří, ale v neprospěch lidské společnosti a které bych nazval „homo sapiens vandalis“.

Napadlo mě celou věc obrátit a udělat tajný dobrý skutek, který by všechny naopak potěšil a pomáhal tak vytvořit v lidech  víru, že „ dobrý člověk ještě žije“.

Jednou v mrazivé zimě  někdo v našem paneláku rozbil sklo ve vchodových dveřích. Rázem v celém přízemí výrazně klesla teplota. Měl jsem doma vhodný sololit, který jsem po úpravě vsadil jako provizorium do dveří.  Nikdo mě při té práci neviděl a já nikde nevykřikoval, že jsem to udělal já. Asi třetí den jsem vyslechl  rozhovor staré paní bydlící v prvním patře, která vykládala  o tom ,jak  jí v počátku díky rozbitým dveřím úplně  prochladl od podlahy  byt a že ten sololit ji moc pomohl. Měl jsem z toho tenkrát  velice dobrý pocit.Jindy jsme zažili na táboře, že družina mající za úkol vykopat jámu pro latrinu se s tímto úkolem potýkala tak, že hrozilo zamoření celého okolí. Ale stal se zázrak: neznámí permoníci napsali na adresu oné družiny, že už se na to nemohli dívat a  oni , „takhle  malinkatí „ , jámu vykopali sami.  Myslím že do dneška se nezjistilo, kdo to udělal, ale družina utrpěla ostudu a tábor  získal pocit, že „dobrý člověk ještě žije“.

Přispěj také svým tajným činem k pocitu, že „dobrý člověk ještě žije“ a podle rozsahu svého tajného dobrého skutku si připočítej svemy v rozsahu 20 –100 S.V případě kolektivního dobrého tajného činu si připiš adekvátní podíl.

 

Aktivita

S 

 MZ:S

V i VV0411-5-J-(1,3)

STOPAŘSKÁ VÝPRAVA

 

38+?S

 

1 stopa

5S

 

 

Cesta po stopě

5S

 

 

1 zakreslená stopa

5S

 

 

Dešifrování děje podle stop 10%

3S

 

 

Uvařit eintopfí

10S

 

 

Uvařit čaj ze sněhu

5S

 

 

Otestovat vlastní oblečení

5S

 

Napadl čerstvý sníh a najednou se celý kraj úplně změnil: všude  je uklizeno a  čisto, najednou  jako kouzelným proutkem  se pole, louky, pastviny změnily na  bílé pláně sahající až na obzor  jako někde v Grónsku nebo v Antarktidě. A to je ideální situace vyrazit s družinou, oddílem na celodenní dobrodružnou výzkumnou výpravu, která zjistí na základě stop, která zvířata  se ve zvolené krajině vyskytují. Pro tento záměr není nutná vysoká vrstva sněhu – stačí i 5 cm.V každém případě nechť počet účastníků výpravy  z bezpečnostních důvodů jsou nejméně tři. Za cíl výpravy vyberte zajímavou přírodu v okolí bydliště nebo přírodu snadno dosažitelnou veřejnými dopravními prostředky. Možná, že ve městě stačí dojet na konečnou autobusu a tam, kde se stýká město s volnou krajinou se vydat panenskými sněhovými pláněmi  vstříc dobrodružstvím. Už dopředu si udělej seznam všeho co na tuhle výpravu budeš potřebovat. Pro vlčata a světlušky určí úkoly a hodnocení jejich vedoucí.

Protože půjdeš pěšky poneseš všechno v batohu. Co tam bude? Stopařská příručka, skautský zápisník , psací potřeby, KPZ se  záchranářským balíčkem, nůž, lžíce, ešus, metr, píšťalka, mapa, (busola).lihový nebo plynový vařič. Náhradní ponožky a rukavice. Jídlo: 2x připravená svačina ( namazané chleby), gulášová nebo jiná hutná instantní polévku + něco, co z ní udělá  sytý „eintopf“, ( viz V0201-3 ), chleba k polévce, čaj ( s výhodou instantní), cukr, oplatky, pomeranč, jablko.

V rámci zimního oblečení  doporučuji: pořádné  impregnované boty, návleky jako ochranu proti promočení ponožek, pletenou čepici přes uši, teplé rukavice, šálu a v rámci výzkumu můžeš odzkoušet tzv. funkční prádlo (např. Moira) např. triko, které odvádí pot z těla do svrchních částí  oblečení. Je sice dražší než bavlněné, ale funguje – budeš v suchu.

Úkolem této výzkumné výpravy je:

  1. zjistit přítomnost co největšího počtu  druhů zvířat v navštíveném prostoru  pomocí jejich stop  ( 1 zakreslená stopa v zápisníku, dešifrovaná podle atlasu stop = 5 S)
  2. jít alespoň 500 m po stopě zvířete a pokusit se určit kde běželo, šlo, nebo stálo – 5 S
  3. udělat „databázi“ zakreslených stop s rozměry a vzorkem všech, na výpravě zúčastněných:
    1 zakreslená stopa = 5 S
  4. vytvořit  2  party a vzájemně sehrát určitý děj, který má druhá část výpravy dešifrovat s pomocí databáze vzorků podrážek (určit % správnosti dešifrace děje a osob :
    za každých
      10% = 3 S pro každého
  5. uvařit na plynovém nebo lihovém vařiči „eintopf“  a zkonsumovat jej ( 10 S)
  6. uvařit  z čistého sněhu čaj ( 5 S)
  7. otestovat vhodnosti  vlastního oblečení ( v rozsahu 1 – 5 S)

 

Aktivita

S 

 MZ:S

V i VV0411-6-J-(1,3)

SÁŇKAŘSKÁ VÝPRAVA

 

105S

 

své sáňky, nebo „pekáč“ 

5S

 

 

nalézt vhodné místo pro základnu

10S

 

 

trať pro sáňkařské závody

5S

 

 

vítěz v každém závodě

5S

 

 

stavba iglú

10S

 

 

stavba  sněhuláka

5S

 

 

nejvyšší sněhová věž

5S

 

 

záhrab

10S

 

 

ohřát  jídlo  v alobalu

5S

 

 

uvařit ve skořápce vejce na tvrdo

5S

 

 

uvařit v ešusu čaj

5S

 

Tato výprava vyžaduje již vysokou vrstvu  sněhu,  umožňující nejen sáňkování, ale i různé stavby ze sněhu. Výzbroj jako v případě Stopařské výpravy  +  stopky, lopatku pro  sněhové stavby a alespoň dvoje náhradní rukavice pro případ  jejich promočení. Jídlo: jako u stopařské výpravy, ale:místo instantní polévky: doma připravené jídlo v alobalu pro ohřátí na žárovišti venku. a jedno syrové vejce. Vařič nebrat nebo jen jako pojistku.

Úkoly pro tuto výpravu závisí na počtu účastníků: čím větší počet, tím více aktivit lze provádět a tím více svemů lze získat. Nejmenší počet účastníků z hlediska bezpečnosti jsou tři. Úkoly a hodnocení pro vlčata a světlušky  určí jejich vedoucí.

Možnosti zisku  svemů na sáňkařské výpravě ( proveď výběr, protože  pravděpodobně se nedá všechno co je dále uvedeno,  na jednodenní výpravě stihnout):

  1. pokud možno každý bere své sáňky, nebo „pekáč“ na které může naložit  svůj batoh – získává 5 S, není to však podmínkou, protože závody lze uspořádat i s jedněmi saněmi
  2. nejméně po 3 kilometrech chůze nalézt vhodné místo pro základnu ( dopředu konsultovat mapu), které by splňovalo následující požadavky:
    - místo s dostatkem sněhu pro sněhové stavby
    - v blízkém okolí  svah  pro co nejdelší trať pro sáňkařské závody
    - v blízkém okolí les se dřevem pro rozdělání ohně
           Zisk: 10 S
  3. Vytýčit optimální trať pro sáňkařské závody : 5 S
  4. Uspořádat sáňkařské závody: vítěz v každém závodě získává 5 S ostatní dle pořadí
               a) co nejrychlejší projetí trati ( sáně, pekáč)
               b) co nejdelší dojezd (sáně, pekáč)
               c) podél trati určit 5 cílů,  do kterých je třeba se během sjezdu trefit  sněhovými koulemi (sáně, pekáč ?)
  5. Stavby ze sněhu: pro tento účel není vhodný prašan. Svemy jsou za účast na každé stavbě :
    -        stavba iglú : lopatkou (malou uhelkou) vykrajovat kvádry a stavět klenbu (viz příručky), účast 10 S
    -
            stavba  sněhuláka – při větším počtu soutěž o nejkrásnější model, účast 5 S
    -        soutěž ve stavbě  nejvyšší sněhové věže  v daném čase., účast 5 S
    -        nácvik stavby a použití  záhrabu ( viz příručky) – zisk 10 S
  6. jídlo připravené na přírodním ohni (nácvik situace, kdy nemáš u sebe žádný vařič):
    -         rozdělat oheň v bezpečné vzdálenosti od lesa – sníh je pojistkou proti možnému požáru  a udělat dostatečné žároviště, účast 5 S
    -
        na žárovišti  ohřát  jídlo  v alobalu . účast 5 S
    -
        na žárovišti  uvařit ve skořápce vejce na tvrdo, účast 5 S
    -      na žárovišti uvařit v ešusu čaj , účast 5 S

Před odchodem žároviště zaházet sněhem a zahladit  všechny stopy po ohništi.

Poznámka: vzhledem k množství úkolů, které za tři roky postupně vznikly, je velice pravděpodobné, že hodnocení úkolů se může někde překrývat. Proto zavádíme pravidlo, že pro své hodnocení budeš volit vždy takové, které je pro tebe výhodnější. Zisk svemů na obou výpravách představují vlastně prémie k základnímu zisku za výpravu, nachozené km, nebo převýšení. Samozřejmě je také možné koncipovat výpravu tak, aby poskytla co nejvyšší zisk svemů (km, převýšení, vrcholy nad 500 m atd.) a motivovala tak k co nejširší účasti.

 

Z Listopadové listárny časopisu SKAUT - JUNÁK
L0411 - LISTOPADOVÁ  LISTÁRNA  33

 Úvodem se omlouváme, že jsme na naši stránku pustili tiskařského šotka, který způsobil zmatek tím, že v minulém čísle z říjnové listárny udělal listárnu zářijovou.

CESTA KOLEM SVĚTA

Aby bylo v této věci úplně jasno: dosavadní počítání kilometrů, včetně rychlosti pohybu při chůzi nebo na kole, zůstává beze změny v platnosti. Dosažené kilometry  v Cestě kolem světa se budou hodnotit pouze jednorázově jako cílová prémie. První započítávání svemů za kilometry do  výstupu na  tvé osmitisícovce nastane. Až se v tvé tabulce objeví 2000 km jako součet všech různým způsobem dosažených  km. V podstatě jde o velice  náročný úkol  na psychiku s cílem vydržet, a to zřejmě pěknou řádku let.  Ale znám  borce, kteří dojíždějí do školy vzdálené 20 km denně na bicyklu, pro které  oněch 2000 km může být porce na pouhé tři měsíce. Ač se to na první pohled nezdá, mohou tento úkol začít plnit i vlčata, přičemž jej třeba dokončí jako oldskauti.

Cestu  kolem světa jsme odhadli ( možná dobře, možná špatně) jako ekvivalentní  7 osmitisícovkám. Má být nejmenší počitatelná vzdálenost 1 km?

Někdo má vzdálenost do školy 700 m a může jít pěšky nebo jet autobusem. Z hlediska fyzičky a tím i zdraví je lepší, aby chodil pěšky. Proto považuji účelné, aby si tuto vzdálenost mohl rovněž započítat, a to tak, že nachozené kilometry  spočte 1x měsíčně tak, že vynásobí denní „štreku“ počtem školních dnů. V našem případě 2 x 700 m x 20 školních dnů =  28 km. Takže tento výklad považuj za „novelizaci“ (úpravu) pravidla z minulé listárny.

Naši Cestu kolem světa lze považovat za:
- sportovní výkon
- poznávání světa pomocí internetu
- reálné cestování do cizích zemí (viz dnešní úkol).

O cestování do cizích krajů:

Ve stáří bude člověk litovat, že jako mladý neviděl svět.                                                                                              W. Shakespeare

Smyslem cestování je regulovat představu realitou.                S. Johnson

Je dobré vědět něco o mravech rozličných národů, abychom zdravě posuzovali své a abychom se nedomnívali, že všechno je proti naším zvykům směšné a nerozumné, což činí obvykle ti co nic neviděli.                                                                                     René Descartes

Člověk musí hodně procestovat, aby poznal všechnu tu krásu, kterou může mít doma. Kdo nezná svou otčinu, nemá měřítka pro cizí země.

J. W. Goethe

Vyprázdníš si pořádně kapsu, poznáš však svět.                          německé přísloví

V minulosti patřilo k dobrým zvykům, že řemeslníci chodili „na zkušenou“ do sousedních zemí a v pohádkách  hloupý Honza dostával od maminky ranec buchet, aby vyrazil do světa a něco tam poznal nebo si přivedl princeznu.

Dnes, kdy svět začíná být jedinou vesnicí, je to dvojnásob důležité, protože v rámci svého budoucího povolání  se klidně dostaneš do styku nejen s cizími lidmi, ale i s cizími zeměmi. 

Výbornou pomoc v tomto ohledu může poskytnout mezinárodní skauting, který ti umožní cestovat a stýkat se se skauty z celého světa. Jen toho využít.