[Home][Mapa][Univerzita][Vrcholy][Protomy][Cesty][Oldskauti][Hledání][Kontakty-Odkazy]


2007 Červen - 60. CESTA K VRCHOLU

Přečti si červnovou listárnu

Text k vytištění (.pdf 109 kB)

Přehled:

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0706–1–D–(2)

PŘESUN VLASTNÍMI  SILAMI

 

?S

V0706–2–D–(4)

NOUZOVÝ PŘÍSTŘEŠEK

 

80S

V0706–3–J–(2)

ULOVIT RYBU

 

100S

V0706–4–J–(1,2)

DISC GOLF

 

250S

V0706–5–J–(2,3,4)

EX80/ 19    ANALÝZA

 

400S

V0706–6-J–(2,3,4)

EX80/20     PREZENTACE

 

400S 

Zadání úkolů

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0706–1–D–(2)

PŘESUN VLASTNÍMI  SILAMI

 

?S

 

 

 

 

Cesta kolem světa ( V0702-1) je založena na překonávání vzdáleností za použití pouze vlastního těla a vlastních svalů. Hodnotí se prémiemi při dosažení  určitého množství kilometrů ( 2 tisíce, 10 tisíc, 20 tisíc atd.). Ovšem vedle toho se získávají samozřejmě svemy i za jednotlivé kilometry.A protože  zisk  svemů nebyl dosud přehledně pro všechny způsoby přesunů publikován, činíme tak právě v tomto úkolu.

                                      Tab.1.Zisk svemů za přesun vlastními silami: 1km

Způsob přesunu               zisk svemů / km       převýšení S/10m           viz úkol - poznámka

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

chůze                                        1                              1                     podle rychlosti : V0304 - 3

běh                                           5                               2                     podle rychlosti: V0304 – 3

lyže: běh                                  3                               2

lyže: sjezd                               2                                

sněžnice                                 10                               2

plavání                                   10                                

ruční pohon lodi                      4                                

brusle (zimní, in line)              2                                

bicykl                                      0,5                             1                    podle rychlosti: V0503 – 5

koloběžka                                1                                1

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0706–2–D–(4)

NOUZOVÝ PŘÍSTŘEŠEK

 

80S

 

 

 

 

Dovednost zbudování nouzového přístřešku z přírodních materiálů patří k přežívacím technikám, které jsou dostatečně popsány v příručkách skautských, ale nově i v hojné literatuře, o přežití.

Tvým úkolem  bude

  1. postavit nouzový přístřešek ( na táboře, nebo kdekoliv jinde na vhodném místě ) a získáš 40 S
  2. přespat v něm – za suchého počasí získáš 20 S
  3. přespat v něm v dešti ( je povoleno použít 40g záchranářské Alufolie,nebo mikroténové krycí folie(5 m2 / 30g / cca 5Kč) z KPZ) a získáš 40 S
  1.  
Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0706–3–J–(2)

ULOVIT RYBU

 

100S

 

 

 

 

Kdysi dávno, v relativní divočině, kde jsme s rovery tábořili, jsme vyhlásili den nouzového  stravování z přírodních zdrojů  okolní přírody, kde byla i možnost lovení ryb. Ukázalo se však, že chytit rybu na udici pro člověka, který se to nikdy předtím nenaučil není zdaleka tak jednoduché, jak  by se to na první pohled zdálo.Celá řada roverů, kteří se snažili ulovit rybu jako nouzový zdroj potravy na udici úplně zkrachovala a zachránil to jedinec, který nakonec  rybu ulovil harpunou, kterou si vyrobil.

Takže tento úkol je určen pro rybáře, který se rybářským dovednostem někde naučil nebo naučí ,ať již  s někým z příbuzenstva nebo v nějakém rybářském kroužku či všechno naštuduje z bohaté rybářské literatury. Protože žijeme v civilizovaném světě je jasné, že lovit lze pouze na rybářský lístek a asi ne harpunou.

Tvůj úkol:

  1. ulovit rybu čímž získáš 50 S
  2. upravit rybu do stravitelné podoby a zkonzumovat ji a získáš dalších 50 S
  1.  
Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0706–4–J–(1,2)

DISC GOLF

 

250S

 

 

 

 

Disc golf je dnes jedním z nejrozšířenějších sportů s létajícím talířem., který se velmi rychle šíří po celém světě.Jeho atraktivita spočívá v tom, že se velice podobá běžně známému golfu, ale není pro něj zapotřebí kromě plastového létajícího talíře žádné další drahé vybavení jako jsou golfové hole nebo pečlivě udržovaný golfový trávník a přesto lze při něm zažít obdobné zážitky jako u klasického golfu. Místo na jamky se zde hází létající talíř na cíl v terénu, což může být pravidly předepsaný koš,který je u místěn na příslušném hřišti stabilně nebo se přenáší , což všechno lze jednoduše nahradit označeným stromem, pařezem, keřem nebo např. podle mě snadno přenosným skládacím pružinovým plastovým košem, který je určen pro zahradní odpad. Disc golf se dá hrát všude v přírodě nebo v městských parcích, lesoparcích nebo v příměstských oblastech. Může být ideální hrou na skautských táborech, ale i na výpravách nebo v příhodném okolí kluboven Je to také ideální sport na nedělní odpoledne pro celou rodinu – od capartů až po babičky a tedy i pro vlčata a světlušky.Hod diskem se každý naučí za pár minut a nezáleží zde na věku, pohlaví, ani na fyzické zdatnosti.Při tom spojuje pobyt v přírodě s fyzickou i psychickou aktivitou při finanční nenáročnosti. Podrobnosti uvádí Protom č.104 –Disc golf, pomocí něhož lze získat při jeho přípravě a při vlastní hře velký počet svemů

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0706–5–J–(2,3,4)

EX80/ 19    ANALÝZA

 

400S

 

 

 

 

Vrátili jsme se z expedice, která se stala pouhou vzpomínkou a pokud  jsme nedělali žádnou dokumentaci, začnou postupně a na vždy mizet detaily a celá řada zajímavých drobných zážitků v hluboké propasti času. Málokdo se dokáže přinutit zpracovat všechny ty zážitky a prožitky, veselé i trudné okamžiky do nějaké formy deníku, expediční knížky, spoustu nafocených fotografií nějak rozumně uspořádat a opatřit komentářem,zakreslit do mapy absolvovanou trasu atd.Natož se zamyslet nad tím co se povedlo ale hlavně nepovedlo a proč, aby se to již na příští expedici neopakovalo. Říká se že chytrý člověk není ten který se nikdy nezmýlí, ale ten, který nevyvodí ze své chyby nebo omylu poučení. A to je přesně to o co v tomto úkolu jde: vydolovat z naší expedice co nejvíce poučení Předhodit si např. takovéto nebo další  otázky a spolu s nimi na papír psát odpovědi: 

  • jak jsme splnili expediční cíle, co vyšlo a proč a co nevyšlo –proč
  • splnili jsme předpokládanou trasu?  Ano (proč), Ne (proč)
  • stačila na to naše fyzička? co bylo nejnáročnější? Byli jsme někdy „na doraz“?máme na to příště zvýšit na  fyzičku nároky ? Kilometry, převýšení, počasí?
  • zvládli jsme nesení batohu ? kolik měl kg, co jsme vůbec nepotřebovali a co nám naopak chybělo?
  • jak nám vyšly finance, zbyly?, nestačily ?dalo se někde ušetřit a na čem?
  • Jak to dopadlo s oblečením, co bylo vynikající, co jsme podcenili, měli jsme potřebnou rezervu, nebo by došlo při zhoršeném počasí k ohrožení zdraví?
  • jak jsme se v cizině domluvili, stačili naše znalosti? Uplatnili jsme i pár základních výrazů v místní řeči?, jaké jsme učinili psychologické poznatky při komunikaci s cizími lidmi?, dokázali jsme si je naklonit?
  • jaká byla bezpečnost celé expedice, museli jsme někde riskovat? A proč? co to zapřičínilo?
  • došlo k nějakému zranění? co bylo příčinou?,  měli jsme vše potřebné? stačili na řešení naše znalosti?
  • jak jsme se stravovali? stačily potraviny které jsme nesli? Máme jejich seznam jako  zkušenost pro příště? Kolik vážily, nebylo něco zbytečné? Kolik jsme nesli celkem kilojoulů
  • jakými dopravními prostředky jsme cestovali  - bylo to optimální řešení při zpětném pohledu?, nebyla nějaká levnější verze?
  • jaké jsou naše zkušenosti s noclehováním? Pod stanem, bivak chata, penzion, hotel, ceny?, dalo se někde ušetřit?
  • ekonomika expedice: přehled utracených peněz: za co kdy a kde, proč, kde se dalo ušetřit?
  • jak jsme se snášeli? Co šlo na nervy?, kdy a kde bylo dobře, kdy a kde byla krize? co       se mělo udělat?
  • pojedeme ještě někdy spolu? nebo raději už nikdy?
  • vznikl tip na příští podnik? těšíme se?

atd., atd., atd.

Analýza to je téma na celý večer, který si lze zpříjemnit celou řadou způsobů a pokud expedice vyzněla positivně může analýza být zároveň oslavou. Ale ne, raději ne, protože  při oslavě se nic nepíše na papír jen se příjemně vzpomíná nad fotkami při něčem dobrém…..

A jak to všechno zhodnotíme ve svemech?

Zcela jednoduše:  za každou vydolovanou a zapsanou  zkušenost je 10 S

maximální zisk je tedy za 40 vydolovaných zkušeností. Pokud jich bude víc, bude jen dobře, i když bez dalších svemů. Ale řekněte sami: je to to nejdůležitěší?

Nezapomeňte že tyto zkušenosti se mohou stát velice zajímavou součástí expediční prezentace.

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0706–6-J–(2,3,4)

EX80/20     PREZENTACE

 

400S 

 

 

 

 

Závěrečná myšlenka modlitby turistů  zní:

A až skončí naše cesta a my se vrátíme k našim milým,

Dej Bože , ať najdeme někoho, kdo bude naslouchat našim vyprávěním

a trpělivě prohlížet naše fotky a filmy, aby náš život turisty nebyl vniveč.

Amen

Žijeme ve světě, kde po inflaci zvukové ve formě hudby, popmusic a písniček, která zaplňuje naše životní prostředí zvukově, nastupuje všepřítomný fenomén obrazový, v poslední době umocněný digitální fotografií, která umožňuje amatérům vyrábět velice levně obrovská množství fotografií. Navíc televize přináší dnes a denně tisíce obrazů nejen z domova, ale i z té nejexotičtější ciziny, takže člověk nemusí z domu vytáhnout ani patu a ve virtuální podobě už pomalu zná celý svět. Má smysl vůbec ještě někam cestovat? myslí si ti extra pohodlní.

V této situaci chceme zaujmout posluchače našimi zážitky, našimi fotografiemi, naším vyprávěním. Máme obrovskou konkurenci, jak ji budeme čelit?Všimněme si jak kolem nás zuří na všech stranách konkurenční boj o zákazníka: bilbordy, televize, prezentace firem které návštěvníkům rozdávají dárky atd.a to je šance pro nás: můžeme si to v malém odzkoušet na naší expediční prezentaci.  Kolik získáme zájemců  o naše zážitky, naše fotografie? Naši posluchači začínají rodinou, kamarády, pokračují oddílem, střediskem, školou a konečně veřejností. Možná, že na všechny tyto stupně nedosáhneme, ale měli bychom se o to přece jen pokusit. Může to být totiž  obrovská škola pro budoucí život v superkonkurenční civilizaci.

Když se nad tím zamýšlím a vzpomenu na naše roverské prezentace v roce 1993,1994,1995 o našich expedicích na Šumavu a do Novohradských hor, včetně přechodů za hranice a přidám k tomu dnešní svět, docházím k tomu, co asi bude o našem úspěchu rozhodovat:

  1. Zajímavý název prezentace a zajímavé expediční cíle, originálně ozvláštněné tak, aby se staly přitažlivými pro diváka
  2. Příprava obrazové prezentace( diashow, datashow,prohlížení fotek. Kvalita technická i originalita záběrová rozhodně přispěje k úspěchu. Hodně detailů, osobních portrétů, reportážních záběrů na pozadí záběrů krajinných, které samy o sobě nemusí zaujmout tak jak bychom očekávali,protože posluchači již třeba mnohé třeba viděli…..  
  3. Novost a zajímavost pro posluchače bude spočívat:
    • v našich zážitcích a zkušenostech, prezentovaných obrazově i doprovodným slovem které nesmí být improvizované, ale naopak pečlivě připravené ( několikrát zopakovat) a které mohou něčím posluchače inspirovat,
    • v natočených rozhovorech s požitím diktafonu se zajímavými lidmi v průběhu expedice( inspirace televize),
    • v použití  pečlivě vybrané doprovodné hudby k fotografiím - je třeba u toho hodně přemýšlet, hledat, zkoušet.
  1. V případě veřejné akce ji můžeme podpořit dalšími podpůrnými fígly: jako výstavkou fotek a exponátů, které jsme z expedice dovezli, ukázkou a ochutnávkou zajímavé expediční stravy , postaveným stanem, ukázkou naší KPZ, která se osvědčila (čím?)našeho zabaleného batohu sexpediční vahou, prodejem naší namnožené expediční knížky nebo expedičního cédéčka V případě že z naší prezentace uděláme „megapodnik“, lze vedle naší výstavky udělat výstavu prospektů z oblasti outdooru, cestovatelské literatury, fotografické a digitální techniky a pozvat k prezentaci  před přednáškou a o přestávce vybrané místní firmy.
  2. Sál pro naší akci se pokusíme získat pokud možno zadarmo: ve škole, v Domě dětí a mládeže, pokud nemáme dostatečně velkou klubovnu v příhodném místě
  3. V případě, že jsme přesvědčeni o hodnotě naší prezentace můžeme u vchodu umístit kasičku a vybírat dobrovolné vstupné, nějak pochopitelně  zdůvodněné. ( režie prezentace)
  4. Pokud půjde o vystoupení na veřejnosti, pak musí nastoupit doslova klasická reklamní kampaň s pomocí promyšleného, nápaditého textu, jehož obsah  bude využit na letáčcích pro známé, na různé nástěnky do škol a jinam, do novin, rozhlasu, případně do regionální televize.
  5. Moderní marketing ovšem říká, že reklama dnes musí být intensivní a cílená především na takové lidi, které to vůbec může zajímat, protože oslovení všech se dnes již míjí  účinkem. To znamená v prvé řadě se, obrátit na vaše nejbližší, rodinu, skauty z oddílu známé a přátele ( i vašich rodičů), přátele a kamarády ze školy, nebo celou školu pro kterou to mohou být zkušenosti i inspirace pro školní podniky.(mohl by pomoci některý  z kantorů, který takový podnik dokáže ocenit) a které bude především zajímat co právě vy, jako jejich kamarádi a známí jste zažili.

    Další možní návštěvníci mohou být ti, kteří nějak tíhnou k přírodě a cestování,turisté, vodáci, horolezci( to mimo jiné znamená sbírat po cestě i zajímavé informace právě pro ně) a další mládežnické organizace.Ty ovšem neuspokojí známé věci.Zkušenost praví, že vedle těchto skupin lidí je tu i skupina aktivních seniorů,kteří mají více času a o cestování se zajímají z dřívějška a mají smysl pro mladé lidi, protože sami mají vnoučata
    Účinné oslovení
      spočívá v prezentaci jednoduchého srozumitelného příběhu, který vzbudí zájem: např.

       Přechod Julských Alp se vším všudy na zádech za 14 dní uskutečnili -náctiletí

      členové místního oddílu Robinzonů. Nechcete tam také vyrazit? Stojí to za to!!!

 

            Přesvědčíme vás o tom v 90 minutové datashow, kde vás seznámíme s naší trasou,

             krásami  Julských Alp od východu do západu slunce, se Slovinskem a Slovinci, s tím

            co všechno jsme táhli na  zádech a  jaké to bylo v kopci,, jak kde a za kolik jsme se

           stravovali. (Kg, KJ co a jak, naše kg před a po),jak jsme  spinkali a kolik nás to

           všechno stálo  a mnoho dalšího

           Součástí datashow bude i výstava expedičních exponátů a získaných informačních

            materiálů,ochutnávka speciální expediční stravy, prospektů z oblasti outdooru,

           digitální  techniky vhodné pro turistiku a expedice,cestovatelské literatury a prezentace

           místních firem,

           prodej expedičního CD, jednotlivých expedičních fotografie,expediční

           knížky, Malého Průvodce světem outdooru

 

             To všechno v……………….…..2007, v……………hod,. v…………………..

            Vstupné dobrovolné. 

 

Již z tohoto krátkého příběhu, který je dobré si vytvořit ještě před expedicí, vyplývá, co všechno a jaké informace musíme průběhu expedice zajišťovat

 

A jak to všechno vyhodnotíme?

     Zcela jednoduše

  1. prvních 200 povinných svemů  získáme s použitím sazby 1 posluchač = 10 S, což znamená, že musíme získat alespoň 20 posluchačů,  včetně rodinných příslušníků a příbuzenstva: 
  2. V rozsahu 20 –50 účastníků bude sazba 5 S /účastníka a konečně v rozsahu 50 – 100 účastníků činí sazba 1 S/ účastníka, takže plných 400 S získáme za celkovou účast 100 návštěvníků ( sumárně i za  více prezentací)

                                                                                                                                         Kyb

 

60.Červnová listárna 2007

Možná, že jste si všimli velice kulatého čísla dnešní listárny: ta šedesátka znamená, že projekt Cesty k vrcholu slaví vlastně 6. výročí své existence, protože každý rok vychází bez dvou prázdninových měsíců pravidelně 10 x 6 úkolů, což by znamenalo celkem 60 x 6 = 360 úkolů, kterých je však ve skutečnosti z různých důvodů více, totiž 371, jak to vyplývá z kompletního abecedního seznamu úkolů. K těmto úkolům lze připočíst ještě 104 Protomů, respektive 91, protože těch 13 zbývá ještě dopsat – zmizely v důsledku krádeže webmasterova počítače.

Na Cestě k vrcholu bylo sice dosaženo celkem 38 osmitisícovek, ale počet členů Klubu 8000 je pouze 18 a z počtu 145 registrovaných je na 50 těch, kteří bohužel svůj výstup vůbec nezahájili, ale stále tuto možnost podle nových pravidel mají.

Ovšem historicky nejstarším projektem univerzity jsou přednášky,kterými univerzita vlastně svou činnost  v roce 1998 ( jak s humorem uvádím: 600 let po Karlově univerzitě) zahájila. Od té doby bylo v 9 ročních cyklech odpřednášeno celkem 45 přednášek. Z toho vyplývá, že v příštím roce bude mít univerzita 10. narozeniny.

Zdá se mi, že přípravou na toto výročí je aktivita pardubického kmene roverů PARS, kteří vytvořili tzv. Skunipa team, který se začal starat o přednáškovou činnost univerzity a na příští rok již vytvořil ve vlastní režii cyklus přednášek, kde novum spočívá v tom, že přednášky se budou napříště konat každý měsíc ( dosud to bylo 5 přednášek do roka). Bezesporu významným počinem Skunipa teamu bylo, že získal pro univerzitní přednášky sponzora. Skunipa team se hodlá také zabývat problematikou webových stránek, kde dosavadní webmaster v rámci svých profesních povinností bojuje neustále s absolutním nedostatkem času.Zdá se tedy, že se začíná docela dobře rýsovat práce na budoucnosti Skunipy.

Celková dosavadní bilance Cesty k vrcholu však není zatím „nikterak třeskutá“, což může mít řadu důvodů, které bude třeba analyzovat a na které se vás v rámci této analýzy pravděpodobně budeme ptát. Zdá se, že jedním z hlavních důvodů je nedostatečná propagace, které jsme se zatím systematicky vůbec nevěnovali a pro kterou platí stejné marketingové zákonitosti jako v jiných oblastech.Stále se mi totiž nechce věřit, že je tak málo skautů a skautek, kteří by na sobě chtěli dlouhodobě pracovat a měli dostatečnou vůli to hned v úvodu nezabalit.

V databázi skautských webových stránek (www.e-skaut.cz) má webová stránka  Skautské univerzity Pardubice hodnocení 30 a s tímto hodnocením je na 144. pozici z 904 možných. V poslední době jsme v této databázi instalovali náš  „reklamní“ univerzitní banner, který by měl univerzitu dále zviditelnit..Prostě v konkurenčním světě není, zdá se, jiné cesty, než dávat o sobě vědět všemi prostředky.

Do příštího roku chystá náš rozšířený „mozkový trust“ řadu inovací z nichž prozradíme jen, to,že se chystají novinky v Klubu 8000 a dále po vzoru vynikajících světových horolezců i

„Seven summits“ – 7 vrcholů : dosažení vrcholů nejvyšších hor jednotlivých kontinentů. Ale o tom až po prázdninách.

Expedice 80 ke stému výročí skautingu má celkem 12 přihlášených účastníků, z nichž zatím pět neohlásilo žádnou výšku, takže nevíme jestli to nevzdali. Z těch aktivních jmenujme podle hlášení, uvedených pod jednotlivými osmitisícovkami: Myšku/58 (14 800 S), Tadeáše/128

(12 816 S), Anež /3 (11 174 S), Kytičku/82  ( 9 775 S), Žížalu/ 91 ( 5 326 S), Prcka/ 132 (607 S) a Šárku/133 ( 50 S) .

Na Expedici 80, kterou někteří považují zbytečně za velice obtížnou se lze přihlašovat průběžně i nadále, protože končí až v příštím roce 31.prosince 2008. Lze tedy získat velice mnoho výškových metrů nejen na táboře ale na celých letošních prázdninách. Přečtěte si „kaizen“ o tom jak lze po malých krůčcích dosáhnout velkých věcí a použijte toho v EX 80. Japonská automobilka Toyota pomocí kaizen i realizací svého firemního hesla „Nic není nemožné“ se dostala na první místo ve světě před Američany.

Na tomto místě znovu připomínám, že přihlášky na III.Skautex mají dva termíny: předběžný do 30 června a konečný do 31.srpna 2007. To proto, že musíme znát počet účastníků vzhledem k velikosti místa pro stavbu stanů. Takže tábor je bezvadná příležitost dohodnout se pro společnou cestu na letošní Skautex.a zároveň poslat přihlášku. Program Skautexu je dosažitelný z titulní stránky webu a pořadatelé se vynasnaží, aby byl pro účastníky maximálně inspirativní.

Krásné prázdniny, spoustu nových prožitků a zážitků a také hodně výškových metrů nejen na Cestě k vrcholu, ale také na cestě životní přeje

                                                                                                                                             Kyb


Copyright(c) Skautská univerzita Pardubice 2001- J.Klaban. Aktualizováno: