[Home][Mapa][Univerzita][Vrcholy][Protomy][Cesty][Oldskauti][Hledání][Kontakty-Odkazy]

[2006/2007_Úkoly][2005/2006_Úkoly][2004/2005 Úkoly][2003/2004 Úkoly][2002/2003 Úkoly][2001/2002 Úkoly][Úkoly-abecedně]

2007 Duben - 58. CESTA K VRCHOLU

Přečti si Dubnovou listárnu

Text k vytištění (.pdf 114 kB)

Přehled:

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0704–1–D–(1,2,3,4)

MOTIVACE (pro pokročilé)

 

40+ S

V0704–2–D–(1)

SKAUTSKÉ SPORTOVÁNÍ  (pro pokročilé)

 

?S

V0704–3–D–(1)

ATLETICKÉ  DISCIPLÍNY

 

120+?S

V0704–4–J–(1,2)

PŘEHLED SPORTŮ

 

80S

V0704–5–J–(4)

EX80:15. SAMOTA

 

400S

V0704–6-J–(2)

EX80:16. ORIENTACE / NAVIGACE

 

400S 

Zadání úkolů

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0704–1–D–(1,2,3,4)

MOTIVACE (pro pokročilé)

 

40+ S

 

 

 

 

Nejprve trochu teorie:
Co o motivaci říká výzkum, který
  zjišťuje, proč někteří lidé jednají, zatím co jiní nejednají? Biologicky viděno: nečinnost vede ke smrti a lidé, kteří žijí a nejednají mohou být popsáni syndromem vyhoření (viz sekce Hledání  T0604 – 1 Syndrom vyhoření). Motivaci lze popsat psychickým stavem, který je založen  na:

  • optimální činnosti imunitního systému
  • optimální činnosti mozkové kůry
  • střední aktivaci limbického systému (střední stress)
  • optimální dietě (optimálním stravování)
  • efektivní činnosti mozkového “centra blaha “

Vedle toho positivně přispívá dostatečná pohybová kultura, jejíž funkci nejlépe vyjadřuje Tyršův sokolský slogan: “Ve zdravém těle, zdravý duch.“

Jako příklady hnacích (motivačních) sil lidského života lze uvést motivy: materiální (finanční) uspokojení, společenské uznání, možnost pomoci druhému, uspokojení z tvorby, lásku, umožňující milovat i být milován, uspokojení z nezávislosti, z řešení problémů, ze spolupráce, uspokojení ze seberealizace (vědomí, že jsem dobrý), uspokojení z dosaženého postavení, uspokojení z dosahování vytčených cílů…..

Tvůj úkol:

  1. Přečíst výtah z knihy: Shin: Zázrak motivace (v sekci Hledání: T0604 – 2). Vedle standardního zisku za četbu (20 S/100 str.) získáváš prémii 20 S.
  2. Přečíst výtah z knihy : Christiani: Motivace, klíč k úspěchu a spokojenosti (v sekci Hledání: T0602- 1). Hodnocení jako v předchozím případě: 20 S
  3. Na základě studia uvedených knih prakticky vyzkoušej sebe motivaci a vyhecuj se pro získání maximálního počtu svemů za 31 dní (za 1 měsíc), přičemž si pak můžeš započítat jako prémii dvojnásobek získaných svemů.

      Takže: čím více získáš svemů, tím větší bude prémie (Příklad: měsiční  zisk = 400 S,       prémie činí 400 S, tedy celkem 800 S). Pozor: platí jenom 1x. a v tomto úkolu nelze           uplatňovat přístup Peak of my Memory.

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0704–2–D–(1)

SKAUTSKÉ SPORTOVÁNÍ  (pro pokročilé)

 

?S

 

 

 

 

Sportovní specializace zaměřená na soutěžení má v současné době daleko větší mediální publicitu než sportování rekreační, pěstované pro radost z pohybu a pro zdraví.

Špičkoví závodní sportovci patří mezi celebrity, stávají se z nich moderní gladiátoři a tomu také odpovídá i jejich financování a profesionalizace. Jakmile někde jde o peníze, tak se tam ihned objevují podvody, což samozřejmě platí i pro vrcholový sport. Takto pojímaný sport se stává věcí veřejnou, kdežto sport rekreační, kde o peníze nejde je zatím spíše na okraji zájmu. To samozřejmě působí i na rodiče, kteří sport pokládají pro své děti za prospěšnější než třeba skauting.

Přesto se zdá, že media se začínají zajímat o obrovskou paletu možností rekreačního sportování a v tomto smyslu jsem zaznamenal na TV 24  nový program, moderovaný Katkou Neumannovou, (každé úterý v 17.20 na ČT24 nebo na internetu i zpětně na: www.ceskatelevize.cz/vysilani, (klikni vpravo na“ Sportujeme s Katkou“ a pak vlevo vyvoláš  zvolený pořad)), který se začíná zaobírat právě rekreačním sportováním, poskytuje rady laikům a povzbuzuje k rekreačnímu a zdravotně prospěšnému sportování.

Rekreační sportování je skautská parketa, která oproti specializaci, vedoucí k vrcholným výkonům, nabízí všestrannost a pestrost. Základní rozdíl je v motivaci: zatímco ve specializovaných sportech touto motivací je permanentní soutěžení, sportovní sláva, zájem veřejnosti a medií a v profesionálním sportu pak i velké peníze, v rekreačním sportu tato motivace chybí. My se snažíme tuto motivaci poskytnout formou Cesty k vrcholu nebo Cestou kolem světa, ale je zřejmé, že motivace ve specializovaných sportech je účinnější.

Ale:

zatímco např. specializovaní hokejisté hrají dnes hokej celoročně, má rekreační sportovec  k disposici výběr z obrovského množství disciplin atletických, sportů olympijských, individuálních , kolektivních, orientačních, vodních, zimních, bojových a úpolových, silových, motoristických nebo adrenalinových a může je podle libosti nasazovat výhodně podle ročních obdobích v přírodě nebo v tělocvičně. Jejich základní výběr jsme shromáždili v Protomu č. 101 (atletické disciplíny), Protomu č.102 (olympijské sporty) a Protomu č. 103 (přehled  195 sportů). Velice pěknou a výpravnou, bohužel však drahou  je kniha: Encyklopedie sportu, Fortuna Print, Praha 2003 (890 Kč, ale viděl jsem ji i v antikvariátu), která zahrnuje vedle 22 atletických disciplín, dalších 104 sportů v kvalitním obrazovém provedení s historií, pravidly, tabulkami a se slavnými postavami příslušného sportu.

Všechny potřebné informace k provozování jednotlivých sportů  získáme však zadarmo a  snadno na internetu, když na  Googglu vyťukáme jako klíčové slovo název sportu a ihned nám o něm vyjede spousta informací jako např. historie, pravidla, tabulky a rekordy. Kde lze sport provozovat, jaké je potřebné vybavení, řada odkazů na další webové stránky apod. a to vše případně i s obrázky. I u  sebe exotičtějších sportů jsem vždycky nějakou informaci našel. Takže uvedené Protomy představují vlastně klíčová slova a jakýsi most k dalším podrobným informacím. Ale ani velký počet sportů uvedený v Protomech (195) nezahrnuje sporty všechny, protože, zdá se, že stále rychleji vznikají sporty nové, adekvátně novým civilizačním možnostem.

Tady je obrovské pole příležitostí pro inovace ve skautských programech. Např.jsem objevil disciplínu Disc golf, ve které se snažíte dostat  co nejmenším počtem hodů házecí talíř do vymezeného prostoru. Nepotřebujete žádné golfové hole za 5 tisíc Kč a k tomu dvoukolák, ani extrovní a samozřejmě drahou výstroj, perfrektně vysekanou louku se správcem, ale jen létací talíř za 30 Kč.

Nebo kuličky – to víte, že existují celostátní soutěže s různými pravidly? Vyťukejte na Googlu “kuličky“ nebo adresu www.kulicky.com  Českého kuličkového svazu a uvidíte.

Problém skautského sportování spočívá vedle motivace v nedostatku specializovaného vybavení a specializovaného sportoviště. Tyto nedostatky je možné eliminovat :

  1. výběrem sportů, které nevyžadují drahé vybavení, nebo speciální hřiště nebo kde vybavení či hřiště lze snadno improvizovat
  2. vybudováním mnohofunkčního hříštěn na skautském pozemku nebo na táboře (např. hřiště fungující současně pro  volejbal, nohejbal, badminton,basketbal, malou kopanou, florbal,  i jako  minisportoviště (V0609 – 4) pro spoustu dalších sportovních aktivit.
  3. dohodnutým (i placeným) využíváním cizího zařízení (školní hřiště, školní tělocvična, hřiště sportovních oddílů, veřejná dětská  hřiště apod.)
  4. spoluprací se sportovními oddíly, (absolvovat s nimi několik vyjednaných treningů, možná i placených – po dohodě s rodiči členů oddílu, kteří by měli mít zájem na tělesném rozvoji svých potomků)
  5. opatřením peněz na úhradu komerčního sportování (fitnescentra, horostěny, lanová centra, bazény apod.)
  6. zainteresováním sportovně zaměřených rodičů.

Samozřejmě, že takovéto sportování vyžaduje zapálené lidi, kteří jsou schopni takovéto sportování pro svůj oddíl organizovat.

Kdyby to bylo na mě, pokusil bych se organizovat sportovní činnost v oddíle tak, aby členové mého oddílu v průběhu svého skautování v elementární podobě zvládli vedle spousty her v přírodě i malou kopanou, volejbal, nohejbal, basketbal, badminton, orientační běh, turistiku pěší a na lyžích, na vodě, na kole, spojenou s tábořením v létě i v zimě, plavání, sjezdování, vysokohorskou turistiku, základy horolezectví, bruslení a hokej, i celou řadu netradičních kolektivních sportů (např. ringo, florbal, kroket, lakros atd). Samozřejmě, že tento výběr by závisel na přístupných možnostech, ale byl by to obrovský vklad a inspirace pro celoživotní sportování, tak důležité pro zdraví v naší, na pohyb chudé civilizaci. Jsem přesvědčen, že tato pestrost by mohla výrazně přispět současně k popularitě skautingu a to i mezi rodiči, kteří  vnímají význam pohybové aktivity pro zdraví svých dětí.

A pak už nezbývá než zapojit onen zázrak motivace a začít sportovat. Důvodem, proč skauti  málo sportují je dle mého názoru právě nedostatečná motivace, kterou ve specializovaných sportovních oddílech poskytují kvalifikovaní trenéři a soutěžení s průvodní slávou.

Tvůj úkol:

  1. za každý tebou aktivně provozovaný sport si připiš prémii 50 S
  2. za každou, tebou iniciovanou sportovní nebo pohybovou aktivitu pro družinu, oddíl, tábor si započítej 5 S (viz Sportovní iniciátor V0512 – 4)
  3. najdi inspiraci v seznamu sportů na internetu, prostuduj pravidla a promysli realizaci nového sportu nebo disciplíny. Za každý sport/disciplínu máš 10 S.
  4. realizuj nový nebo v družině, oddíle nebo na táboře dosud neprovozovaný sport nebo disciplínu a připiš si 50 S.

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0704–3–D–(1)

ATLETICKÉ  DISCIPLÍNY

 

120+?S

 

 

 

 

Tvoje úkoly:

  1. absolvovat 2 kvízy (venkovní a halové disciplíny) s použitím Protomu č.101 Atletické disciplíny a světové rekordy (za každý kvíz je max. zisk 20 S tedy celkem 40 S.
  2. S použitím prohlížeče Google zadej jako klíčová slova názvy jednotlivých atletických disciplin, které tě zajímají a prohlédni si nabídku textů o jednotlivých disciplínách. Za každou takto nalezenou a přečtenou disciplínu si započítej 5 S. (max. 50 S – přece nemůžeš místo sportování ležet neustále na internetu)
  3. Najdi na www.atletika.cz tabulky rekordů pro všechny disciplíny a věkové kategorie, včetně veteránů (je to velice zajímavé dozvědět se za kolik lze uběhnout stovku ve 100 letech) a získáš 20 S. Když si vytiskneš rekordy pro svou kategorii získáš 10 S.
  4. Za každou disciplínu (např. žáci mají 15 disciplin /www.atletika.cz) můžeš získat max. 100 S (to je ovšem hodnota rekordu ). Nebylo by zajímavé zjistit kolikaprocentní jsi vůči rekordmanovi? Výpočet S na základě tvého výkonu a rekordu zjištěného pro tvou kategorii v atletických tabulkách proveď následujícím způsobem:

1. případ (skoky, vrhy, hody):       svemy = výkon/rekord. 100

2. případ ( běhy)                           svemy = rekord/ výkon .100

Příklad: patřím do žákovské, kategorie, 50 m jsem uběhl za 8,37 sec, rekord je  6,16 sec, pak    S = 6,16 / 8,37. 100 = 73,59 = 74 S

Další výkony se hodnotí jen v případě zlepšení jako rozdíl mezi novým a starým ziskem násobeným 2x (tréninková motivace)

Příklad: svůj výkon na 50m jsem zlepšil na 8,05, pak S = 6,16 / 8,05 . 100 = 76,52 = 77 S. Pak zisk S =  (77 – 74) . 2 = 6 S

V případě absolvování 15 žákovských disciplín, každou s 50% úspěšností bys získal 15x50 = 750 S, to je přece slušný zisk !!!

  1. Iniciuj atletické závody družiny,oddílu, střediska, s děvčaty, s rodiči, na táboře atd. Za tímto účelem prostuduj Protom č. 97 Všichni proti všem, kde je popsáno soutěžení bez ohledu na věk a pohlaví eliminací handicapů pomocí, v Protomu tabelovaných koeficientů. Za každého účastníka takové soutěže máš 5 S, stejně tak za každou disciplínu. Příklad: realizace soutěže 10 účastníků při třech disciplínách ti poskytne 65 S

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0704–4–J–(1,2)

PŘEHLED SPORTŮ

 

80S

 

 

 

 

Sport je samozřejmou součástí našeho života, ať již při pasivní nebo aktivní konsumaci. Nám jde samozřejmě o tu konzumaci aktivní, ke které ovšem patří mít o sportovních možnostech přehled. Ke zjištění, jaký máš přehled o sportech ti poslouží Protomy  č.102 a č.103, ve kterých si to pomocí kvizů ověříš. Vyhodnocení je standardně v % úspěšnosti. V obou případech máš za každých 10% Ú 4  svemy, tedy maximálně 40 S/kvíz, tedy celkem  80 S

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0704–5–J–(4)

EX80:15. SAMOTA

 

400S

 

 

 

 

Tento úkol chápeme jako reakci na samotu vnucenou okolnostmi, které při expedici mohou nastat. V našem případě to bereme jako trénink pro případy o nichž věříme, že nenastanou, ale na které můžeme být samozřejmě, zejména psychicky připraveni.

Takže: dokážeš být o samotě sám sobě parťákem? Dokážeš sám sebe zabavit přemýšlením a eliminovat tak negativní vliv samoty na člověka? Nebo musíš mít kolem sebe stále nějaké lidi. Dovedeš si představit, že jsi sám na pustém ostrově, nebo uvězněn v kaverně zříceného domu? Znáš příběh Pavla Křivského, odsouzeného za totality jako skauta na mnoho let do vězení, kde vsociální isolaci sepsal dějiny filosofie na toaletním papíře, které se po jeho smrti nalezly uložené ve zdivu věznice a dnes jsou uloženy v Památníku národního písemnictví?

Pro přípravu na samotu nám může posloužit řada dosud vypsaných úkolů, které mají nějaké spojení se samotou, nebo ji naopak vyžadují (meditace, přemýšlení atd), nebo představují možnost pracovat a samotu nevnímat.

  1. 3 denní Robinzon – duotrening (V0406-4)
  2. 3 denní Robinzon naostro (V0406 –5)
  3. Meditace o budoucnosti (V0512 – 3)
  4. Myšlenková mapa (V0505 – 5)
  5. IPZ – informace poslední záchrany (V0312 – 1)
  6. Nápady (V0202 – 3)
  7. Odhad času (V0405 – 1)
  8. Povolání (V0502 – 5)
  9. Robinzon – single trénink (V0406 – 3)
  10. Rukodělky (V0411- 3)
  11. Sepsání představy o svých cílech (V0111 – 2)
  12. Soupis mezilidských vztahů (V0112 – 1)
  13. SWOT analýza (V0512 – 2)
  14. Tvořivé psaní (V0210 –5)
  15. Četba literatury, ve které se řeší problém omezeného sociálního kontaktu, způsobeného vnějšími okolnostmi: uvězněním, (A.Dumas:Hrabě Monte Christo), ztroskotáním (D.Defoe: Robinzon Crusoe) , při výstupech na osmitisícovky nebo přechodech Antarktidy nebo pouště– knihy: R.Messnera. apod.  Za přečtení knížky tohoto druhu máš expediční prémii 50 S
  16. Absolovování Tří orlích per (viz Skautská zdatnost V0110 – 2)
  1. Strávit o samotě 3 hodiny bez ničeho a v bdělém stavu na WC, odisolován od rozptylujícího okolí.: ve vlastní představivosti se octni v nefungujícím stojícím výtahu nebo v maličkém prostoru pod zřícenou budovou. Promysli svou situaci z hlediska přežití neznámo jak dlouhého, co by bylo vhodné mít v takovém případě u sebe atd. Protože 3 hodiny jsou dlouhá doba vymysli alespoň 10 smysluplných pro sebe použitelných nápadů, které po skončené době budeš schopen zapsat na papír.
  2. Strávit o samotě 6 hodin v bdělém stavu v přírodě, pouze za asistence papíru a tužky, ponechán pouze vlastním myšlenkám. Představ si ztroskotání letadla, které jsi jako jediný přežil. Promysli jak by ses choval, co by pro takový případ bylo vhodné mít s sebou. Dalším . výsledkem oněch 6 hodin musí být  alespoň  jeden originální pro tebe použitelný projekt.

Pro splnění úkolu  EX80/15 si vyber z uvedených 18 nabídek 8 úkolů jako maximum, nebo 4 úkoly jako minimum. Za každý úkol (i dříve splněný) máš expediční prémii 50 S ke standardnímu zisku, tedy vmaximální verzi 400 S , v minimální verzi 200 S

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0704–6-J–(2)

EX80:16. ORIENTACE / NAVIGACE

 

400S 

 

 

 

 

Pro splnění  EX80/16 máš k dispozici nabídku 18 úkolů, z nichž si vyber pro maximální verzi  8 úkolů, každý hodnocený expedičním bonusem 50 S (zisk celkem 400 S), nebo v minimální verzi 4 úkoly (ZISK CELKEM 200 S). To vše ke standardnímu zisku, získaném buď v minulosti, nebo až nyní v rámci EX80.

  1. GPS – mapa (V0605 – 2)
  2. Kartografická expedice I (V0510-4)
  3. Kartografická expedice II (V0511-1)
  4. Kartografická expedice III (V0511-2)
  5. Kimovka na mapě (V0510–2)
  6. Krokoměr (V0502–4)
  7. Mapování (V0503–3)
  8. Mapové značky (V0209–2)
  9. Mobil (V0410–5)
  10. Navigace (V0403–4)
  11. Odhad času (V0405–1)
  12. Prameny, potoky a říčky (V0304–1)
  13. Rychlost pochodu (V0111–1)
  14. Setonovka na mapě (V0510–3)
  15. Letecká mapa České republiky (V0605–3)
  16. Praktická orientace na internetu: najdi nocleh do 200 Kč. v Písku
  17. Praktická orientace na internetu: najdi vlakové spojení z Opavy do Českých Budějovic s dojezdem do 11 hod.
  18. Praktická orientace na internetu: najdi autobusové spojení Pardubice - Znojmo

 

58.Dubnová listárna 2007 (tentokrát pro pokročilé)

Úvod:

Iniciací pro text této listárny byl rozhovor Marka Bárty v dubnovém čísle Skautského světa s PhDr. Soňou Hermochovou (psycholožkou a také skautkou, která vydala řadu knih), ve kterém rozebírá problém soutěžení a spolupráce ve skautingu. Uvedený článek mě přivedl k zamyšlení nad základní filosofií Cesty k vrcholu. K těmto myšlenkám jsem připojil další dva myšlenkové okruhy, na jejichž pozadí jsem se pokusil v myšlenkovém okruhu čtvrtém odvodit závěry a poučení pro naší Cestu k vrcholu.

1. OKRUH : myšlenky PhDr Hermochové:

  1. Další vývoj civilizace vyžaduje spolupráci
  2. Vítám výchovné směry, které učí být s druhými a jak jít společně k cíli
  3. Dříve týmovou spolupráci znali lidé z rodiny, což dnes neplatí
  4. Základem skautingu by měla být týmová spolupráce v družině, vymyšlená BP.
  5. Vědomí, že jsme tým, ustupuje dnes potřebě jednotllivců vyniknout, což platí i v oddílech , kde družinová činnost nefunguje. Při tom schopnost týmově pracovat je dnes vyhledávaná vlastnost.
  6. Domněnka: problémy tohoto světa jsou dány tím, že je příliš mnoho poražených a že vůči těm úspěšným a skvělým se zvedá ohromná vlna nenávisti (JK: což platí i v globálním měřítku)
  7. Problém, který stojí před Cestou k vrcholu je: soutěž ( i sama se sebou) versus spolupráce. Vynikající jednotlivci versus týmová spolupráce. Lze to spojit?
  8. Nebodovat jak je kdo dobrý absolutně, ale jak se kdo zlepšil (JK: dělali jsme olympiádu, kde pořadí a medaile se udělovaly na základě % zlepšení)
  9. Děti chtějí být pohromadě s jinými dětmi. Jeden z nejsilnějších magnetů skautingu je přátelství.

2.OKRUH: myšlenky inspirované futurologickou literaturou (viz Hledání-Texty)

  1. Rozvoj znalostní civilizace vede k obrovské nabídce možností ve všech oblastech lidského konání, což zvyšuje individuální možnost výběru a s tím související růst individualizace společnosti.
  2. Tato civilizace přináší možnosti rozvoje lidského potenciálu, kreativity, nové technologické možnosti, které lze usměrnit ve prospěch člověka, vyšší produktivitu zdrojů, investice do přírody, rozvoj služeb, stoupající vědomí že materialismus nezajistí lidský život…..
  3. Na druhé straně zákonitě stoupá: úbytek společných zájmů, sobectví, omezování sociálního státu, chaos, kriminalita, stoupající propast mezi chudými a bohatými….,
  4. Je stále obtížnější docílení shody mezi lidmi, kteří nemají společné ideály a proto se porozumnění hledá na internetu, který zahrnuje celý svět a kde lze tudíž snadněji nalézt rezonující duši, než v blízkém okolí nebo dokonce ve vlastní rodině.
  5. Zvyšují se požadavky na adaptabilitu vůči změnám, což řada lidí nezvládá

3.OKRUH: myšlenky, inspirované textem o nebezpečích internetu a mobilu pro mladé lidi

  1. mobilní telefony a internet vytvářejí nové, velice populární virtuální sociální vazby
  2. tyto sítě mladé lidi uspokojují v potřebách sociálních kontaktů a v mnoha případech se stávají na nich závislými
  3. zhoršuje se komunikace mezi rodiči a jejich potomky, protože pro rodiče je stále obtížnější proniknout do jejich světa
  4. na internetu lze vytvářet vlastní stránky, na kterých lze prezentovat  tzv.blogy což jsou fotografie, deníky, videa, často velice intimní. Jejich kouzlo spočívá vkontaktu s přáteli a v možnosti se prezentovat, nebezpečí pak v jejich zneužití devianty.
  5. možná anonymita na internetu vede k tomu, že se kdokoliv může předvádět jak by chtěl vypadat, ale ve skutečnosti tak  nevypadá a k prezentaci nejnižších pudů, které by v reálném světě nikdy nevyjevil.
  6. tento virtuální prostor je rájem pro všechny devianty, kteří se vyžívají v narušování morálních i jiných pravidel (virové nákazy,.hackeři, pedofilové)
  7. virtuální prostor internetu lze využívat k tzv. internetové, šikaně, k zostuzování, za kterýmžto účelem mohou přímo vznikat inernetové stránky s cílem poškodit, zlikvidovat určitou osobu
  8. fotografování mobilními telefony umožňuje snadno prezentovat na internetu obscénní, zahanbující videosekvence, podobně k pomluvám mohou sloužit e-mail, chat room a řada dalších, neustále se rozšiřujících možností
  9. pornosvět na internetu má nejnavštěvovanější stránky, přístupné i nemluvňatům
  10. Mobilní telefon a internet nabízejí dospívajícím dříve nemyslitelnou míru soukromí, která umožňuje bezproblémovou realizaci i nebezpečných kontaktů
  11. Američané již uznali za vhodné varovat rodiče, aby byli obezřetní vzhledem k umisťování osobních informací a fotografií svých potomků na internetu.

4:OKRUH:  Myšlenky, související s Cestou k vrcholu

  1. Okolní svět nelze změnit tak, aby vyhovoval naším představám, což vyžaduje na jedné straně adaptaci, na druhé aktivitu v prosazování skautských ideálů.
  2. Každý člověk jako individuum touží po štěstí, které závisí na poznání a dosahování osobních cílů a osobního rozvoje, konaného pro nesobecké účely.
  3. Na Cestě k vrcholu děláme všichni v podstatě výzkum toho, jak by mohl fungovat sebevýchovný program s tím, že jeho cílem je osobnostní rozvoj, konaný pro nesobecké cíle. Cílem výzkumu je nalézt optimální řešení.
  4. Jednou z funkcí Cesty k vrcholu mělo být umožnit skautovat všude tam, kde není skautské zázemí a to podle B. P. hesla :Sám řiď svůj člun“.
  5. Jediná možná obrana proti zneužití mobilu či internetu spočívá v ostražitosti založené na mravních principech, representovaných skautským zákonem a na vlastní originální cestě za štěstím. Když budu vědět v čem spočívá mé štěstí, zahrnující i mravnost, tak by mě z cesty k němu neměla svést žádná pornografie, ani spousta dalších pastí a pastiček na internetu, nebo mobilu Cesta za vlastním štěstím je práce, někdy dřina a proto mnoho lidí volí pohodlnější variantu, při které si ideje, které sami nemají nechávají vnucovat okolím, které pak na nich profituje.
  6. Z počtu účastníků, kteří se přihlásili a výstup vzdali, aniž vystoupili jediný metr  pro mě vyplývá konstatování, že ani mezi skauty není mnoho těch, kteří by chtěli podstoupit tuto těžší cestu za štěstím. Zřejmě zde chybí motivace, která tak dobře funguje ve sportu. Proto první dubnový úkol je věnován právě motivaci. Také možná chybí dobrodružný háv pro jednotlivé úkoly.                                  
  7. Zdá se mi , že největší slabinou Cesty vzhledem k názorům sestry Hermochové je její jistý individualistický charakter. Faktem je, že dosud na žádnou osmitisícovku nevystoupila žádná expedice, žádná parta i když se na to chystala a chystá řada kolektivů.
    Zdá se mi tedy, že jedním z nejtěžších úkolů , zejména v dnešním světě obrovské nabídky možností, je dát dohromady partu, která bude motivovaná pro společnou a náročnou cestu a zažít s ní neopakovatelné okamžiky přátelství. Zdá se mi přirozené, že tento úkol by měli řešit ti nejschopnější, čímž by zároveň eliminovali onen výše zmíněný rozpor mezi
     soutěživostí a týmovou spoluprací.
    Přichází mi na mysl, jak řada dnes významných osobností,
     vzpomíná s láskou na své skautské rádce a vedoucí z mládí. Přátelství je přece jen asi jeden z nejdůležitějších přínosů skautingu pro každého skauta. Přátelství v družině, v oddíle na táboře, založené na společných a reálných prožitcích nemůže být plnohodnotně nahrazeno virtuálním přátelstvím na internetu. Reálné přátelství má naději stát se oporou v dalším životě na rozdíl od internetového, které může zklamat nebo zmizet jako pára nad hrncem. Je zajímavé, že i sociologové doporučují udržovat reálná přátelství právě jako obranu proti sobecké individualizované společnosti.
  8. Schopnost budovat a udržovat přátelství je i základem týmové spolupráce, a je nedostatkovým zbožím na trhu práce a měl by ji mít každý člen Klubu 8000.
  9. Cílem Expedice 80 je realizace vlastního projektu jako akce pro jednotlivce i pro partu.  Dosavadní účast v EX80 naznačuje, že převažuje přístup individualistický před kolektivním.Ten je samozřejmě jednodušší, protože nevyžaduje dosahovat kolektivního konsensu. Ale to je právě ta cena za přátelství, která je hodnotou na kterou se pak celý život nezapomíná.
  10. Přátelství je hodnota která přináší prospěch a dobré pocity každému účastníku i týmu jako celku. Abychom podpořili motivaci pro budování přátelských vztahů a budování týmu, (přečti  knihu: Hermochová: Teambuilding) vypisujeme 20% bonifikaci na všechny úkoly, které každý lezec splní ve spolupráci minimálně s jedním kamarádem, při čemž to nemusí být registrovaný lezec, ale ani skaut, prostě kamarád nebo člen rodiny.

                                                  Kyb


Copyright(c) Skautská univerzita Pardubice 2001- J.Klaban. Aktualizováno: