[Home][Univerzita][Vrcholy][Protomy][Cesty][Oldskauti][Kontakty-Odkazy]



2005 Leden  - 35. CESTA K VRCHOLU

Přečti si lednovou listárnu

Text k vytištění  (.pdf 77kB) 

Přehled:

Aktivita

S 

 Max.Zisk:S

V i VV0501-1-D-(2,4)

ZEMĚPISNÝ OBRAZOVÝ ATLAS

 

?S

 

 Za každou nalepenou a upravenou stránku

1S

 

V0501-2-J-(2,4)

BUDOUCNOST (pro pokročilé)

 

50 S

 

 Za každá 2% úspěšnosti v Protomu č.40

1S

 

V0501-3-J-(1,2,4)

STRES (pro pokročilé)

 

50 S

 

Za každá 2% úspěšnosti v Protomu č.39

1S

 

V0501-4-D-(2)

VYSOKOŠKOLSKÉ ZNÁMKOVÁNÍ (pro pokročilé)

 

? S

 

Zápočet

10S

 

 

Zkouška za 3

10S

 

 

Zkouška za 2

20S

 

 

Zkouška za 1

30S

 

 

Úspěšný semestr

1000S

 

V i VV0501-5-J-(4)

ZAHRADNÍK

 

?S

 

Za každý druh semene

10S

 

V0501-6-J-(2,3)

DOBRÝ DEN 26x

 

50 S

 

Za každá 2% úspěšnosti v Protomu č.37

1S

 

Zadání úkolů

Aktivita

S 

 Max.Zisk:S

V i VV0501-1-D-(2,4)

ZEMĚPISNÝ OBRAZOVÝ ATLAS

 

?S

 

 Za každou nalepenou a upravenou stránku

1S

 

V knihkupectví jsou stovky knížek, které zobrazují nádhernou přírodu, ale i lidské výtvory ze všech koutů naší planety. Existují obrazové zeměpisné atlasy, obsahující ukázky přírody i stavebních památek ze všech kontinentů, které nás seznamují  s tím, jak to vypadá tam, či onde.A tak, my aniž bychom v oněch místech byli už poznáme, že tohle jsou Benátky, tohle římské Koloseum a tohle zase Empire State Building . Nebo tohle je Materhorn, Everest nebo Antarktida. Ale jsou tisíce míst, které neznáme. Nechceš  obrázky těchto míst začít sbírat, aby ses v nich, při své virtuální (zdánlivé), nebo budoucí skutečné  Cestě kolem světa,  vyznal ?

Všiml(a) sis, že kolem  tebe leží takových obrazů, často nádherných fotografií, obrovské množství a v podstatě zadarmo? V časopisech, které se vyhazují, v prospektech cestovních kanceláří, v kalendářích, které po roce často končí v koši, v pohlednicích, mapách a pláncích, ve starých knihách určených do sběru atd., atd., atd.. Možná, že už sbíráš  regionální tiskoviny (V0211 – 3), začni sbírat i obrázky a fotografie z celého světa.

Jak na to? Základem budou průhledné euroobaly A4, obsahující čtvrtku, na kterou lze oboustranně lepit vystřižený obrázek. Tyto euroobaly lze umisťovat do pérových šanonů nebo vázat  ve vlastní režii pomocí děrovaných okrajů  do knížek.Ovšem získané obrázky nemůžeš nalepovat náhodně, ale systematicky. Opatři pro každý kontinent jeden obal: pro Evropu, Ameriku, Asii, Afriku, Austrálii a Oceánii, pro Arktidu a Antarktidu. Získané obrázky zprvu dávej do obalu jako do pytlíku.. Až jich budeš mít hodně  začni uvažovat o členění, asi nejlépe po jednotlivých státech. Kdybys měl obrázky ze všech států, tak by těch obálek muselo být dnes 191, ale ty se dají dnes koupit ani ne za sto korun. Pane, to by byla sensace mít z každého státu alespoň jeden obrázek! Nebo mít kompletní Evropu či Ameriku. A nyní si představ , že kdybys  svoje obrázky očísloval a jejich popisky umístil tak, aby se daly jednoduše odstranit, mohl  bys pomocí nich dělat na družinovce, oddílovce – prostě kdekoliv velice zajímavé kvízy a soutěže ve znalostech světa. Vymysli jak to udělat a máš prémii 10 S. Obrázky nalepuj na podložku jen lehce, abys je mohl případně v budoucnu přelepit do nových souvislostí.

Za každou nalepenou a upravenou stránku máš 1 S. Výbornou pomůckou pro tuto činnost mohou být velké atlasy světa nebo Soubor školních map Česká republika (2x), Evropa (2x), Svět (2x) z nakladatelství Shocart, které obsahují vedle základních údajů seznam všech států, jejich hlavní města, počty obyvatel, rozlohu, vlajky států a zeměpisné rekordy a které vyšly jako Školní program  za cca 149 Kč.

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0501-2-J-(2,4)

BUDOUCNOST (pro pokročilé)

 

50 S

 

 Za každá 2% úspěšnosti v Protomu č.40

1S

 

„Kdyby tak člověk věděl co bude zítra, pozítří , za rok……“, to je běžný a každodenní povzdech milionů lidí na celém  světě, kteří by chtěli vědět co je čeká, aby se na to mohli připravit. Meteorologům se už daří poměrně spolehlivě předpovídat počasí na příští den a s určitými výhradami na několik dní dopředu. Ale jak  bude vypadat naše civilizace za rok, za pět, za deset let? Co bude muset  v té době  člověk znát a umět? Jak bude bydlet, jak se bude bavit, jak  budou lidé mezi sebou komunikovat? Už jenom s použitím mobilu a internetu? Budeš moci využít to co se dnes učíš ve škole? Na tohle všechno se snaží odpovídat věda, které se říká futurologie. V učícím  Protomu č.40  jsme pro tebe  připravili výtah z jedné takové futurologické knížky, která se jmenuje  Šok z budoucnosti.Tvým úkolem, který je v Protomu  detailně popsán,  bude po prostudování učebního textu absolvovat kvíz a stanovit  %  tvé úspěšnosti. Za každá 2% úspěšnosti získáváš 1 S, takže při 100% ní úspěšnosti to bude  50 S Obsah knihy se kterou se seznámíš ber jako jeden z možných názorů a pokud tě téma zajímá,  vyhledávej a studuj knihy další, protože rozumět budoucnosti  je pro člověka velice důležité.

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0501-3-J-(1,2,4)

STRES (pro pokročilé)

 

50 S

 

Za každá 2% úspěšnosti v Protomu č.39

1S

 

Stres je stav o kterém dospělí mluví stále častěji. Stres souvisí i se šokem do kterého se může člověk dostat při náhlém úrazu, nebo při katastrofických situacích jak je známe z mnoha zemí z televize. Stresu však mohou podlehnout i děti školou povinné a jsou známy i tragické důsledky takového stresu. Stresové situace však vznikají  i následkem rychlých civilizačních změn a zvyšujících se nároků na člověka. Stres se tak stává  běžnou záležitostí všech generací a je proto důležité být o nich poučen. Tak jako v předchozím případě je pro tebe připraven učící Protom č.39, kde najdeš  všechny podmínky tvého úkolu, které zahrnují kvíz i studium  přiloženého učícího textu. Podle pokynů proveď vyhodnocení v % úspěšnosti a stejně jako v předchozím případě za každá 2 % úspěšnosti získáváš 1 S, tedy maximální zisk činí 50 S

 

Aktivita

S 

 Max.Zisk:S

V0501-4-D-(2)

VYSOKOŠKOLSKÉ ZNÁMKOVÁNÍ (pro pokročilé)

 

? S

 

Zápočet

10S

 

 

Zkouška za 3

10S

 

 

Zkouška za 2

20S

 

 

Zkouška za 1

30S

 

 

Úspěšný semestr

1000S

 

Na  základě inspirace Myšky/58 (může si přičíst  celkem 20 S) zavádíme obdobně jako na  základní nebo střední škole (viz V0403 – 1) zisk za známky,  získané za jednotlivé zkoušky a zápočty. Jsme rádi že k vrcholům stoupají i vysokoškoláci a stále věříme, že se přidají i oldskauti. Vysokoškolák získává za úspěšný semestr  stejně jako za maturitu: 1000 S. Nicméně asi je dobré mít  i  v průběhu semestru  symbolickou motivaci  ve výškových metrech. Protože zkouška na vysoké škole  znamená podstatně  víc než je prosté vyvolání na základní nebo střední škole, bude  v tomto případě zisk činit desetinásobek, tj. v případě jedničky = 30 S, v případě dvojky  = 20 S, v případě  trojky  = 10 S. U zápočtu to bude 10 S.

 

Aktivita

S 

 Max.Zisk:S

V i VV0501-5-J-(4)

ZAHRADNÍK

 

?S

 

Za každý druh semene

10S

 

Víš, že první  výrobní revoluci  v historii člověka udělali ti, kteří se živili  sběrem semen a plodů, které poskytovala příroda a přišli na ten  fantastický nápad: zasít ona semena a počkat až z nich vyroste úroda, která poskytne jistotu,  že  nebudou odkázáni pouze na nejistý lov, a budou mít zejména v zimě co jíst. A že tento nápad dal základ k tomu, že člověk se usadil na jednom místě a  začal postupně budovat vesnice  a posléze města ?
Nechceš si to tak trochu zopakovat?
Úkol
  kterého se mohou zúčastnit i vlčata nebo světlušky zní: opatři semena a z nich vypěstuj plodiny, které lze zkonzumovat. Za každý ze semena vypěstovaný  a zkonzumovaný druh  máš 20 S. Vlastní pěstování  lze provádět na zahrádce, na chalupě, ale i na balkoně  a dokonce i v bytě.Takže když vypěstuješ a zkonzumuješ např. mrkev, kedluben, salát, okurku, rajčata tak máš 100 S. V případě, že tě tento úkol  zaujal, zkus si  složit odborku  Pěstitelství  a získáš samozřejmě hromadu dalších svemů.

 

Aktivita

S 

 Max.Zisk:S

V0501-6-J-(2,3)

DOBRÝ DEN 26x

 

50 S

 

Za každá 2% úspěšnosti v Protomu č.37

1S

 

Jsi dnes  svobodný světoobčan a můžeš se tudíž octnout kdekoliv ve světě. V každé zemi cizinec, který umí pozdravit v tamním jazyce, získává automaticky sympatie místních obyvatel, což může být někdy dokonce základem pro přežití. Znát pozdrav ve 26 řečech  může být i zajímavý příspěvek do jakéhokoliv programu. Najdi Protom č.37 „Dobrý den 26x“ a proveď opakovaně za současného učení znalostní test. Za každá 2 % úspěšnosti získáváš 1 S,  tedy maximálně  50 S

 ¨

 

Z Lednové listárny časopisu SKAUT - JUNÁK
L0501 - LEDNOVÁ  LISTÁRNA  35

V minulé listárně jsem citovali ze zprávy Kotěte  její úvahu o fair play. Bez této zásady bychom totiž Cestu k vrcholu nemohli vůbec provozovat. To bychom se museli někde sejít, kde by byli rozhodčí a soudcové, aby nám Cestu „pískali“. A to je naprosto nereálné. Vidíš, že dodržování morálních pravidel umožňuje  věci , které by se jinak nedaly uskutečnit a Kotě si správně všimla, že si tohle nedovede představit v neskautské společnosti svých vrstevníků. Možná i mezi skauty se objeví někdy tendence zahrát něco nepoctivě. Ale určitě to nestojí za to, aby tě pak pronásledovalo a vysilovalo špatné svědomí. Možná, že důležité je v Cestě také to, že nerozdáváme za dosažení vrcholu žádné ceny a  že z Cesty jsme neudělali závod, takže jedinou odměnou každému, kdo vrcholu dosáhne je onen vrcholový pocit, který se však při  jakémkoliv podvodu nemůže samozřejmě dostavit.

Ten pocit však stojí za to, protože mi dokazuje, že nejsem žádný jelimán, ale člověk který když se pro něco rozhodne, tak to dokáže a tohle vědomí mě může dovádět k cílům stále obtížnějším a větším, jejichž  dosahování  mě bude přinášet stále větší a větší štěstí. Lidí,  kteří toto dokážou je v populaci velice málo a proto je po nich ze strany  dobře fungujících firem  velká poptávka. Třeba v Americe značka „Orlí skaut“ otvírá dveře do prestižních zaměstnání , protože o takových lidech se ví, že jsou spolehliví , dokážou dělat projekty, či řídit lidi. Připomínám, že první člověk, který vstoupil na povrch měsíce byl  americký Orlí skaut Neil Armstrong.

I my  musíme konstatovat,  že Cesta k vrcholu není žádná masová záležitost, protože překonávat sama sebe patří k  tomu nejtěžšímu.

Myška/58  z Unčína  ve své zprávě, kterou dosáhla Hidden Peaku - Gasherbrumu I a začíná stoupat na Anapurnu ,  napsala,  že … „ lezení mi učarovalo, škoda, že tady v Krupce jsem na to sama, musím někoho přemluvit….. Jo, vrcholy mají blahodárný účinek. Jenom kdyby mi to vydrželo a dalo se to napasovat na všechno, třeba na školu.“

V této souvislosti musím tedy oznámit, že po vylezení třetí osmitisícovky bude možno si ¼ úkolů vymyslet resp. ušít sám na sebe, na své potřeby, které mohou být vysoce individuální, nebo originální., po dosažení 6 osmitísícovek  to budou už 2/4  atd. a od dvanácti osmitisícovek  pak úkoly všechny (s tím, že je samozřejmě možné dále využívat i  úkolů již vypsaných) Bára/16, která leze již pátou osmitisícovku  si již  takové úkoly vymýšlí  a dělá v tom smyslu průzkum, na který jsme moc zvědaví.

Na Báru musím také  prozradit, že se pustila do tvorby Protomů (každý za 50 S, po převedení do databanky za 100 S) a my bychom byli rádi, kdyby se do této činnosti pustili i další. Je velice potřebné zpracovávat do Protomů jednotlivé stupně zdatnosti, což by určitě pomohlo zrychlit  vedoucím  ověřování znalostí a tím i plnění stupňů. Zdá se, že budoucnost  v „informační a znalostní civilizaci“, která  už vchází do dveří, nebude nikterak nakloněna  „konsumním“ skautům, kteří jenom pasivně očekávají, že je někdo bude bavit, ale že součástí  správného skautování bude i aktivita při účasti na tvorbě a vymýšlení programů.

Kytička z Ostravy nám napsala:  „ Sice mi trvalo dlouho se vzpamatovat z rozpadu expedice, ale teď do toho jdu znovu a sama , tak uvidíme za co stojím. Držte mi palečky“

Kytička hodila sama sobě rukavici a vzala to „od podlahy“: začala  chodit nejen do schodů, ale i denně 4 km do školy přes Ostravu  a intensivně se zajímat o pravidla Cesty

Samozřejmě, že budeme všichni držet palečky, ne?

Tak jako v loňském roce do soutěže o nejlepší knížku přišly knížky dvě:

„Pokus o portrét Dr. Neuwirtha“ Báry/16  z  Opavy  a „Co zažily Skautodebky“ Amazonky/43 ze Šenova. Knížky se obsahově i formálně velice liší: první je současně studentskou odbornou prací (Po konsultaci jsme do soutěže připustili i takovéto studentské práce), s přílohami a dokladovým a fotografickým materiálem, zpracovaná velice kultivovaně a pod odborným vedením. Obsahuje historický portrét významného opavského rodáka, shodou okolností vzdálenějšího Bářina příbuzného, který byl pronásledován komunisty a posléze odešel do emigrace.

Knížka druhá představuje soubor spontánně napsaných „ povídek“  - příhod  ze života  dívčí  skautské družiny  SKAUTODEBY  (skautská debata)  - party která nedávno oslavila svou 200 stou  schůzku. Na rozdíl od prvé, která je ve formátu A4, tato knížka je ve formátu A5, obsahuje rovněž několik fotografií a dává nahlédnout do  skautského života šesti veselých děvčat, která se umí nejen pobavit mezi sebou, ale  i vést mladší skautky  a světlušky.

Vzhledem k rozdílné povaze obou prací, které obě jsou velice zajímavé, každá  ovšem jinak, rozhodli jsme se společně s redakcí  Skauta Junáka  v daném případě udělit  první ceny  dvě, každou s bodovým ohodnocením  200 S, zahrnující  již i premii 50 S za účast. Podle pravidel úkolu V0306 –1 lze ovšem na základě sebehodnocení podle daných kriterií získat až 520 S, takže napsat knihu se při výstupu k vrcholu vyplatí, nehledě na knižní premii věnovanou redakcí..

Na závěr upozorňujeme na úkoly specielně  určené pro zimní počasí: V0212 –6, V0201 –2, V0401 – 2, V0312 –4, V0202 –5, V0301 –5 , V0312 –3, V i VV0411-5, V i VV0411 –6 V0412 – 2

Copyright(c) 2002-2005 J.Klaban. Aktualizováno: