EXPEDIČNÍ SKAUTING A MOJE OSMITISÍCOVKY
Jiří KLABAN - Kyb
Skautská universita Pardubice, 26. 3. 2001
http://junak.pardubice.cz

1. POJEM EXPEDICE
Encyklopedické heslo: vědecká výprava s výzkumným úkolem
Moje rozšířené pojetí: cílený projekt nového poznání, nebo dobrodružství hledání či tvorby, jehož výsledek závisí na schopnostech, talentu, informacích, fantasii, kreativitě a intuici účastníků. Pojmu projekt se dnes používá prakticky ve stejném významu jako expedice a často může být i příhodnější.
Příklady expedic, resp. projektů v rozšířeném pojetí: Kolumbus: Objevení Ameriky (bez ohledu,na to, že cílem bylo objevení cesty do Indie) Amundsen: Dosažení jižního pólu Koch: Objevení X paprsků Pasteur: Objev sterilizace Michelangelo: Výzdoba Sixtinské kaple Edison: Žárovka Ford: Velkovýroba aut Vedle projektů velkých jsou i projekty zcela malé či větší např. skautská družinovka, výprava či tábor, které rovněž vyžadují kreativitu, schopnosti, fantasii, informace. Expedice, či projekt může být záležitostí jedince právě tak jako kolektivu. Filosoficky vzato: i evoluci přírody si můžeme představit jako permanentní expedici a právě tak i životní cestu.

2. PĚT FÁZÍ EXPEDICE
2.1 Základní nápad Štěstí přeje připraveným, kteří se pohybují v dostatečně velkém informačním poli, jsou tvořiví, mají intuicí, talent, vůli. Podstatou úspěchu je i správně vytýčený problém. Pro vznik nápadu je důležité také prostředí, atmosféra, souhra řady okolností.
2.2 Příprava Mostem od nápadu k realizaci je postup, založený na vyřešení odpovědí na tyto základní otázky: CO?, PROČ?, KDE? (KAM?), KDY?, JAK?, které jsou společné projektu v jakémkoliv oboru lidského podnikání, včetně cílené životní cesty. V tom spočívá výchovný význam expedice: v přenesení zkušeností z expedice do pozdějších projektů životních. Pavlíček (1): "Pečlivá a promyšlená příprava snižuje míru rizika ve všedním životě stejně, jako v drsné přírodě. Vrhneme-li se do něčeho bezhlavě, můžeme to díky náhodě zdolat, ale vítězství je jako výhra v loterii. Perfektně své akce připravovali takové osobnosti, jako Amundsen, Hillary, nebo Messner. Nemusíme mít obavy, že příliš dokonalou přípravou ztratí akce nádech dobrodružství. Extremní podmínky vždy připraví řadu překvapení." CO: rozvinutí základního nápadu do expedičních cílů, co bude náplní expedice: turistika v neznámém prostoru, poznávání přírody, lidí, zvyků, obyčejů, architektury, umění, historie, rozhovory s lidmi, fotografování, malování, psaní deníku, natáčení videa, makrofotografie přírody, nahrávání přírodních zvuků, experimentální archeologie, geologický průzkum, prověření fysických sil v extremních podmínkách, pohyb ve vysokohorském prostředí, testování výzbroje, pracovní brigáda v zahraničí ekologické aktivity, programy Pasu pro Evropu (viz dále) ... PROČ: jaký je důvod našeho snažení, chceme si ověřit naší fyzičku, jazykové znalosti, dokázat si, že jsme schopni pohybovat se v cizím prostředí, zvýšit si sebedůvěru ... KDE - KAM: prostor ve kterém budeme plnit expediční cíle, můžeme expediční záměry plnit ve finančně dostupnějším terénu? je možné získat věrohodné informace? ... KDY: za týden, za měsíc, za rok, za 4 roky, v létě, v zimě, o prázdninách, až našetříme peníze ... JAK: pěšky, na kole, vlakem, autem, za 2000 Kč, za 20.000 Kč, peníze naspoříme, vyděláme, čím přesvědčíme sponzory, nejslabší místa našich záměrů, výzbroj, výstroj, stravování, doprava, pravidla soužití, rozhodování, vedení. Využití manažerských technik např.: brainstorming: kolektivní stimulace nápadů myšlenkové mapy: grafické znázorňování souvislostí rozhodovací analýza: hledání argumentů pro a proti, s přiřazováním váhy podle důležitosti Tyto techniky mají tu výhodu, že jich může využívat každý i v běžném denním životě. Hledání a získávání informací, souvisejících s expedicí v literatuře, časopisech (Montana, Turista, Outdoor, Everest, Turistika a hory, Kanoe raft, kajak), v knihovnách, na internetových stránkách, kde lze nalézt informace o výzbroji, výstroji, cenách, o jízdních řádech, službách, údaje o jednotlivých zemích, kontaktech, samozřejmě i skautských, pomocí nichž lze pak dále získávat další, i aktuální informace.
2.3 REALISACE Představuje ověřování našich předpokladů, naší fyzičku, fysickou a psychickou odolnost, úroveň využití výzbroje, výstroje, způsob stravování, dopravy, soudržnost party, uplatnění jazykových schopností, ekonomiky expedice, úroveň získaných poznatků i zajímavých exponátů, schopnosti improvizace, řešení krizí v neznámém prostředí, prostě prověření skautského hesla "Buď připraven (Werich: na pásku měl "Buď připraven", a on nebyl, tak proč to inzeruje?)
2.4 PRESENTACE Presentací rozumím zveřejnění výsledků expedice, co jsme viděli, zažili, čeho jsme dosáhli. Formy presentace: přednáška pro rodiče, veřejnost, diashow, výstavka fotografií, kreseb, získaných exponátů, expediční knížka(2) , presentace na Internetu, článek v novinách, časopisech, rozhovor pro rozhlas, televizi ... Přednášku o expedici lze ozvláštnit např.: promítáním diapositivů na jedno či více pláten, záběrovou pestrostí (detaily, makrofotografie portréty,situační snímky, fotohumor, reportážní + záběry, konfrontace záběrů na více plátnech, presentace trasy na mapě, nebo nákresu, reprodukce zajímavé fotografie z nějaké publikace, malované obrázky - třeba z produkce vlčat apod.) uplatnění autentických nahrávek ( diktafon) z průběhu expedice využití hudby v lyrických, případně jiných pasážích využitím videoprojekce v části programu scénickou dramatizací zážitků uplatnění různých pohledů: přírodovědného, historického etnografického, poetického, jazykového atd. v podání příslušných specialistů ochutnávkou expediční stravy (viz 6. oddíl) Sestavit expediční knížku je často z různých důvodů problém, objevil jsem jedno řešení: v průběhu expedice natáčet s pomocí diktafonu deník, rozhovory s jednotlivými členy, pak to přepsat na papír a slohově učesat. Ale i tak to vyžaduje literáta. Tímto způsobem lze udělat knížku i s vlčaty, která může být zajímavá zejména jejich obrázky. TECHNOLOGIE VÝROBY EXPEDIČNÍ KNIHY amatérským způsobem pro menší počet výtisků např. pro účastníky expedice nebo representační účely (3, 4, 5): Všechny texty, psané nejlépe na počítači, ale i rukou, spolu s obrázky, případně i fotografiemi se upraví v konečné formě( t.j. s okraji a stránkováním) na formát A4. Ze čtyř takových stran se vytvoří oboustranný formát A3, který současným zkopírováním a zmenšením poskytne oboustranný formát A4,obsahující 4 strany formátu A5, jakožto formát knížky. V případě velkého počtu fotografií, zejména barevných, se tyto ve formátu 9x13, nebo 10xl5 cm nalepují na papír formátu A3: vertikální v počtu 9, horizontální v počtu 8 ks na stranu. U menšího formátu je místo na doprovodný text přímo u fotografií, u většího se na text obětuje plocha jedné fotografie. Tyto strany se pak barevně zkopírují a současně zmenší na formát A4 za cca l6 Kč/str. Abychom se dostali s těmito fotografiemi na formát A5, musíme kopírovat a zmenšovat ještě jednou. Kvalita současných kopírek poskytuje ještě dostatečně kvalitní zmenšeninu. Tímto způsobem lze do knížky dostat i ručně malované barevné obrázky, což v případě dětské kresby má svou poesii. Nejlevnější vazba je šitá, vyžaduje však promyšlené uspořádání stránek. Elegantní, ale drahé jsou vazby profesionální. 100 stránková černobílá knížka přijde tak na cca 7O Kč, s jednou barevnou vložkou se 14 fotografiemi asi na 100 Kč. Presentace představuje motivaci pro účastníky a inspiraci pro posluchače. Součástí presentace je i její propagace. Presentace stejně jako příprava a realizace expedice, se tak může stát výchovným prostředkem a stimulací pro rozvinutí tvořivosti. Také je odpovědí na otázku: kolik lidí přišlo a jak jsme je zaujali. Kladný výsledek posiluje sebedůvěru, záporný je cennou zkušeností. Presentace tak vytváří tlak na to, aby naše expedice byla v něčem nová, originální, neotřelá, zajímavá, což lze zohlednit již při jejím plánování. Automaticky se vynořuje analogie s uváděním nového výrobku, či služby na trh, což jen dále potvrzuje obecnou použitelnost získávaných zkušeností.
2.5 HODNOCENÍ Italský horolezec Messner, který jako první člověk zdolal všech l4 osmitisícovek napsal (7): "Učím se víc z chyb než z úspěchů. Tajemství mé úspěšnosti jsou pokusy a omyly." Michelangelo, největší renesanční umělec: "Dokonalost závisí na maličkostech, dokonalost ale není maličkost." Hodnocení představuje zpětnou vazbu a je odpovědí na základní otázku: co jsme chtěli, jak to dopadlo a proč to tak dopadlo. Z hlediska výchovného je hodnocení rovnocenné předchozím etapám, protože učí dívat se kriticky na vlastní dílo a brát si poučení z chyb pro budoucnost.

3. IDEA EXPEDIČNÍHO SKAUTINGU
Zrála ve mně mnoho let, kdy od táborových her na různé expedice došlo k realizaci různých projektů skutečných, při nichž jsem si začal uvědomovat jejich výchovný význam pro formování osobnosti, kteroužto myšlenku mi později někteří jejich aktéři potvrdili. Celý skauting je na projektech založen, vždyť co jiného je družinovka, oddílovka, výprava, či tábor než realizace docela malého, či většího projektu? Základní idea expedičního skautingu ale je založena na: motivující dlouhodobé vizi, že se v budoucnu zúčastním Velké Expedice, která prověří moje schopnosti a odolnost v jakési "skautské maturitě", při které dokážu sobě i okolí, že nejsem jen tak nějaké" ořezávátko" a že se na ní tudíž musím připravovat zjištění (6), že děti biologicky dozrávají o 3 roky dříve, než před sto lety, a že nástup puberty tedy není v l5, ale již ve 12 - 13 letech, na což je nutno samozřejmě reagovat náročnějším programem přesvědčení o přenositelnosti získaných skautských a posléze expedičních zkušeností pro další život. To je v podstatě myšlenka, která se shoduje s představou italského horolezce Messnera (7), prvního člověka který slezl všech 14 osmitisícovek, o tom, že základním faktorem úspěchu je motivace a že expediční projekty mají mnoho společného s moderním managementem a v tomto smyslu koná i akce pro manažery. Prožitková pedagogika (4, 5, 6, 7), kterou u nás začala provádět Prázdninová škola Lipnice, později člen mezinárodní organizace Outward Bound, je založena na podobných principech a je rovněž využívána k výcviku manažerů. Protože je všeobecně známo, že na expedice se přijímají jen lidé spolehliví a schopní, je pouze krok k tomu, vytvořit limity, které musí účastník expedice splnit. Limity pro účast v Expedici si může každý oddíl určit svoje: mohou to být např. pracovitost, spolehlivost, odpovědnost, splněný 2. stupeň zdatnosti, odborky např. poutníka, Tři orlí péra, účast na výpravách , nachozené kilometry, dosažené vrcholy (součet výškových metrů), účast na kursech, návštěva chráněných krajinných oblastí, městských reservací, fyzická kondice, počet nocí pod stanem, ale také morální vlastnosti, schopnosti udržovat přátelství atd. ...

4.VÝCHOVNÉ MOŽNOSTI EXPEDIČNÍHO SKAUTINGU
1) SKAUTING Základna, na které lze teprve stavět nadstavbu skautingu expedičního.
2) DRUŽINOVÝ SYSTÉM Moderně řečeno týmová spolupráce, kterou Baden Powell objevil dřív než manažeři. Přesto, že v mnoha oddílech funguje neúplně, je nutné ji maximálně podporovat k výcviku řady vlastností, potřebných na expedici
3) ČETBA Podporovat ji jako motivaci pro expedici a jako protiváhu k pasivní konsumaci obrazovky, plodící citovou otupělost, nesoustředěnost, konsumní přístupy, a likvidující fantasii a komunikační schopnosti.
4) HRA NA EXPEDICI Do klasického programu ji zabudovávat jako dlouhodobou hru, ve které lze postupně trénovat návyky pro expedici skutečnou. Témata expedic lze vybírat z historie, ekologie, přírodovědy, zeměpisu atd. tak, aby jejich průběh poskytl další dimense faktických poznatků i emotivních zážitků
5) EXPEDIČNÍ DENÍK Součást skautského zápisníku, obsahující zajímavé informace pro uplatnění v expedici, tabulky dosažených výkonů, vrcholů, CHKO, nachozených kilometrů, dnů strávených pod stanem, itineráře výprav, zákresy tras do map a plánků, deníkové záznamy atd. ...
6) MOTIVACE Pro budoucí účast na Expedici zahájením spoření a vydělávání peněz na osobní expediční konto
7) POSTUPNÉ VYBAVOVÁNÍ Skautskou výzbrojí a výstrojí, která je všeobecně použitelná, na rozdíl od řady sportů a může představovat tipy na dárky pro rodiče. Postupný, ale systematický nákup(dohoda v oddíle) je vždy finančně úspornější. Orientaci v záplavě nabídky představuje: každoročně aktualizovaný "Malý průvodce turistickým a vodáckým vybavením"(13), koupě ve specialisovaných obchodech jarní a podzimní veletrh Sport Prague: okouknout a vlastnoručně napodobit, nebo koupit s veletržní nebo množstevní slevou.
8) KONCOVÁ VÝBAVA (Maximalistický návrh) pro skautskou a expediční činnost umožňuje provádět skautský program v širokém rozsahu a je dobré, aby ji dopředu znali skauti i jejich rodiče. Výzbroj: kroužkový blok, batoh, spací pytel, karimatka, zavírací nůž, sekera, busola, baterka (čelovka), hodinky, stopky, vařič, fotoaparát, diktafon, (hudební nástroj), stan a vařič, bicykl + helma, lyže - běžky, brusle, hokejka. Koordinace a finanční optimalizace nákupu, bazary (!) Výstroj: skautský kroj, oblečení do přírody: pronikají do něho moderní, ale samozřejmě dražší materiály. Stále však platí cibulový princip: pětivrstvé oblečení, umožňující svlékání a oblékání podle povětrnostní situace: l. spodní prádlo saje pot, 2. lehké, prodyšné a rychle schnoucí košile a trika, 3. lehká tepelná vrstva: dříve svetr dnes flísový materiál, 4.větrovka, jako ochrana proti větru, 5. nepromokavá, ale neprodyšná ochrana: klasická pláštěnka, poncho, nebo v bezvětří i deštník. Moderní, ale drahé materiály jsou nepromokavé a při tom prodyšné a splňují tak současně funkci 4. a 5. vrstvy (Gore Tex, větrovka od 5.000 Kč) boty: sportovní polobotky ("botasky") turistické vysoké boty, pevné a odolné proti vodě, dříve kožené pohorky, dnes z moderních a lehkých materiálů, základní bota pro výpravy - pohorky pro vysokohorskou turistiku, těžký, nebo zimní terén, s tepelnou isolací, pro náročné akce
9) OBLEČENÍ Základní znalosti pro různé povětrnostní situace: v horku, mrazu, dešti, sněžení, větru, vichřici a jejich kombinacích, zvládnutí teorie tepelného komfortu. Tréninky: např. zaměřený na vícehodinový pohyb v dešti s vyhodnocením jak kdo.
10) VÁHA NESENÉHO NÁKLADU vážení výzbroje, výstroje, oblečení a potravin a minimalizace váhy, jako trénink a příprava. Kalorická hodnota a váha potravin, versus denní potřeba energie při různých činnostech. SKANDINÁVSKÁ VÝBAVA (3): zkušenosti z 21 denní, dvoučlenné expedice "S krosnou za polární kruh" v r. l982, podniknuté za použití vlaku a 21denní režijní jízdenky Nord Tourist, jako inspirace pro adaptaci na dnešní poměry. V závorce váha v gramech: VÝSTROJ NA SOBĚ: trenýrky (l00), košile (300), texasky (700), ponožky vlněné (70), pohorky (2000), větrovka (400), kapesník (25), notes s tužkou (100), hřeben (20). V PŘÍRUČNÍ TAŠCE: doklady + peníze v obalu, k zavěšení na krk (250), silonový batůžek (200), fotoaparát (350). VÝSTROJ V KROSNĚ CELKEM: 4395 gramů kulich (115), baret (40), svetr (600), tepláky (300), pulovr (250), košile náhradní (400), 2 trika (200), šátek na krk (40), trenýrky 2x (200), rukavice (120), golfky (350), šle (80), vlněné podkolenky (150), vlněné ponožky 2x (140), kapesník 4x (100), kamaše silonové (150), plavky (80), tenké ponožky 2x (80), sandály (700). VÝZBROJ V KROSNĚ CELKEM: 7410 gramů ledvinový pás, neexistovaly karimatky (250), spacák v obalu (1700), vložka do spacáku (350), polovina stanu Start (850), ručník (150), WC papír, mýdlo (30), utěrka (100), hadr, krém na boty, žínka (150), l6x kinofilm (520), nepromokavý obal na krosnu (150), vařič na pevný líh + sirky (200), 7 krabiček pevného lihu (460), průvodce, mapy, psací potřeby (800), dvojitý ešus a v něm: Al držák na víčko, 2x sirky v PE obalu, 20 pytlíků čaje, umělé sladidlo, lžíce (1000), polyetylenová láhev (nebyly ještě PET) (100), KPZ (140), lékárnička (210), rádio (150), alobal (100). POTRAVINY V KROSNĚ NA 21 DNŮ CELKEM: 11745 gramů : knäckebrot (1150), pražené vločky s cukrem a kalorickými přísadami v zatavených pytlících 21x po 7O g (1500), 4x po 100 g (400), dehydrovaná bramborová kaše (35O), sladké oplatky (530), čokoláda (500), instantní mléko (350), ovocné extrakty do vody (400), instantní kakao (300), špagety (500), pytlíková gulášovka + sušená zelenina (300), kečup a hořčice v PE lahvičce po l40 g (280), slanina (500), sůl (175), l vepřová konserva (500), l hovězí konserva (500), 1 luncheon-meat v konservě (500), tavený sýr na mazání, místo másla (400), jemně nakrájený uherák v alobalu (1100), čabajka (80), konserva rybí pasty (280), sýrové plátky zatavené (150), rýže (500), paštikové konservy 5x po 100g (500). Po návratu zbylo cca 500 g potravin. SUMARISACE CELKEM: 26 550 gramů : krosna: 2200 g, příruční taška: 800 g, výstroj: 4395 g, výzbroj: 7380 g, potraviny: 11745 g PÁR POZNÁMEK: při prohlídce měst jsme obě krosny uložili do velkého úschovného boxu na nádraží, když předtím, vše potřebné na den jsme dali do lehkého silonového batůžku. v přírodě jsme nechali krosny ve stanu (ve Skandinávii se nekrade), v hotelu nebo soukromí (anglická konversace). velice se osvědčily ovesné vločky, pražené s cukrem, plněné ořechy, čokoládou, hrozinkami,kokosovou moučkou obilními klíčky, vitamíny. Ty byly dopředu napytlíkované na přesné porce, které se daly bez dalšího kdekoliv konsumovat jako kalorická bomba, nebo rozvařit na kaši.
11) FYZIČKA Současná civilizace upřednostňuje pohodlí, zábavu, konsum, závislosti všeho druhu, což se projevuje v: snížené imunitní a fysické odolnosti a zdravotních problémech celé populace, zejména dětí nechuti opouštět pohodlí u televize a počítače snižující se účastí na pohybových aktivitách a výpravách do přírody Je proto potřeba jít proti proudu (Werich: postoupíme o sta kilometrů) a maximálně zvyšovat pohybové aktivity v klubovně, v jejím okolí, v tělocvičně, ale hlavně v přírodě, na výpravách a na táboře a hledat a vynalézat nové MOTIVACE: v rámci přípravy na expedici provádět všestranné sportovní tréninky úměrné věku měřit a zapisovat výkony, používat bodovacích tabulek a věkové bonifikace pro podporu soutěživosti nezávisle na věku namnožit tabulky pro zapisování všech výkonů, zavést parametr "% zlepšení", pro soutěž sama se sebou vedle atletických výkonů evidovat rekordy osobní i oddílové, účast na výpravách, počet nachozených kilometrů, navštívené CHKO, dosažené vrcholy hor (sčítat výškové metry) výstup na Everest: výškové metry nachodit na malém kopci,nebo na schodech, třeba v delším časovém úseku další motivace vyhledávat v záplavě příruček
12) ŽIVOTOSPRÁVA A STRAVOVÁNÍ rozšiřovat znalosti o: energetickém obsahu potravin, energetickém ekvivalentu pohybových činností, pěstovat povědomí o adekvátní potřebě kilojoulů při výdaji energie, ale také o vzniku obezity při nadměrné spotřebě potravin a minimálním pohybu. Toto vědomí by mělo posilovat potřebu intensivního pohybu ( Tabulky obsahu KJ v potravinách, ale i pro různé pohybové činnosti (14)) Motivace: na výpravách sledovat příjem a výdej energie. Soutěž o nejlepší tabulku potravin s cenami za 1000 KJ.
13) EXPEDIČNÍ STRAVOVÁNÍ znalosti o vhodných potravinách zkušenosti s vařiči, racionálním a rychlým vařením i za špatných povětrnostních podmínek, tréninky na výpravách, a na táboře ve formě her ve formě her. můj patent: "ešus menu". Ešus na vzduchové vrstvě nad plamenem (2 cm vysoká, prázdná konserva) zabalený do alobalu = trouba, ve které lze v malém a velkém ešusu nad sebou současně dusit a péct např. moučník. Za použití tohoto způsobu a plastových obalů od Ramy a tvarohu lze za 45 min připravit a současně zkonsumovat 6 chodů: polévku, přílohu, hlavní jídlo, salát, čaj a moučník. (Ovšem na expedici se takhle debužíruje výjimečně.)
14) INFORMATIKA trénink ve vyhledávání informací v knihovnách - využití tamních počítačů k vyhledávání pramenů, včetně Internetu smysluplné využití počítače pro potřeby expedice, psaní a editace textů, tabulek, časopisů, knížek apod. využití JOTI (Jamboree on the Internet, zkušenosti 4. oddíl) pro každoroční, podzimní celosvětovou komunikaci
15) PSANÍ (budoucí presentace expedice) rozvoj schopností písemného projevu: deník, kronika, táborový Internet (individuální vývěsky na maskovací síti zvýšily psanou produkci 3x) - metodika tvořivého psaní(1): psaní kratičkých, ale nápaditých textů přináší zajímavé výsledky.
16) MLUVENÍ degradace vyjadřovacích schopností televizí a výpočetní technikou. vytvářet příležitosti pro aktivní vyprávění příběhů. příběhy, nebo rozhovory nahrávat na diktafon (doporučuji opatřit do oddílového inventáře) vytvářet audio pořady, které všichni aktéři s velkým zájmem sledují na táboře každý večer jedna družina připraví na 10 min před večeří televizní program, který se může v "dopisech diváků" hodnotit
17) DIKTAFON využití na expedici: lze nahrávat deník dělat rozhovory s cizinci i s účastníky expedice přepisovat nahrávku do textové podoby a využít ji do expediční knihy zpestření expediční presentace např. v diashow trénink: manipulace s diktafonem pro kvalitní nahrávku, metodika rozhovoru (příprava), převedení nahrávky do textové podoby, slohové vybroušení
18) FOTOGRAFOVÁNÍ: základ presentace expedice představa o přístrojích a jejich nákupu: pro nácvik fotografického vidění stačí přístroje levné, nebo koupené v bazaru fotografickou techniku zvládat včas, nikoliv až na expedici fotografické vidění rozvíjet pořádáním fotovýprav a fotovýstav, fotografováním na výpravách a na táboře fotografování na diapositivy je z hlediska presentace nejvýhodnější (nákup materiálu ze společných prostředků) výhoda diapositivů oproti videu spočívá v možnosti libovolně dlouhého mluveného komentáře a možnosti volného přeskupování sekvencí pro archivaci diapositivů je velice důležité rodné číslo diapositivu (rok, měsíc, pořadové číslo). využití makrofotografie např. v přírodovědné expedici. fotografické "lovy beze zbraně" (teleobjektiv)
19) VIDEO: tvorba scénáře jako tvůrčí disciplina
20) KRIZOVÉ SITUACE: krize je produktivní stav, je třeba jí pouze vzít příchuť katastrofy (Max Frisch) výcvik jejich řešení při zachování bezpečnostních standardů představuje důležitou zkušenost, která zvyšuje psychickou odolnost při krizi skutečné (16, 17, 18) příklady: první pomoc, evakuace tábora při velké vodě, stavba tábora v dešti, nouzový bivak, noční pochod, noční výsadek optimismus, positivní myšlení a humor zvyšují psychickou odolnost (např. v trvalém dešti: "v krásným počasí umí tábořit každej blbec")
21) PŘEŽITÍ: dnes téměř módní disciplina relativně bohatá literatura (17) jednotlivé discipliny užitečné v životě i na expedici. vysoký motivační účinek discipliny poskytuje spoustu zajímavých programových možností.
22) ODBORNOST náplň expedice bude tím zajímavější, čím více "specialistů" se ji zúčastní, proto: - rozvíjet skautský program odborných zkoušek (19), kterých je v současné době stovka, ve 27 skupinách - dobrý vedoucí uplatní v expedici jakoukoliv odbornost rozvíjení specializace podle zájmů a vloh odpovídá potřebám a duchu doby
23) VYNÁLEZY Podporovat a vyzdvihovat vznik nových nápadů a zlepšováků všeho druhu ("patentový úřad"), týkajících se výstavby tábora, expediční výzbroje a výstroje, vaření, ekologie táboření, skautské informatiky, her, soutěží atd.
24) RACIONÁLNÍ CHOVÁNÍ umění řídit svůj čas (Time manager) zásady pro rozhodování a volbu schopnost třídit věci na důležité a nedůležité naléhavé a nenaléhavé umění učit se a získávat tak čas
25) JAZYKY podporovat a stimulovat učení cizích jazyků( překládat informace pro potřeby expedice) angličtina jako universální světový jazyk: anglický den na táboře, oddílovka bez češtiny (české slovo: - bod) komunikace po Internetu, JOTI (Skautské jamboree on the Internet), dopisování - zvládnutí základů jazyka země, kam pojedeme
26) PŘÁTELSTVÍ základ soudržných lidských společenství a základní konstruktivní strategie pro přežití lidstva úspěch expedice závisí na přátelství a partě atmosféra v oddíle, vznik a podpora kvalitních přátelských vztahů přátelské vztahy mimo jiné ovlivňuje také počet společně prožitých podniků
27) ODPOVĚDNOST, SPOLEHLIVOST základní předpoklad pro účast v expedici selhání registrovat v soutěži, nebo rozebrat v diskusi výcvik na malých věcech: včasný příchod, zařídit co jsem slíbil, dodržet dané slovo tam kde je to možné chválit a vyzvedávat
28) PŘÍRODNÍ PROSTŘEDÍ jako nejvhodnější pro vnímání krásy pokoru před dokonalostí a následné úvahy meditaci o světě, přírodě, našem místě v ní, o sobě a svých možnostech, směřování o ekologických souvislostech lidského konání
29) MEZINÁRODNÍ SKAUTING na světě je dnes 28,5 milionů skautů a skauting neexistuje pouze v 6 zemích světa, - to představuje fantastické možnosti, různým způsobem využitelných kontaktů. 30) RODIČE jejich zájem a pochopení smyslu skautské výchovy má primární význam, hledat cesty pro kontakty: maximální využití návštěvního dne na táboře, společná výprava rodičů s potomky, vánoční besídka, výroční zpráva o činnosti oddílu pravidelné informování o činnosti, problémech a potřebách, letáky, nebo dopisy, nejlépe osobní kontakty.

5. SKAUTSKÝ VEDOUCÍ A EXPEDIČNÍ SKAUTING
Expediční skauting vyžaduje složitější vedení, adekvátně složitější civilizaci. Osobnostní rysy vedoucího: zdokonalování a sebevzdělávání vede k produkci nových nápadů schopnosti koordinovat, pracovat týmově, rozvíjet spoluúčast na vedení, využívat spolupráce a tím eliminovat permanentní nedostatek času - znalost psychologie a schopnost rozvíjet speciální schopnosti svých svěřenců pomocí odborek umění motivovat své okolí jako osobnost být vzorem, zejména morálním Odměna: tvůrčí a pestrý život vědomí, že positivní výchova svěřenců představuje jednu z nejdůležitějších humanistických zásluh získávané zkušenosti jsou přenositelné i do profesního světa 6. SKAUTSKÝ ŽIVOTNÍ STYL A "MOJE OSMITISÍCOVKY" Přínos expedic pro rozvoj osobnosti: prověřená samostatnost zkušenost s tvorbou, realizací a presentací projektu zkušenost s pohybem ve světě základy dlouhodobého přátelství získání sebedůvěry pro další projekty Start k dalším projektům: vůdcovská zkouška, absolvování Lesní školy podnět Evropské skautské kanceláře pro aktivní evropské občanství: projekty Pasu pro Evropu(20): obsahují množství nápadů a námětů zaměřených na: Objevování, Životní hodnoty, Demokracii, Kulturu, Solidaritu, Životní poslání a znalost sociálních problémů projekt Eurošlápoty zahrnuje skautské základny v Evropě, kde lze levně, v táborových podmínkách, v kolektivu skautů a skautek z různých zemí společně pracovat na projektech Pasu pro Evropu a získavat tak přátele a kontakty se světem studium a jeho úspěšné dokončení profesní orientace, povolání, svět partnerský vztah a založení dlouhodobě funkční rodiny rodinný skauting, jako využití získaných zkušeností pro výchovu vlastních dětí pomoc při výchově vlastních dětí ve skautingu, vedení (jak se teď hodí vůdcovská zkouška) přátelé a oldskauting MOJE OSMITISÍCOVKY Osmitisícovek je na světě všeho všudy čtrnáct a prvním člověkem, který je všechny slezl je italský horolezec Reinhold Messner. Všichni nemohou a ani netouží být horolezci, přesto však mohou dosahovat symbolických osmitisícovek ve svých oborech, nebo ve svých životních plánech a projektech. Co může být pro někoho osmitisícovkou si musí rozhodnout každý sám. Zde nejde o boj s ostatními, ale o boj sama se sebou. Pro někoho může být osmitisícovkou maturita, pro druhého vysoká škola, pro třetího doktorát, pro dalšího fungující podnik, nebo fungující vztah, nebo rodina, postavený dům, vydařené děti, nebo přemožení vlastního sobectví a pomoc druhým. Dosažení vytčeného cíle je vždycky doprovázeno šťastnými pocity, které jsou tím větší, čím vyšší je cíl. Lze se tedy domnívat, že vymýšlení projektů, vytyčování cílů a následně jejich úspěšná, realizace, má veliký význam pro životní rovnováhu, sebedůvěru, vede k vnitřnímu uspokojení. To je zároveň cesta k prožívání pocitu štěstí, spojená s produkcí tělesných opiátů - endorfinů, vytvářejících pocity vrcholné blaženosti. Je to cesta k organizaci šťastného života. Ale pozor, řekli jsme úspěšná realizace. Neúspěšná může vést k opaku, k rozladění, depresi. I když tomu tak, vždycky, při určitém nadhledu, nemusí být. Na čem tedy závisí ona úspěšnost? Na správných odhadech: motivace a vůle dosáhnout cíle, správném odhadu svých možností, schopností, případně talentu, na sebedůvěře, na správných informacích, spolehlivosti partnerů atd. ... S těmito postupy souvisí positivní myšlení a optimismus. Podle mého názoru je optimismus přírodní zákonitost, protože každý živočich, či rostlina bojuje o svůj život na základě instinktů, v nichž je zakódováno, že tento boj má smysl. Evoluce druhů potvrzuje fakt že: optimista vnímá problém jako výzvu pesimista jako katastrofu Koncovka této úvahy zní: poslední výzkumy neuroimunopsychologů vedou k závěru, že všechny buňky lidského těla jsou spojeny s mozkem a tudíž stav mozku a tedy naše myšlení je bezprostředně ovlivňuje. To znamená, že positivní myšlení a optimismus ovlivňují celý náš imunitní systém a tudíž i zdravotní stav.

SKAUTSKÝ ŽIVOTNÍ STYL Jestliže se rozhlédneme kolem sebe, vidíme desítky a stovky životních stylů, kterými dnes lidé žijí. Připomíná to stav v přírodě, kdy na základě určitých podmínek se rozvíjela druhová rozmanitost, na kterou dnes hledíme s úžasem. Ekologové vědí, že druhová rozmanitost posiluje stabilitu ekosystému. Myslím, že totéž platí i v lidské společnosti, před níž stojí úkol rozvíjet schopnost, tuto skutečnost nejen tolerovat, ale využívat ji k dalšímu rozvoji. Tento úkol platí i pro nás, skauty, takže si nelze představovat, že skautský životní styl je jediný možný, nebo jedině správný a použitelný pro všechny. Že však je lidskému společenství i přírodě prospěšný, o tom jsme, jako skauti, přesvědčeni. Asi neexistuje nějaká oficiální verse skautského životního stylu a tak uvádím několik jeho rysů,bez nároku na úplnost: usilování o harmonický život, založený na rozvoji psychickém a fyzickém, mentálním, sociálním a duchovním snaha o uplatňování konstruktivních strategií (21), vedoucích k zachování všeho živého (biohumanismus) snaha o vysoký morální standard schopnost navazovat, rozvíjet a udržovat přátelské vztahy rozvíjení positivních vztahů ke svému okolí, přírodě a lidem celoživotní zájem o výchovu uplatňování organizačních a řídících schopností positivní myšlení a tvořivý přístup k životu, zejména v oblasti výchovy životní styl, založený na pobytu v přírodě a fysické aktivitě

7. SOUHRN

Expediční skauting (ES) představuje zvýšení výchovných nároků pro biologicky rychleji dospívající populaci ES představuje dlouhodobou vizi a zároveň motivaci pro skautskou výchovu a programy ES může být motivací pro množství nových programových možností ES může produkovat řadu zkušeností, přenositelných do sebevýchovy a životní cesty ES může být příspěvkem pro rozvoj tvořivosti a specializace pomocí odborných zkoušek

8. LITERATURA
1. Pavlíček J.: Člověk v drsné přírodě, Olympia, Praha, 1987 Trosečníkem v drsné přírodě, třetí přepracované vydání
2. Expedice Pars Vltava 93, FONS Speciál, Praha, 1994 3. Expediční kniha Pars Šumava 92, Pardubice, 1993
4. Oppidum °97, Kácov, 1. oddíl Pardubice, 1997
5. Indiáni na Losinském potoce, l. oddíl Pardubice, 1999
6. Břicháček V.: Skauting po 10 letech, Skautská universita, září 2000 (http//junak.pardubice.cz)
7. Messner R.: Vyznání dobrodruha, Trango, Vsetín, 1995
8. Hora P. a kol.: Prázdniny se šlehačkou, Mladá fronta, Praha,1984
9. Prázdninová škola Lipnice, Outward Bound Czech Republic: Instruktorský slabikář, 1994
10. Zapletal M. a kol.: Zlatý fond her, Mladá fronta, Praha, 1990
11. Neuman J.: Dobrodružné hry a cvičení v přírodě, Portál, Praha 1999 12. Neuman J. a kol.: Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem, Portál, Praha, 1999
13. Malý průvodce turistickým a vodáckým vybavením, Vodácké a turistické centrum Bisport, Týnec n. Sáz. 14. Energetické hodnoty potravin, Společnost STOB, P.O Box l46, 143 00, Praha, Tel.O2/4013377
15. Kožmín Z.: Tvořivý sloh, Victoria Publishing, Praha, 1995
16. Břicháček V., Cvrček Vl., Dvořáček J., Zapletal M.: Buď připraven, Skauting, Liberec, 1998 17. Wiseman J.: SAS Příručka jak přežít, Svojtka, Praha, 1999
18. Greenbank A.: SOS, Mladá fronta, Praha, 1971
19. Odborné zkoušky skautek a skautů, Junák - svaz skautů ČR, Tiskové a distribuční centrum, Praha, 1998
20. Pas pro Evropu, Tiskové a distribuční centrum Junáka Praha 1997
21. Klaban J.: Hledání cesty, Skautská universita, září 1999 (http//junak.pardubice.cz)