EXPEDIČNÍ
SKAUTING A MOJE OSMITISÍCOVKY
Jiří KLABAN - Kyb
Skautská universita
Pardubice, 26. 3. 2001
http://junak.pardubice.cz
1. POJEM
EXPEDICE
Encyklopedické heslo: vědecká výprava s výzkumným úkolem
Moje rozšířené pojetí: cílený projekt nového poznání, nebo dobrodružství
hledání či tvorby, jehož výsledek závisí na schopnostech, talentu, informacích,
fantasii, kreativitě a intuici účastníků. Pojmu projekt se dnes používá prakticky
ve stejném významu jako expedice a často může být i příhodnější.
Příklady expedic, resp. projektů v rozšířeném pojetí: Kolumbus: Objevení Ameriky
(bez ohledu,na to, že cílem bylo objevení cesty do Indie) Amundsen: Dosažení
jižního pólu Koch: Objevení X paprsků Pasteur: Objev sterilizace Michelangelo:
Výzdoba Sixtinské kaple Edison: Žárovka Ford: Velkovýroba aut Vedle projektů
velkých jsou i projekty zcela malé či větší např. skautská družinovka, výprava
či tábor, které rovněž vyžadují kreativitu, schopnosti, fantasii, informace.
Expedice, či projekt může být záležitostí jedince právě tak jako kolektivu.
Filosoficky vzato: i evoluci přírody si můžeme představit jako permanentní expedici
a právě tak i životní cestu.
2. PĚT
FÁZÍ EXPEDICE
2.1 Základní nápad Štěstí přeje připraveným, kteří se pohybují v
dostatečně velkém informačním poli, jsou tvořiví, mají intuicí, talent, vůli.
Podstatou úspěchu je i správně vytýčený problém. Pro vznik nápadu je důležité
také prostředí, atmosféra, souhra řady okolností.
2.2 Příprava Mostem od nápadu k realizaci je postup, založený na vyřešení
odpovědí na tyto základní otázky: CO?, PROČ?, KDE? (KAM?), KDY?, JAK?, které jsou
společné projektu v jakémkoliv oboru lidského podnikání, včetně cílené životní
cesty. V tom spočívá výchovný význam expedice: v přenesení zkušeností z expedice
do pozdějších projektů životních. Pavlíček (1): "Pečlivá a promyšlená
příprava snižuje míru rizika ve všedním životě stejně, jako v drsné přírodě.
Vrhneme-li se do něčeho bezhlavě, můžeme to díky náhodě zdolat, ale vítězství
je jako výhra v loterii. Perfektně své akce připravovali takové osobnosti, jako
Amundsen, Hillary, nebo Messner. Nemusíme mít obavy, že příliš dokonalou přípravou
ztratí akce nádech dobrodružství. Extremní podmínky vždy připraví řadu
překvapení." CO: rozvinutí základního nápadu do expedičních cílů, co bude
náplní expedice: turistika v neznámém prostoru, poznávání přírody, lidí, zvyků,
obyčejů, architektury, umění, historie, rozhovory s lidmi, fotografování,
malování, psaní deníku, natáčení videa, makrofotografie přírody, nahrávání
přírodních zvuků, experimentální archeologie, geologický průzkum, prověření
fysických sil v extremních podmínkách, pohyb ve vysokohorském prostředí,
testování výzbroje, pracovní brigáda v zahraničí ekologické aktivity, programy
Pasu pro Evropu (viz dále) ... PROČ: jaký je důvod našeho snažení, chceme si
ověřit naší fyzičku, jazykové znalosti, dokázat si, že jsme schopni pohybovat se v
cizím prostředí, zvýšit si sebedůvěru ... KDE - KAM: prostor ve kterém budeme
plnit expediční cíle, můžeme expediční záměry plnit ve finančně dostupnějším
terénu? je možné získat věrohodné informace? ... KDY: za týden, za měsíc, za rok,
za 4 roky, v létě, v zimě, o prázdninách, až našetříme peníze ... JAK: pěšky,
na kole, vlakem, autem, za 2000 Kč, za 20.000 Kč, peníze naspoříme, vyděláme, čím
přesvědčíme sponzory, nejslabší místa našich záměrů, výzbroj, výstroj,
stravování, doprava, pravidla soužití, rozhodování, vedení. Využití
manažerských technik např.: brainstorming: kolektivní stimulace nápadů myšlenkové
mapy: grafické znázorňování souvislostí rozhodovací analýza: hledání argumentů
pro a proti, s přiřazováním váhy podle důležitosti Tyto techniky mají tu výhodu,
že jich může využívat každý i v běžném denním životě. Hledání a
získávání informací, souvisejících s expedicí v literatuře, časopisech (Montana,
Turista, Outdoor, Everest, Turistika a hory, Kanoe raft, kajak), v knihovnách, na
internetových stránkách, kde lze nalézt informace o výzbroji, výstroji, cenách, o
jízdních řádech, službách, údaje o jednotlivých zemích, kontaktech, samozřejmě
i skautských, pomocí nichž lze pak dále získávat další, i aktuální informace.
2.3 REALISACE Představuje ověřování našich předpokladů, naší fyzičku, fysickou
a psychickou odolnost, úroveň využití výzbroje, výstroje, způsob stravování,
dopravy, soudržnost party, uplatnění jazykových schopností, ekonomiky expedice,
úroveň získaných poznatků i zajímavých exponátů, schopnosti improvizace,
řešení krizí v neznámém prostředí, prostě prověření skautského hesla
"Buď připraven (Werich: na pásku měl "Buď připraven", a on nebyl, tak
proč to inzeruje?)
2.4 PRESENTACE Presentací rozumím zveřejnění výsledků expedice, co jsme viděli,
zažili, čeho jsme dosáhli. Formy presentace: přednáška pro rodiče, veřejnost,
diashow, výstavka fotografií, kreseb, získaných exponátů, expediční knížka(2) ,
presentace na Internetu, článek v novinách, časopisech, rozhovor pro rozhlas, televizi
... Přednášku o expedici lze ozvláštnit např.: promítáním diapositivů na jedno
či více pláten, záběrovou pestrostí (detaily, makrofotografie portréty,situační
snímky, fotohumor, reportážní + záběry, konfrontace záběrů na více plátnech,
presentace trasy na mapě, nebo nákresu, reprodukce zajímavé fotografie z nějaké
publikace, malované obrázky - třeba z produkce vlčat apod.) uplatnění autentických
nahrávek ( diktafon) z průběhu expedice využití hudby v lyrických, případně
jiných pasážích využitím videoprojekce v části programu scénickou dramatizací
zážitků uplatnění různých pohledů: přírodovědného, historického
etnografického, poetického, jazykového atd. v podání příslušných specialistů
ochutnávkou expediční stravy (viz 6. oddíl) Sestavit expediční knížku je často z
různých důvodů problém, objevil jsem jedno řešení: v průběhu expedice natáčet
s pomocí diktafonu deník, rozhovory s jednotlivými členy, pak to přepsat na papír a
slohově učesat. Ale i tak to vyžaduje literáta. Tímto způsobem lze udělat knížku
i s vlčaty, která může být zajímavá zejména jejich obrázky. TECHNOLOGIE VÝROBY
EXPEDIČNÍ KNIHY amatérským způsobem pro menší počet výtisků např. pro
účastníky expedice nebo representační účely (3, 4, 5): Všechny texty, psané
nejlépe na počítači, ale i rukou, spolu s obrázky, případně i fotografiemi se
upraví v konečné formě( t.j. s okraji a stránkováním) na formát A4. Ze čtyř
takových stran se vytvoří oboustranný formát A3, který současným zkopírováním a
zmenšením poskytne oboustranný formát A4,obsahující 4 strany formátu A5, jakožto
formát knížky. V případě velkého počtu fotografií, zejména barevných, se tyto
ve formátu 9x13, nebo 10xl5 cm nalepují na papír formátu A3: vertikální v počtu 9,
horizontální v počtu 8 ks na stranu. U menšího formátu je místo na doprovodný text
přímo u fotografií, u většího se na text obětuje plocha jedné fotografie. Tyto
strany se pak barevně zkopírují a současně zmenší na formát A4 za cca l6 Kč/str.
Abychom se dostali s těmito fotografiemi na formát A5, musíme kopírovat a zmenšovat
ještě jednou. Kvalita současných kopírek poskytuje ještě dostatečně kvalitní
zmenšeninu. Tímto způsobem lze do knížky dostat i ručně malované barevné
obrázky, což v případě dětské kresby má svou poesii. Nejlevnější vazba je
šitá, vyžaduje však promyšlené uspořádání stránek. Elegantní, ale drahé jsou
vazby profesionální. 100 stránková černobílá knížka přijde tak na cca 7O Kč, s
jednou barevnou vložkou se 14 fotografiemi asi na 100 Kč. Presentace představuje
motivaci pro účastníky a inspiraci pro posluchače. Součástí presentace je i její
propagace. Presentace stejně jako příprava a realizace expedice, se tak může stát
výchovným prostředkem a stimulací pro rozvinutí tvořivosti. Také je odpovědí na
otázku: kolik lidí přišlo a jak jsme je zaujali. Kladný výsledek posiluje
sebedůvěru, záporný je cennou zkušeností. Presentace tak vytváří tlak na to, aby
naše expedice byla v něčem nová, originální, neotřelá, zajímavá, což lze
zohlednit již při jejím plánování. Automaticky se vynořuje analogie s uváděním
nového výrobku, či služby na trh, což jen dále potvrzuje obecnou použitelnost
získávaných zkušeností.
2.5 HODNOCENÍ Italský horolezec Messner, který jako první člověk zdolal všech l4
osmitisícovek napsal (7): "Učím se víc z chyb než z úspěchů. Tajemství mé
úspěšnosti jsou pokusy a omyly." Michelangelo, největší renesanční umělec:
"Dokonalost závisí na maličkostech, dokonalost ale není maličkost."
Hodnocení představuje zpětnou vazbu a je odpovědí na základní otázku: co jsme
chtěli, jak to dopadlo a proč to tak dopadlo. Z hlediska výchovného je hodnocení
rovnocenné předchozím etapám, protože učí dívat se kriticky na vlastní dílo a
brát si poučení z chyb pro budoucnost.
3. IDEA
EXPEDIČNÍHO SKAUTINGU
Zrála ve mně mnoho let, kdy od táborových her na různé expedice došlo k realizaci
různých projektů skutečných, při nichž jsem si začal uvědomovat jejich výchovný
význam pro formování osobnosti, kteroužto myšlenku mi později někteří jejich
aktéři potvrdili. Celý skauting je na projektech založen, vždyť co jiného je
družinovka, oddílovka, výprava, či tábor než realizace docela malého, či
většího projektu? Základní idea expedičního skautingu ale je založena na:
motivující dlouhodobé vizi, že se v budoucnu zúčastním Velké Expedice, která
prověří moje schopnosti a odolnost v jakési "skautské maturitě", při
které dokážu sobě i okolí, že nejsem jen tak nějaké" ořezávátko" a
že se na ní tudíž musím připravovat zjištění (6), že děti biologicky
dozrávají o 3 roky dříve, než před sto lety, a že nástup puberty tedy není v l5,
ale již ve 12 - 13 letech, na což je nutno samozřejmě reagovat náročnějším
programem přesvědčení o přenositelnosti získaných skautských a posléze
expedičních zkušeností pro další život. To je v podstatě myšlenka, která se
shoduje s představou italského horolezce Messnera (7), prvního člověka který slezl
všech 14 osmitisícovek, o tom, že základním faktorem úspěchu je motivace a že
expediční projekty mají mnoho společného s moderním managementem a v tomto smyslu
koná i akce pro manažery. Prožitková pedagogika (4, 5, 6, 7), kterou u nás začala
provádět Prázdninová škola Lipnice, později člen mezinárodní organizace Outward
Bound, je založena na podobných principech a je rovněž využívána k výcviku
manažerů. Protože je všeobecně známo, že na expedice se přijímají jen lidé
spolehliví a schopní, je pouze krok k tomu, vytvořit limity, které musí účastník
expedice splnit. Limity pro účast v Expedici si může každý oddíl určit svoje:
mohou to být např. pracovitost, spolehlivost, odpovědnost, splněný 2. stupeň
zdatnosti, odborky např. poutníka, Tři orlí péra, účast na výpravách , nachozené
kilometry, dosažené vrcholy (součet výškových metrů), účast na kursech,
návštěva chráněných krajinných oblastí, městských reservací, fyzická kondice,
počet nocí pod stanem, ale také morální vlastnosti, schopnosti udržovat
přátelství atd. ...
4.VÝCHOVNÉ
MOŽNOSTI EXPEDIČNÍHO SKAUTINGU
1) SKAUTING Základna, na které lze teprve stavět nadstavbu skautingu expedičního.
2) DRUŽINOVÝ SYSTÉM Moderně řečeno týmová spolupráce, kterou Baden Powell objevil
dřív než manažeři. Přesto, že v mnoha oddílech funguje neúplně, je nutné ji
maximálně podporovat k výcviku řady vlastností, potřebných na expedici
3) ČETBA Podporovat ji jako motivaci pro expedici a jako protiváhu k pasivní konsumaci
obrazovky, plodící citovou otupělost, nesoustředěnost, konsumní přístupy, a
likvidující fantasii a komunikační schopnosti.
4) HRA NA EXPEDICI Do klasického programu ji zabudovávat jako dlouhodobou hru, ve které
lze postupně trénovat návyky pro expedici skutečnou. Témata expedic lze vybírat z
historie, ekologie, přírodovědy, zeměpisu atd. tak, aby jejich průběh poskytl
další dimense faktických poznatků i emotivních zážitků
5) EXPEDIČNÍ DENÍK Součást skautského zápisníku, obsahující zajímavé informace
pro uplatnění v expedici, tabulky dosažených výkonů, vrcholů, CHKO, nachozených
kilometrů, dnů strávených pod stanem, itineráře výprav, zákresy tras do map a
plánků, deníkové záznamy atd. ...
6) MOTIVACE Pro budoucí účast na Expedici zahájením spoření a vydělávání peněz
na osobní expediční konto
7) POSTUPNÉ VYBAVOVÁNÍ Skautskou výzbrojí a výstrojí, která je všeobecně
použitelná, na rozdíl od řady sportů a může představovat tipy na dárky pro
rodiče. Postupný, ale systematický nákup(dohoda v oddíle) je vždy finančně
úspornější. Orientaci v záplavě nabídky představuje: každoročně aktualizovaný
"Malý průvodce turistickým a vodáckým vybavením"(13), koupě ve
specialisovaných obchodech jarní a podzimní veletrh Sport Prague: okouknout a
vlastnoručně napodobit, nebo koupit s veletržní nebo množstevní slevou.
8) KONCOVÁ VÝBAVA (Maximalistický návrh) pro skautskou a expediční činnost
umožňuje provádět skautský program v širokém rozsahu a je dobré, aby ji dopředu
znali skauti i jejich rodiče. Výzbroj: kroužkový blok, batoh, spací pytel, karimatka,
zavírací nůž, sekera, busola, baterka (čelovka), hodinky, stopky, vařič,
fotoaparát, diktafon, (hudební nástroj), stan a vařič, bicykl + helma, lyže -
běžky, brusle, hokejka. Koordinace a finanční optimalizace nákupu, bazary (!)
Výstroj: skautský kroj, oblečení do přírody: pronikají do něho moderní, ale
samozřejmě dražší materiály. Stále však platí cibulový princip: pětivrstvé
oblečení, umožňující svlékání a oblékání podle povětrnostní situace: l.
spodní prádlo saje pot, 2. lehké, prodyšné a rychle schnoucí košile a trika, 3.
lehká tepelná vrstva: dříve svetr dnes flísový materiál, 4.větrovka, jako ochrana
proti větru, 5. nepromokavá, ale neprodyšná ochrana: klasická pláštěnka, poncho,
nebo v bezvětří i deštník. Moderní, ale drahé materiály jsou nepromokavé a při
tom prodyšné a splňují tak současně funkci 4. a 5. vrstvy (Gore Tex, větrovka od
5.000 Kč) boty: sportovní polobotky ("botasky") turistické vysoké boty,
pevné a odolné proti vodě, dříve kožené pohorky, dnes z moderních a lehkých
materiálů, základní bota pro výpravy - pohorky pro vysokohorskou turistiku, těžký,
nebo zimní terén, s tepelnou isolací, pro náročné akce
9) OBLEČENÍ Základní znalosti pro různé povětrnostní situace: v horku, mrazu,
dešti, sněžení, větru, vichřici a jejich kombinacích, zvládnutí teorie tepelného
komfortu. Tréninky: např. zaměřený na vícehodinový pohyb v dešti s vyhodnocením
jak kdo.
10) VÁHA NESENÉHO NÁKLADU vážení výzbroje, výstroje, oblečení a potravin a
minimalizace váhy, jako trénink a příprava. Kalorická hodnota a váha potravin,
versus denní potřeba energie při různých činnostech. SKANDINÁVSKÁ VÝBAVA (3):
zkušenosti z 21 denní, dvoučlenné expedice "S krosnou za polární kruh" v
r. l982, podniknuté za použití vlaku a 21denní režijní jízdenky Nord Tourist, jako
inspirace pro adaptaci na dnešní poměry. V závorce váha v gramech: VÝSTROJ NA SOBĚ:
trenýrky (l00), košile (300), texasky (700), ponožky vlněné (70), pohorky (2000),
větrovka (400), kapesník (25), notes s tužkou (100), hřeben (20). V PŘÍRUČNÍ
TAŠCE: doklady + peníze v obalu, k zavěšení na krk (250), silonový batůžek (200),
fotoaparát (350). VÝSTROJ V KROSNĚ CELKEM: 4395 gramů kulich (115), baret (40), svetr
(600), tepláky (300), pulovr (250), košile náhradní (400), 2 trika (200), šátek na
krk (40), trenýrky 2x (200), rukavice (120), golfky (350), šle (80), vlněné podkolenky
(150), vlněné ponožky 2x (140), kapesník 4x (100), kamaše silonové (150), plavky
(80), tenké ponožky 2x (80), sandály (700). VÝZBROJ V KROSNĚ CELKEM: 7410 gramů
ledvinový pás, neexistovaly karimatky (250), spacák v obalu (1700), vložka do spacáku
(350), polovina stanu Start (850), ručník (150), WC papír, mýdlo (30), utěrka (100),
hadr, krém na boty, žínka (150), l6x kinofilm (520), nepromokavý obal na krosnu (150),
vařič na pevný líh + sirky (200), 7 krabiček pevného lihu (460), průvodce, mapy,
psací potřeby (800), dvojitý ešus a v něm: Al držák na víčko, 2x sirky v PE
obalu, 20 pytlíků čaje, umělé sladidlo, lžíce (1000), polyetylenová láhev (nebyly
ještě PET) (100), KPZ (140), lékárnička (210), rádio (150), alobal (100). POTRAVINY
V KROSNĚ NA 21 DNŮ CELKEM: 11745 gramů : knäckebrot (1150), pražené vločky s cukrem
a kalorickými přísadami v zatavených pytlících 21x po 7O g (1500), 4x po 100 g
(400), dehydrovaná bramborová kaše (35O), sladké oplatky (530), čokoláda (500),
instantní mléko (350), ovocné extrakty do vody (400), instantní kakao (300), špagety
(500), pytlíková gulášovka + sušená zelenina (300), kečup a hořčice v PE
lahvičce po l40 g (280), slanina (500), sůl (175), l vepřová konserva (500), l
hovězí konserva (500), 1 luncheon-meat v konservě (500), tavený sýr na mazání,
místo másla (400), jemně nakrájený uherák v alobalu (1100), čabajka (80), konserva
rybí pasty (280), sýrové plátky zatavené (150), rýže (500), paštikové konservy 5x
po 100g (500). Po návratu zbylo cca 500 g potravin. SUMARISACE CELKEM: 26 550 gramů :
krosna: 2200 g, příruční taška: 800 g, výstroj: 4395 g, výzbroj: 7380 g, potraviny:
11745 g PÁR POZNÁMEK: při prohlídce měst jsme obě krosny uložili do velkého
úschovného boxu na nádraží, když předtím, vše potřebné na den jsme dali do
lehkého silonového batůžku. v přírodě jsme nechali krosny ve stanu (ve Skandinávii
se nekrade), v hotelu nebo soukromí (anglická konversace). velice se osvědčily ovesné
vločky, pražené s cukrem, plněné ořechy, čokoládou, hrozinkami,kokosovou moučkou
obilními klíčky, vitamíny. Ty byly dopředu napytlíkované na přesné porce, které
se daly bez dalšího kdekoliv konsumovat jako kalorická bomba, nebo rozvařit na kaši.
11) FYZIČKA Současná civilizace upřednostňuje pohodlí, zábavu, konsum, závislosti
všeho druhu, což se projevuje v: snížené imunitní a fysické odolnosti a
zdravotních problémech celé populace, zejména dětí nechuti opouštět pohodlí u
televize a počítače snižující se účastí na pohybových aktivitách a výpravách
do přírody Je proto potřeba jít proti proudu (Werich: postoupíme o sta kilometrů) a
maximálně zvyšovat pohybové aktivity v klubovně, v jejím okolí, v tělocvičně,
ale hlavně v přírodě, na výpravách a na táboře a hledat a vynalézat nové
MOTIVACE: v rámci přípravy na expedici provádět všestranné sportovní tréninky
úměrné věku měřit a zapisovat výkony, používat bodovacích tabulek a věkové
bonifikace pro podporu soutěživosti nezávisle na věku namnožit tabulky pro
zapisování všech výkonů, zavést parametr "% zlepšení", pro soutěž sama
se sebou vedle atletických výkonů evidovat rekordy osobní i oddílové, účast na
výpravách, počet nachozených kilometrů, navštívené CHKO, dosažené vrcholy hor
(sčítat výškové metry) výstup na Everest: výškové metry nachodit na malém
kopci,nebo na schodech, třeba v delším časovém úseku další motivace vyhledávat v
záplavě příruček
12) ŽIVOTOSPRÁVA A STRAVOVÁNÍ rozšiřovat znalosti o: energetickém obsahu potravin,
energetickém ekvivalentu pohybových činností, pěstovat povědomí o adekvátní
potřebě kilojoulů při výdaji energie, ale také o vzniku obezity při nadměrné
spotřebě potravin a minimálním pohybu. Toto vědomí by mělo posilovat potřebu
intensivního pohybu ( Tabulky obsahu KJ v potravinách, ale i pro různé pohybové
činnosti (14)) Motivace: na výpravách sledovat příjem a výdej energie. Soutěž o
nejlepší tabulku potravin s cenami za 1000 KJ.
13) EXPEDIČNÍ STRAVOVÁNÍ znalosti o vhodných potravinách zkušenosti s vařiči,
racionálním a rychlým vařením i za špatných povětrnostních podmínek, tréninky
na výpravách, a na táboře ve formě her ve formě her. můj patent: "ešus
menu". Ešus na vzduchové vrstvě nad plamenem (2 cm vysoká, prázdná konserva)
zabalený do alobalu = trouba, ve které lze v malém a velkém ešusu nad sebou
současně dusit a péct např. moučník. Za použití tohoto způsobu a plastových
obalů od Ramy a tvarohu lze za 45 min připravit a současně zkonsumovat 6 chodů:
polévku, přílohu, hlavní jídlo, salát, čaj a moučník. (Ovšem na expedici se
takhle debužíruje výjimečně.)
14) INFORMATIKA trénink ve vyhledávání informací v knihovnách - využití tamních
počítačů k vyhledávání pramenů, včetně Internetu smysluplné využití
počítače pro potřeby expedice, psaní a editace textů, tabulek, časopisů, knížek
apod. využití JOTI (Jamboree on the Internet, zkušenosti 4. oddíl) pro každoroční,
podzimní celosvětovou komunikaci
15) PSANÍ (budoucí presentace expedice) rozvoj schopností písemného projevu: deník,
kronika, táborový Internet (individuální vývěsky na maskovací síti zvýšily
psanou produkci 3x) - metodika tvořivého psaní(1): psaní kratičkých, ale
nápaditých textů přináší zajímavé výsledky.
16) MLUVENÍ degradace vyjadřovacích schopností televizí a výpočetní technikou.
vytvářet příležitosti pro aktivní vyprávění příběhů. příběhy, nebo
rozhovory nahrávat na diktafon (doporučuji opatřit do oddílového inventáře)
vytvářet audio pořady, které všichni aktéři s velkým zájmem sledují na táboře
každý večer jedna družina připraví na 10 min před večeří televizní program,
který se může v "dopisech diváků" hodnotit
17) DIKTAFON využití na expedici: lze nahrávat deník dělat rozhovory s cizinci i s
účastníky expedice přepisovat nahrávku do textové podoby a využít ji do
expediční knihy zpestření expediční presentace např. v diashow trénink: manipulace
s diktafonem pro kvalitní nahrávku, metodika rozhovoru (příprava), převedení
nahrávky do textové podoby, slohové vybroušení
18) FOTOGRAFOVÁNÍ: základ presentace expedice představa o přístrojích a jejich
nákupu: pro nácvik fotografického vidění stačí přístroje levné, nebo koupené v
bazaru fotografickou techniku zvládat včas, nikoliv až na expedici fotografické
vidění rozvíjet pořádáním fotovýprav a fotovýstav, fotografováním na
výpravách a na táboře fotografování na diapositivy je z hlediska presentace
nejvýhodnější (nákup materiálu ze společných prostředků) výhoda diapositivů
oproti videu spočívá v možnosti libovolně dlouhého mluveného komentáře a
možnosti volného přeskupování sekvencí pro archivaci diapositivů je velice
důležité rodné číslo diapositivu (rok, měsíc, pořadové číslo). využití
makrofotografie např. v přírodovědné expedici. fotografické "lovy beze
zbraně" (teleobjektiv)
19) VIDEO: tvorba scénáře jako tvůrčí disciplina
20) KRIZOVÉ SITUACE: krize je produktivní stav, je třeba jí pouze vzít příchuť
katastrofy (Max Frisch) výcvik jejich řešení při zachování bezpečnostních
standardů představuje důležitou zkušenost, která zvyšuje psychickou odolnost při
krizi skutečné (16, 17, 18) příklady: první pomoc, evakuace tábora při velké
vodě, stavba tábora v dešti, nouzový bivak, noční pochod, noční výsadek
optimismus, positivní myšlení a humor zvyšují psychickou odolnost (např. v trvalém
dešti: "v krásným počasí umí tábořit každej blbec")
21) PŘEŽITÍ: dnes téměř módní disciplina relativně bohatá literatura (17)
jednotlivé discipliny užitečné v životě i na expedici. vysoký motivační účinek
discipliny poskytuje spoustu zajímavých programových možností.
22) ODBORNOST náplň expedice bude tím zajímavější, čím více
"specialistů" se ji zúčastní, proto: - rozvíjet skautský program
odborných zkoušek (19), kterých je v současné době stovka, ve 27 skupinách - dobrý
vedoucí uplatní v expedici jakoukoliv odbornost rozvíjení specializace podle zájmů a
vloh odpovídá potřebám a duchu doby
23) VYNÁLEZY Podporovat a vyzdvihovat vznik nových nápadů a zlepšováků všeho druhu
("patentový úřad"), týkajících se výstavby tábora, expediční výzbroje
a výstroje, vaření, ekologie táboření, skautské informatiky, her, soutěží atd.
24) RACIONÁLNÍ CHOVÁNÍ umění řídit svůj čas (Time manager) zásady pro
rozhodování a volbu schopnost třídit věci na důležité a nedůležité naléhavé a
nenaléhavé umění učit se a získávat tak čas
25) JAZYKY podporovat a stimulovat učení cizích jazyků( překládat informace pro
potřeby expedice) angličtina jako universální světový jazyk: anglický den na
táboře, oddílovka bez češtiny (české slovo: - bod) komunikace po Internetu, JOTI
(Skautské jamboree on the Internet), dopisování - zvládnutí základů jazyka země,
kam pojedeme
26) PŘÁTELSTVÍ základ soudržných lidských společenství a základní
konstruktivní strategie pro přežití lidstva úspěch expedice závisí na
přátelství a partě atmosféra v oddíle, vznik a podpora kvalitních přátelských
vztahů přátelské vztahy mimo jiné ovlivňuje také počet společně prožitých
podniků
27) ODPOVĚDNOST, SPOLEHLIVOST základní předpoklad pro účast v expedici selhání
registrovat v soutěži, nebo rozebrat v diskusi výcvik na malých věcech: včasný
příchod, zařídit co jsem slíbil, dodržet dané slovo tam kde je to možné chválit
a vyzvedávat
28) PŘÍRODNÍ PROSTŘEDÍ jako nejvhodnější pro vnímání krásy pokoru před
dokonalostí a následné úvahy meditaci o světě, přírodě, našem místě v ní, o
sobě a svých možnostech, směřování o ekologických souvislostech lidského konání
29) MEZINÁRODNÍ SKAUTING na světě je dnes 28,5 milionů skautů a skauting neexistuje
pouze v 6 zemích světa, - to představuje fantastické možnosti, různým způsobem
využitelných kontaktů. 30) RODIČE jejich zájem a pochopení smyslu skautské výchovy
má primární význam, hledat cesty pro kontakty: maximální využití návštěvního
dne na táboře, společná výprava rodičů s potomky, vánoční besídka, výroční
zpráva o činnosti oddílu pravidelné informování o činnosti, problémech a
potřebách, letáky, nebo dopisy, nejlépe osobní kontakty.
5.
SKAUTSKÝ VEDOUCÍ A EXPEDIČNÍ SKAUTING
Expediční skauting vyžaduje složitější vedení, adekvátně složitější
civilizaci. Osobnostní rysy vedoucího: zdokonalování a sebevzdělávání vede k
produkci nových nápadů schopnosti koordinovat, pracovat týmově, rozvíjet
spoluúčast na vedení, využívat spolupráce a tím eliminovat permanentní nedostatek
času - znalost psychologie a schopnost rozvíjet speciální schopnosti svých
svěřenců pomocí odborek umění motivovat své okolí jako osobnost být vzorem,
zejména morálním Odměna: tvůrčí a pestrý život vědomí, že positivní výchova
svěřenců představuje jednu z nejdůležitějších humanistických zásluh
získávané zkušenosti jsou přenositelné i do profesního světa 6. SKAUTSKÝ
ŽIVOTNÍ STYL A "MOJE OSMITISÍCOVKY" Přínos expedic pro rozvoj osobnosti:
prověřená samostatnost zkušenost s tvorbou, realizací a presentací projektu
zkušenost s pohybem ve světě základy dlouhodobého přátelství získání
sebedůvěry pro další projekty Start k dalším projektům: vůdcovská zkouška,
absolvování Lesní školy podnět Evropské skautské kanceláře pro aktivní evropské
občanství: projekty Pasu pro Evropu(20): obsahují množství nápadů a námětů
zaměřených na: Objevování, Životní hodnoty, Demokracii, Kulturu, Solidaritu,
Životní poslání a znalost sociálních problémů projekt Eurošlápoty zahrnuje
skautské základny v Evropě, kde lze levně, v táborových podmínkách, v kolektivu
skautů a skautek z různých zemí společně pracovat na projektech Pasu pro Evropu a
získavat tak přátele a kontakty se světem studium a jeho úspěšné dokončení
profesní orientace, povolání, svět partnerský vztah a založení dlouhodobě
funkční rodiny rodinný skauting, jako využití získaných zkušeností pro výchovu
vlastních dětí pomoc při výchově vlastních dětí ve skautingu, vedení (jak se
teď hodí vůdcovská zkouška) přátelé a oldskauting MOJE OSMITISÍCOVKY
Osmitisícovek je na světě všeho všudy čtrnáct a prvním člověkem, který je
všechny slezl je italský horolezec Reinhold Messner. Všichni nemohou a ani netouží
být horolezci, přesto však mohou dosahovat symbolických osmitisícovek ve svých
oborech, nebo ve svých životních plánech a projektech. Co může být pro někoho
osmitisícovkou si musí rozhodnout každý sám. Zde nejde o boj s ostatními, ale o boj
sama se sebou. Pro někoho může být osmitisícovkou maturita, pro druhého vysoká
škola, pro třetího doktorát, pro dalšího fungující podnik, nebo fungující vztah,
nebo rodina, postavený dům, vydařené děti, nebo přemožení vlastního sobectví a
pomoc druhým. Dosažení vytčeného cíle je vždycky doprovázeno šťastnými pocity,
které jsou tím větší, čím vyšší je cíl. Lze se tedy domnívat, že vymýšlení
projektů, vytyčování cílů a následně jejich úspěšná, realizace, má veliký
význam pro životní rovnováhu, sebedůvěru, vede k vnitřnímu uspokojení. To je
zároveň cesta k prožívání pocitu štěstí, spojená s produkcí tělesných
opiátů - endorfinů, vytvářejících pocity vrcholné blaženosti. Je to cesta k
organizaci šťastného života. Ale pozor, řekli jsme úspěšná realizace.
Neúspěšná může vést k opaku, k rozladění, depresi. I když tomu tak, vždycky,
při určitém nadhledu, nemusí být. Na čem tedy závisí ona úspěšnost? Na
správných odhadech: motivace a vůle dosáhnout cíle, správném odhadu svých
možností, schopností, případně talentu, na sebedůvěře, na správných
informacích, spolehlivosti partnerů atd. ... S těmito postupy souvisí positivní
myšlení a optimismus. Podle mého názoru je optimismus přírodní zákonitost,
protože každý živočich, či rostlina bojuje o svůj život na základě instinktů, v
nichž je zakódováno, že tento boj má smysl. Evoluce druhů potvrzuje fakt že:
optimista vnímá problém jako výzvu pesimista jako katastrofu Koncovka této úvahy
zní: poslední výzkumy neuroimunopsychologů vedou k závěru, že všechny buňky
lidského těla jsou spojeny s mozkem a tudíž stav mozku a tedy naše myšlení je
bezprostředně ovlivňuje. To znamená, že positivní myšlení a optimismus ovlivňují
celý náš imunitní systém a tudíž i zdravotní stav.
SKAUTSKÝ ŽIVOTNÍ STYL Jestliže se rozhlédneme kolem sebe, vidíme desítky a stovky životních stylů, kterými dnes lidé žijí. Připomíná to stav v přírodě, kdy na základě určitých podmínek se rozvíjela druhová rozmanitost, na kterou dnes hledíme s úžasem. Ekologové vědí, že druhová rozmanitost posiluje stabilitu ekosystému. Myslím, že totéž platí i v lidské společnosti, před níž stojí úkol rozvíjet schopnost, tuto skutečnost nejen tolerovat, ale využívat ji k dalšímu rozvoji. Tento úkol platí i pro nás, skauty, takže si nelze představovat, že skautský životní styl je jediný možný, nebo jedině správný a použitelný pro všechny. Že však je lidskému společenství i přírodě prospěšný, o tom jsme, jako skauti, přesvědčeni. Asi neexistuje nějaká oficiální verse skautského životního stylu a tak uvádím několik jeho rysů,bez nároku na úplnost: usilování o harmonický život, založený na rozvoji psychickém a fyzickém, mentálním, sociálním a duchovním snaha o uplatňování konstruktivních strategií (21), vedoucích k zachování všeho živého (biohumanismus) snaha o vysoký morální standard schopnost navazovat, rozvíjet a udržovat přátelské vztahy rozvíjení positivních vztahů ke svému okolí, přírodě a lidem celoživotní zájem o výchovu uplatňování organizačních a řídících schopností positivní myšlení a tvořivý přístup k životu, zejména v oblasti výchovy životní styl, založený na pobytu v přírodě a fysické aktivitě
7. SOUHRN
Expediční skauting (ES) představuje zvýšení výchovných nároků pro biologicky rychleji dospívající populaci ES představuje dlouhodobou vizi a zároveň motivaci pro skautskou výchovu a programy ES může být motivací pro množství nových programových možností ES může produkovat řadu zkušeností, přenositelných do sebevýchovy a životní cesty ES může být příspěvkem pro rozvoj tvořivosti a specializace pomocí odborných zkoušek
8.
LITERATURA
1. Pavlíček J.: Člověk v drsné přírodě, Olympia, Praha, 1987 Trosečníkem v
drsné přírodě, třetí přepracované vydání
2. Expedice Pars Vltava 93, FONS Speciál, Praha, 1994 3. Expediční kniha Pars Šumava
92, Pardubice, 1993
4. Oppidum °97, Kácov, 1. oddíl Pardubice, 1997
5. Indiáni na Losinském potoce, l. oddíl Pardubice, 1999
6. Břicháček V.: Skauting po 10 letech, Skautská universita, září 2000
(http//junak.pardubice.cz)
7. Messner R.: Vyznání dobrodruha, Trango, Vsetín, 1995
8. Hora P. a kol.: Prázdniny se šlehačkou, Mladá fronta, Praha,1984
9. Prázdninová škola Lipnice, Outward Bound Czech Republic: Instruktorský slabikář,
1994
10. Zapletal M. a kol.: Zlatý fond her, Mladá fronta, Praha, 1990
11. Neuman J.: Dobrodružné hry a cvičení v přírodě, Portál, Praha 1999 12. Neuman
J. a kol.: Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem, Portál, Praha,
1999
13. Malý průvodce turistickým a vodáckým vybavením, Vodácké a turistické centrum
Bisport, Týnec n. Sáz. 14. Energetické hodnoty potravin, Společnost STOB, P.O Box l46,
143 00, Praha, Tel.O2/4013377
15. Kožmín Z.: Tvořivý sloh, Victoria Publishing, Praha, 1995
16. Břicháček V., Cvrček Vl., Dvořáček J., Zapletal M.: Buď připraven, Skauting,
Liberec, 1998 17. Wiseman J.: SAS Příručka jak přežít, Svojtka, Praha, 1999
18. Greenbank A.: SOS, Mladá fronta, Praha, 1971
19. Odborné zkoušky skautek a skautů, Junák - svaz skautů ČR, Tiskové a
distribuční centrum, Praha, 1998
20. Pas pro Evropu, Tiskové a distribuční centrum Junáka Praha 1997
21. Klaban J.: Hledání cesty, Skautská universita, září 1999
(http//junak.pardubice.cz)