Skautská volba

 Skautská univerzita Pardubice - 30. května 2005

Skauting kontra budoucnost

Klaban Jiří

Obsah přednášky. 1

Vývoj složitosti v přírodě. 1

Nejvyšší úroveň  složitosti v přírodě. 2

Vývoj složitosti v lidské společnosti 2

Vývoj složitosti v lidské společnosti 2

Porovnání civilizací  2.vlna: 2

Porovnání civilizací  3. Vlna: 3

Civilizace 3.vlny. 3

Skauting a budoucnost: Jev:  Složitost 4

Skauting a budoucnost: Jev: Superkonkurence. 4

Skauting a budoucnost: Jev: Znalostní civilizace. 4

Skauting a budoucnost: Jev: Individualizace společnosti 5

Skauting a budoucnost: Jev: Časový deficit 5

Skauting a budoucnost: Jev: Flexibilita a pružnost 6

Skauting a budoucnost: Jev: Tvorba a kreativita. 6

Skauting a sebevýchova - potenciál sebevýchovy. 6

Skauting a sebevýchova - potenciál sebevýchovy. 7

Skauting a sebevýchova Cesta k vrcholu. 7

Skauting a sebevýchova Protomy. 7

Skauting a sebevýchova  Cesta kolem světa. 8

Obsah přednášky

lEvoluční vývoj

lVývoj složitosti v přírodě

lVývoj složitosti v lidské společnosti

lSkauting a budoucnost

lOhrožení

lPříležitosti

lSkauting a sebevýchova

lPotenciál sebevýchovy

lProjekty Skautské univerzity Pardubice

l 

 Vývoj složitosti v přírodě

lČástice atomu

lAtom

lMolekula jednoduchá

lMolekula složitá

lPolymer

lKoacervát

lŽivá buňka

lJednobuněční

lMnohobuněční

lPestrá paleta rostlinné a živočišné říše

lČlověk - vrchol pyramidy

 

 Nejvyšší úroveň  složitosti v přírodě

lČlověk: 

l75 bilionů buněk,

lnejvyšší úroveň složitosti v člověku:

lmozek: 100 miliard neuronů

lkaždý s cca 50 synapsemi

lOdhaduje se, že v těle člověka v průběhu 24 hod proběhnou kvadriliony (řád s 18 nulami) reakcí

Vývoj složitosti v lidské společnosti

lŠimpanz (má nejvyšší podobnost DNA s člověkem: 91 %)

lAustralopithecus

lHomo sapiens

lHomo sapiens sapiens

lTlupa

lKmen

lKnížectví

lKrálovství

lStát

lSoustátí

lGlobální organizace

Vývoj složitosti v lidské společnosti

lPravěk:

llovec,

lrybář,

lsběrač,

lpastevec

l1. Vlna: zemědělská civilizace:

lmotyka ( 10 000 let př.Kr.)

l2. Vlna: industriální civilizace :

lvýrobní pás (17.stol )

l3. Vlna: znalostní civilizace:

lpočítač : v roce 1955 v USA

lpočet pracujících ve službách převládl nad počtem pracujících ve výrobě

 

Porovnání civilizací  2.vlna:

lIndustriální civilizace

lPůda , práce, suroviny,kapitál,

lMasová: výroba, konzum, školy, vedení válek

lVelké podniky, hierarchické řízení

lZaměnitelná pracovní síla

lŘád, dlouhodobé vztahy,byrokracie

lstabilita, respekt, obtížná seberealizace

lDůležitá poloha umístění organizace

lSocialismus, kapitalismus, technokracie

lExistují společné hodnoty

lSociální stát a občanská společnost

lJednorozměrné myšlení

lDevastace přírodního kapitálu

lKapitál ovlivňován národní politikou

lNárodní trhy, nacionalizmus

lBipolární svět (západ – východ)

 

Porovnání civilizací  3. Vlna:

lZnalostní civilizace

lData, informace, poznatky, znalosti, nápady

lDemasifikace výroby, konzumu, školství ,

lMalé podniky, řízení počítačem

lKlíčové kompetence v globálním věku

lChaos, krátkodobé vztahy,pružnost

lFlexibilita, pomíjivost, možná seberealizace

lPoloha se stává nedůležitou (telekomunikace)

lSocialismus, kapitalismus, technokracie  - nejsou schopny řešit nové problémy

lSpolečné hodnoty se vytrácejí-

lIndividualizace společnosti

lVícerozměrné systémové myšlení

lStoupá vědomí hodnoty  přírodního kapitálu

lGlobalizace kapitál uvolňuje

lGlobální trhy,

lTripolární  svět (civilizace 1., 2., 3. vlny)

Civilizace 3.vlny

lOhrožení:

lOmezování národní politiky

lNadvláda kapitálu nad národní politikou

lZisk jako jediný cíl lidského snažení

lStoupající nezaměstnanost

lDůsledky individualizace společnosti:

lSnižování významu sociálního státu

lobčanské společnosti

lnárodní politiky

lztráta zájmů a vlivu na politiku

lUdržování hodnotných lidských vztahů

lProhlubující se propast:bohatství-chudoba

lOhrožení lidské psychiky stoupající složitostí

lRozdělení lidí podle  přístupů  k informacím

lPomíjivost a patologické sociální  vlastnosti

lPříležitosti:

lRozvoj lidského potenciálu

lRozvoj seberealizace a kreativity

lTechnologické možnosti a udržitelný vývoj

lRegulace technologie ve prospěch člověka

lPolitická podpora produktivitě zdrojů

lPrůmyslové systémy podle vzoru přírody

lInvestování do přírodního kapitálu

lOd ekonomiky zboží k ekonomice služeb

lVyrovnávání globální nerovnosti bohatství

lObnova lidských hodnot, právo na práci

lGlobální spojování lidí za udržitelnost života

lDemokratizace společnosti

lTrh a byznys prostředkem, nikoliv vládcem

lVědomí: materialismus nezajistí lidský život

lVýroba předmětů které člověka zušlechťují

 

 

Skauting a budoucnost: Jev:  Složitost

l      Hrozba

l      Pěstování skautingu se stane tak složitým, že místo radosti z činnosti začne vytvářet permanentní stress směřující k „vyhoření“ a odchodu činovníků

l      Výzva

l      Racionalizace na bázi moderních informačních technologií

l      Sebevýchovné programy

l      Využití  příležitostí a spolupráce s jinými organizacemi

l      Tvorba + realizace programů a projektů +  vedení a řízení je perfektní přípravou pro život

 

Skauting a budoucnost: Jev: Superkonkurence

l      Hrozba

l      Atraktivita konkurenčních nabídek odláká potenciální zájemce o skauting

l      Výzva

l      V protikladu k úzké specializaci nabízet všestrannost jako nejlepší přípravu pro znalostní civilizaci.

l      Evoluční teorie:Mnohostranné,  nevyhraněné druhy mají větší  naději na přežití než druhy specializované, náročné na  kvalitu prostředí (sportovci)

Skauting a budoucnost: Jev: Znalostní civilizace

l      Hrozba

l      Názor:
Skauting neposkytuje dostatečnou připravenost do dnešního světa:“je out“. Učí se tam věci, které děti nebudou potřebovat!

l      Výzva

l      Veřejně propagovat a programově naplňovat heslo:  „Buď připraven do drsné přírody i do drsné civilizace“

l      Propagovat a programově naplňovat výcvik v „klíčových kompetencích pro znalostní civilizaci:
Morální standard, schopnost využít vlastní talentový potenciál,odpovědnost, spolehlivost, samostatnost, výkonnost, kritické myšlení, permanentní vzdělávání, tvořivost, nápaditost, schopnost řešit problémy, komunikovat a spolupracovat i v cizích jazycích, tvořivě pracovat se znalostmi a informačními technologiemi

l      Rozvíjet všestrannost pomocí sebevzdělávacích programů

Skauting a budoucnost: Jev: Individualizace společnosti

l      Hrozba

1.      Likvidace sociálního státu

2.      Likvidace občanské společnosti

3.      Likvidace řádu a nástup chaosu

4.      Idea společného zájmu stále mlhavější

5.      Vznik poddajné populace, neschopné klást odpor vůči rozhodnutí kapitálu

6.      Dilema: svoboda – bezpečnost

7.      Sobectví a pokles sociálního cítění

8.      Právo na práci nepatří mezi lidská práva v situaci trvalého poklesu pracovních   míst

9.      Stoupající propast mezi chudými a bohatými a  nebezpečí vyplývající z toho pro celou planetu

l      Výzva

1.      Propagovat skautskou morální výchovu jako cestu k  řešení problémů lidstva

2.      Podpora všestrannému rozvoji indiv. osobnosti při současném  rozvoji sociálního cítění a občanských dovedností jako projev síly a nikoliv slabosti

3.      Veřejně dostupný časopis informující, organizující, propagující a integrující skautský životní styl

4.      Systematické vytváření skautského společenství všech generací jako ostrov přátelství i spolehlivého zázemí všech členů lidskými i technickými  prostředky.

Skauting a budoucnost: Jev: Časový deficit

l      Hrozba

1.      Množství  povinností, možností, příležitostí a lákadel  vytváří pocit permanentního  časového deficitu a zároveň i stresu, který negativně ovlivňuje zdravotní stav.

2.      To všechno se  týká činovníků, členstva i jejich  rodičů a vytváří pocit, že  jsou mnohem důležitější věci než skauting.

l      Výzva

1.      Zakotvit vědomí, že obrana  proti  nedostatku času je:

a)      technická: organizace a hospodaření s časem pomocí technických pomůcek

b)      filosofická: jako problém výběru, volby a směřování  k cíli

2.      Racionalizace kvalitní  programové přípravy pomocí databáze zpracovaných aktivizačních programů, které lze využívat opakovaně v  různém čase, na různých      místech a které lze tvořivě doplňovat.

Skauting a budoucnost: Jev: Flexibilita a pružnost

l      Hrozba

1.      Flexibilita jako mobilita mentální i fyzická má velké nároky na adaptabilitu jedince a vyřazuje tudíž mnoho lidí ze hry.

2.      Navíc vytváří nové způsoby chování, které mění ustálené zvyky v rodinách i společnosti 

l      Výzva

1.      Dosavadní skautský program představuje výrazné posilování adaptability: pohyb a komunikace  v sociálním prostředí, týmová spolupráce, posilování odolnosti fyzické a psychické na výpravách táborech, expedicich to vše je + v nové civilizaci

2.      Možnosti rozšíření:

3.      Praktické využití jazyků

4.      Avantgardní umění „učit se“

5.      Stimulace mentálního rozvoje

6.      Základy řízení a managementu

7.      Pohyb ve světě reálném i  virtuálním

8.      Aplikace informačních technologií na skautskou činnost

9.      Sebevýchovné programy v osobnostním rozvoji

Skauting a budoucnost: Jev: Tvorba a kreativita

l      Hrozba

1.      Neschopnost objevit podnětné myšlenky reagující na tlak měnícího se okolí, jejichž  realizace by  dovolila přežití jedince, podniku, instituce nebo organizace včetně skautské je umíráčkem pro  příslušný systém

l      Výzva

2.      Rozvíjení fantazie a schopností produkovat  nápady, vize, varianty řešení, plány, představy + schopnosti je realizovat, to jsou cesty pro řešení krizí a přežití  podniků, institucí i organizací a tedy i skautingu.

3.      Nebát se stimulovat tvorbu nápadů, projektů a akcí v širokém rozsahu aktivit, protože příkladně diverzifikace (rozšíření)  druhů v přírodě je  její obranou při přežití biosféry podle  zásady:
 „alespoň něco se ujme.“

 

Skauting a sebevýchova - potenciál sebevýchovy

lNejvyšší forma vyústění skautské výchovy a současně cesta pro znalostní civilizaci.

lSebevýchova představuje obrovský potenciál kapacitní, emoční, ale i výsledkový.

lKardinální otázkou sebevýchovy je motivace.

lSebevýchova představuje  účinný rozvoj osobnosti ,individuality a originality. .    

lSebevýchovné programy jako analogie genů představují využití a aplikaci nashromážděných skautských i kulturních zkušeností ve znalostní civilizaci.

Skauting a sebevýchova - potenciál sebevýchovy

lPlnění definovaných úkolů při současném  fair play sebehodnocení představuje zároveň skautskou  výchovou charakteru.

lStandardizace programů umožňuje nejen soutěž sama se sebou, ale i s jinými.

lProgramovou databázi reflektující civilizaci může rozšiřovat každý skaut.

lSebevýchovné programy, připravené k okamžitému použití řeší i časový deficit činovníků.

lSebevýchovné projekty Skautské univerzity Pardubice:

lCesta k vrcholu,

lProtomy,

lCesta kolem světa
lze vyhledat na www.skauting.cz/skunipa

l 

Skauting a sebevýchova Cesta k vrcholu
Projekt skautské univerzity Pardubice

lMotivace:

lstoupání pomocí Symbolických Výškových Metrů ( SVM- svemů) na zvolenou  osmitisícovku a dosažení  jejího vrcholu. Jedinou odměnou je „vrcholový pocit“a získání prestižní legitimace Klubu 8000, což automaticky vylučuje  lidi, kteří by podvodem chtěli dosáhnout  nějakých materiálních výhod  

lHodnocení:

lzaloženo na fair play sebehodnocení, které posiluje charakter.

lProvádění: 

l1. registrace  na webové stránce Skautské univerzity Pardubice (Skunipa): www.skauting.cz/skunipa   

l2. posílání hlášení o dosažených SVM a „zavěšení“ této výšky na obrazu příslušné osmitisícovky na webových stránkách

l3. Získání legitimace a záznamu o výstupu je podmíněno zasláním tabulek o výstupu na vrchol a zprávy o výstupu, která je pak trvale umístěna jako motivace pro další, na internetu

lVšestrannost:

ldosažení vrcholu představuje vyváženost  v připravenosti  fyzické/ psychické, mentální, sociální a duchovní/ kreativní

lProgramová databáze:

lv květnu 2005 bylo k dispozici 349 úkolů a 61 Protomů, zčásti i jako dílo samotných lezců z nichž je možno libovolně vybírat při splnění kriteria všestrannosti

l 

Skauting a sebevýchova Protomy
Projekt skautské univerzity Pardubice

l1. Co je to Protom?

lProgramový atom  představuje předem připravený program (programový polotovar), umožňující jedinci nebo skupině, při zajištěnosti definovaných potřeb a místa provádět podle detailního návodu Protomem deklarovanou činnost, s následným fair play  sebehodnocením podle definovaného výpočtu

l2. Forma:

lelektronická podoba je k disposici na www.skauting.cz/skunipa papírovou podobu lze stáhnout z uvedené adresy a vytisknout jako  4 strany A5  formátu, který lze případně zmenšit při kopírování na formát A6 .

lPrvní strana obsahuje údaje dokumentační:

lnázev,

lčíslo a signaturu autora, 

lklíčování,

lpotřeby a požadavky na místo, datum vzniku, pramen inspirace 

lDruhá strana: uvedení do problému, způsob hodnocení, výpočet % úspěšnosti

lTřetí strana: konkrétní úkol  a jeho zadání

lČtvrtá strana: správné nebo vzorové řešení    

l3. Tvorba:  

lz internetu lze stáhnout formulář, který lze po vzoru ostatních Protomů naplnit obsahem

l4. Využití:

lsólově či pro programové sestavy družinových, oddílových schůzek, výprav  táborů a expedic

l 

Skauting a sebevýchova  Cesta kolem světa
Projekt skautské univerzity Pardubice

l1. Cesta kolem světa představuje dlouhodobý (možná celoživotní) úkol:

lzdolat 57 988 km vlastními silami
tj. chůzí, během, na běžkách, plaváním, pádlováním/veslováním, na bicyklu, na  bruslích, koloběžce. Ona vzdálenost představuje symbolicky, číselný součet výškových metrů 7 průměrných osmitisícovek

l2. Potřebné tabulky pro záznamy lze stáhnout z internetu www.skauting.cz/skunipa

l 

l3. Motivaci představuje prémiový zisk  svemů na Cestě k vrcholu při dosažení určitého počtu kilometrů a také  nášivka ve tvaru zeměkoule, umožňující vybarvování podle dosaženého počtu kilometrů:

            černá:barva :       2 000 km        prémiový  zisk:       1 000 S

            žlutá barva:        10 000 km               -“-                    2 000 S

            zelená barva:      20 000 km               -“-                    4 000 S

            červená barva:    30 000 km               -“-                    8 000 S

            modrá barva:      40 000 km                -“-                  16 000 S

            bílá barva:.          57 988 km               -“-                   26 988 S  ( 7 průměrných osmitisícovek)

l4. Pro potřeby krátkodobých soutěží: „Kdo víc v jednotlivých disciplínách“ lze vyhlašovat např.

            letní a zimní půlroční  „Dálkový pětiboj“