[2006/2007_Úkoly][2005/2006_Úkoly][2004/2005 Úkoly][2003/2004 Úkoly][2002/2003 Úkoly][2001/2002 Úkoly][Úkoly-abecedně]
2006 Prosinec - 54. CESTA K VRCHOLU |
|
Text k vytištění (.pdf 109 kB) |
Přehled:
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
V0612–1–D–(4) |
MELODIE |
|
250S |
V0612–2–D–(2,4) |
PÁN SVÉHO ČASU |
|
100+S |
LÉTAJÍCÍ TALÍŘ – SOUTĚŽE |
|
100 S |
FRISBEE – HRA S LÉTAJÍCÍMI TALÍŘI |
|
100 S |
EX80: 7. FYZIČKA |
|
400 S |
EX80: 8. ODOLNOST |
|
400 S |
Zadání úkolů
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
V0612–1–D–(4) |
MELODIE |
|
250S |
|
|
| |
Jestliže jsme kdysi vyhlásili úkol Textař ( V0606-6), musel zákonitě přijít jednou úkol Melodie, protože píseň tvoří nerozlučnou dvojici textu a melodie. Jak budeme hodnotit tuto tvorbu, bezesporu jednu z nejpopulárnějších?
|
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
V0612–2–D–(2,4) |
PÁN SVÉHO ČASU |
|
100+S |
|
|
| |
Evoluce člověka, stejně jako celá příroda se vyvíjela a dále vyvíjí od jednoduchého ke složitému: od atomu přes jednoduchou, posléze složitou molekulu až ke vzniku života, reprezentovaného buňkou. Buňky v další etapě vynalezly spolupráci a začaly se spojovat do vícebuněčných živých organismů a nastal fantastický vývoj a vznik obrovského množství druhů rostlin a živočichů, ve vodě i na Zemi, jehož výsledek, s úžasem nad rozmanitostí tvarů, barev a funkcí, můžeme dnes sledovat na televizní obrazovce. Podobně stoupající složitost můžeme pozorovat i v dějinách člověka A koncovku tohoto vývoje máme čest prožívat právě my. Ta koncovka se jmenuje informační nebo také znalostní společnost a vyznačuje se tím, že produkuje obrovské množství možností naprosto všeho: informací, zboží, kontaktů mezi lidmi, idejí, názorů, cestovatelských možností, organizací, hnutí ……atd. Ono obrovské množství možností, začíná lidi rozdělovat: každý má totiž možnost orientovat se individuálně, což sociologové označují za vznik individualizované společnosti, která se chová úplně jinak než v minulosti. (přečti v sekci hledání výtah z knihy Individualizovaná společnost) Tato nabídka vede k situaci, kdy, chtějíce toho stihnout, absolvovat nebo získat co nejvíce, dostáváme se do permanentního časového nedostatku, který člověka stresuje, což má neblahý vliv na jeho zdraví. A tento stav se již netýká jen dospělých, ale postihuje i mládež. Jak se v takového situaci zachovat? Čemu dávat přednost, jak volit mezi řadou možností, když je absolutně vyloučené absolvovat všechno? Ale volit podle čeho? Podle toho k čemu máš ty osobně předpoklady, nadání, talent, o co máš eminentní zájem, čeho chceš v životě dosáhnout. Protože v dnešním světě má největší předpoklady pro uplatnění člověk, který dělá jen to, pro co má předpoklady, talent nebo co ho baví. To souvisí s tím, že při práci, která člověka nebaví nebo není pro něj zajímavá nelze dosáhnout plného pracovního nasazení, protože práce ho unaví daleko dříve než toho, koho příslušná práce baví. A tak sebepoznání ti odhalí k čemu máš předpoklady a stává se klíčovým v tvé volbě. Pro tento účel je nejvhodnějším meditace o sobě, ve které ti pomohou úkoly (V0411-2, V0111-2, V0110 –1). Toto je filosofický přístup k problematice času, který vede k poznání tvých priorit. Druhým přístupem je přístup technický, který tě naučí zacházet s časem racionálně, úsporně, ale při koncentraci na prioritu. To je přístup Time managera (úkol V0304-2, V0401–6). Oba dva přístupy by z tebe měly udělat Pána tvého času, který není jeho otrokem, ale naopak svůj čas ovládá. Pána času může připomínat orientačního běžce, který podle mapy přesně ví kam má běžet (to je ten filosof) ale současně umí ke kontrole běžet rychle ( time manager). Nevyhraje ani ten, který sice běhá rychle, ale neví přesně kam má běžet, ale ani ten, který sice ví kam přesně běžet, ale jako běžec je pomalý. Jak budeme Pána času hodnotit? Hodnocení je součástí Duhového života, kde za každý den kdy jsi byl skutečně Pánem svého času získáváš 1 S. To je za měsíc 30–31 S za rok 365 S. Zdá se ti to málo? Víš, co splníš úkolů a předsevzetí, když se staneš Pánem svého času? Ale přesto tvojí prémií v tomto úkolu se stane meditační výstup, ve kterém v písemné formě shrneš všechny svoje předpoklady, talenty, zájmy a směřování, které ti budou sloužit při tvém rozhodování. A protože to je pro život velice důležité získáš 100 S. Tvoje předpoklady se ovšem mohou v čase vyvíjet, takže můžeš provést jednou za půl roku aktualizaci za 10 S. |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
LÉTAJÍCÍ TALÍŘ – SOUTĚŽE |
|
100 S | |
|
|
| |
Létající talíř je vynikající, lehké, levné, skladné, trvanlivé sportovní nářadí, se kterým lze provádět celou řadu soutěží a které obohatí program na schůzkách, na výpravách, na táboře, a to v létě i v zimě. Soutěže pro jednotlivce i pro dvojice zahrnuje Protom č. 95, ty ho vyhledej a splň následující úkoly:
Způsob tvého hodnocení je uveden v Protomu č.95 a maximální zisk činí 100 S |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
FRISBEE – HRA S LÉTAJÍCÍMI TALÍŘI |
|
100 S | |
|
|
| |
Tato hra vznikla ve Spojených státech a svůj název získala podle hliníkových talířků, na kterých se prodávaly koláče a se kterými studenti prostě házeli, protože krásně plachtily. Kohosi pak napadlo toto nové nářadí se zajímavými vlastnostmi vyrábět z plastu. Ve hře Frisbee, létající talíř zastupuje míč. Analogicky lze vymyslet řadu dalších her např. zaháněnou nebo analogii volejbalu, ale na velikém hřišti. Pravidla hry Frisbee jsou v Protomu č.96 a tvoje úkoly jsou následující:
Za každý splněný bod máš 20 bodů to je celkem 100 bodů |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
EX80: 7. FYZIČKA |
|
400 S | |
|
|
| |
Na každou pořádnou expedici se její účastníci musí poctivě připravovat. Na expedice, kde se předpokládají nároky na fyzický výkon (výstupy, dlouhé pochody) je třeba trénovat: cvičně zatěžovat organizmus způsoby, které se uplatní v expedičních podmínkách např. při výstupech, pochodech se zátěží apod. Při dosavadních klasických výstupech na osmitisícovky si každý mohl vybírat úkoly libovolným způsobem a vyhýbat se věcem pro něho obtížným. Při EX 80 však je nutné absolvovat takové úkoly, které mohou být dobrým tréninkem pro expedici. Zde je soupis úkolů, které lze využít jako trénink pro EX80.
|
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
EX80: 8. ODOLNOST |
|
400 S | |
|
|
| |
Odolnost, která také souvisí s imunitním systémem člověka představuje vlastně jeho obranyschopnost vůči nepříznivým až nepřátelským okolnostem, které ho v daný moment obklopují. To mohou být viry, nepříznivé počasí, nepřátelsky naladěné lidské okolí, smůla a pech, když se nic nedaří, přízrak prohry všeho druhu……………atd. Tato odolnost má dvojí tvář, dvě stránky: a) tělesnou, fyzickou,
ad a) ad b) soužití s parťákem ve stanu, soužití s celým táborem, dešť při stavbě tábora, dlouhodobé deště v průběhu tábora, úraz na táboře, fyzické nároky při dlouhém pochodu, hlad a strádání v důsledku špatné organizace nebo neočekávané události, povodeň v táboře. Samozřejmě obdobné situace se vyskytují v běžném životě rodiny, podniku, organizace. Je jasné, že těmto skutečným katastrofickým situacím se pokud možno vyhýbáme a nahrazujeme je proto napodobením - simulací naznačených situací formou následujících úkolů:
Podobně jako v předchozím případě si vyber pro plnění 10 úkolů a v rámci expedice k běžně získaným svemům získáváš expediční bonifikaci 40 S /úkol tedy oněch standardních 400 S. Dle expedičních pravidel stačí ale získat jen 50% tj. 200 S, tedy splnit pouze 5 úkolů. Komentář k
úkolu
č.11: Komentář k
úkolu
č.20: |
Připouštím, že udělat slušný projekt Expedice 80 není tak úplně hračka a proto se její přípravě budeme intensivně věnovat nejen v listárně, ale i na našich interaktivních stránkách. Jestli jste si všimli máme nyní tři: 1) na titulní webové stránce – ta slouží k obecným otázkám a komunikaci mezi lezci, 2 )v návštěvní knize Expedice 80 se řeší problematika Expedice 80 3) návštěvní knihu SKUNIPA přejmenujeme na PORADNU ( dojde konečně na Lubanův zlepšovák), ve které se budeme ve zhuštěné formě vzájemně upozorňovat na zajímavé informace, zlepšováky, vychytávky a patenty užitečné při našich cestách k vrcholům. Tak jak začít,pokud jsme se rozhodli, že do toho půjdem:? 1) Základní věcí je rozhodnutí jakou formu naše expedice bude mít: sólovou či kolektivní ? Při sólové expedici je možné bez problému plnit úkoly sólově, ale při vlastní její realizaci je nutné z důvodů bezpečnostních jít na ni minimálně ve dvou , lépe však ve třech (jednomu se něco stane, druhý u něho setrvá , třetí jde pro pomoc). To znamená, že sólista si musí hned v úvodu svého uvažování ujasnit zda půjde např. s rodiči, s kamarády, kteří nejsou účastníky Cesty k vrcholu , s družinou či některými členy oddílu, kteří také nejsou zaregistrováni..Jednou ze zajímavých možností je internetová dohoda o tom, že isolovaní sólisté se sjedou v dohodnutý den D ve východišti expedice a odtud pak půjdou společně. Je evidentní, že kolektivní expedice má proti sólo akci spoustu výhod, ale někdy prostě vznikne situace, kdy nelze parťáky do expedice sehnat. Příkladem ze života může být příběh Tomáše Maršíka ,čestného člena Klubu 8000, který se rozhodl, že na Aljašce vystoupí na nejvyšší vrchol severní Ameriky Mount McKinley, ale nesehnal ve svém okolí nikoho do party a tak hledal zájemce o vrchol do své expedice formou inzerátu. Bylo to trochu riskantní, protože vůbec nevěděl s kým půjde, ale na přípravných akcích se to vytříbilo, někdo odpadl a nakonec Tom dosáhl cíle, když ve třech ve vzájemné shodě a toleranci horu vystoupili. Rizika soužití na expedici lze zmenšit, když členy expedice jsou skauti, tedy lidé, kteří mají společné ideály i společný způsob myšlení . S kamarády ze školy by možná nastaly komplikace. Při kolektivní expedici se celá řada problémů, zejména bezpečnostních odpadá. Základní výhodou je větší záběr kolektivní expedice, danný větším rozsahem dovedností při větším počtu členů.Při větším počtu členů v expedici mohou ale zase na druhé straně vznikat problémy při dohadování a dosahování konsensu, problémy s autoritou vedoucího a pod. O těchto věcech si můžete něco přečíst v Inkově přednášce: Expedice Transasia (T0101) v sekci přednášek Skunipy. 2) Po vyjasnění prvního bodu druhou nejdůležitější věci je Expediční nápad.
Ten je založen na interakci dvou věcí: co bude cílem expedice a kde se expedice uskuteční. Pro někoho je primární kam se pojede, pro jiného co se tam bude dělat Součástí EX80 je fyzická náročnost, vyjádřená požadavkem absolvovat ve dvou expedičních dnech, které nemusí být za sebou, převýšení 2 x 500m, nebo ujít pěšky vzdálenost 2 x 25 km. Příklady expedičních cílů: odzkoušet fyzičku a psychičku jednotlivce nebo celého kolektivu v průběhu expedice, projít určitou trasu, dosáhnout určitého vrcholu nebo přejít hřeben, odzkoušet výstroj a výstroj, stravování na cestě, získat zkušenosti s ekonomikou a financováním expedice, získat zkušenosti s tábořením, bivakováním, noclehováním v soukromí, v noclehárně, v chatě na zvolené trase, prověřit různé techniky přežití, poznat ve vybrané oblasti zajímavosti přírodní, kulturní, historické, architektonické etnografické, provést detailní pozorování přírody (makrofotografie), ověřit literární zpracování zážitků ve formě deníku, knížky,provést fotografickou dokumentaci a její zpracovaní do alba, fotoknížky, cédéčka,videa. Příklady expedičního prostoru: vrcholy , hřebeny a údolí našich hor, údolí našich potoků, říček a řek, přírodní a kulturní památky , památky Unesco, totéž v cizině Expediční cíle i expediční prostor je ovšem třeba volit na základě Výsledkem všech těchto úvah by měl být expediční záměr , který stručně vyjadřuje prostor i cíle expedice Inspirací mohou být některé televizní pořadyna př o hledání prameneů řek, o rozhlednách, minuta v přírodě, cestománie atd. Představím dva příklady expedičního záměru::
3)Příprava projektu. V momentě když jsme se dopracovali k expedičnímu záměru můžeme začít pracovat na expedičním projektu podle úkolu V0610-6 To v podstatě znamená začít opatřovat maximum informací, které umožní splnění expedičních cílů. Takže získávat odpovědi na příklad na tyto otázky:
4) Přípravná etapa
Pro všechny dotazy a připomínky máme k dispozici interaktivní stránku Expedice 80 Příště se pokusíme ukázat na vybraném expedičním záměru přípravu expedice konkrétněji Kyb |
Copyright(c) Skautská univerzita Pardubice 2001- J.Klaban. Aktualizováno: