[Home][Mapa][Univerzita][Vrcholy][Protomy][Cesty][Oldskauti][Hledání][Kontakty-Odkazy]


2006 Prosinec - 54. CESTA K VRCHOLU

Přečti si Prosincovou listárnu

Text k vytištění (.pdf 109 kB)

Přehled:

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0612–1–D–(4)

MELODIE 

 

250S

V0612–2–D–(2,4)

PÁN  SVÉHO ČASU

 

100+S

V0612–3–J–(1, 3)

LÉTAJÍCÍ TALÍŘ – SOUTĚŽE

 

100 S

V0612–4–D–(2,3,4)

FRISBEE  – HRA S LÉTAJÍCÍMI TALÍŘI

 

100 S

V0612–5–J–(1)

EX80: 7. FYZIČKA

 

400 S

V0612–6-J–(1)

EX80: 8.  ODOLNOST

 

400 S

 Zadání úkolů

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0612–1–D–(4)

MELODIE 

 

250S

 

 

 

 

Jestliže jsme kdysi vyhlásili úkol Textař ( V0606-6), musel zákonitě přijít jednou úkol Melodie, protože píseň tvoří nerozlučnou dvojici textu a melodie. Jak budeme hodnotit tuto tvorbu, bezesporu jednu z nejpopulárnějších?

  1. Melodie (motiv, popěvek) mající předpoklad pro otextování:   50 S
  2. nahrát melodii na paměťové medium                                          20 S
  3. zapsat melodii v notách                                                               30 S
  4. kombinace s textem,  tedy svébytná píseň                                 100 S 
  5. “Succes“, neboli úspěch (potlesk u táboráku, na veřejnosti) až   50 S
  6. pro umístění v různých soutěžích použij úkol Uznání (V0409 – 5)

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0612–2–D–(2,4)

PÁN  SVÉHO ČASU

 

100+S

 

 

 

 

Evoluce člověka, stejně jako celá příroda se vyvíjela a dále vyvíjí od jednoduchého ke složitému: od atomu přes jednoduchou, posléze složitou molekulu až ke vzniku života, reprezentovaného  buňkou. Buňky v další etapě vynalezly spolupráci a začaly se spojovat do vícebuněčných živých organismů a nastal fantastický vývoj a  vznik  obrovského množství druhů rostlin a živočichů, ve vodě i na Zemi, jehož výsledek,  s úžasem nad rozmanitostí tvarů, barev a funkcí, můžeme dnes sledovat  na televizní obrazovce. Podobně stoupající složitost můžeme pozorovat i v dějinách člověka A koncovku tohoto vývoje máme čest prožívat právě my. Ta koncovka se jmenuje informační nebo také znalostní společnost a vyznačuje se tím, že produkuje obrovské množství možností naprosto všeho: informací, zboží, kontaktů mezi lidmi, idejí, názorů, cestovatelských možností, organizací, hnutí ……atd.

Ono obrovské množství možností, začíná lidi rozdělovat: každý má totiž možnost orientovat se individuálně, což sociologové označují za vznik individualizované společnosti, která se chová úplně jinak než v minulosti. (přečti v sekci hledání výtah z knihy Individualizovaná společnost)   

Tato nabídka vede k situaci, kdy, chtějíce toho stihnout, absolvovat nebo získat co nejvíce, dostáváme se do permanentního časového nedostatku, který člověka stresuje, což má neblahý vliv na jeho zdraví. A tento stav se již netýká jen dospělých, ale postihuje i mládež.

Jak se v takového situaci zachovat? Čemu dávat přednost, jak volit mezi řadou možností, když je absolutně vyloučené absolvovat všechno? Ale volit podle čeho?

Podle toho k čemu máš ty osobně předpoklady, nadání, talent, o co máš eminentní zájem, čeho chceš v životě dosáhnout. Protože v dnešním světě má největší předpoklady pro uplatnění člověk, který dělá jen to, pro co má předpoklady, talent nebo co ho baví. To souvisí s tím, že při práci, která člověka nebaví nebo není pro něj zajímavá nelze  dosáhnout plného pracovního nasazení, protože práce ho unaví daleko dříve než toho, koho příslušná práce baví. A tak sebepoznání ti odhalí k čemu máš předpoklady a stává se klíčovým v tvé volbě. Pro tento účel je nejvhodnějším meditace o sobě, ve které ti pomohou úkoly (V0411-2, V0111-2, V0110 –1). Toto je filosofický přístup k problematice času, který vede k poznání tvých priorit.

Druhým přístupem je přístup technický, který tě naučí zacházet s časem racionálně, úsporně, ale při koncentraci na prioritu. To je přístup Time managera (úkol V0304-2, V0401–6).

Oba dva přístupy by z tebe měly udělat Pána tvého času, který není jeho otrokem, ale naopak svůj čas ovládá. Pána času může připomínat orientačního běžce, který podle mapy přesně ví kam má běžet (to je ten filosof) ale současně umí ke kontrole běžet rychle ( time manager). Nevyhraje ani ten, který sice běhá rychle, ale neví přesně kam má běžet, ale ani ten, který sice ví kam přesně běžet, ale jako běžec je pomalý.

Jak budeme Pána času hodnotit? Hodnocení je součástí Duhového života, kde za každý den kdy jsi byl skutečně Pánem svého času získáváš 1 S. To je za měsíc 30–31 S za rok 365 S. Zdá se ti to málo? Víš, co splníš úkolů a předsevzetí, když se staneš Pánem svého času?

Ale přesto tvojí prémií v tomto úkolu se stane meditační výstup, ve kterém v písemné formě shrneš všechny svoje předpoklady, talenty, zájmy a směřování, které ti budou sloužit při tvém rozhodování. A protože to je pro život velice důležité získáš 100 S. Tvoje předpoklady se ovšem mohou v čase vyvíjet, takže můžeš provést jednou za půl roku aktualizaci za 10 S.

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0612–3–J–(1, 3)

LÉTAJÍCÍ TALÍŘ – SOUTĚŽE

 

100 S

 

 

 

 

Létající talíř je vynikající, lehké, levné, skladné, trvanlivé sportovní nářadí, se kterým lze provádět celou řadu soutěží a které obohatí program  na schůzkách, na výpravách, na táboře, a to v létě i v zimě.

Soutěže pro jednotlivce i pro dvojice zahrnuje Protom č. 95, ty ho vyhledej a splň následující úkoly:

  1. absolvuj všech deset soutěžních disciplin pro jednotlivce i dvojice
  2. vytvoř bodovací systém pro soutěže jednotlivců i dvojic
  3. ověř bodovací systém na svých výkonech
  4. zorganizuj soutěž jednotlivců
  5. zorganizuj soutěž dvojic.

Způsob tvého hodnocení je uveden v Protomu č.95  a maximální zisk činí 100 S

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0612–4–D–(2,3,4)

FRISBEE  – HRA S LÉTAJÍCÍMI TALÍŘI

 

100 S

 

 

 

 

Tato hra vznikla ve Spojených státech a svůj název získala podle hliníkových talířků, na kterých se prodávaly koláče a se kterými studenti prostě házeli, protože krásně plachtily.

Kohosi pak napadlo toto nové nářadí se zajímavými vlastnostmi vyrábět z plastu. Ve hře Frisbee, létající talíř zastupuje míč. Analogicky lze vymyslet řadu dalších her např. zaháněnou nebo analogii volejbalu, ale na velikém hřišti. Pravidla hry Frisbee jsou v Protomu č.96  a tvoje úkoly jsou následující:

  1. prostuduj podrobně pravidla hry a udělej kompletní návrh hry v tvém prostředí
  2. navrhni realizaci hry ve svém oddíle a v případě schválení získáváš body
  3. připrav a zajisti vše potřebné (hříště , potřeby, termín)
  4. Zorganizuj hru, řiď její průběh, případně se jí aktivně zúčastni
  5. Tvým úspěchem bude následné opakování hry v tvém oddíle.

Za každý splněný bod máš 20 bodů to je celkem 100 bodů

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0612–5–J–(1)

EX80: 7. FYZIČKA

 

400 S

 

 

 

 

Na každou pořádnou expedici se její účastníci musí poctivě připravovat. Na expedice, kde se předpokládají nároky na fyzický výkon (výstupy, dlouhé pochody) je třeba trénovat: cvičně zatěžovat organizmus způsoby, které se uplatní v expedičních podmínkách např. při výstupech, pochodech se zátěží apod.

Při dosavadních klasických výstupech na osmitisícovky si každý mohl vybírat úkoly libovolným způsobem a vyhýbat se věcem pro něho obtížným. Při EX 80 však je nutné absolvovat takové úkoly, které mohou být dobrým tréninkem pro expedici.

Zde je soupis úkolů, které lze využít jako trénink pro EX80.

  1. Fit rodina                                    V0302 – 3
  2. Vytrvalost marathónského běžce   V0304 - 3
  3. Chůze se zátěží                           V0509 – 2
  4. Ivančena                                    V0503 – 1
  5. Napříč Grónskem                         V0401 - 2
  6. Pochodová výdrž                         V0404 - 3
  7. Posilovna                                    V0402 - 5
  8. Převýšení na kole                        V0503– 5
  9. Rychlost pochodu                        V0111 - 1
  10. Síla                                            V0203 –2
  11. Atletický pětiboj                          V0502 - 2
  12. Sjezdové lyžování                        V0312 - 4
  13. Vynáška nákladu                         V0311 - 5
  14. Ušlé kilometry                             V0110 - 3
  15. Vis                                             V0510 - 6
  16. Výprava na běžkách                    V0412 – 4
  17. Výstup na schodech                     V0112 - 2
  18. Vytrvalostní běh                          V0305 – 5
  19. Zimní fyzička                               V0301 - 5
  20. Duhový život (rozcvička+pohyb)  V0611-2

 

Aktivita

S 

Max.Zisk:S

V0612–6-J–(1)

EX80: 8.  ODOLNOST

 

400 S 

 

 

 

 

Odolnost, která také souvisí s imunitním systémem člověka představuje vlastně jeho obranyschopnost vůči nepříznivým až nepřátelským okolnostem, které ho v daný moment obklopují. To mohou být viry, nepříznivé počasí, nepřátelsky naladěné lidské okolí, smůla a pech, když se nic nedaří, přízrak prohry všeho druhu……………atd.

Tato odolnost má dvojí tvář, dvě stránky:

a) tělesnou, fyzickou,
b) psychickou, duševní

ad  a)
člověk pohybově trénovaný , který má „fyzičku“, který je otužilý vzhledem k nížšímteplotám,
  je samozřejmě odolnější vůči nepříznivým okolnostem než  člověk netrénovaný

ad  b)
z dosavadních zkušeností však vyplývá, že i člověk fyzicky trénovaný může v krizové situaci podlehnout, když není vybaven odolností psychickou, pevnou vůli k přežití a takovou činností mozku, který vybudí tělo v extrému až k „nadlidskému“ výkonu. Mnoho lidí  ani netuší, že i tato psychická odolnost se dá trénovat. Tento trénink spočívá v postupném  zatěžování lidského organismu psychicky náročnými situacemi. Psychicky náročné situace, které vlastně představují onen psychický trénink, mohou vznikat na táboře, na výpravách a samozřejmě i na expedicích např. to může být:

soužití s parťákem ve stanu, soužití s celým táborem, dešť při stavbě tábora, dlouhodobé deště v průběhu tábora, úraz na táboře, fyzické nároky při dlouhém pochodu, hlad a strádání v důsledku špatné organizace nebo neočekávané události, povodeň v táboře. Samozřejmě obdobné situace se vyskytují v běžném životě rodiny, podniku, organizace. Je jasné, že těmto skutečným katastrofickým situacím se pokud možno vyhýbáme a nahrazujeme je proto  napodobením - simulací naznačených situací formou následujících úkolů:

  1. Hlad                              V0303–4
  2. Cesta k pólu                   V0212-6
  3. Mrazivá noc                    V0401–2
  4. Bivak                             V0206–18
  5. Hlemýžď                        V0201-2
  6. Rychlá stavba stanu        V0605–1
  7. Spacák 120g                  V0306-3
  8. Robinson single trénink    V0406–3
  9. Zimní táboření                V0312–3
  10. Napříč Grónskem            V0401-2
  11. Duhový život                  V0611-2, (viz komentář níže)
  12. tahoun                           V0601-1
  13. Expediční táboření           V0505-6
  14. Příroda živitelka              V0305-4
  15. Znalosti pro  kritickou situaci      V0212-4
  16. Co uděláš v krizových situacích   V0212-5
  17. Maso                                        V0405-5
  18. Mouka                                      V0403-3
  19. 3 denní Robinson                       V0406–4 a V0406–5
  20. Počet dní pod stanem  (viz Komentář níže)

Podobně jako v předchozím případě si vyber pro plnění 10 úkolů a v rámci expedice k běžně získaným svemům získáváš expediční bonifikaci 40 S /úkol tedy oněch standardních 400 S. Dle expedičních pravidel stačí ale získat jen 50% tj. 200 S, tedy splnit pouze 5 úkolů.

Komentář k úkolu č.11:
pro splněním tohoto úkolu musíš plnit Duhový život 5 měsíců na 80%, což znamená plnit otužování 24x/ měsíc

Komentář k úkolu č.20:
za každý den pod stanem na táboře nebo na výpravě si započítej 1 S maximálně však 40 S

 

54.Prosincová listárna 2006

Připouštím, že udělat slušný projekt Expedice 80  není tak úplně hračka a proto se její přípravě  budeme intensivně věnovat nejen v listárně, ale i na našich interaktivních stránkách. Jestli jste si všimli máme nyní tři: 1) na titulní webové stránce – ta slouží  k obecným otázkám a komunikaci mezi lezci, 2 )v návštěvní knize  Expedice 80  se řeší problematika Expedice 80 3) návštěvní knihu SKUNIPA přejmenujeme na PORADNU ( dojde konečně na Lubanův zlepšovák), ve které se budeme ve zhuštěné formě vzájemně upozorňovat na zajímavé informace, zlepšováky, vychytávky  a patenty užitečné při našich cestách k vrcholům.

Tak jak začít,pokud jsme se rozhodli, že do toho půjdem:?

1) Základní věcí je rozhodnutí  jakou formu naše expedice bude mít: sólovou či kolektivní ?

    Při sólové expedici je možné bez problému plnit úkoly sólově, ale při vlastní její realizaci je nutné z důvodů  bezpečnostních jít na ni minimálně ve dvou , lépe však  ve třech (jednomu se  něco stane, druhý u něho setrvá , třetí jde  pro pomoc). To znamená, že sólista si musí hned v úvodu svého uvažování ujasnit zda půjde např. s rodiči,  s kamarády, kteří nejsou účastníky Cesty k vrcholu , s družinou či některými členy oddílu, kteří také nejsou  zaregistrováni..Jednou ze zajímavých  možností je internetová  dohoda o tom, že  isolovaní sólisté se  sjedou v dohodnutý  den D ve  východišti expedice a odtud pak půjdou společně. Je evidentní, že kolektivní expedice má proti  sólo akci spoustu výhod,  ale někdy prostě  vznikne situace, kdy  nelze parťáky do expedice sehnat. 

    Příkladem ze života může být příběh Tomáše Maršíka ,čestného člena Klubu 8000, který se rozhodl, že na  Aljašce vystoupí na nejvyšší vrchol severní Ameriky  Mount McKinley, ale  nesehnal ve svém okolí nikoho do party a tak hledal zájemce o vrchol do své expedice formou inzerátu. Bylo to trochu riskantní,  protože vůbec nevěděl s kým půjde, ale na přípravných akcích se to vytříbilo, někdo odpadl a nakonec Tom dosáhl  cíle, když ve třech ve vzájemné shodě a toleranci  horu vystoupili. Rizika soužití na expedici lze zmenšit, když členy expedice jsou skauti, tedy lidé, kteří mají společné ideály  i společný způsob myšlení . S kamarády ze školy by možná nastaly komplikace.

    Při kolektivní expedici se celá řada problémů, zejména bezpečnostních odpadá. Základní výhodou je  větší záběr kolektivní expedice, danný větším  rozsahem dovedností při větším počtu členů.Při větším počtu členů v  expedici mohou ale zase na druhé straně  vznikat problémy při dohadování a dosahování konsensu, problémy  s autoritou  vedoucího a pod. O těchto věcech si můžete něco  přečíst v Inkově  přednášce:  Expedice Transasia  (T0101) v sekci  přednášek Skunipy.

 2) Po vyjasnění prvního bodu  druhou nejdůležitější věci  je  Expediční  nápad.

    Ten je založen na interakci dvou věcí: co bude cílem expedice a kde se expedice uskuteční. Pro někoho je primární kam se pojede, pro jiného co se tam bude dělat Součástí EX80 je fyzická náročnost, vyjádřená požadavkem absolvovat ve dvou expedičních dnech, které nemusí být za sebou, převýšení  2 x 500m, nebo ujít pěšky vzdálenost 2 x 25 km.

    Příklady expedičních cílů: odzkoušet fyzičku a psychičku jednotlivce nebo celého kolektivu v průběhu  expedice, projít určitou trasu, dosáhnout určitého vrcholu nebo přejít hřeben, odzkoušet výstroj a výstroj, stravování na cestě, získat zkušenosti s ekonomikou a financováním expedice, získat zkušenosti s tábořením,  bivakováním, noclehováním v soukromí, v noclehárně, v chatě na zvolené trase, prověřit různé techniky přežití, poznat ve vybrané oblasti  zajímavosti  přírodní, kulturní, historické, architektonické etnografické, provést detailní  pozorování přírody (makrofotografie), ověřit  literární zpracování zážitků ve formě  deníku, knížky,provést  fotografickou dokumentaci a její zpracovaní do alba, fotoknížky, cédéčka,videa.

    Příklady expedičního prostoru: vrcholy , hřebeny a údolí  našich hor, údolí našich potoků, říček a řek, přírodní a  kulturní  památky ,  památky Unesco, totéž v cizině Expediční cíle i expediční prostor je ovšem třeba volit  na základě

    1. zájmů, schopností a dovedností, fyzičky,  ale i vybavení jednotlivých členů expedice
    2. atraktivity , originality, novosti a zajímavosti dosažených expedičních výsledků jak  pro samotné účastníky, tak i pro  budoucí posluchače.

    Výsledkem  všech těchto úvah by měl být expediční záměr , který  stručně vyjadřuje prostor i cíle expedice Inspirací mohou být některé televizní pořadyna př  o hledání  prameneů řek, o rozhlednách,  minuta v přírodě, cestománie atd.

Představím dva příklady expedičního záměru::

  1. EX 80: STŘÍBRNÁ ŘEKA 2007: Projít údolím Chrudimky z Pardubic až  k jejímu prameni (nebo obráceně) a   zdokumentovat ( fotografie, texty, rozhovory ) přírodu, historii a  kulturní památky po obou jejich březích.
  2. EX 80: KRKONOŠE 2007: Projít 28 km dlouhou hřebenovkou  Krkonoš která vznikla v letech 1881 -1886, navštívit doliny na české i polské straně, provést dokumentaci přírody, historie, zvyků , a krkonošsých  jídelních specialit.

3)Příprava projektu.

    V momentě když jsme se dopracovali k expedičnímu záměru můžeme začít pracovat na expedičním projektu podle úkolu V0610-6 To v podstatě znamená začít opatřovat maximum informací, které umožní splnění expedičních cílů. Takže získávat  odpovědi na příklad na  tyto otázky:

  • V jakém termínu vyrazíme? (S tím souvisí vyhledání konkrétních dopravních spojů)  Bude to v roce 2007 nebo v roce 2008.
  • Jak se dopravíme do východiště: vlakové, autobusové jízdní řády a konkrétní spoje pro daný den
  • Jak a kde budeme spát? Bude to na veřejném tábořišti, soukromém pozemku, v autocampu, na skautské základně, nebo v noclehárně ,v soukromí, v horské chatě  ? Zajistíme si pro jistotu rezervaci ?
  • Je zřejmé, že s cenou za nocleh budou úzce souviset finanční náklady na expedici. Ty lze určit na základě informací o cenách na internetu nebo v informačních centrech. Nebude stát za to spojit se s místními skauty, zda by o něčem levném nevěděli?
  • Pro pohyb na trase budeme potřebovat turistické  mapy 1: 50 000 příslušné  oblasti , průvodce, regionální informační tiskoviny .
  • Expedice bude představovat puťák nebo bude mít svůj základní tábor, ze kterého se bude vyrážet za expedičními cíli? To je podstatné vzhledem k váze nesené výzbroje a výstroje ale také souvisí s časem, pro expedici vymezeným.
  • V každém případě je třeba váhově minimalizovat naši výzbroj a výstroj na základě zkušeností získávaných v přípravné fázi.
  • Jak se budeme stravovat? To souvisí se způsobem noclehu, možnosti vaření na trase, (v národním parku nelze), jakou budeme volit stravu, co povezeme, co koupíme na místě? To všechno opět souvisí s finančními náklady, ale také s délkou expedice.
  • Jaké vzdálenosti a převýšení budou  únosné pro účastníky. Určující je nejslabší článek řetězu!!!
  • Jaké specielní vybavení (fotoaparáty, videokamery, stany, dalekohledy) poneseme?
  • Jaká bude expediční ekonomika? Co si můžeme a nemůžeme dovolit? Co je podstatné a absolutně nutné a co je zbytečný luxus?
  • Jak jsme vybaveni? Co je třeba doplnit, koupit?
  • Jak máme zajištěnu bezpečnost? Půjde s námi někdo dospělý, aniž by třeba musil být vedoucím expedice, jen jako pojistka?
  • budeme mít mobil pro spojení s rodiči nebo vedoucím oddílu se kterým tak můžeme řešit vzniklé problémy na trase?
  • Umíme se vyhýbat nebo předvídat krizové situace,abychom se jim mohli včas vyhnout? Jsme schopni nebýt zvědaví, tam kde se vyostřuje situace tak akorát vhodná pro válečného zpravodaje?

4)  Přípravná etapa

  • pracovat na permanentním zpřesňování a doplňování projektu
  • vymyslet název a logo expedice, případně i vlajku
  • plnit průběžně úkoly Expedice 80
  • prostudovat abecední seznam úkolů Cesty k vrcholu a udělat soupis úkolů, které budu plnit
  • volit osobní  program tak, aby vedl k co nejvyššímu zisku svemů
  • příprava odlehčovacího zábavného programu pro expedici pro chvíle odpočinku
  • začít plnit Duhový život a dát si maximální laťku v každodenních pohybových aktivitách, tedy ve zvyšování fyzické kondice: běhat, sportovat , občas i tvrdě pracovat, pohybovat se venku za každého počasí,  
  • průběžně v rámci skautských výprav i ve vlastním volném čase  se zlepšovat v potřebných expedičních činnostech:  chůze se zatížením, bivakování, táboření a rychlá stavba stanu, rychlost a kvalita vaření  za pochodu, fotografování, tvořivé  psaní,
  • doplňovat osobní výbavu v oblasti výstroje i výzbroje
  • podrobné studium trasy pomocí map a průvodců
  • studium přírody expedičního prostoru
  • rozdělení specializovaných  aktivit v expedici podle zájmu a schopností

Pro všechny dotazy a připomínky máme k dispozici interaktivní stránku Expedice 80

Příště se pokusíme ukázat na vybraném expedičním záměru přípravu expedice konkrétněji

     Kyb


Copyright(c) Skautská univerzita Pardubice 2001- J.Klaban. Aktualizováno: