[2006/2007_Úkoly][2005/2006_Úkoly][2004/2005 Úkoly][2003/2004 Úkoly][2002/2003 Úkoly][2001/2002 Úkoly][Úkoly-abecedně]
2006 Listopad - 53. CESTA K VRCHOLU |
|
Text k vytištění (.pdf 109 kB) |
Přehled:
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
V0611–1–D–(2,4) | POČÍTAČOVÉ – DOVEDNOSTI (pro pokročilé) |
|
?S |
V0611–2–D–(1,2,3,4) |
DUHOVÝ ŽIVOT (pro pokročilé) |
|
300 resp 310S |
EKOLOGICKÉ CHOVÁNÍ (pro pokročilé) |
|
? S |
REKORDYÁDA |
|
? S |
EX80: 5. PROPAGACE |
|
400 S |
EX80: 6: PENÍZE |
|
400 S |
Zadání úkolů
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
V0611–1–D–(2,4) | POČÍTAČOVÉ – DOVEDNOSTI (pro pokročilé) |
|
?S |
|
|
| |
Ukazuje se, že počítačová gramotnost není dobrá jen pro zábavu a hraní her, ale že otvírá dveře do řady zaměstnání a řada rekvalifikačních kurzů pro nezaměstnané je založena právě na zvládnutí počítačové gramotnosti. Celá současná civilizace je totiž na počítačích založena a nic na tom nezmění ani naše sympatie nebo antipatie k nim. Také naše Cesta k vrcholu je na nich založena. Statistiky říkají, že třetina domácností v Česku je již počítači vybavena. Je to pochopitelné v situaci, kdy naší civilizaci říkáme také informační, chtějíce tak vyjádřit, že informace jsou dnes základem všeho. Norbert Wiener –zakladatel kybernetiky, objevil zákonitosti přenosu informací v živých systémech, na kterých je založen život a také, že platí i v systémech umělých, které vytvořil člověk. Takže přenos informace nevymyslel člověk, ale příroda a my neděláme nic jiného, než že ji napodobujeme. Těch dovedností, které souvisí s využíváním počítače je dnes už pěkná řádka a stále se objevují další a další: psaní textů ve Wordu, výroba tabulek v Excelu, mailování, zpracování digitálních fotografií, tvorba webových stránek, práce s multimediálními soubory, práce s dataprojektorem, vypalování CD a DVD, surfování po internetu, komunikace chatováním a skypováním, tisk textů fotografií, archivace hudby, fotografií a videa, skenování, počítačové kreslení a grafika, počítačové projektování, počítačová prezentace, návrhy databází…… Řada počítačových znalostí a dovedností je dnes základem celé řady povolání a neustále vznikají další a zcela nové možnosti. Ale jak v této oblasti ocenit své vlastní dovednosti? To vůbec není jednoduchá záležitost. Je zřejmé, že počítačové znalosti a dovednosti by mohly pokrýt celou řadu osmitisícovek. Na druhou stranu my nejsme specialisté, ale ti kteří potřebují využívat počítače z hlediska naší Cesty k vrcholu. Obsluha počítače se začíná stávat obsluhou intuitivní, kdy pomocí pokusu a omylu zkoušíme, co to udělá a můžeme se tak dostat někdy i poměrně rychle k žádoucímu výsledku. Poslední verze softwarových produktů fy Microsoft dokonce prý na této intuici staví a údajně nové verze softwaru nabízejí programy, které umí odhadovat co uživatel právě potřebuje. V této situaci mám pro sebehodnocení počítačových dovedností tento postup: Zvládnutí dovednosti tak, že ji můžeš běžně využívat představuje 50 S, jestliže jsi dosáhl úrovně, že uvedenou dovednost můžeš učit druhé v celém rozsahu možností, máš 100 S. Celý rozsah možností představuje znalosti na úrovni počítačové příručky pro daný obor. Takže jestliže běžně píšeš na počítači texty, mailuješ, surfuješ po internetu a ukládáš nafocené digitální fotografie do počítače – zapiš si 200 S. A zbytek je na tobě: jak si sám sobě postavíš laťku. |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
V0611–2–D–(1,2,3,4) |
DUHOVÝ ŽIVOT (pro pokročilé) |
|
300 resp 310S |
|
|
| |
Výzkumy potvrzují, že Foglarův Modrý život obsahuje požadavky, které posilují imunitní systém. Psycho-neuro-imunologové zase zjistili, že všechny naše buňky jsou propojeny s mozkem, takže jeho stav je významně ovlivňuje. To potvrzuje lidskou zkušenost o souvislosti lidské psychiky se zdravotním stavem. Pokusem o aktualizaci Modrého života pro globální věk je Duhový život, reagující na široké spektrum možností složité civilizace. 1..Rozcvička: zahajuje den, rozproudí oběhový systém, navozuje positivní myšlení 2. Otužování : studená sprcha, přiměřené oblékání, odolávání nepřízni počasí častý kontakt s přírodou 3. Pohyb: nebo těžší manuální práce: min.30 min jako kompenzace sedavého života, mající za následek hrozivou fyzickou degeneraci a nárůst obezity, jako vážné choroby 4. Strava: množství, kvalita,energetický obsah ( max.6000 KJ ?) ovlivňuje fyzický i psychický stav 5.Směřování: aktivita ve vytyčování a realizaci vlastních cílů jako základní životní motivace sem lze zařadit i plnění jakéhokoliv úkolu Cesty k vrcholu 6. Sebezdokonalování: chtěné, nikoliv povinné: sebevzdělávání, osvojování si dovedností a tvořivost, jako možná cesta k chápání souvislostí, moudrosti , štěstí a tím i ke zdraví. 7. Pán svého času: umění
ovládat svůj čas, v obrovské nabídce možností, která vede ke
stresujícímu pocitu permanentního časového deficitu, negativně
ovlivňujícího zdraví,
je založeno na dvou přístupech:
8. Mezilidské vztahy: pro positivní psychický stav a “dobíjení energie“ jsou důležité positivní vztahy: láska, přátelství, morální standard, zdvořilost, pokora, naslouchání,vcítění, dobré činy, tolerance, služba lidem, včetně organizování akcí, setkání, funkcí…. Negativní vztahy jako např.: nenávist, nepřátelství, závist, sobectví, destrukce , energii naopak spotřebovávají 9. Globální kompetence:jako buňky dodržují řád živého organismu, tak i člověk v lidském společenství, dnes již globálním, by měl mít vlastnosti zaručující jeho fungování: morální standard, slušnost, odpovědnost, spolehlivost, toleranci, ekologické chování, samostatnost, výkonnost, schopnosti rozvíjet svoje předpoklady, komunikovat a spolupracovat i v cizí řeči, schopnosti kritického myšlení, využívání informačních a digitálních technologií……. 10. Radost: dobré pocity a štěstí by měly být výsledkem našeho duhového způsobu života a tím zároveň positivně ovlivňovat náš zdravotní stav. 11. Sebehodnocení: vůbec nejtěžší záležitostí je na chvíli se zastavit a zamyslet nad proběhlým dnem a udělit si odměnu v podobě zaškrtnutých splněných políček. Jsi sám sobě soudcem při podvádění se nedostaví se radost. Naopak čím výše si laťku postavíš, tím bude radost vyšší. Odpovídej si na takové otázky jako: zlepšil jsem se dnes v něčem?, byl jsem dnes pánem svého času nebo tomu bylo naopak?, udělal jsem dnes něco pro druhé?, byl jsem slušný nebo jsem to dnes nezvládl?, byl jsem dnes spolehlivý, dochvilný?, choval jsem se šetrně k přírodě?, vytřídil jsem odpad? Políčko si vyplň, když budeš mít ze sebe kladný pocit. Příslušná políčka vzniknou když si uděláš tabulku s 11sloupci (poslední představuje součet za den), a s 30 resp.31 řádky ( počet dnů v měsíci) Co políčko to 1 svém. |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
EKOLOGICKÉ CHOVÁNÍ (pro pokročilé) |
|
? S | |
|
|
| |
Wendel Berry ve svých esejích napsal: „Vycházeli jsme z předpokladu, že to co je dobré pro nás, je dobré i pro svět. Mýlili jsme se. Musíme změnit své životy tak, aby se opíraly o opačný předpoklad, že to co je dobré pro svět je dobré i pro nás. To po nás žádá, abychom usilovali o poznání světa, abychom zkoumali, co je pro něj dobré. Musíme se naučit spolupracovat s děním světa a respektovat jeho meze. Ještě důležitější však je, že se musíme naučit uznávat, že stvoření je plné tajemství a že mu nikdy plně neporozumíme. Musíme v sobě obnovit cit pro majestát stvoření a schopnost mu sloužit. Neboť pouze za podmínky pokory a úcty vůči světu bude náš druh schopen se v něm udržet.“ Současná lidská civilizace je založena na obrovském a nezodpovědném mrhání všech zdrojů ve jménu honu za krátkodobým ziskem, ale začíná pomalu tušit, že pravdu přece jen mají vědci, kteří před pokračováním tohoto trendu stále důrazněji varují. Civilizace, která je čím dál pohodlnější, je však zároveň čím dál nezdravější. Zdá se, že již v 21.století se odehraje velký zápas o tzv. udržitelný rozvoj tj. pouze o takový, který nám dovolí příroda a její zákony. A ty budeš jeho účastníkem. V této souvislosti by asi bylo dobré
Příklady ekologického chování:
Sebehodnocení ekologického chování:
|
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
REKORDYÁDA |
|
? S | |
|
|
| |
Rekordyáda navazuje na úkol Rekordy (V0602- 2) jako jeho inovace. Inovace spočívá v tom, že umožňuje soutěžení nezávislé na věku ani pohlaví. Takže může spolu soutěžit nejen dědeček s babičkou, ale i vnučka s dědečkem. To je založeno na tom, že s použitím podrobných atletických tabulek rekordů světových, evropských a českých, zahrnující i veteránské rekordy evidované po 5 letech až do 100 let jsem vypočítal průměrné přepočítávací koeficienty, jejichž použití eliminuje handicapy pohlaví a věku. Víte, že ve 100
letech je mužský rekord: mužské rekordy v 90 letech: ve výšce: 110 cm, Ženy v 90
letech běhají Takže jakýkoliv sportovní výkon mohu po korekci přepočítávacím koeficientem „znormalisovat“ a dostanu výkon srovnatelný bez ohledu na pohlaví a věk. Tento princip jsme ověřovali v rámci workshopu na letošním Skautexu, ale také později na veřejnosti v rámci VŘSR neboli Velké říjnové sportovní rekordyády, pořádané v Perníkové chaloupce v Rábech, v naší skautské režii. V obou případech to fungovalo a teď je na tobě, zda tento princip budeš v rámci skautských programů a různých akcí šířit dál: v oddílových, táborových programech nebo na různých setkáních a akcích, na veřejnosti, ale i v rodině, ale i sólo. Už to také vidím jako možnou skautskou náborovou akci, určenou nejen mládeži, ale celé veřejnosti bez rozdílu pohlaví a věku: na vypůjčeném školním hřišti nebo místním stadionu (např. ve spolupráci s atlety), jsou za použití dataprojektoru a promítací plochy (nebo velkoplošné obrazovky?) presentovány aktuální výsledky desetiboje, zpracovávané bezprostředně na připojeném počítači přesně jako na Olympiádě. Výsledky jsou s napětím sledovány jak závodníky, tak diváky. Televize celý program přenáší jako naprosto nový typ soutěžení, přístupný komukoliv. Obecenstvo šílí, když v celkovém pořadí desetiboje se dostává do čela 90 letý dědeček, bezprostředně sledovaný 11 letou dívkou…….komu fandit ? ….toť otázka! A teď jak konkrétně? Odpovědí je Protom 94 Rekordyáda, kde jsou příklady různých i recesních rekordů, které můžeš použít ihned ve své akci, za kterou můžeš získat svemy na základě počtu disciplin, počtu závodníků ale i na svých osobních výkonech. |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
EX80: 5. PROPAGACE |
|
400 S | |
|
|
| |
Dnes je běžné propagování expedičních záměrů ještě před vlastním konáním expedice. To souvisí především s její publicitou, která mimo jiné souvisí i se získáním podpory zejména sponzorů. Většinou totiž jde o akce, které si účastníci nebo příslušný jedinec nemohou z vlastních financí dovolit, a tak tito lidé potenciálním sponzorům nabízejí propagaci jejich firmy v rámci expediční publicity. Naše Expedice 80 ovšem takový charakter samozřejmě nemá a my si ji jsme schopni ufinancovat“ sami. ALE:nestálo by za to zkusit si to jakoby nanečisto? Jak bychom to dělali, kdybychom se svou expedicí byli opravdu na sponzory odkázáni. Takže jaké budou expediční úkoly v rámci propagace EX 80?
Ze zadání úkolu nevyplývá, že musí být proveden na počítači, takže může být vytvořen jako garafický originál s možností jeho černobílého nebo barevného kopírování. |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
EX80: 6: PENÍZE |
|
400 S | |
|
|
| |
Přestože jsme řekli, že jsme schopni si naši expedici
ufinancovat sami, zkusíme , jak bychom
v rámci EX80 dokázali získat peníze Pro splnění úkolu musí být splněny oba přístupy: vydělání peněz i sponzoring. Zjednodušení tohoto úkolu spočívá v tom, že v případě, že se nezdaří peníze získat mimo rodinu, je tu možnost získání peněz v rodině tím způsobem, že se lze rodičům nabídnout jako pracovní síla na práci, kterou oni potřebují udělat. Je třeba vše vysvětlit a možná, že ti poradí, kde peníze vydělat jinde nebo kde získat sponzora. Uvedu příklad ze své rodiny: v důsledku stěhování bylo třeba rozebrat zahradní chatku a postavit ji na jiném místě. Nabídl jsem synovi Jarkovi za každé prkno při rozebrání 1 Kč a při znovu postavení opět 1Kč. Mně to moc pomohlo a Jarek si vydělal slušný peníz. Co se týká sponzorů, je třeba jim vysvětlit, že jde v podstatě o hru a že svým sponzorstvím podporují skautskou výchovu. Ale také, že z hlediska jejich propagace to zase až tak hra není, protože tu myslíme zcela vážně a můžeme v té souvislosti nabídnout na oplátku jejich daru jejich prezentaci v rámci naší např.datashow, expediční knížky, nebo CD – DVD. A případně jim naši expediční knížku nebo CD věnovat. Zkušenost praví, že sponzoři daleko raději než finanční, dávají věcné příspěvky. To se v našem přístupu samozřejmě také počítá a jako sponzorský dar se pak počítá tržní hodnota věcného daru (jakéhokoliv). S velkou výhodou to mohou být potraviny, které na expedici spotřebujeme nebo něco do naší výzbroje či výstroje Při jednání se sponzory nám přijde velice vhod náš, co nejpůsobivější expediční propagační leták, který sponzorovi samozřejmě věnujeme a který nám v předchozím úkolu získá 100 S. |
|||
|
53. Listopadová listárna (L0611) Tak jaká je vlastně letošní bilance v dosažených vrcholech? Aktualizace na Skunipě nám trochu pokulhává, protože webmaster jede v zaměstnání doslova na doraz a tak doufáme, že všechno polepšíme o vánočních svátcích. Já se proto pokusím udělat letošní bilanci v této listárně a protože ji píši 10. prosince je docela možné, že se ještě nějaká osmitisícovka objeví. Tak třeba Bára/16, které v útrobách počítače zmizely její tabulky se podle posledního mailu pokusí to všechno dát zpětně nějak dohromady a dosáhnout tak své 6.osmitisícovky. 6.osmitisícovek dosáhla už také Myška/58 z Unčína a Kytička/82 z Ostravy. Dosáhnout ještě letos na vrchol má teoreticky možnost Carlota, která je k 3.12. 2006 na Annapurně ve výšce 5189 S A jak tedy vypadá celková bilance letošního roku? Uvádíme v chronologickém pořadí. Informační věta o každém lezci bude následující:
Jaké jsou počty dosažených osmitisícovek v jednotlivých letech ? 2002 – 1, 2003 – 3, 2004 – 19, 2005 – 6, 2008 - 8 Takže na rekord z roku 2004 jsme nedosáhli, ale loňský rok jsme překonali. Jak vyplývá z přehledu, uvítali jsme v Klubu 8000 dva další členy: Endy a Katku ! Gratulujeme. Je tedy dnes v Klubu 8000 celkem 18 řádných členů V této souvislosti uvádím, že čestné členství v tomto klubu jsem nabídl Tomáši Maršíkovi a ten jej přijal. Stalo se tak na jeho přednášce o jím vedené expedici na nejvyšší vrchol severoamerického kontinentu na Aljašce, na Mount Mckinley (6194 m) v listopadu v Mladé Boleslavi. Tomáš Maršík skautoval v Mladé Boleslavi v tamním vodáckém oddílu a ještě jako vysokoškolák na ČVUT se vypravil za prací na Aljašku, kde si v národním parku Denali, kde Mount McKinley ( 6194 m) leží, vydělal peníze. Tam se pak vrátil v roce 2003, aby uskutečnil svůj sen: postavit na Aljašce v divočině srub a přežít v něm aljašskou zimu při teplotách pod –40 stupňů. To se mu skutečně podařilo a my jsme na Skautexu mohli o této akci shlédnout více jak hodinové DVD. Tomáš, který v současné době dělá ve Fairbanks na Aljašce na tamní univerzitě doktorát v oblasti monitorace životního prostředí. Je velice skromným a vstřícným člověkem, který sleduje na Aljašce i naše webové stránky – viz jeho příspěvek na diskusní stránce EX80, a který by v našich symbolických osmitisícovkach zaujal postavení těžko někým jiným dosažitelné. Vždyť dosažení vrcholu McKinley jako nejsevernější takto vysoké hory se svým drsným počasím je prakticky srovnatelné s himalajskými osmitisícovkami. Tomášova kombinace fyzické odolnosti a špičkového vzdělání, včetně jazykového, může být pro skauty vynikajícím vzorem. A nejen to: ve spolupráci s Tomášem připravuje jeho mateřský skautský oddíl v příštím roce expedici na Aljašku. A já věřím, že tuto expedici budeme moci na DVD v budoucnu shlédnout. Vraťme se však ještě k našim osmitisícovkám: Zajímavým číslem by mohla být průměrná doba výstupu. Ta činí: na celkem 37 dosažených vrcholech: 245 dnů Rekordní hodnota nejkratšího výstupu je 31 dnů, výstupu nejdelšího: 834 dnů. Pomalý výstup nemusí být ničím zavrženíhodným, protože svědčí o dlouhodobé výdrži s cílem nevzdat to, i když výstup z různých důvodů nelze uskutečnit rychleji Za poznámku stojí skutečnost, že ze Šenova se přihlásila šestičlenná družina Bovogorek, kterou koučuje Kotě, členka Klubu 8000 , (tedy Horský vůdce na symbolických vrcholech), která jako členka, ve své době celorepublikově známé šenovské družiny Skautodeba. Dosáhla vrcholu Everestu a Cho Oyu. V této souvislosti mě napadá myšlenka, že internet má svoje kouzlo v tom, že je možné pomocí něho koučovat lezce na dálku, protože při překonávání různých krizí významně pomáhá jako povzbuzení i psané slovo. A tak si myslím, že tu vzniká pro skauting velice zajímavá možnost “vedení na dálku“, což trochu připomíná Obálkový puťák zesnulého Grizzlyho – Vosátky (FONS Speciál, ročník 3, číslo 5, Praha 1994), kdy vedoucí, který se nemohl puťáku zúčastnit řídil oddíl na puťáku pomocí obálek s podrobným itinerářem a rozepsanými úkoly. V důsledků časového stressu webmastera prosím o dvojí registraci: jednak standardním způsobem pomocí formuláře u webmastera, jednak přímo interaktivně pod příslušnou osmitisícovkou. Při interaktivním psaní rozeznáváme: a) registraci( přihlášku) klasického lezení b) hlášení dosažené výšky (svemů) při klasickém lezení c) registraci ( přihlášku) účasti v Expedici 80 (lze sem převést svemy z nedokončeného klasického lezení) d) hlášení dosažené výšky (svemů) při výstupu v rámci Expedice 80 Informační věta pro a)1. přezdívka,2.registrační číslo(nevíš-li:napiš ?) 3) Datum zahájení(dvojčíslí:rok,měsíc,den) b)1.přezdívka,2.reg.číslo,3.datum hlášení (dvojčíslí),4.počet dosažených svemů c) 1. EX80, 2.přezdívka, 3.reg.číslo,4.datum zahájení (dvojčíslí), 5. 0 nebo převedené svemy d) 1. EX80, 2. přezdívka , 3.reg.číslo, 4.datum hlášení(dvojčíslí), 5. počet dosažených svemů V příští listárně se budeme věnovat Expedici 80 na kterou jsou oficiálně (na interaktivní stránce pod osmitisícovkou) zatím přihlášeny jen Žížala, Myška a Anežka, při čemž prostřednictvím mailu se přihlásila celá řada dalších. Kyb |
Copyright(c) Skautská univerzita Pardubice 2001- J.Klaban. Aktualizováno: