[Home][Univerzita][Vrcholy][Protomy][Cesty][Oldskauti][Kontakty Odkazy]


2003 Březen - 17. CESTA K VRCHOLU

Přečti si březnovou listárnu SKAUTA-JUNÁKA

Text k vytištění (.pdf 75kB)

Přehled:

Aktivita

S 

 MZ:S

V0303-1-D-(1,2,3,4)

"O.K." (Vždy, všude a na všecko připraven -pro pokročilé)

 

200S

V0303-2-D-(1,2,3,4) 14 ČESKÝCH ŘEK

 

1036 + ?

 

za každou řeku:

70S

 

 

dosažení pramene

viz V0304-1

 

V0303-3-J-(2, 4) TELEVIZE  (pro pokročilé)

 

269S

  Za 100% splněný v 1.týdnu

20S

 

  Za 100% splněný v 2.týdnu

40S

 

  Za 100% splněný v 3.týdnu

70S

 

  Za 100% splněný v 4.týdnu

100S

 

  Za správný tip v testu

3S

 

V0303-4-J-(2, 4) HLEMÝŽĎ

 

50S

  za úpravu a konzumaci

50S

 

V0303-5-D-(1)

TROJSKOK

 

+?S

  Chlapci

(x - 523) .0,196

 

  Děvčata

(x - 446) .0,230

 

V0303-6-J-(2,4) ŠITÍ NA  ŠICÍM  STROJI.( pro pokročilé)

 

400S

  sám posuď dosaženou úroveň

100-400

 

 Zadání úkolů

Aktivita

S 

 MZ:S

V0303-1-D-(1,2,3,4)

"O.K." (Vždy, všude a na všecko připraven -pro pokročilé)

 

200S

V roce 2007 se koná v Londýně Jamboree. To je výzva. Jako špičkový sportovec před olympiádou máš  i ty 4 roky na to, abys byl O.K. při jakkoliv náročném podniku a přežití "v drsné přírodě i civilisaci": na expedici doma nebo v zahraničí, Jamboree, při studiu, při  čekatelské či vůdcovské zkoušce…ÚKOL být v každé situaci O.K. je pro tebe sice velice důležitý, ale nikdo tě k němu nedonutí, jen ty sám  (viz V0302-3). Připrav k realisaci  4 letý  projekt: "O.K.", zahrnující konkretní postupné kroky (jaké mají ve svých treningových plánech i vrcholoví sportovci ) k dosažení cíle. Např.: dosáhnout 1. a 2.stupně junácké zdatnosti, Tři orlí péra, vylézt 2 - 3 symbolické osmitisícovky, udělat přijímačky na školu, absolvovat kurzy, získat schopnosti pro přežití v přírodě i civilisaci, naučit se něco tak, abys zaujal(representace na Jamboree, v povolání), vybavit se výzbrojí, výstrojí i finančně. Přemýšlej a udělej s koučem do ExpeDu projekt a "tréningový plán" s postupnými úkoly. Nespěchej na úkor kvality a  v případě, že jsi rozhodnut ho plnit:máš 200S. ( NEZAPOMEŇ NA SOUTĚŽ!)
V0303-2-D-(1,2,3,4) 14 ČESKÝCH ŘEK

 

1036 + ?

 

za každou řeku:

70S

 

 

dosažení pramene

viz V0303-1

 

Podobně jako v případě 14 českých vrcholů je tvým úkolem seznámit se se 14 nejvýznamějšími českými řekami a to tak, že vlastníma nohama nebo na lodi s vlastnoručním pohonem projdeš nebo propluješ údolím příslušné řeky v délce alespoň 3 km. Součástí tohoto úkolu je alespoň jednostránkový záznam o řece ve tvém ExpeDu. Pakliže tento záznam učiníš u řek, které jsi absolvoval uvedeným způsobem již v minulosti, můžeš si je započítat. Součástí záznamu mohou být zeměpisné údaje, pohledy, vlastní fotografie, plánek absolvované trasy, zážitky popsané v textu atd. Bude to opět příspěvek do tvé NEJKRÁSNĚJŠÍ SBÍRKY, při čemž jde opět o úkol velice dlouhodobý a sbírka nemusí být zdaleka úplná. O které řeky půjde?

  1. LABE
  2. VLTAVA
  3. ODRA
  4. MORAVA
  5. SÁZAVA
  6. OTAVA
  7. LUŽNICE
  1. JIZERA
  2. OHŘE
  3. DYJE
  4. SVRATKA
  5. BEROUNKA
  6. OSLAVA
  7. MORAVICE

Za každou absolvovanou a v Expedu zdokumentovanou řeku máš 70 S + běžná sazba za každý kilometr pěšky nebo po vodě a  za každou stránku v ExpeDu. Pokud se dostaneš až k jejímu pramenu připočítej si svemy podle V0304 - 1

V0303-3-J-(2, 4) TELEVIZE  (pro pokročilé)

 

269S

  Za 100% splněný v 1.týdnu

20S

 

  Za 100% splněný v 2.týdnu

40S

 

  Za 100% splněný v 3.týdnu

70S

 

  Za 100% splněný v 4.týdnu

100S

 

  Za správný tip v testu

3S

 

Všechny průzkumy jednoznačně vypovídají, že jak dospělí, tak děti nejvíce času, prakticky každodenně, ztráví před televizní obrazovkou. Ta přináší možnost v pohodlí, bez vynaložení jakékoliv námahy sledovat všechno možné: pohádky, soutěže, zábavné pořady, poučné pořady, cestopisné i přírodní filmy , detektivky, thrillery atd. O tom jestli má televize vliv na chování zejména dětí se diskutuje od doby, kdy se vysílání prosadilo do každodenního života. Mluví se o " mediální gramotnosti" - schopnosti rozlišovat, kdy jde o realitu a kdy o fikci (zdání, smyšlenku), což je dovednost, které se musí člověk od ranného dětství učit. Slyšel jsem případ, kdy dítě vyskočilo z okna v domění, že poletí vzduchem stejně jako fiktivní televizní hrdina.

Televize ale přináší i spoustu poučení a krásných zážitků při sledování kulturních akcí, hudby, vzdálených krajin, nebo fantastických záběrů z divoké přírody, podmořského světa, z intimního života zvířat nebo odkrývání tajemství minulosti i života.
Tvůj úkol:

  1. Dokaž svoji mediální vyspělost a gramotnost tím, že začneš svým rozumem řídit přísun programů z obrazovky tak, že na základě týdenních televizních programů vybereš omezený počet pro tebe hodnotných pořadů a vyšetříš tak čas  na další, pro tebe důležité aktivity. Vytvoř svůj originální týdenní televizní program - plán programů, na které se budeš koukat. Splnění tohoto programu představuje 100 % úspěšnosti. Za každý program proti plánu navíc si odečti 10 %. V prvním týdnu máš za  100 % úspěšnosti 20 S, v druhém 40 S, ve třetím 70 S a ve čtvrtém 100 S. Zkus, jestli jsi sám sobě pánem, který dokáže to, co si sám předsevzal. Upozorňuji že těch, kteří to dokáží je velice málo. Budeš k nim patřit?
  2. Tipni si a napiš na papír co nejvíce negativních důsledků přehnaného sledování televize u tzv. televizních dětí. Porovnej je s výsledky výzkumu a za každý správný tip si připiš 3 S.
V0303-4-J-(2, 4) HLEMÝŽĎ

 

50S

  za úpravu a konzumaci

50S

 

Jedním z paradoxů dnešní vyspělé civilizace je, že se můžeme díky dopravním možnostem v několika dnech octnout v jejím protipólu: v drsné přírodě, ve které máme šanci, díky nepředvídatelným okolnostem, setkat se se všemi problémy holého přežití, které v krizové situaci prověří naši připravenost, schopnosti, dovednosti a inteligenci.

Uměl bys v takové situaci přežít pouze s potravinami, získanými pouze pomocí přírodních zdrojů? Jsou známy případy, že členové výprav, kteří nedokázali pozřít  potravu, která byla v krajní nouzi k disposici, zahynuli. My si tedy uděláme takovou malou zkoušku, jestli se umíme oprostit od prefabrikovaných potravin, na které jsme zvyklí a bez nichž by možná nejeden z nás v nějaké pustině zahynul.

Tvůj úkol: Najdi 3 zahradní hlemýždě , nejlépe zavíčkované a zpracuj je tak, abys je mohl pozřít. Ještě nedávno se hlemýždi vykupovali na vývoz pro gurmány. V některých kuchařkách lze nalézt i recepty na jejich zpracování: hlemýždě důkladně omyjeme a opláchneme.Vložíme do osolené vroucí vody na 10 min, čímž je zároveň okamžitě usmrtíme. Ještě za horka vyjmeme tělíčka hlemýžďů nožem.Měkké vnitřnosti, umístěné na horní části tělíčka, jakož i špičku hlavy a konec černého ocásku odkrojíme a současně vytáhneme i střívko. To znamená, že upotřebíme pouze onu tvrdší část tělíčka, po níž se živý hlemýžď pohybuje. Sliz odstraníme promnutím tělíčka v soli a několikrát jej vypereme.

Hlemýždí maso lze vařit (2 hod), péci, použít do polévek, do omáček.

Za úpravu ( můžeš ji dělat  doma, nebo venku, třeba s družinou) a konzumaci (!)  máš  50S.

V0303-5-D-(1)

TROJSKOK

 

+?S

  Chlapci

(x - 523) .0,196

 

  Děvčata

(x - 446) .0,230

 

Další atletická disciplína, kterou lze bez náročného nářadí provozovat prakticky kdekoliv. Optimálním místem pro tuto disciplinu je samozřejmě hřiště s pískovým doskočištěm, kde místo odrazu umístíme dle výkonnosti tak, aby poslední skok skončil v pískovém doskočišti.

Určení SVM:

chlapci:          SVM = (x - 523) .0,196        kde x = délka  tvého skoku v cm,

děvčata:          SVM = (x - 446). 0,230

Začni vytvářet osobní rekordy a sleduj zlepšování. Při zlepšení rozdíl mezi starým a novým výkonem, vyjádřeným ve svemech můžeš vynásobit dvěma: motivace pro zlepšování výkonu

V0303-6-J-(2,4) ŠITÍ NA  ŠICÍM  STROJI.( pro pokročilé)

 

400S

  sám posuď dosaženou úroveň

100-400

 

Řada horolezců ovládá toto umění a někteří z nich se tím dokonce i živí. Důvod je jasný: kdo ovládá toto řemeslo, ušetří spoustu peněz tím, že si dokáže z výzbroje a výstroje sám ušít to, co podle získaných zkušeností přesně potřebuje. Nemusíš zrovna šít spacák, stačí když si dokážeš ušít drobné věci jako různé brašničky a obaly, ale znám skauty, kteří si dokáží ušít i větrovku, nebo bundu a jeden dnes šije batohy, brašny na kolo, na hudební nástroje, obaly na nářadí a sám bez dalších zaměstnanců parádně uživí sebe a celou rodinu, se kterou jezdí běžně lyžovat do Alp. Víš kolik peněz ušetří děvče, které si dokáže ušít originální, modelové šaty? A což teprve maminka, která je schopna obléknout celou rodinu. Zkus to spočítat. Tato dovednost je tudíž tak praktická a v životě a kdekoliv na světě upotřebitelná, že si zaslouží podle úrovně dovednosti, kterou si musíš sám u sebe posoudit: 100-400 S. Maximální hodnota je určena skutečným profíkům, kteří ušijí cokoliv: oblečení, spacák, brašničky, batoh. Je fakt , že na trhu existuje dnes výzbroj a výstroj tak specialisovaná, že amatér může těžko něco takového vyrobit. Na druhé straně, ale lze v obchodech a na veletrzích okouknout věci, které "spíchnout" není žádný problém a za které utrácet peníze je vyložený luxus.

 

Z březnové listárny časopisu SKAUT - JUNÁK

 L0303: BŘEZNOVÁ LISTÁRNA

Před 50 lety, 29.května 1953 dosáhl novozélandský horolezec Hillary a šerpa Tenzing vrcholu nejvyšší hory planety:Mount Everestu 8848 m. To je výzva pro expedice v letošním roce: např. z Texasu se pod Everest chystají  tělesně postižení jejichž vedoucí, Gary  Guller, horolezec s jedinou paží chce vystoupit na vrchol! Naše symbolická osmitisícovka je také výzvou k dosažení cíle, který je pomocí malých a postupných kroků reálný a podobá se cílům vrcholových sportovců. Připadá ti, že v oddíle máte chabou činnost? Zažil jsem to. Navrhuji ti: neztrácej čas a začni sám, ve dvou nebo ve třech stoupat na  osmitisícovku a dokaž, že patříš k "vrcholovým skautům". Možná svým nadšením strhneš i ostatní, utvoříte expedici a budete se vzájemně podporovat jako skuteční horolezci. Množství úkolů, vystačí na bohatý program pro tebe, družinu i oddíl a standartní hodnocení vám umožní porovnávat výsledky mezi sebou na Internetu i s jinými na druhém konci republiky. Vytvoř si  STRATEGII VÝSTUPU. Např.:

  1. S pomocí redakce, loňského časopisu a Internetu http://www.skauting.cz/skunipa získat přehled o úkolech a  začít.
  2. Do tabulky podle vzoru na Internetu zapsat svemy za dosud získané stupně zdatnosti, odborky a další, začít s evidencí včetně účasti na skautských podnicích, zájmových kroužcích a všestrannost sledovat podle kódů úkolů.
  3. Nejvíce SVMů lze získat každodenními zápisy, proto zavést denní rekordy.
  4. Spoustu S lze získat za akce podnikané s rodinou.
  5. Hledat možnosti v klubovně, venku, na výpravě , doma  podle příležitostí,  zálib i nálady.
  6. Sehnat kouče, vše mu vysvětlit a požádat jej, aby fandil, "hecoval", poradil, vytiskl úkoly z Internetu (brácha, máma, vedoucí oddílu, děda oldskaut….. ).
  7. Číst knížky o objevech a skutečných dobrodružstvích ve všech oborech.