Přednáška z cyklu Skautské univerzity Pardubice dne 24. 9. 2001
FOTOGRAFOVÁNÍ A FORMOVÁNÍ OSOBNOSTI
Stanislav
Voksa - Wimpy
Skautská univerzita Pardubice - 24. září 2001
Program přednášky
FOTOGRAFIE A FORMOVÁNÍ OSOBNOSTI
Pedagogická část přednášky:
Můžeme
začít třeba rovnou u fotografie. Je to fenomén, který nás provází naprosto všude
kolem nás. Přesto, že jsme se naučili číst, je dokázáno, že víc jak 50%
informací získáváme očima z různých reklam, bilboardů či televize,
prostřednictvím obrázků ... tedy fotografie.
Ovšem fotografie se na základních školách neučí, přesto je tu
mnoho důvodů, aby tomu tak bylo. Odhaduje se, že v současné době fotografuje
téměř 90 % obyvatelstva staršího deseti let. FOTOGRAFUJE ... ovšem jak? Intuitivně,
bez základních znalostí - a ty dělíme na část kompoziční - estetickou - a na
část technickou (znalosti o přístroji samotném, o optice, příslušenství,
materiálech apod.). Ovšem konstrukce dnešních přístrojů naprosto vyřadily lidský
faktor, vyřadily lidské myšlení ... jako nakonec i v jiných oborech lidské
činnosti. Kompaktní přístroje umožňují fotografovat bez starosti o ostření,
protože jsou osazeny objektivy se širokým úhlem záběru. Umožňují fotografovat bez
znalostí závislosti clony na času a citlivosti materiálů. Navíc bývají tyto
objektivy osazeny plastovými čočkami, aby výrobce snížil cenu přístroje, ovšem
... na úkor životnosti.
Úvod do historie
fotografování
Od samých začátků v sobě cítí člověk potřebu
zpodobnit různé etapy svého života, svých prožitků. Začne si malovat ve svých
jeskyních na stěny výjevy z lovu, který byl zdrojem jeho obživy. Malby na stěnách
zachycoval jen jednou barvou, nejčastěji krví zvířat, obrysy lovené zvěře či
lidských postav (severní Afrika, Francie a Španělsko - Pyreneje - asi před 25 tisíci
let). A tady byl zřejmě začátek - GENEZE - vzniku fotografie.
Předchůdcem dnešních přístrojů byla CAMERA OBSCURA - latinsky
“tmavá komora”. Světlotěsná skříňka, která umožnila promítat sledovaný
objekt na zadní stěnu skříňky. Základní myšlenka spočívá v tom, že paprsky
světla, které přicházejí přes malý otvor do tmavého prostředí, vytvářejí
obraz z venku. Tento jev zpozoroval už r. 384 - 322 před naším letopočtem řecký
filozof Aristoteles. Dokonce v současné době se nalezly materiály, které daly
záminku se domnívat, že malíři, jako byl Leonardo da Vinci, používali Cameru
obscuru ke svým obrazům, aby prý zachovali správný poměr figury, tedy měřítko.
S fotografií experimentovalo mnoho učenců. Nakonec principy, na
nichž závisí vznik fotografického obrazu jsou vlastně přírodními zákony, se
kterými se setkáváme denně - působením světla blednou tkaniny, papír žloutne a
stříbro černá ... a tmavnutí stříbra se stalo základem fotografického procesu.
Rok 1740 - německý lékař SCHULZE - roztok křídy s obsahem
stříbra. Zjistil, že místa zasažená světlem černají.
Rok 1760 - Carl Wilhem SCHEELE - experimentoval s chloridem
stříbrným (kdyby tímto směrem pokračoval, mohla být fotografie vynalezena mnohem
dříve).
Koncem 18. století Angličan Thomas WEDGWOOD - majitel továrny na
porcelán - zkoušel přenést fotogram na své výrobky. Ani on jej neuměl učinit
stálým.
Až v roce
1793 se bratři Claude a Nicephore NIEPCE pokusili o chemické vytvoření obrazu. Claude
se spíše zabýval vynálezem motoru pro lodě, ale Nicephore novou metodou kamenotisku -
litografií (tuto metodu vynalezl český herec Alois František SENEFELDER). Protože
Nicephore Niepce nebyl zručný kreslíř, snažil se přenést obraz na kámen
fotochemicky. Práce s chloridem stříbrným a papírem se mu nedařily, a tak začal
zkoušet jiné látky. Zjistil, že asfalt na světle tvrdne. Roztokem asfaltu v petroleji
natíral skleněné desky, na které promítal prosvícené rytiny. Později nahradil
skleněné desky zinkovými tabulemi, a tak se mu v roce 1824 podařilo udělat PRVNÍ
FOTOGRAFII - “POHLED Z OKNA V GRASS” (to bylo jejich sídlo). Ovšem expozice trvala 8
hodin !!! a tak na obraze byly nepřirozeně rozložené stíny.
Později se NIEPCE spojuje s pařížským malířem LUIS MANDÉ
DAGUERRE a podepisují roku 1829 smlouvu o zdokonalení svého vynálezu, který nazvali
HELIOGRAFIÍ - kreslení světlem.
Stále se nedařilo obraz zafixovat, až v roce 1837; a ještě
zkrátili dobu expozice na 20 - 30 minut. DAGUERRE pak vynechal svého společníka a
jejich společný vynález nazval DAGERROTYPIE.
V roce 1839 vyhlásila vynález fotografie v Paříži Královská
akademie věd a krásného umění a dala jej ve prospěch všeho lidu!
TOTO DATUM JE POVAŽOVÁNO ZA ROK ZROZENÍ FOTOGRAFIE.
Dalšími vynálezci byli: William Henri Fox TALBOT - vynalezl vlastně způsob, který používáme - NEGATIV - POZITIV. Frederick Scott ARCHER - vynalezl tzv. mokrý proces KOLODIOVÝ. Byl to Angličan, londýnský sochař. Desky se polévaly těsně před expozicí a také ihned vyvolávaly ještě mokré. Doba expozice se zkrátila v krajině na 10 vteřin a v ateliéru na 20 vteřin. Ovšem zařízení fotografa bylo těžké víc jak 50 kilogramů (mobilní zařízení?) ... Samozřejmě do historie vynálezců přispěli i čeští vynálezci. Již zmiňovaný SENEFELDER - kamenotisk, Josef Maxmilián PETZVAL - vypočítal první objektiv, který umožňoval ostrý obraz po celé ploše. My se také můžeme pyšnit tím, že vynálezce barevné fotografie byl náš spoluobčan Karel SCHINZEL - jeden z posledních soukromých badatelů. Schinzelovy patenty odkoupila americká firma KODAK. Tyto výzkumy pak sehrály velice důležitou roli v zápase o čas s německou firmou AGFA. Ale i jméno tohoto vynálezce upadlo v zapomnění ... inu “nevděk světem vládne”. Také čeští fotografové, jejichž věhlas přesáhl hranice tehdejšího mocnářství Rakousko-Uherského, byli: Vilém HORN - František FRIDRICH - Jiří ECKERT. Světové proslulosti dosáhla díla Alfonse MUCHY a Františka DRTIKOLA. Právem jsou řazeni do pokladnice světové tvůrčí fotografie. Jejich pokračovateli pak byli: Jaromír FUNKE, Josef SUDEK, Jaroslav Rösler, Eugen Wiškovský, Jindřich Štýrský a další a další ...
Fotografie
okamžiku
Řekněme si, že fotografie okamžiku je naprosto nezastupitelná. Jde vlastně
o reportáž z nějaké akce, tábora, puťáku nebo ze setkání junáků z Jamboree. Ve
chvíli, kdy se tyto fotografie tvoří, nesmí se hledět na spotřebu materiálu.
Vždyť každý okamžik je NEOPAKOVATELNÝ ... a materiál je na tom to nejlacinější.
Raději obětovat několik políček navíc než pak litovat, že jsem tuhle akci podcenil
a nefotil. TÁBOR nelze přesně zopakovat ... a proto fotit a fotit. Ony ty čerstvé
obrázky nemají okamžitou vypovídací schopnost. Mají “jen” cenu informace. Ale po
letech se k nim rádi vracíme a zjišťujeme, že tady ta louka už tam není a je tu
vzrostlý les, že ta zátočina řeky zmizela a přes ni se klene visutý most ...
Vzpomeňme, jak rádi se vracíme k fotografiím našich babiček. Jak byly nastrojené a
jaký byl tehdy nábytek apod. Po letech se může právě tahle fotografie stát
skvostem, historicky jedinečnou záležitostí. Vždyť tady ten skautík ... to je
přece “DROBEČEK”, byl to takový malý kluk a dnes je z něho vynikající lékař
nebo případně primátor našeho města ...! FOTIT, FOTIT a zase FOTIT.
Mějte na paměti, že fotografie se nedělá jen fotopřístrojem, ale
hlavně hlavou a srdcem!
;A pro fotografování reportáže z letního tábora je třeba
vycházet z určité přípravy, ze scénáře. Pak nebudou vznikat fotografie jen z
ranních nástupů nebo fronty na oběd, ale s rozmyslem zdokumentujeme celý tábor od
jeho započetí po jeho vyvrcholení. Vypozorujeme nejdramatičtější okamžiky her a
zaznamenáme je. Každý den vychází a zapadá Slunce. Kdy jindy máme takovou možnost
být v přírodě a na předem vytipovaném stanovišti? FOTIT!!!
K tomu, abychom měli své fotografie pěkné, měli bychom něco
vědět o
Hlavních zásadách kompozice.
Často si říkáme: “Proč je tenhle obrázek tak pěkný?”
Fotograf se řídí zásadami správné kompozice obrazu přenesenými
z malířství.
K těmto zásadám patří:
RYTMUS v obraze - brázdy na polích, sloupy ...
Cesta od
fotografického záznamu po fotografii výtvarnou, uměleckou
Jednou ze skautských odborností je i odbornost FOTOGRAF.
Ideálním motivem je krajina. Přesto, že krajinu fotografuje
téměř každý, ne každý ji dělá stejně dobře. Nám skautům je bezesporu krajina
nejbližší. Snažíme se v ní zdržovat co nejdéle, známe ji a rozumíme si s ní.
Máme svá “MÍSTA NÁVRATŮ” a víme, v které roční období tu svoji krajinu
navštívit.
Krajina je laskavá, nehádá se s vámi a ani neprotestuje, když na
ní chcete, aby se usmívala. Je trpělivá a na snímek ani moc spěchat nemusíte. Proto
je tuze dobré, mít na fotografování krajiny řádný stativ. Vždyť nejlepší
objektiv je právě stativ ... Vždyť fotografie je vlastně trvalá vzpomínka, proč by
neměla být trvale krásná???
Proč setrvávat při archivování fotografií jen u tradičních
fotoalbumů? Proč se nepokusit o formu knižní dokumentace? Chce to jen trochu času
navíc, trochu fantazie při uspořádávání fotografií. Vždyť to může být opět
jedna z možností, jedna z cest k vrcholu, kdy se z obyčejného amatérského fotografa
stává fotograf výtvarník a jeho dílko je kdykoliv připraveno k prezentaci při
jakékoliv příležitosti. Jednu z možných variant vidíte na výstavních panelech
(nalepené soubory na kartonech). Pro další práci s exponovaným negativním
materiálem se mi osvědčilo řádné archivování negativů. Jejich snadné
vyhledávání a co nejmenší možnost jejich poškození.
K archivaci negativů bych jen dodal: “Začít a v začatém procesu
pokračovat”. Jedině tak se vám nebudou hromadit naexponované filmy v krabičkách a
co je ještě horší, srolované po šuplíkách ...
Dnes jsou skutečně nepřeberné možnosti fotografického vyžití.
Mladí lidé nemusejí postávat a nečinně trávit svůj volný čas po různých
hernách a restauracích. Tam je jen další možnost sklouznout na šiknou plochu. Drogy,
alkohol, kouření a nevhodná společnost. Dejme mladým možnost krásného tvoření,
naučme je fotografovat. Vždyť peníze se dají investovat lépe. Na trhu je možnost
digitálních přístrojů, kreativních filtrů, perfektní optiky, je ohromná možnost
navštěvovat výstavy renomovaných autorů a odtud čerpat inspiraci pro svoji
CESTU K VRCHOLŮM.
Zpracoval: Stanislav Voksa - Wimpy