Přednáška z cyklu Skautské univerzity Pardubice dne 27. 3. 2000
POHYBOVÁ
AKTIVITA A JEJÍ ROZVOJ
JAKO JEDNA ZE ZÁKLADNÍCH POTŘEB ČLOVĚKA
PhDr. Václav Škop, CSc.
Pokud se
setkají dobří přátelé na přelomu Nového roku
– a letos to na prahu nového tisíciletí bylo jistě mimořádně četné
– přejí si navzájem “mnoho zdraví”.
Co je to vlastně zdraví?
Světová zdravotnická organizace (WHO) charakterizuje zdraví jako stav tělesné, duševní a sociální pohody, tedy ne pouze jako nepřítomnost nemoci. Lékaři zdůrazňují schopnost organismu vyrovnat se s nároky vnějšího i vnitřního prostředí bez narušení životních funkcí (Knobloch, 1967). Jednoznačná je charakteristika A. Schoppenhauera: “Zdraví není všechno – ale všechno bez zdraví není ničím!”
Obr. 1 - Zdravotní nároky na člověka v průběhu života.
Pro zachování zdraví je
důležitá řada faktorů:
1. Výživa – množství a kvalita jídla a pití ….. až 50 %
2. Životní prostředí ….. 10 – 20 %
Toxikománie (alkohol, cigarety, drogy)
Psychika, napětí, stres
Zdravotní péče, farmaka, léčiva
Dědičná dispozice aj.
+ Hypokinese – nedostatek pohybu.
DNEŠNÍ TÉMA: ZDRAVÍ A POHYB
Čínská filozofie, období
před naším letopočtem:
Člověk musí celý život uspokojovat dvě základní potřeby:
1. Přiměřenou výživu
2. Pohyb - duševní, tj. myšlení
- tělesný, tj. zátěž mírné intenzity (neomezovat imunitu buněk)
- pohlavní
(Pramen - S. T. Chang: Taoismus. Vydal Direkt, ČSR 1991).
Současné pojetí zachování
aktivního zdraví, USA, 1980 – 1990, obsahuje:
1. Pozitivní stravovací režim
2. Pravidelný pohyb, zejména aerobní
3. Duševní – psychickou rovnováhu v průběhu celého života
(Pramen - k. H. Cooper: Aerobický program pre aktívne zdravie. Šport, Bratislava 1990,
II. vydání, ISBN 80-7096-073-6).
Zaměření školní tělesné výchovy, tj. pojetí pro mládež České republiky, “zdravotně orientovaná zdatnost”, znamená vytvořit kladný vztah žáků k péči o své vlastní zdraví a k celoživotní pohybové aktivitě. (Pramen - MŠMT ČR: Učební osnovy základní školy. Vydala Fortuna Praha, 1996).
Tento program se bezprostředně týká mládeže jako celku, tj. i výchovné a pohybové náplně ve společenských organizacích (Junák aj.).
Požadavek: “Zdraví pro celý život s výrazným přispěním zdravotně orientované zdatnosti.” Člověk má dány určité pohybové schopnosti, které je vhodné rozvíjet:
rychlost (zátěž do 30
sekund), organismus získává energii přeměnou sacharidů anaerobně (bez přístupu
kyslíku) a k zotavení potřebuje čas 2 – 3 minuty; nejvhodnější doba rozvoje
je 7 – 11 let
vytrvalost (zátěž nad 6 minut), energie aerobně (stačíme dýchat), přeměna
je značně výhodnější a spalujeme částečně i tělesné tuky; vhodný věk do 14
let i později
síla ve věku 8 –12 let opakováním rychlosti, věk 13 – 15 let intenzivně,
16 – 20 let maximálně (postupně větší zátěže)
pohyblivost – od narození snaha pohyblivost neztrácet.
Zdatnost má tedy tyto SLOŽKY:
(Pramen - S. Carroll a T. Smith: Rodinná příručka zdravého života. Vydal Quintet Praha, 1993, ISBN 80-901491-5-4).
1. SÍLA – je potřebná
pro funkční stav asi 400 svalů v lidském těle (např. při cvičení svalů
oka); nejlépe dynamická cvičení s počtem opakování nad 10 x, optimální 40 x.
(Pramen - C. Pinckneyová: Kalanetika, Superkalanetika, Fit
s kalanetikou. Vydal IKAR Praha, 1998, ISBN 80-7202-137-0. B. Cantieni: Cantienica.
Vydal Ikar Praha, 1999, ISBN 80-7202-467-1).
2. PRUŽNOST – svalů a pohyblivost těla, která využívá principu
protahování (dříve hmitáním, dnes “strečreflex”), tedy moderní strečink (ve
vrcholovém sportu od 80. let).
(Pramen - Heslo: Strečink. Běžně k dostání
v knihovnách).
Zde je potřeba uvést velmi závažnou okolnost: tím, že se člověk
napřímil z polohy “na čtyřech”, musely některé svalové partie přijmout
funkci převážně posturální, tj. udržování těla proti přitažlivosti zemské.
Když člověk sedí, stojí nebo chodí – mimo polohy vleže – jsou tyto svaly stále
v určitém napětí, tedy trénují se, posilují a mají proto tendenci se
zkracovat. To zejména v oblasti páteře způsobí její nadměrné prohnutí a
problémy se skoliózou, kyfózou a lordózou (viz obrázek přímé držení těla,
zásady svalové rovnováhy). Tyto znalosti měli však již 3000 let před naším
letopočtem v Indii, dokladem toho je dnes populární “POZDRAV SLUNCI”,
který jednoduše a účinně protahuje základní posturální svaly (viz
příloha). Současný život výrazně omezuje pohybové nároky, ale nenabízí žádný
zázračný prostředek nebo farmaka, která by tuto rovnováhu změnila. A tak jsme
vlastně všichni potenciální čekatelé, kdy nás záda zradí! To však neplatí
tehdy, pokud svaly posturální protahujeme a svaly fázické posilujeme. Jak je to
jednoduché – ale chce to trochu znalostí, čas a někdy to i bolí!
Diagnóza “bolesti zad”
je v civilizovaných zemích již v pořadí třetím nejčastějším
zdravotním problémem. Řada publikací proto uvádí nejenom vhodná cvičení, ale
upozorňuje na problémy při zvedání a nošení břemen, domácích pracích, práci na
zahradě, ale i při sezení, spánku apod., nyní i při práci s počítačem.
(Pramen - E. Rašev: Škola zad. Vydala Direkta Praha, 1992, ISBN
80-900272-6-1. A. Brügger: Zdravé držení těla během dne. Přeložil A. Kolmann.
Vydal FOKUS Praha, 1995, ISBN 80-900069-5-7).
Potíže se zády a s držením těla mají svůj původ často i
v mládí. Dítě po narození má páteř do oblouku, ale již 3. měsíc při
“pasení beránků” vzniká krční lordóza, v 6. měsíci při sezení hrudní
kyfóza a při stání v prvním roce bederní lordóza. Do 6 let je dostatek pohybu
a volnosti, potíže vznikají až po vstupu do školy, kde výrazná převaha rozumových
podnětů, dlouhé sezení a pouhé dvě 45minutovky tělesné výchovy týdně nemohou
postačovat. Dalším kritickým obdobím je věk puberty.
Jaké je řešení? Obracíme se na rodinu – té však velmi často
chybí informace, soustavnost a často i ochota. Ve volném čase mohou pomoci i
společenské organizace – tedy i Skaut, Sokol aj. Je velkým paradoxem, že
specializovaná příprava mládeže ve sportovních oddílech je po stránce zdravotní
spíše škodlivá.
(Pramen - V. Škop: Zdravotní přínos školní TV. Těl. výchova.
Sport mlád., 64, 1998, č. 2, str. 36 –39, ISSN 1210 – 7689).
3. AEROBNÍ VYTRVALOST – nutná pro zdatnost vnitřních orgánů. dechového a
hlavně srdečně-cévního systému jako limitujícího faktoru zdatnosti; platí
zásada: 12 minut a déle s tepovou frekvencí 100 – 150 tepů/min. Jako
rozhodující ji zdůrazňuje K. H. Cooper (viz dříve). Důležité je komplexní
zastoupení všech 3 složek, příkladem je např. český princip 12 x 12, tj.
3 x týdně 4 týdny v měsíci (=12 x) po 12 měsíců v roce
pohybová aktivita (pohyblivost + síla + aerobní zátěž).
Konkrétní návody k pohybové aktivitě
1. V. Soulek a kol.: Pohyb.
Národní program podpory zdraví, vydal KHS Hradec Králové, 1994.
Kniha je určena těm, kteří dlouhou dobu nesportovali a rozhodli se
ve středním či pozdním věku začít a nevědí jak. Doporučuje kroky:
A. Lékařská komplexní zátěžová prohlídka.
B. Teorie (nutnost rozcvičení, statické silové zatížení, uklidnění, chladné
prostředí, cvičení po jídle, pitný režim, intenzita zátěže, četnost cvičení 2
– 3 x týdně).
C. Domácí gymnastika + vytrvalostní cvičení.
D. Tréninkový program a jeho testování.
2. Ranní cvičení a
konkrétní návod na jeho provádění
3. Léčba bolesti krční páteře čínským zdravotním cvičením
4. Rehabilitační cvičení podle L. Mojžíšové
5. Tělesná výchova v předpisu pro činovnické zkoušky
Junáka - svazu skautů a skautek ČR (Junácká edice, 1993)