Skautská Univerzita Pardubce, ....
K MEZIGENERAČNÍ KOMUNIKACI
Zdeněk ŠANDERA
Mueller-Thomas :
V sociální interakci nelze nekomunikovat,
tedy něco nesdělovat.
Nejdůležitějším hlediskem psychologie jedince jsou mezilidské
/interpersonální/ vztahy, v nichž chování jedné osoby je podnětem pro chování
osoby jiné a naopak.
V této souvislosti mluvíme o sociální interakci, v jejímž průběhu se jednotlivci
vzájemně stimulují /podněcují/ a reagují na sebe. Rozvíjejí tak řetězec akcí a
reakcí. Jde vlastně o projev sociální závislosti jedné osoby na druhé nebo jedince
na sociální skupině. Při tom si vzájemně o sobě vytvářejí určitý obraz, názor
a podle tohoto obrazu se k partnerovi chovají a reagují na jeho projevy.
Nutno však vzít v úvahu, že ne každý obraz, který jsme si od
druhém vytvořili, odpovídá skutečnosti. Při hodnocení druhých se totiž často
dopouštíme chyb a to se stává někdy pramenem řady nedorozumění, zklamání,
nemilých překvapení. Důsledkem pak je zhoršování mezilidských vztahů
prožívaných nelibě.
Člověk, žijící v sociálním prostředí, sleduje /a často sám
se stává obětí/, jak místo spokojeného soužití plného ohledů, tolerance,
činorodé spolupráce, nabývá neradostného dojmu, že "člověk člověku
skutečně může být vlkem".
Setkává se s tím, jak se lidé vzájemně napadají, klamou,
podvádějí, pomlouvají, projevují závist, nenávist a neváhají využívat slabin
druhého, aby ho ranili či dokonce zcela vyřídili. Mluvit nehezky o právě
nepřítomných se v naší společnosti stalo téměř pravidlem a nikoho ani nenapadne,
že se stal právě svědkem hanebné pomluvy, kdy postižený se nejen nemůže bránit,
ale často se o pomluvě ani nedozví. Spíše je mu divné, že se od něho někteří
odvrátili, aniž mu sdělili, proč tak učinili.
Život ve společnosti plné neupřímnosti, podrazů, přetvářek
nutících k neustálé ostražitosti, je pro mnohé lidi natolik obtížný, že se
raději komunikování s druhými vyhýbají a styk omezují jen na to nejnutnější.
Sociální psychologové se právem domnívají, že jednou z
podstatných příčin zhoršujících se mezilidských vztahů je nízká úroveň
sociální komunikace. Mezilidské vztahy totiž nejde od komunikace oddělovat.
Jak by měla
komunikace mezi lidmi probíhat
I komunikaci, má-li být účinná, je nutno se učit,
zvláště když si uvědomíme, jak může ovlivňovat jedince i skupiny lidí a jakou
má sílu při výchově. Lidé si navzájem sdělují nejen různé informace, ale i své
touhy, přání, naděje, uskutečňují lidské vztahy, projevují sympatii i averzi.
Všude tam, kde komunikace vázne, dochází k narušení interpersonálních
/mezilidských/ vztahů se všemi negativními sociálními důsledky.
Každý úbytek informací, jejich špatné pochopení, rozdílné
vysvětlení, zaviněné například odlišnými názory, postoji, ale i citovými vztahy,
ve svém důsledku vede k narušení lidského soužití a kooperace.
Specificky lidskou formou komunikace je řeč, a to mluvená i psaná.
Díky řeči si mohou lidé předávat různá sdělení o minulosti, přítomnosti i
pravděpodobné budoucnosti. Jen tak je možno využívat zkušeností předcházející
generace a být připraven na události příští.
Za symbolickou formu komunikace možno považovat i určité formy
chování, které mají v dané kultuře zvláštní význam /např. úklona na znamení
úcty, úsměv jako projev vstřícnosti, kývání hlavou na souhlas, vyjádření vztahu
pomocí květin apod. /.
V komunikaci má dále svůj význam tzv. komunikace neverbální /beze
slov/ , kde je využíváno pohybů těla, mimiky, různých gest, očí, smíchu,
pláče, hlasové modulace, ale i oděvu, účesu, kosmetiky atd.
Vysílaná informace je vždy chápána subjektivně a nekryje se
pokaždé plně s obsahem a záměrem vysílajícího. Někdy dokonce může být
pochopena naopak /v úsměvu možno vidět i projev ironie, v zesíleném hlase formu
nátlaku, vyhrožování apod./.
Vysílané slovo může být vysvětlováno významově odlišně nebo
alespoň nepřesně. Mluvíme pak o nedorozumění, které nastalo tím, že určitými
slovy vyjadřovaný pojem není chápán komunikujícími stranami zcela stejně /např.
požadavek poslušnosti může být mladistvým pochopen jako pokus vychovatele nějak jej
omezovat, utiskovat/.
Jindy může dojít k úbytku informací, či dokonce deformacím,
cestou. Přijímající si docházející informace dotvářejí i podle svého postoje k
vysílajícímu. Hledají a nalézají v nich i to, co zamýšleno nebylo a podle toho
reagují.
Ovšem nejčastějším zdrojem poruch v sociální komunikaci je, že
lidé spojují s týmiž pojmy různý význam a to hlavně z neznalosti obsahu a rozsahu
pojmu, vyjímečně i ze zlé vůle, podle lidového "jeden o voze, druhý o
koze".
Tam, kde komunikace neprobíhá "tváří v tvář" /v tisku,
dopisech, na internetu, ale i při telefonických hovorech, kdy můžeme odvozovat jen z
hlasu/, důležité a vysvětlující prvky, jako jsou gesta, mimika, úsměv či
zamračení, ke správnému pochopení komunikovaného obsahu chybí a zpětná reakce
bývá obtížná.
Úspěšnost komunikace je do značné míry podmíněna i tím, co o
protějšku víme, případně co od něho můžeme předpokládat. Ve vzájemných
interakcích jsou očekávány určité způsoby chování, které vyplývají ze
sociálních rolí komunikujících osob. Jejich podceňování vede ke krizím, zejména
v komunikaci mezigenerační.
Některé
příčiny poruch v sociální komunikaci
Poruchy ve vzájemném porozumění v průběhu komunikace
mají nejrůznější příčiny. Je to například nedostatek odpovídajících
zkušeností, omezený slovník, nedostatek potřebného taktu, chybný výklad významu
slov. Ale i různost zájmů, postojů, motivů, nedostatek vůle komunikovat. Příčiny
však mohou být v nerespektování věkových zvláštností jednotlivých generačních
stupňů. Ať již z neznalosti či z neochoty.
Zejména v poslední době můžeme pozorovat zhoršující se průběh
mezigenerační komunikace a to zejména mezi mládeží a dospělými a dospělými a
stárnoucí generací.
Rodiče i ostatní vychovatelé, jak se zdá, často omezují své
rozhovory s potomky na neúnosné minimum. Jako by jim chyběl čas či trpělivost
hovořit s dětmi a mládeží jinak než v podobě pokynů, příkazů, napomínání,
vyhrožování. Na přátelské rozhovory s velkým výchovným účinkem /zejména tam,
kde je na straně vychovatele značná neformální autorita/ se jaksi nedostává.
Jednostranná komunikace ztrácí možnost získat zpětnou informaci /zpětnou vazbu/ o
tom, jak svěřenec naše sdělení či opatření přijal a jaké výsledky tedy má. Jak
je pochopil a co si o tom myslí.
Právě u mladistvých bychom měli pozorně sledovat účinky
informací, pokynů a rad, a pečlivě si všímat reakce druhé strany.
Dobrý vychovatel, znalec věkových zvláštností svěřenců, je
dokáže k rozhovorům podněcovat, dodávat odvahu, posilovat sebevědomí, projevovat
pochopení, účast a správně usměrňovat. Umí dobře naslouchat, aniž by projevoval
netrpělivost a podrážděnost, vyhýbá se jakémukoli vyhrožování,
zesměšňování, ironizování.
Možnost si demokraticky vyměňovat názory v průběhu sociální
komunikace vede u dospívajících k uspokojování řady sociálních potřeb, jako je
toužené sebeuplatnění, patřičné sebevědomí, získání přiměřené pozice.
Mladistvý se při tom učí chápat a respektovat stanoviska a názory druhých, věcně
a bez negativních emocí obhajovat svoje myšlenky, naučí se přiměřeně a taktně
kritizovat.
Nápady mladistvých tedy není žádoucí předem odsuzovat,
zatracovat či dokonce zesměšňovat. Spíše se pokusit vcítit do myšlenkových
pochodů těch, kteří stojí teprve na prahu dospělosti a chybami a omyly se učí.
Nemenším problémem v sociální komunikaci jsou v dnešní době
poměrně časté konflikty a různá nedorozumění s generací stárnoucích.
Mladí bohužel nemívají ke stárnoucí generaci přiměřeně
odpovídající vztah. Vnímají ji jako příliš opatrnou, špatně se
přizpůsobující dnešní moderní době, spíše nerudnou. Vadí jim časté kázání
a pedantství otců a dědů. Také přílišné ulpívání na zkušenostech, normách
chování, časté zdůrazňování zásluh, vyžadování úcty, vděčnosti, se jim
dokonce protiví.
Nesnášejí, jsou-li stále považováni za nezkušené, lehkomyslné,
nezodpovědné, nestálé a nedočkavé.
Pokud probíhá sociální komunikace pod vlivem mládím nesprávně
vnímané a starými špatně chápající skutečnosti, dochází samozřejmě k řadě
nedorozumění vyúsťujících až v konflikty, které vedou k omezené či chybějící
komunikaci, která by vše mohla napravit, vysvětlit.
Neznalost a nerespektování psychologických věkových zvláštností
různých generací vede k nepochopení, k netoleranci a tedy i k nespolupráci a
neefektivnímu soužití, které poškozuje nejenom jednotlivce, ale ve svých
důsledcích celou společnost.
I stáří má své přirozené zvláštnosti a jiné generace by o
nich měly vědět více. Již proto, že chování starších spoluobčanů chápou jen
ve světle svých zkušeností, aniž by stářím někdy prošli. Nedovedou se pak vžít
do projevů této generace a často označují své staré spoluobčany nejméně za
podivíny. A to ještě netuší, jak stáří prožívá dříve vysoce aktivní
angažovaný člověk, kterému v souvislosti s ubývajícími silami a některými
chronickými neduhy připadá společnost jako nevděčná a krutá.
Stále platí, že stárnoucí generace by ráda předávala své
bohaté zkušenosti, aby pomohla těm následujícím vystříhat se chyb, které je mohou
poznamenat na celý život. Jenže mládí ani střední věk většinou nemá o takové
"staromódní" informace zájem. "Dnes je přece docela jiná doba",
říkají.
S podobnými problémy "boje generací" se setkáváme i v
našem skautském hnutí. Ale to je zase jiná kapitola.