Přednáška z cyklu Skautské univerzity Pardubice dne 29.1 2002
HVĚZDY ČESKÉ HUDEBNÍ HISTORIE
PhDr. Jiří
PILKA
Skautská univerzita Pardubice - 29. leden 2002
Česká hudba několikráte vstoupila na světovou hudební scénu. Můžeme to
považovat za velký úspěch, protože tak malá zem se jen tak lehce
v mezinárodní konkurenci neprosadí. Jsou o mnoho větší státy (třeba
v jižní Americe, na dálném východě), kterým se něco podobného dosud
nepodařilo. Nesmíme sice tuto skutečnost přeceňovat, v mnoha zemích znají
naše skladatele, ale vůbec nic nevědí o našem státě. Také neplatí, že autoři
nebo skladby požívající doma velké proslulosti, nacházejí stejný ohlas
v zahraničí.
V přednášce se mohu pochopitelně zmínit jen o několika
nejzákladnějších zjevech, skutečně o “hvězdách”, mnoho zůstane stranou.
Pro orientaci nastíním v těchto tezích stručný a nutně
i schematický běh českých hudebních dějin. Do jejich rámce si pak
“hvězdy” zasadíme.
Musím upozornit ještě na některá nezbytná omezení. Budu se zabývat jen
skladateli, nikoli interprety a institucemi. Také se nebudu zabývat populární hudbou a
jazzem, nýbrž jen hudbou, která se obvykle (a trochu nepřesně) nazývá vážná. Na
víc čas nestačí.
Do našeho regionu se v 6. století přesídlovali Slované. V této době se
střetávala liturgie římská s liturgií byzantskou. První doloženou památkou
hudby s českým textem je litanie HOSPODINE POMILUJ NY z 10. nebo 11. století. Asi
o 200 let později vznikla slavná píseň SVATÝ VÁCLAVE koncipovaná pro lidový
duchovní zpěv. Zhruba kolem roku 1420 se datuje husitská válečná píseň KTOŽ JSÚ BOŽÍ BOJOVNÍCI povzbuzující válečníky slovy “tenť Pán
velíť se nebáti záhubcí tělesných, velíť i život složiti pro lásku svých
bližních.”
Po husitských bojích byl na dlouho ochromen v českých zemích kulturní
život a jen zvolna sem pronikala renesanční hudba. Nejvýraznějším představitelem
renesanční polyfonie byl šlechtic KRYŠTOF HARANT z Polžic (1564-1621),
popravený v roce 1621 na Staroměstském náměstí v Praze po bitvě na Bílé
hoře.
Třicetiletá válka přinesla Evropě velké útrapy, katastrofálně klesl počet
obyvatel. I barokní sloh se prosazoval pomalu, ale vytrvale. Zvolna získávala půdu
nová forma, opera. Hudba se pěstovala na zámcích bohatých šlechticů a
v církevních institucích. V tomto období se proslavil PAVEL JOSEF
VEJVANOVSKÝ (kol 1640-1693) a pak v Drážďanech působící JAN DISMAS ZELENKA
(1679-1745). Pro polyfonní mistrovství je někdy nazýván “český Bach”. Dalším
významným zjevem byl BOHUSLAV MATĚJ ČERNOHORSKÝ (1684-1742), žil dlouhou dobu
v Itálii.
Řada hudebníků 18. století působila v cizině. Doma nesídlil dvůr a
nebyl tu dostatek příležitosti k obživě. Čilý hudební ruch probíhal na
venkovských školách, z té doby pochází proto značně nepřesný i nadnesený
slogan, že “Čechy jsou konzervatoří Evropy”. Rovněž nepřesná je stará teze,
že se v té době jednalo výhradně o emigraci řady hudebníků. Emigrace ve
smyslu tajného útěku to byla jen v několika případech, zvláště tam, kde byl
umělec jiného než katolického vyznání a odcházel proto do protestantských
zemí. Většinou však důvodem odchodů do ciziny byla sociální situace.
V první polovině 18. století se formoval hudební klasicismus. Na tomto
procesu měla významný podíl skupina skladatelů působících v Mannheimu
v Německu, byli proto označováni jako “mannheimská škola”. Nejvýraznější
osobností byl JAN VÁCLAV STAMIC (1717-1757), stejně pak jeho synové. Z Čech do
Německa odešel právě z důvodů náboženského pronásledování (podezření
z tajného nekatolictví) rod Bendů. Významným tvůrcem byl JIŘÍ ANTONÍN BENDA
(1722-1795), kapelník durynského vévody v Gótě. Proslul jako tvůrce melodramu.
K významným autorům tohoto
období patřili dále Josef Mysliveček (Itálie), Jan Ladislav Dusík (Anglie, Německo,
Rusko, Francie), Antonín Rejcha (Francie) a konečně
Jan Václav Hugo Voříšek (Vídeň).
Za zakladatele české národní
hudby je označován BEDŘICH SMETANA (1824-1884). Získal velkou popularitu především
operou Prodaná nevěsta a konečně cyklem symfonických básní Má vlast. I řada jeho dalších skladeb našla ohlas už za
jeho života, například díla klavírní (hlavně polky), smyčcový kvartet
Z mého života, další opery, písně, sbory atd. Smetana je dodnes světově
uznávaným autorem. V duchu romantických ideálů vytvořil hudební projev
prvořadé náročnosti a dal tak české moderní hudbě významné základy. Doma jeho
ocenění bylo často rozpačité a rozporuplné. Právem ho nazval jeden německý
teoretik “velrybou v rybníce”.
ANTONÍN DVOŘÁK (1841-1904) je dodnes světově nejproslulejším Čechem vůbec.
Jeho Slovanské tance, Novosvětská symfonie, Violoncellový koncert, Americký kvartet,
opera Rusalka jsou hrány po celém světě. Velkého ohlasu se za svého života dočkal především v Anglii, působil též jako ředitel konzervatoře v New Yorku a
posléze i v Praze.
ZDENĚK FIBICH (1850-1900) přinesl do světové hudby nový impuls v oboru
melodramu třívečerním cyklem Hippodamie. Popularitu získal i jeho Poem, součást
symfonické básně V podvečer.
Po Smetanovi a Dvořákovi se nejproslulejší osobností české hudby stal LEOŠ
JANÁČEK (1854-1928). Byl po nesnadných začátcích ředitelem konzervatoře
v Brně a profesorem konzervatoře v Praze. Doslova výbuch zájmu přinesla
jeho opera Její pastorkyně a po ní i další opery. Impulzivní a současně i
něžný, ve zvuku i v námětech moderní Janáčkův styl udivuje dodnes.
Dvořákem byli na konzervatoři vychováni dva významní umělci: VÍTĚZSLAV
NOVÁK (1870-1949) a JOSEF SUK (1874-1935). Zvláště dílo druhého z nich
získává dnes ve světě proslulost.
K trojici Smetana, Dvořák, Janáček dnes přiřazujeme BOHUSLAVA MARTINŮ
(1890-1959). Vytvořil jedinečná díla všech druhů a žánrů. Velkou část života
strávil v cizině (ve Francii a v USA), odkud se posléze nemohl vrátit,
protože byl v době komunistické totality doma ostře kritizován.
Nepříliš hraný, ale světově dosti známý byl ALOIS HÁBA (1893-1973),
tvůrce čtvrttónové a šestinotónové hudby a mnoha experimentálních i tradičních
skladeb.
Mezi tvůrci z doby první republiky byla celá řada významných osobností,
z nichž mnozí získali věhlas i po druhé světové válce. Například Klement
Slavický, Iša Krejčí, Pavel Bořkovec, Ladislav Vycpálek, Václav Trojan, Jiří
Srnka. Před válkou proslul Ervín Schulhoff,
Jaroslav Ježek a mnozí další. Osobitý projev měl MILOSLAV KABELÁČ (1908-1979),
který současně vychoval mnoho zajímavých mladších tvůrců.
Česká hudba 2. poloviny 20. století je obtížně přehlédnutelná, prosazovalo
se skoro 100 skladatelů. Upozornil bych například na Vladimíra Sommera, Jana Nováka,
Zdeňka Lukáše, Svatopluka Havelku, Jana Klusáka, Ivana Kurze, Marka Kopelenta,
Jaroslava Krčka, Jana Hanuše, Jana F. Fischera, Jiřího Pauera, Lubora Bártu, Josefa
Matěje, Otmara Máchu, Sylvii Bodorovou, Ivanu Loudovou,
Luboše Sluku. Nestačím vypočítávat všechny zajímavé autory. Ryze
z osobního pohledu bych však vyzdvihl tři osobnosti:
VIKTOR KALABIS (1923) proslul jako tvůrce komorní a symfonické hudby, která
našla ohlas v celém světě. Jeho
hudba má výrazné humanistické poselství.
PETR EBEN (1929) je další výraznou osobností, klavírista, varhaník, skladatel
neobyčejné melodické invence. Inspirace čerpá jako katolík často
z křesťanské oblasti.
LUBOŠ FIŠER (1935-1999) napsal hudbu k řadě filmů, stejně tak díla
symfonická, kantátová, televizní opery. Vytvořil si svůj vlastní osobitý rukopis, inspirace čerpal z bohatých zdrojů
minulosti i přítomnosti.
Česká hudba vstupuje na světová hudební pódia dodnes. Tento proces je
intenzivnější než v minulosti, protože máme celou řadu vynikajících
interpretů, komorních souborů a orchestrů, které napomáhají šíření české
hudby. Pochopitelně soudit současnost je velmi těžké, protože nejpřísnější
prověrka - prověrka času - probíhá na historicky rozsáhlé a dosud neukončené
ploše.
Podrobnosti k české hudbě je nutné hledat v odborné literatuře a
hudebních slovnících.