Expedice NORSKO 2000
19. 7. – 9. 8. 2000

Jan Wabi Jarkovský

Přípravy
Expedice se připravovala již od podzimu 1999. Na její přípravě se angažovali především činovníci našeho oddílu a podružně jim pomáhali i starší skauti, kteří měli tu možnost se tohoto podniku účastnit.
    Na letní expedici bylo hned několik návrhů a každý z nich zpracovával jeden činovník. Z toho co se projednávalo: Ukrajina, Slovensko, Alpy a Norsko. Z nejrůznějších důvodů vyhrálo právě Norsko, i když byly všechny návrhy atraktivní.
    My skauti jsme se zapojili do příprav na přelomu roku 99/00. A to v několika rovinách. Po dvojicích jsme si rozdělili: propracování připravené trasy, zpracování historických a přírodopisných materiálů. A v neposlední řadě tu byli dva “novináři”, kterým připadl úkol vést záznam o našem předexpedičním i expedičním snažení.
    Cílem expedice bylo poznat přírodní a kulturní zajímavosti Norska. A fyzickým cílem bylo překročení Polárního kruhu (z norštiny Polarsirkelen), což se povedlo.
    S přípravou expedice také souviselo shánění potřebného vybavení, jako byly pořádné boty, oblečení a podobné, což zvedlo původní odhadované náklady asi 5000 Kč na osobu zhruba na dvojnásobek. Určitá velká část našich výdajů šla z darů sponzorů, jimž také patří náš dík.

Něco málo o trase Pardubice – Polární kruh a zpět
    Vyrazili jsme ve středu přes Hrádek nad Nisou do Polska a hned vzápětí do Německa. Během nočního přejezdu Německem jsme si stačili prohlédnout Görlitz (Zhořelec) a hlavně Berlín. “Vyspali” jsme se v autech na odpočívadle v Německu a ráno pokračovali trajektem z Rostocku do Gedseru a následně po silnici do Kodaně a dále přes most do Malmö (Švédsko).Vyskytl se malý problém: na trajekt se totiž dostala jen menší “polovina” naší expedice a osádka Tranzitu musela čekat přes hodinu na další loď. Po souši pokračujeme ze Švédska do Norska (konečně). Pouze projíždíme hlavním městem Norska a míříme do NP Jotunheimen (Domov obrů). Po náročné celodenní túře a zasloužené spánku jsme vyrazili k chatě Juvasshyta a následnému dobytí nejvyššího vrcholu Skandinávie - Galdhoppigenu. (2469 mnm). Vrchol byl úspěšně dobyt (viz. foto).
    Sjeli jsme po šíleně klikaté horské cestičce, které jsou v Norsku naprosto běžné. V Lomu jsme si prohlédli nejstarší norský dřevěný kostelík a po nutných nákupech jeli k nejkrásnějšímu fjordu – Geirangerfjordu. Na vyhlídku nad ním se vyjíždělo po klikaté cestičce ne nepodobné té, po které jsme jeli z Juvasshyty. U fjordu jsme si prohlédli nejvyšší vodopád Norska – Sedm sester a po tzv. Orlí cestě se vydrápali nad fjord, odkud jsme se jeli ubytovat do kempu. Následujícího dne nás čekal sjezd CESTOU TROLLŮ. Vyhlídka na ni byla opravdu nádherná, samotná cesta docela nepříjemná. Ale byl to zážitek. Další NP, který jsme si chtěli prohlédnout trochu zblízka byl Trollheimen (Domov trollů). Zde jsme se vydali na dvoudenní přechod od chaty Gjevilvasshyta k chatě Joldasshyta a další den návrat k autům. U Joldasshyty nás málem sežrali komáři, ale dalo se to vydržet. Následovala prohlídka města Trondheim s nejstarší gotickou katedrálou v Norsku. Přejezd přes Mo i Ranu až ke krasové jeskyni Grr lingrrota, kterou jsme si měli možnost prohlédnout za téměř poloviční cenu, než je běžné. Dále ke “vstupu do Severního Norska”. A po několika kilometrech – slavnostní překročení POLÁRNÍHO KRUHU, s nutnou zastávkou kvůli oslavám. Tam jsme se také setkali se dvěma Pražáky, kteří jeli až sem stopem. Ale tím naše cesta na sever neskončila, pokračovali jsme ještě několik desítek kilometrů až do NP Rago. Rozlohou patří sice k nejmenším skandinávským národním parkům, ale zato je jeden z nejkrásnějších. Na volně otevřené chatě, kde jsme chtěli spát, jsme potkali dva cestovatele z Hradce Králové. Po dvoudenním treku národním parkem okolo mnoha jezer a vodopádů jsme se ubytovali v kempu pod ním a pak už vyrazili na zpáteční cestu. Po dlouhé a únavné jízdě, kdy jsme překročili Polární kruh a urazili stovky kilometrů, jsme se dostali k Rr rosu, což bývalo důlní město, následovala jeho prohlídka včetně starých dolů. Sjeli jsme k Oslu a následující den jsme strávili jeho prohlídkou. Museum Fram, největší norský skanzen a pevnost Akershus u které jsme se naobědvali. No a potom už pryč z Norska, stále na jih, ze Švédska přes most, z Dánska trajektem, přes Německo, kde proběhla ještě prohlídka města Buatzenu (Budyšín) a přechod v Zittau (Žitavě), přes Liberec na jednu skautskou základnu v Jizerkách, kde jsme si dlouho do noci za svitu krbu a doprovodu kytary vyměňovali spousty nevšedních zážitků z té daleké země. A další den ráno domů, do Pardubic (home, sweet home)…
    Když jsem se zmínil o cestě měl bych také ještě napsat pár slov o vozidlech, které nás celou, několik tisíc kilometrů dlouhou cestu, vezly. Byly to vypůjčený Ford Tranzit a Škoda Favorit 135. Ani jedno z obou vozidel nevydrželo celou cestu bez zádrhelů, ale zvládla ji obě auta.

Naše nej…
Nejsevernější bod: 67°20´ - NP Rago
Nejvyšší bod: Galdhopiggen – 2469 m. n. m.
Počet najetých km: 7600 km

Shrnutí
    Z akce jsme se vrátili všichni živí a zdraví a přivezli jsme si spoustu zážitků a materiálů.Většinu z těch materiálů můžete shlédnout na dnešní diashow a pak je tu ještě naše internetová stránka: aix.upol.cz/~prchal/norsko/index.htm, která je v rozpracovaném stadiu. Dále máme v plánu pořádat výstavu fotografií pořízených během expedice a možné jsou i další diashow podobné této. A co z této akce vzešlo určitě je rozhodnutí uspořádat něco podobného znovu.

Co do budoucna?
    Na toto léto plánujeme menší podnik ve slovenských Vysokých Tatrách. Do budoucna zvažujeme možnosti expedic podobných té do Norska, které nás velice zaujalo a všichni jsme se shodli, že bychom se tam rádi vratili. Další akce, ať už do Norska nebo jiné severské země (např. Islandu), nebo na jih (do rakouských Alp), by se měla, v bližší či vzdálenější budoucnosti (tak 2 let), konat.

Členové expedice

Jan Wabi Jarkovský (28), Jan George Gerhart (22), Vítězslav Boby Prchal (21), Petr Slizoun Kubík (22), Jiří Chrobák Machač (23), Petr Hagen Málek (20), Jan Hooper Klas (16), Petr Bubeníček Seiner (16), Roman Skřítek Mareček (15), Zdeněk Bobr Soukal (15), Martin Opice Horák (16), Petr Medvěd Linhart (16), Ondřej Smíšek Novák (16), Martin Hrabina (15)

Na další shledání s vámi se těší skauti z 6. oddílu střediska POLARIS Pardubice.