NETRADIČNÍ PEDAGOGIKA

 

NA

 

POČÁTKU TŘETÍHO TISÍCILETÍ

 

........................................................................

 

PhDr. Václav Břicháček

 

 

Přednáška z cyklu Skautská univerzita Pardubice dne 25. 11. 2002

 

V současné době jsme svědky hledání cest pro přípravu mladé generace pro život v 21. století. Objevuje se celá řada nových tendencí a pokusů, které usilují o mapování potřeb výchovy v rychle se měnící společnosti a hledání reakce na ně.

 

ZÁKLADNÍ PROBLÉM:

Rychlé změny ve společnosti: technologické, ekologické, politické, vědecké, komunikační ... ,

proti kterým stojí tradiční formy lidského jednání vytvářené po staletí ve značně jiných podmínkách a po generace předávané výchovou i každodenní praxí.

Tento rozpor se pokouší řešit evoluční psychologie (základní téze této disciplíny budou stručně naznačeny).

 

VÝCHOVA:

-         tradičně zaměřena na dětský věk, což dnes již neplatí, protože výchova a vzdělávání se stává celoživotním údělem

-         tradičně zaměřena na vzdělávání, v podstatě tedy na rozumovou výchovu. Proti tomu stojí dnes úvahy o globální výchově a o škole jako pouze jedné ze složek, které působí na vzdělávání.

-         tradiční škola volí cesty skupinové přípravy ve školních třídách. Proti tomuto způsobu se prosazuje výchova zaměřená na jedince, či na malé spolupracující skupiny.

-         důraz na 3 základní složky výchovy:

 

rodina   -   škola   -   volný čas

 

NETRADIČNÍ ŠKOLY:

Několik příkladů:

-         školy Montessoriové

-         školy Waldorfské

-         školy domácí (výuka je propojena s praktickým, denním životem)

-         zdravá škola (nové formy)

 

ZMĚNY V POJETÍ VÝCHOVY:

-         celoživotní vzdělávání a výchova

-         metodická výchova na rozdíl od pouhého předávání poznatků

-         hra jako základ činností

-         výchova vychovatelů (i mimoškolních)

-         výchova dětí dětmi (odborníků odborníky, rodičů rodiči apod.)

-         samoregulující se skupiny jako základ výchovy zejména dospělých.

Jednotlivé kategorie budou stručně popsány s vědomím, že se nejedná o uzavřené systémy, ale o hledání cest ...