NETRADIČNÍ PEDAGOGIKA NA POČÁTKU TŘETÍHO TISÍCILETÍ ........................................................................ PhDr. Václav Břicháček Přednáška
z cyklu Skautská univerzita Pardubice dne 25. 11. 2002
V současné době jsme
svědky hledání cest pro přípravu mladé generace pro život v 21. století.
Objevuje se celá řada nových tendencí a pokusů, které usilují o mapování potřeb
výchovy v rychle se měnící společnosti a hledání reakce na ně. ZÁKLADNÍ PROBLÉM: Rychlé změny ve společnosti:
technologické, ekologické, politické, vědecké, komunikační ... , proti kterým stojí tradiční
formy lidského jednání vytvářené po staletí ve značně jiných podmínkách a
po generace předávané výchovou i každodenní praxí. Tento rozpor se pokouší
řešit evoluční psychologie (základní téze této disciplíny budou stručně
naznačeny). VÝCHOVA: -
tradičně
zaměřena na dětský věk, což dnes již neplatí, protože výchova a vzdělávání se
stává celoživotním údělem -
tradičně
zaměřena na vzdělávání, v podstatě tedy na rozumovou výchovu. Proti tomu stojí
dnes úvahy o globální výchově a o škole jako pouze jedné ze složek, které
působí na vzdělávání. -
tradiční
škola volí cesty skupinové přípravy ve školních třídách. Proti tomuto způsobu
se prosazuje výchova zaměřená na jedince, či na malé spolupracující skupiny. -
důraz
na 3 základní složky výchovy: rodina -
škola - volný čas NETRADIČNÍ ŠKOLY: Několik příkladů: -
školy
Montessoriové -
školy
Waldorfské -
školy
domácí (výuka je propojena s praktickým, denním životem) -
zdravá
škola (nové formy) ZMĚNY V POJETÍ VÝCHOVY: -
celoživotní
vzdělávání a výchova -
metodická
výchova na rozdíl od pouhého předávání poznatků -
hra
jako základ činností -
výchova
vychovatelů (i mimoškolních) -
výchova
dětí dětmi (odborníků odborníky, rodičů rodiči apod.) -
samoregulující
se skupiny jako základ výchovy zejména dospělých. Jednotlivé kategorie budou stručně popsány s vědomím, že se nejedná o uzavřené systémy, ale o hledání cest ... |